Manusia itu sering merencanakan kehidupannya. Banyak yang selalu difikirkan, mahu hidup bahagia dengan pasangan hingga akhir hayat, mahu bahagiakan diri pasangan dengan kejutan-kejutan di hari istimewanya, mahu membesarkana anak zuriat penyambung kasih sayang serta berbagai lagi. Namun sekuat mana kita berimaginasi, takdir Allah sudah tertulis khususnya dalam soal urusan jodoh pertemuan serta kematian.

Pasti kisah dikongsikan oleh Baskoro Wicaksono Marto di akaun Tik Toknya mengundang sebak di hati. Amat jarang menjumpai lelaki yang sanggup bersama pasangan saat diuji dengan kesihatan yang teruk dan kekal setia hingga ke akhir hayat.

Dari perkongsiannya, dirinya berkongsi momen-momen bahagia apabila mengenali pasangannya, Anggun dan mereka melawati hari bahagia bersama. Namun saat pasangannya diuji dengan kesihatan yang serius Systemic Lupus Erythematosus (SLE) hingga doktor menjangkakan hayatnya tidak lama, Baskoro mengambil keputusan untuk menikahi pasangannya dan menghalalkan hubungan itu.

Jika ramai memilih masjid atau dewan indah melafazkan akad nikah tapi pasangan ini bernikah di wad sahaja dengan dihadiri oleh beberapa ahli keluarga. Selepas akad nikah, Baskoro mencium dahinya pasangannya.

IKLAN

Bahkan jelas dalam rasa sebak Anggun menangis dengan kesetiaan ditunjukkan oleh pasangan yang sah bergelar suaminya. Ternyata jodoh mereka tidak lama kerana Anggun dikhabarkan meninggal dunia beberapa hari selepas berlaku pendarahan pada bahagian perutnya.

Selepas isterinya selamat dikebumikan, Baskoro menulis “sampai jumpa di keabadian, akan aku ceritakan perjalananku setelah kamu tiada di bumi” yang mengundang rasa sebak. Catatnya lagi, dalam melewati hari-hari sendirinya, biarlah masa berjalan perlahan, aku masih dalam keadaan jauh cinta ketika dia pergi,” ungkapnya.

Besarnya kasih sayang yang dibina pasangan ini, sanggup bersedia walau menyedari masa tidak lama bersama di dunia.

IKLAN

Ya, tidak ramai lelaki yang bersedia menghadapi situasi sebegini namun wujud insan-insan berhati mulia. Jika ditakdirkan dirinya tidak berkahwin dan mereka bersama-sama masuk syurga, ya di syurgalah tempat mereka bertemu kelak.

Ini bersesuaian dengan hadith Dalam ayat yang lain, Allah SWT turut berfirman:

IKLAN

جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ

Maksudnya: Iaitu Syurga yang kekal yang mereka akan memasukinya bersama-sama orang-orang yang mengerjakan amal soleh dari ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka serta anak-anak mereka (Surah al-Ra’d: 23)

@baskoro_wicaksono

Sampai jumpa dikeabadian, akan aku ceritakan perjalananku setelah tanpa kamu di bumi

♬ Akad – Payung Teduh