Perkahwinan bukan sekadar penyatuan dua hati yang saling mencintai sahaja tetapi lebih daripada itu. Islam sangat menganjurkan bagi mereka yang telah mampu untuk berkahwin, supaya segera bernikah. Nikah memenuhi fitrah kemanusiaan.
Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
“Benarkah kalian telah berkata begini dan begitu, sungguh demi Allah, sesungguhnya akulah yang paling takut dan taqwa di antara kalian. Akan tetapi aku berpuasa dan aku berbuka, aku solat dan aku juga tidur dan aku juga mengahwini perempuan. Maka barangsiapa yang tidak menyukai sunnahku, maka ia tidak termasuk golonganku.”
Apabila sudah berumah tangga, pelbagai cabaran yang perlu dilalui. Perkahwinan bukanlah sentiasa ‘indah-indah’ seperti yang kita bayangkan. Ia penuh dengan cabaran dan dugaan. Rasa cinta dan kasih sayang itu adakalanya ada pasang surutnya.
Seperti perkongsian Ustaz Pahrol Mohamad Juoi di laman Facebooknya tentang hakikat perbezaan menjaga rasa cinta sebelum dan selepas berkahwin. Bukan mudah menjaga rasa cinta selepas berkahwin kerana sama ada suami atau pun isteri, masing-masing punya peranan untuk menyuburkan rasa cinta yang telah disemai.
IKLAN
Jika perkahwinan itu umpama sebuah kebun; untuk memiliki sebuah kebun adalah lebih mudah berbanding menjaganya.
Justeru untuk memiliki rasa cinta sebelum berkahwin adalah lebih mudah berbanding menjaga perasaan cinta itu selepas berkahwin.
IKLAN
Apa yang penting, jagalah perasaan sendiri agar selalu ceria dan positif. Insya-Allah, itu akan memudahkan kita menjaga perasaan pasangan kita.
Orang yang gembira selalunya akan dapat menggembirakan orang lain. Buanglah rasa benci, marah, kecewa, sayu dan putus asa di dalam hati.
IKLAN
IBARAT SERANGGA PEROSAK
Namun, jika rasa-rasa negatif itu timbul jua, bermujahadahlah untuk memeranginya. Jangan sekali-kali dibiarkan menetap lama di hati kita. Ia umpama serangga perosak yang boleh memusnahkan kebun cinta kita.
Perasaan marah, kecewa, sedih dan lain-lain boleh ‘dineutralkan’ dengan banyak beristighfar, bersedekah, berselawat dan memperbanyakkan solat sunat.
Sumber kredit: FB: Ustaz Pahrol Mohamad Juoi
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jika suami tidak pandai mengaji. tidak ada salahnya jika isteri mengajar suami mengaji. Tidak ada soal ‘jatuh air muka’ kalau isteri mengajar suami mengaji malah ia boleh mengeratkan lagi hubungan suami isteri. Bukankah suami dan isteri itu saling melengkapi.
Selain solat berjemaah dengan pasangan, kita juga dituntut supaya sama-sama mengaji al-Quran. Hal ini membawa kepada hubungan harmoni dalam rumahtangga. Betapa indahnya jika anda berdua dapat mengalunkan kalam Allah ini dengan baik.
Di samping itu, ajarkanlah al-Quran kepada anak-anak. Semaikan semangat cintakan al-Quran dalam diri anak-anak sejak mereka kecil lagi. Jika boleh, biarlah al-Quran sentiasa ada dalam diri mereka. Mudah-mudahan mereka mampu menghafaz al-Quran.
Jangan jadikan alasan sibuk untuk tidak mengaji al-Quran. Jika tidak mampu mengaji satu juzuk, mengajilah separuh juzuk. Jika tidak mampu, 10 muka surat cukuplah. Jika tidak mampu juga, mengajilah satu muka surat. Jika tidak juga berkemampuan, mengajilah sekurang-kurangnya satu ayat al-Quran sehari. Begitulah pentingnya al-Quran dalam hidup kita.
Carilah masa. Masa paling sesuai ialah selepas mendirikan solat fardu maghrib. Selepas solat, duduk sebentar di atas sejadah dan bukalah al-Quran. Mengajilah bersama pasangan anda. Anda pasti terasa harmoni dalam hati. Malah suasana kediaman anda juga pasti lebih tenang apabila penghuninya selalu mengaji al-Quran.
Tip mudah mengaji:
1) Jadikan mengaji sebagai amalan setiap hari. Jadi jika tidak mengaji anda akan rasa kekurangan.
2) Beli al-Quran kecil supaya mudah dibawa ke mana-mana sahaja. Misalnya ke destinasi percutian. Jadi tiada alasan untuk tidak mengaji jika berada di luar rumah.
3) Beli al-Quran yang ada terjemahan supaya anda faham maksud ayat yang dibaca.
4) Beli al-Quran yang ada panduan tajwid supaya anda membaca mengikut tajwid yang betul.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menyediakan tempat tinggal buat isteri antara tanggungjawab dan kewajipan seorang suami selain menyediakan pakaian, makanan, nafkah mengikut kemampuan, mendidik isteri menambah ilmu agama bagi menunaikan kewajipan fardhu ain serta bergaul dengan isteri dengan cara yang baik.
Memang besar tanggungjawab seorang suami terhadap isterinya. Apabila seorang lelaki itu sudah bersedia untuk mendirikan rumah tangga ini bermakna dia juga sudah bersedia untuk memikul amanah yang telah diberikan iaitu isterinya.
Isteri saya bertanya, jika ada lelaki meminang Haura, tetapi lelaki itu mahu tinggal dengan ibu bapanya, tidak mahu duduk berasingan, adakah saya akan terima.
Saya bertanya: Mak bapak lelaki itu sakit ke dan memang memerlukan anaknya di sisi? Jawapan isteri saya: Tidak.
Maka saya menjawab: Insya-Allah, ‘reject’ awal-awal sebab lelaki itu tidak faham tanggungjawab sebagai suami dan belum sedia menjadi suami.
Bahkan, sepatutnya 2-3 bulan sebelum bernikah sudah mula cari rumah untuk didiami nanti selepas pernikahan. Habis menikah, boleh terus masuk rumah.
Wahai kaum lelaki ‘beragama’, fahami agamamu sebenar-benarnya. Semaklah fatwa para ulama berkaitan menyedian kediaman berasingan untuk isteri daripada keluarga mertua, dan hak isteri untuk menolak tinggal dengan mertua. Sesungguhnya kefahaman anak lelaki perlu utamakan ibu bapa sebelum isteri sering disalah fahami dengan erti kata yang tidak benar. Belajar agama betul-betul, baca huraian para ulama betul-betul.
BELUM SEDIA JADI SUAMI
Bagi saya, jika anda tidak bersedia hidup berasingan daripada ibu bapa anda, bermaksud anda belum bersedia menjadi seorang suami.
Apabila melihat reaksi dan komen kepada ‘post’ saya yang menyatakan saya akan ‘reject’ mana-mana lelaki yang masih mahu tinggal dengan ibu bapanya yang meminang anak perempuan saya membuatkan saya terfikir, sejauh manakah pengetahuan kita semua berkaitan kewajipan suami dan isteri, hak suami dan isteri.
Kita sering menggunakan kaedah ‘isteri kena taat suami dalam perkara yang tidak melanggar syara’, lalu kaedah ini digunakan secara meluas dalam semua perkara termasuk jika suami mahu tinggal dengan ibu bapanya, isteri wajib taat, suami suruh isteri jaga ibu bapa suami, isteri wajib taat. Sejauh itukah ketaatan kepada suami sehingga isteri berdosa jika enggan mentaati suami?
Apatah lagi kaedah mengarut yang berbunyi: “Apabila seorang wanita sudah berkahwin, ibu bapa suami adalah lebih diutamakan daripada ibu bapa sendiri”.
Saya tidak tahu kenapa perkara yang sangat banyak dibahaskan dalam karya-karya feqh para ulama ini seolah-olah asing daripada pengetahuan masyarakat Melayu.
HAK ISTERI MENDIAMI KEDIAMAN SENDIRI
Saya menulis status sebelum ini kerana saya tahu, itu merupakan hak kepada seorang isteri untuk mendiami kediaman yang berasingan daripada ahli keluaraga suami dan ahli keluarganya. Sepatutnya, kewajipan asas sebegini diketahui seorang lelaki dan wanita sebelum memasuki alam perkahwinan supaya tidak ada sesiapa yang menzalimi atau dizalimi. Saya ingin memetik beberapa kalam ulama yang berkaitan, kemudian yang lain, tuan-tuan boleh terus membaca pada pautan yang saya berikan.
من حق الزوجة أن يكون لها مسكن خاص مع زوجها وأولادها ، لا يشاركها فيه أحد ، لا أب ولا أم ولا قريب . وإلى هذا ذهب جمهور الفقهاء من الحنفية والشافعية والحنابلة ، وأن لها الامتناع من السكن مع أبيه وأمه وإخوته . قال الكاساني في بدائع الصنائع (4/24): ” ولو أراد الزوج أن يسكنها مع ضرتها أو مع أحمائها كأم الزوج وأخته وبنته من غيرها وأقاربه فأبت ذلك ; عليه أن يسكنها في منزل مفرد ; لأنهن ربما يؤذينها ويضررن بها في المساكنة ، وإباؤها دليل الأذى والضرر ولأنه يحتاج إلى أن يجامعها ويعاشرها في أي وقت يتفق ولا يمكنه ذلك إذا كان معهما ثالث ” انتهى.
Antara hak seorang isteri ialah dia mempunyai tempat tinggal yang khusus bersama suaminya dan anak-anaknya yang tidak dikongsi bersama orang lain sama ada ayahnya, ibunya atau kaum kerabat yang lain. Ini adalah pendapat majoriti ulama daripada mazhab Hanafi, Syafie dan Hanbali. Si isteri berhak untuk enggan tinggal bersama mertuanya dan kaum kerabat suaminya.
Imam al-Kasani menyebutkan dalam Badai’ al-Sona’i: Seandainya si suami mahu menempatkan isterinya bersama dengan madunya, atau keluarga suami, seperti ibu suami, adik beradik perempuan suami, atau anak-anak perempuan suami daripada isteri yang lain, atau kaum kerabat suami, lalu si isteri enggan, maka wajib untuk suami menyediakan tempat tinggal yang berasingan kepada si isteri. Ini kerana mereka yang tinggal serumah itu mungkin boleh menyakiti hati isteri atau memukulnya jika mereka tinggal serumah. Keengganan si isteri merupakan petunjuk bahawa beliau terganggu atau disakiti. Ini jua kerana si suami perlu jua mampu untuk melakukan hubungan seksual dengan isteri atau bermesra dengannya pada bila-bila masa, dan ini tidak mungkin berlaku apabila adanya orang ketiga di dalam rumah.
والذي ننصحك به في ختام هذا الجواب أن تسعى للتوفيق بين زوجتك ووالدتك وعائلتك ، وأن تعطي كل ذي حق حقه ، فتعطي الزوجة حقها في السكن المستقل ، ولا يضرك أن يغضب أحد منهم لانفرادك بالسكن ، لأنك لم تخطئ في ذلك ، ولكن عليك الاستمرار في صلة أقاربك وأمك وإخوانك .
Nasihat kami kepada kamu sebagai penutup jawapan ini: Hendaklah kamu berusaha untuk mendamaikan antara isteri kamu, ibu kamu dan ahli keluarga kamu, dan hendaklah kamu memberikan kepada setiap orang haknya. Oleh itu hendaklah kamu memberikan kepada isteri haknya iaitu kediaman yang berasingan. Tidaklah memudharatkan kamu akan kemarahan salah seorang daripada mereka disebabkan keputusan kamu untuk tinggal berasingan kerana kamu tidak melakukan apa-apa kesalahan dalam hal ini. Akan tetapi hendaklah kamu berterusan menjalinkan hubungan silaturahim dengan kaum kerabat kamu, ibu kamu, dan adik beradik kamu.
BUKAN KERANA DERHAKA
Begitu juga penutup kepada aduan seorang isteri, di mana disebutkan:
فنصيحتنا لزوجك أن يبادر إلى إيجاد سكن مستقل لكما ، ويسعى في إرضاء أمه بالقول الحسن ، والإكثار من زيارتها ، وتفقد أحوالها ، وبالهدية ونحوها ، وليعلم أن خروجه من بيت أمه لا يعد عقوقا .
Nasihat kami kepada suami kamu ialah agar segera menyediakan kediaman yang berasingan untuk kamu berdua, dan berusaha mendapatkan keredhaan ibuya dengan perkataan yang baik, dan kerap menziarahinya, mengambil berat keadaannya, memberinya hadiah dan sebagainya. Suami itu hendaklah tahu bahawa keluarnya dia dari rumah ibunya tidak termasuk dalam penderhakaan kepada ibunya.
Dalam Islam sekecil apa pun hal yang baik selalu bernilai, bahkan senyuman serta wajah ceria yang tampak berseri di hadapan orang pun sangat bernilai dalam Islam.
Siapa sangka senyuman yang mungkin pada sesetengah orang tiada apa-apa sebenarnya memiliki nilai yang luar biasa.
Rasulullah SAW bersabda:
Imam Muslim dan At-Tirmidzi meriwayatkan sabda Rasulullah SAW betapa pentingnya sebuah senyum, serta wajah ceria yang tampak berseri ketika berhadapan dengan orang lain.
عن أبي ذر قال قال لي النبي {صلى الله عليه وسلم} لا تحقرن من المعروف شيئاً ولو أن تلقى أخاك بوجهٍ طليق
“Dari Abu Dzar RA, ia berkata bahwa Rasulullah SAW berkata kepadaku, ‘Kamu jangan mengecilkan kebaikan sekecil apapun, meski kau hanya menampakkan diri dengan wajah berseri di hadapan saudaramu,”(HR Muslim dan At-Tirmidzi).
Dalam riwayat Imam At-Tirmidzi, secara tegas Nabi Muhammad bersabda bahawa senyuman di hadapan orang lain itu adalah sedekah. Kuasa sebuah senyuman itu memiliki erti yang sangat luar biasa.
“Dari Abu Dzar RA, ia berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Senyummu di hadapan saudaramu bernilai pahala sedekah bagimu,’” (HR At-Tirmidzi).
Dengan tersenyum banyak sekali manfaatnya. Senyum tidak hanya membuat orang lain yang melihatnya ikut merasa tenteram dan bahagia namun dibalik senyum yang tulus itulah terdapat kelapangan jiwa, kerendahan hati dan semangat dalam menghormati orang lain.
Itulah nilai senyum yang tampak remeh bagi sesetengah orang. Rasulullah SAW mengingatkan agar kita tidak ‘kedekut’ untuk tersenyum di hadapan orang lain.
PESAN NABI MUHAMMAD SAW
Jika terhadap orang lain dianjurkan untuk selalu terlihat berseri-seri dengan wajah yang penuh dengan senyuman, lalu bagaimana jika terhadap orang terdekat?
Tentu jawapannya sangat dianjurkan dan lebih dianjurkan lagi.
Nabi Muhammad SAW pernah berpesan kepada puterinya, Siti Fathimah RA untuk selalu menjaga senyum yang tulus di hadapan suaminya. Ini kerana ada pahala yang sangat besar yang Allah SWT berikan terhadap isteri yang wajahnya terlihat berseri-seri kerana menjaga ketulusan senyumnya.
يا فاطمة أيما امرأة تبسمت في وجه زوجها إلا نظر الله لها بعين الرحمة
“Wahai Fatimah, Tiada seorang isteri yang tersenyum di hadapan suaminya kecuali Allah akan memandangnya dengan pandangan kasih (rahmat).”
Senyum yang penuh ketulusan antara suami dan isteri dapat melahirkan pandangan rahmat Allah terhadap rumah tangga mereka.
Dari senyum satu sama lain ini, Allah menurunkan rahmat, berkah, kasih sayang, ketenteraman, dan keharmonian di dalam rumah tangga tersebut.
Lihatlah, betapa bernilai sebuah senyuman terutama dalam menyuburkan kasih sayang dalam rumah tangga.
VIDEO:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pada hari Jumaat ini marilah kita melakukan sunnah yang paling mudah tapi ramai yang tidak melakukannya iaitu memotong kuku.
Indahnya agama Islam ini kerana setiap...