Siapa saja yang tidak mengenali Uncle Kentang atau nama sebenarnya Kuan Chee Heng.
Namanya sering jadi sebutan dek kerana sikap baik dan sering menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan tanpa mengira warna kulit dan aga.
Terbaru, viral kisahnya yang menyediakan van jenazah untuk orang Islam.
Artikel Berkaitan: Mahu Cari Keberkatan Dunia & Akhirat, Tya Ariffin Tak Lupa Bantu Keluarga Di Indonesia Setelah Kecap Kejayaan
Ternyata ada sebab sebenar kenapa dia seorang bukan Muslim yang menyediakan van jenazah berkenaan.
Menurutnya ini adalah disebabkan pengalamannya yang tidak mampu membeli keranda ketika ayahnya mati dulu.
Ikuti perkongsiannya yang diberitahu di laman sosial Facebook.
MENGAPA KITA BANTU MEREKA YANG MENINGGAL…. KERANA MASA ITU KAMI SEMUA TAK MAMPU BELIKAN AYAH KERANDA….
“Mengapa saya orang Cina tapi saya sediakan Van jenazah ??????… kerana semasa ayah saya mati… kami tak mampu beli keranda…
“Jam 3.00 pagi saya… saya… melihat wajah ayah kaku di atas bangku panjang…. bangku kayu… di tutup oleh tikar mengkuang…
“Kami tak mampu urus beliau.. masa itu saya baru lepas SPM….. nasib baik abang dapat pinjam wang dari Jaya Watch Seapark punya taukeh…. arwah Mr Fong.. RM 2500.
“TAK KIRA LAH SIAPA SUSAH… MEREKA BOLEH PAKAI VAN JENAZAH…. Mengapa pula saya tak beli Van Mayat untuk bukan Islam??????
“Tak perlu… kerana saya tak akan boros… kerana banyak group Cina buat bisness mayat… dan India pun ramai buat Van Mayat… dari Mercedes hingga ke Velfire…. hingga ke Van Mewah…
“Siap nombor cantik 8888… 6868… 118.. 668…. jadi kita leverage kat mereka ini… CALL BEE CHAI…
“DIA AKAN URUS A KE Z… CALL RAJOO DIA AKAN BAWA SAMI DAN URUS A TO Z DAN MURAH….
“The Non Muslim can leverage on the funeral parlours… dan YANG PENTING KITA HANYA JADI DRIVER VAN JENAZAH… URUSAN MANDI DAN PEGEMBUMIAN KITA SERAHKAN KEPADA TEAM KEBAJIKAN URUS JENAZAH… EPISOD SEDIH AYAH SAYA …
“Tidak mau di ulangi lagi lah…. kita permudahkan semua mereka yang pulang sebelum kita….lagi pun orang Cina dan India banyak amalan dalam upacara pengebumian…
“Dan kita serah balik pada mereka yang pakar agar mendiang dapat di kebumikan dengan sempurna mengikut adat masing masing…..
Sebelum itu, memang diketahui Uncle Kentang memberi pertolongan kepada pihak yang memerlukan dengan hati ikhlas tanpa mengharapkan apa-apa balasan.
“YOU ALL ARE SO DAMN AWESOME… MELAYU INDIA DAN CINA SERTA RAMAI LAGI DERMA.
“STAND UP…..!!!!!!!!! You semua hebat gila. Saya tak hebat. Saya tulis status satu keluarga India putus bekalan letrik dan air dalam bahasa Inggeris.
“Tapi KAMU SEMUA HEBAT TETAP MENDERMA. Kamu TAK KENAL SIAPA KELUARGA INDIA INI… hanya kamu tahu mereka perlu bantuan….. dan kamy hulurkan .
“SILA BERI SATU TEPUKAN GEMURUH UNTUK ANDA SENDIRI… malasalah beliau selesai 20 minit kerana kita berjaya mengumpul wang sebanyak RM 1700 untuk beliau dan ayah serta mak beliau yang tidur dalam kegelapan.
“WELL DONE ALL OF YOU… SILA STAND UP DAN BAGI YOURSELVES A BIG APPLAUSE. You orang hebat. YOU ALL DID IT.
Kredit: Facebook Uncle Kentang
Artikel Berkaitan: “Bahagia Dapat Bantu Golongan Susah” – Ustaz Ebit Lew Tawar 100 Kerja Kosong Di Pasaraya Miliknya
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Wanita Boleh Tangguh Keinginan, Suami Tak Mampu.’ Ini Sebabnya Rasulullah Suruh Isteri Tunaikan ‘Tanggungjawab’ Cepat-Cepat
‘Wanita boleh tangguh keinginan, suami tak mampu.’ Ini sebabnya rasulullah suruh isteri tunaikan ‘tanggungjawab’ cepat-cepat.
Sememangnya bila dibicarakan soal hubugan intim pasti berbeza antara suami dan isteri. Sejak azali, lelaki atau suami ini tidak mampu disekat nafsunya apatah lagi setelah mendirikan rumah tangga.
Mungkin sesetengah lelaki mampu mengawal emosi dan tak kisah bila sesekali ditolak isteri, namun ramai yang sebaliknya pabila permintaan untuk bersama isteri tak tertunai. Mood jadi swing dan segala benda tak jadi.
Artikel Berkaitan
Bolehkah Suami Isteri Menonton Video Intim Untuk Menambah Pengetahuan Dalam Hubungan?
Ikuti perkongsian video daripada Imam Muda Hassan ini dan ingat pesan yang disampaikan.
Wanita Boleh Tangguh Keinginan
Naluri seorang suami itu tak sama dengan naluri isteri dalam bab hubungan kelamin. Suami mungkin lebih tinggi dalam syahwatnya berbanding dengan isteri dan suami itu tak boleh ditunda, tidak boleh ditangguhkan bila dia berkeinginan.
Tapi situasi ini berbeza dengan isteri, dia boleh tangguhkan sebab syahwat isteri ini, dia akan ghairah bila mana ia diransang. Ada pun lelaki atau suami dia tidak diransang pun, tapi tatkala keinginan itu datang, dia perlu ditunaikan dengan cepat.
Ada hadis menceritakan yang mana bila suami hendak menjalinkan hubungan kelamin maka isteri perlu cepat-cepat menunaikan permintaan suami. Tinggalkan pekerjaan lain, basuh baju ke atau memasak sekalipun, kena tinggalkan.
Suami Tak Mampu
Ini kerana jika isteri tidak tunaikan permintaan suami, maka dia akan memberi kesan kepada emosi suami. Dia akan jadi cepat marah, mudah stres. Dan kemudian bila dia pergi kerja dalam keadaan tuntutan dia tidak ditunaikan, dia akan jadi marah pada pekerja dan kawan-kawan di sekelilingnya. Semuanya jadi serba tak kena.
Oleh hal demikian, Nabi Muhammad saw meminta setiap isteri tunaikan cepat-cepat permintaan suami untuk “bersama’. Sebaliknya berbeza dengan orang perempuan, dia tak sama.
Ini Sebabnya Rasulullah
Seperti mana yang berlaku zaman Khalifah Saidina Umar Al-Khatab r.a. Pada suatu ketika Saidina Umar melintasi satu rumah dan ketika itu baginda mendengar seorang wanita sedang merintih.
‘Kalaulah bukan kerana aku takut dan malu pada Allah SWT serta mahu menjaga maruah sendiri terhadap suami ku. Mungkin nescaya aku akan melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Seperti melakukan zina dan sebagainya.’
Maka Umar jadi pelik, kenapa perempuan ini berkata sedemikian? Jadi Saidina Umar mengambil keputusan untuk menghantar orang untuk menyiasat apa yang berlaku dan bertanya apakah masalah sebenar wanita tersebut.
Baca Di Sini
Hubungan Intim Suami Isteri Adalah Sedekah
Suruh Isteri Tunaikan
Lalu wanita itu jelaskan bahawa sudah lama suaminya tak pulang kerana menyertai satu peperangan. Jadi isteri ini sudah tidak tahan untuk mengawal syahwatnya.
Setelah mendengar perkhabaran itu, Saidina Umar pun bertanya kepada Saidatina Habsah iaitu anaknya yan merupakan salah seorang isteri Nabi Muhammad saw. Berapa lama seorang wanita mampu mengawal perasaannya dan bertahan apabila tak ‘bersama’ dengan suaminya?
Jawab Habsah, seseorang wanita mampu bertahan dalam tempoh empat bulan. Jadi di sini secara jelaskan seorang wanita mampu menangguhkan kehendak sehingga empat bulan lamanya. Sebaliknya bagi orang lelaki, mereka tak mampu.
‘Tanggunjawab’ Cepat-Cepat
Oleh hal demikian, perkara ini perlu dijaa dengan baik-baik. Isteri kena faham suami, kalau suami berkeinginan, cepat-cepat supaya sang suami tak marah dan tak stres.
Jika isteri menjadi seorang yang memahami, insyallah isteri mahukan apa-apa pasti ditunaikan kerana permintaan suami sudah dilunaskan.
Insyallah suami akan menjadi lebih tenang dan keadaan menjadi lebih baik.
Kashoorga : Semoga kita menjadi pasangan yang memahami. Insyallah.
Sumber : Imam Muda Hassan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami’
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kajian Terbaru Dapati COVID-19 Boleh Tersebar Melalui Asap Vape, Ini Hukum Hisap Vape Dari Sudut Agama
Kala ini satu dunia diuji dengan musibah COVID-19. Jumlah jangkitan mencecah jutaan orang dengan kadar kematian yang tinggi. Ia jelas satu angka cukup menakutkan di mana dunia diuji dengan virus ini.
Di saat dunia masih bergelut dengan pandemic ini selain isu vaksin, kajian terbaru dibuat oleh beberapa doktor pakar mendapati penghisap vape yang dijangkiti Covid-19 berupaya menjangkiti individu lain yang sihat melalui hembusan asap vape.
Astro Awani dalam laporan berita berkata, satu kajian terbaharu mendapati pengguna vape yang dijangkiti COVID-19 lebih mudah menyebarkan virus itu kepada orang sekeliling dengan cara hembusan.
Portal Daily Mail UK yang memetik kajian oleh pakar dari Mexico, Itali dan New Zealand dipetik sebagai berkata hembusan asap vape boleh menyebarkan ribuan partikel virus ke arah individu berhampiran.
Ia juga mampu menyebarkan virus COVID-19 sehingga 2 meter jaraknya, melepasi peraturan penjarakan fizikal United Kingdom (UK) iaitu 1 meter.
“Pakar tersebut menggesa pengguna vape agar tidak melakukan aktiviti berkenaan ketika beratur, di perhentian bas, atau mana-mana kawasan awam yang orang ramai mempunyai risiko berada dalam kepulan asap alat berkenaan.
“Mereka berkata walaupun sukar menghentikan aktiviti itu di rumah, tetapi ia sesuatu yang masuk akal untuk melarang penggunaan alat berkenaan di tempat-tempat awam,” menurut portal itu lagi.
Kajian tersebut telah dimuat naik di portal kesihatan MedRxiv, tetapi masih belum dikaji semula dan disahkan oleh saintis lain.
Bagaimanapun kajian Kesihatan Awam Ontario mendapati individu yang menggunakan vape mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap COVID-19.
Menurut kajian mereka, bukti sebelum ini telah menunjukkan kesan negatif vaping ke atas paru-paru, sekali gus meningkatkan risiko pengguna.
Selain itu, kajian tersebut turut menyebut aerosol yang terhasil oleh produk vape boleh menyebabkan penyebaran virus apabila individu itu berada dalam jarak dekat dengan pesakit COVID-19.
“Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah pun mengenal pasti tindakan dari tangan ke mulut melalui penggunaan vape boleh meningkatkan risiko jangkitan.
"Pusat Kawalan Penyakit Berjangkit British Columbia juga menyarankan agar pengguna vape menjarakkan diri sejauh 2 meter daripada orang lain, selain tidak menggunakan vape di kawasan awam,” menurut laporan itu lagi.
Sementara itu, portal itu turut melaporkan sekumpulan saintis yang memghasilkan model bagaimana virus itu boleh tersebar dalam kepulan asap nipis vape, bagaimana ia masuk ke dalam paru-paru, seterusnya ke mulut, dan dihembuskan semula.
Mereka turut membuat model yang sama menggunakan kepulan asap tebal vape yang meningkatkan risiko sekitar 5 hingga 17 peratus.
Dr Roberto Sussman dari Universidad Nacional Autonoma de Mexicor dalam artikel yang sama berkata bahan kimia dalam asap vape didapati tidak mampu membunuh virus berkenaan.
Berikut adalah penjelasan Mufti Wilayah Persekutuan mengenai hukum hisap vape
Apakah hukum menghisap rokok elektronik dan vapor?
JAWAPAN
Alhamdulillah, dalam Irsyad Fatwa pada kali ini, kami seupaya mungkin cuba menekuni isu yang berkaitan dengan penggunaan rokok elektronik dan vapor atau vape yang sekarang ini begitu berleluasa digunakan masyarakat termasuk daripada kalangan remaja perempuan dengan pelbagai alasan. Antara alasan paling popular adalah alat ini sebagai pengganti kepada rokok sebenar untuk ditinggalkan dan berhenti secara perlahan-lahan atau tadarruj. Alasan seperti ini seolah-olah menghalalkan cara dan penggunaan rokok elektronik dengan berleluasa. Justeru, Irsyad Fatwa pada kali ini merasa terpanggil untuk membincangkan isu dan hukum berkaitan dengan rokok elektronik ini.
Alhamdulillah, pada tanggal 21 Disember 2015, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia telah memutuskan bahawa penggunaan rokok elektronik dan vape ini adalah haram.
Definisi Rokok Elektrik
Rokok Elektronik (Elecronic Nicotine Delivery Systems atau e-Cigarette) adalah sebuah inovasi dari bentuk rokok konvensional menjadi rokok moden. Pada masa kini, rokok elektrik juga dikenali sebagai vape atau vapor. Perkataan 'vape' berasal daripada perkataan Inggeris daripada perkataan ‘vaporization’ yang membawa maksud proses pengewapan, dan juga merujuk kepada 'vaporizer' iaitu alat yang digunakan untuk menghisap ganja, tembakau dan campuran rokok lain. Kamus Oxford telah menambah perkataan vape sebagai kata nama baru dalam kamus itu pada Ogos 2014.[1] Kamus tersebut mendefinisikan vape sebagai “an act of inhaling and exhaling the vapour produced by an electronic cigarette or similar device” (perbuatan menyedut dan menghembuskan wap yang dihasilkan oleh rokok elektronik atau peranti yang seumpamanya). Perkataan vape juga boleh merujuk kepada alat peranti elektronik yang digunakan.[2]
Pendapat Pakar
Dinyatakan di sini beberapa pendapat pakar berkenaan dengan penggunaan rokok elektronik, antaranya :-
- Jumlah nikotin yang terdapat di dalam rokok elektronik ini berbeza bergantung kenyataan tertulis pada labelnya. Ia boleh mengandungi antara 6–8 mg dalam setiap 1 ml cecair (mg/ml), yang dilabelkan berkepekatan rendah. Ada juga yang mengandungi 16–18 mg/ml (berkepekatan tinggi) atau 24-36mg/ml (berkepekatan ekstra tinggi). Namun harus diketahui bahawa jika semua 60 mg nikotin diserap dalam darah, ia berpotensi untuk membunuh seorang dewasa yang tidak merokok. Jumlah ini bersamaan dengan 30-40 batang rokok konvensional.
- Saintis dari Bahagian Penilaian Farmaseutikal US Food and Drug Administration (USFDA) telah menguji 19 jenis e-rokok yang telah dikeluarkan oleh dua pengeluar (NJoy dan Smoking Everywhere). Mereka mendapati terdapat bahan ‘tobacco-specific nitrosamines’ (TSNAs), yang boleh menyebabkan kanser dalam kedua-dua jenama e-rokok itu. Malah kepekatan nikotin yang terdapat dalam e-rokok tidak sama dengan nilai yang ditulis pada label. Terdapat sedikit nikotin dalam e-rokok yang dikatakan “nicotine-free”.
- Pada September 2008, World Health Organization telah mengeluarkan kenyataan: “Tiada kajian yang sahih menunjukkan e-rokok ini selamat dan berkesan sebagai rawatan penggantian niklotin. Oleh itu, pihak pengeluar haruslah melakukan kajian yang mendalam untuk menyokong dakwaan mereka bahawa e-rokok boleh digunakan untuk mengurangkan tabiat merokok”. [3]
- Menurut kenyataan yang telah dikeluarkan oleh American Lung Association (ALA), pihak ALA menyatakan kegusaran mereka terhadap penggunaan rokok elektronik kerana kajian awal telah mendapati bahawa rokok elektronik bukan sahaja mengandungi nikotin bahkan terdapat juga bahan-bahan kimia lain yang berbahaya seperti carcinogens [4]. Selain itu, kajian juga menunjukkan bahawa rokok elektronik yang menggunakan voltage yang tinggi dan mempunyai kandungan formaldehyde yang tinggi. Formaldehyde juga merupakan bahan kimia yang merbahaya kepada tubuh manusia. [5]
- Pihak FDA (Food and Drug Administration) Amerika Syarikat telah menjalankan uji kaji makmal terhadap kandungan rokok elektronik dan di dalam satu sampel kajian, mereka telah mendapati bahan diethylene glycol iaitu bahan yang digunakan di dalam proses anti-beku dan ianya sangat berbahaya kepada tubuh manusia. [6]
- Menurut Dr. Daniel Lee, Pakar Perubatan dan Pernafasan di Pusat Perubatan Prince Court, dakwaan yang mengatakan asap yang terhasil dari rokok elektronik adalah dari cecair biasa dan bukannya dari nikotin adalah salah sama sekali. Hakikatnya, rokok elektronik mempunyai nikotin yang mana boleh meningkatkan kadar denyutan nadi dan pengaliran hormon ‘adrenalin’ serta melembapkan sistem urat saraf. Selain itu, nikotin juga mengakibatkan denyutan nadi yang luar biasa, penyempitan saluran nadi, peningkatan tekanan darah, serangan jantung, angin ahmar dan ulser perut dan usus.
- Ketua Pegawai Perubatan Pusat Saringan Kanser Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM), Dr. Dalilah Kamaruddin ketika dihubungi mengatakan proses pengewapan cecair nikotin yang dihasilkan oleh rokok elektronik, akan disedut oleh pengguna, dan wap nikotin ini mempunyai sifat yang sama dengan asid nitrik. Tambah beliau lagi, asid nitrik merupakan bahan kimia pemangkin kepada berlakunya kanser di dalam tubuh manusia. Selain itu, cecair nikotin, walaupun sukatannya sedikit, dikhuatiri resapannya ke dalam saluran darah akan mengubah kandungan efisien dalam badan kerana selain nikotin, cecair itu juga mengandungi gliserin. [7]
- Presiden Persatuan Perubatan Malaysia (MMA), Dr. Ashok Zachariah Philip juga berpendapat bahawa rokok elektronik boleh membawa kemudharatan kepada penggunanya. Tambah beliau lagi, kebanyakan bahan kimia yang terkandung di dalam asap rokok kenvesional juga terdapat di dalam rokok elektronik walaupun kadarnya lebih rendah. Beliau juga melalui persatuan menggesa agar Kementerian Kesihatan mempertimbang untuk mengharamkan penggunaan rokok elektronik melihat kepada kemudaratan yang bakal berlaku. [8]
- Pakar Bedah Jantung dan Paru-Paru Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Dr. Khairulfaizi Haron berkata, walaupun peratusan untuk pengguna vape mendapat penyakit tersebut terlalu rendah, mereka perlu berwaspada dan berhati-hati. Beliau juga menegaskan bahawa sangkaan menggunakan rokok elektronik adalah lebih selamat berbanding rokok adalah tidak benar. [9]
- Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Helmi Yahya dalam satu kenyataan mengatakan bahawa di dalam rokok elektronik terdapat nikotin dan propylene glycol, dan apabila dipanaskan (dalam cecair) melebihi lima volt, kombinasi bahan cecair itu akan bersifat seperti bahan pengawet. Bahan pengawet inilah yang meningkatkan kemungkinan kanser dalam tubuh badan. [10]
- Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), fenomena penggunaan vape ini bertentangan dengan dasar dan polisi KKM untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang bebas dari sebarang bentuk amalan rokok. Ia juga tidak selari dengan perjanjian WHO Framework Convention on Tobacco Control (WHO FCTC) yang telah ditandatangani oleh Malaysia semenjak tahun 2005. KKM telah menubuhkan satu Jawatankuasa Teknikal Bagi Mengkai Kesan Rokok Elektronik Dan Shisha Terhadap Kesihatan pada bulan Ogos tahun 2013. Jawatankuasa ini mengambil masa selama setahun empat bulan untuk membuat penetapan kerana ketika itu kurang kajian-kajian saintifik berkaitan rokok elektronik dan vape. Jawatankuasa ini telah meneliti beberapa kertas kajian saintifik dan laporan-laporan terutama daripada WHO FCTC dan International Union Against Tubercolosis and Lung Disease.
- Negara-negara yang telah mengharamkan penjualan peranti alat rokok elektronik mengandungi nikotin ialah:
- Australia
- Belgium
- Canada
- Finland
- Hong Kong
- Japan
- New Zealand
- Norway
- Afrika Selatan
- Negara-negara yang telah mengharamkan sepenuhnya penjualan rokok elektronik dan vape adalah:
- Argentina
- Brazil
- Thailand
- Singapura
- Brunei
- Oman
- Panama
- Jordan
- Mexico
- Qatar
- China Taipei
- Turki
- Emiriah Arab Bersatu
Dalil Pengharaman Perkara yang Memudaratkan
Pertama: Firman Allah Ta`ala:
وَلَا تُلۡقُواْ بِأَيۡدِيكُمۡ إِلَى ٱلتَّهۡلُكَةِ وَأَحۡسِنُوٓاْۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُحۡسِنِينَ
Maksudnya: Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.
(Surah al-Baqarah, 2:195)
Walaupun ayat ini diturunkan berkenaan dengan perbelanjaan infāq fī sabīlillāh tetapi keumuman ayat ini merangkumi segala bentuk perbuatan yang membawa kepada kebinasaan, sebagaimana dijelaskan oleh al-Shawkani:
وَالحَقُّ أَنَّ الاِعْتِبَارَ بِعُمُوْمِ اللَّفْظِ لاَ بِخُصُوْصِ السَّبَبِ فَكُلُّ مَا صَدَقَ عَلَيْهِ أَنَّهُ تَهْلُكَةٌ فِيْ الدِّيْنِ أَوْ الدُنْيَا فَهُوَ دَاخِلٌ فِي هَذَا وَبِهِ قَالَ ابْنُ جَرِيْرِ الطَّبَرِيُّ
Maksudnya: “Dan yang sebenarnya ialah pengajaran itu diambil melalui keumuman lafaz, bukan melalui sebab penurunan (ayat) secara khusus. Maka setiap perkara yang menepati maksud kebinasaan sama ada terhadap agama atau dunia, maka ia termasuk dala umum ayat ini. Dan ini jugalah yang dipegang oleh Ibn Jarir al-Tabari.
Rujuk Fathul Qadir (1/222)
Kedua: Firman Allah Ta`ala:
وَلَا تَقۡتُلُوٓاْ أَنفُسَكُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِكُمۡ رَحِيمٗا
Maksudnya: Jangan kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah sentiasa mengasihani kamu.
(Surah al-Nisa’, 4:29)
Menurut al-Jassas, ayat tersebut mengandungi larangan daripada melakukan pembunuhan sama ada terhadap orang lain atau terhadap diri sendiri. Rujuk Ahkam al-Quran (3/127).
Ketiga: Sabda Rasulullah SAW:
لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ
Maksudnya: “Tiada kemudaran (dalam Syariat Islam) dan tidak harus mengenakan kemudaratan (tanpa hak)”
Riwayat Ahmad (22778) dan Ibn Majah (2340)
Hadis ini juga menunjukkan pengharaman melakukan kemudaratan secara umum sehingga nas hadis ini dijadikan salah satu kaedah fiqh.
Keempat: Sabda Nabi SAW:
وَمَن تَحَسَّى سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَسُمُّهُ فِي يَدِهِ يَتَحَسَّاهُ فِيْ نَارِ جَهَنَّمَ خَالِداً فِيْهَا أَبَداً
Maksudnya: “Sesiapa yang meneguk racun lalu membunuh dirinya, maka racunnya akan sentiasa di tangannya sambal meneguknya dalam neraka Jahannam, berkekalan selama-lamanya.”
Riwayat al-Bukhari (5778) dan Muslim (109)
Hadis ini menjadi ancaman balasan neraka dan siksaan yang dahsyat bagi orang yang melakukan tindakan yang membinasakan diri sendiri. Secara umumnya, dalil tersebut mengharamkan segala bentuk tindakan yang membunuh dirinya.
Hukum
Berdasarkan daripada kenyataan di atas dan juga nas yang dinyatakan maka kami berpendapat bahawa penggunaan rokok elektronik juga hukumnya adalah HARAM. Ini kerana seperti yang kami‘illahkan atau nyatakan sebab terhadap hukum merokok terpakai untuk isu rokok elektronik ini bahkan kami nyatakan sekali lagi beberapa alasan antaranya:
- Qiyas kepada rokok sebenar. [11] Antaranya:
- Memudaratkan agama nyawa, akal, harta dan keturunan;
- Mengandungi bahan-bahan beracun seperti nikotin cecair tulen, propylene glycol, vegetable glycerin dan alkohol;
- Membawa kepada ketagihan dan mengkhayalkan;
- Membawa kepada pelbagai penyakit seperti kanser, kecacatan janin, dan lain-lain;
- Memudaratkan kesihatan orang sekeliling dan mencemarkan alam sekitar.
- Kenyataan pakar menunjukkan ia mudarat bahkan boleh jadi lebih mudarat daripada merokok itu sendiri. Ini merupakan asas pertimbangan yang amat kuat kerana mafsadahnya tidak boleh disangkal lagi serta mudaratnya telah diperakui oleh pakar dan badan-badan berautoriti.
- Pembaziran yang berlaku sama ada pada alat vape itu sendiri mahupun bahan cecair yang menjadi hisapannya. Dikatakan bahawa harga alat tersebut berharga sekitar ratusan ringgit dan bagi sesetengah jenis, ianya mampu mencecah hingga ribuan ringgit.
- Meniru budaya yang bukan Islam.
- Dilihat tidak bermaruah.
- Sad al-Zari’ah (menutup jalan menuju kerosakan). Pihak polis kini sedang menggiatkan tinjauan dan siasatan terhadap lokasi-lokasi yang dikesan cuba mengadun sendiri perisa ganja dan ketum bagi memenuhi permintaan segelintir pengguna rokok elektronik.[12] Laporan dari pihak berkuasa juga menunjukkan bahawa penggunaan dadah sintetik di kalangan remaja sedang meningkat dan ini akan lebih memburukkan keadaan jika penggunaan rokok elektronik juga terdapat unsur-unsur dadah di dalamnya.[13] Langkah-langkah pencegahan perlulah dilakukan agar masalah ini tidak membarah di kalangan masyarakat Malaysia terutamanya buat para remaja.
Terdapatnya fatwa ulama’ yang menyokong tentang pengharaman rokok elektronik ini. Justeru, kami berpendapat seperti itu juga dengan alasan yang diberikan di atas. Untuk ulasan pengharaman, sila rujuk Bayan Linnas Siri-18.[14]
Fatwa Ulama’& Pendapat Ilmuan Islam
Kami nyatakan di sini fatwa yang dikeluarkan menyatakan hukumnya sama seperti hukum rokok biasa. Justeru, hukumnya adalah HARAM.[15]
- Sheikh Muhammad Saalih al-Munajjid di dalam jawapan beliau terhadap isu penggunaan rokok elektronik mengatakan bahawa rokok elektronik hukumnya adalah sama seperti rokok tradisional iaitu haram. Padanya tidak ada kebaikan bagi mereka-mereka yang ingin cuba meninggalkan amalan menghisap rokok beralih dari rokok tradisional kepada rokok elektronik kerana mudaratnya juga sama seperti rokok biasa berdasarkan laporan dari pakar.[16]
- Sheikh Uthman al-Khamis juga berpendapat bahawa rokok elektronik adalah haram kerana ianya memudaratkan.[17] Setiap yang memudaratkan, maka Islam terlebih dahulu akan menolaknya demi menjaga maslahah sekalian umat.
Penggunaan Vape daripada Sudut Maslahah Ammah
Pihak berkuasa juga hendaklah mengambil keputusan pengharaman vape jika terdapat maslahah ammah. Ini berdasarkan epada tanggungjawab pemerintah yang terungkap dalam kaedah fiqh:
تَصَرُّفُ الإِمَامِ عَلَى الرَعِيَّةِ مَنُوْطٌ بِالمَصْلَحَةِ
Maksudnya: “Tindakan pemerintah terhadap rakyatnya hendaklah bergantung kepada maslahah.”
Rujuk Bahr al-Muhit fi Usul a-Fiqh (1/309)
Jika sekiranya wujud maslahah ammah yang sebenar dalam pengharaman vape, maka adalah menjadi kewajipan semua rakyat untuk mematuhinya, sebagaimana sesetengah pemerintah pada zaman dahulu pernah membuat larangan rokok berdasarkan kepada maslahah ammah dan ulama mewajibkan rakyat mematuhinya.
Al-Syarwani seorang ulama dalam mazhab Syafie ketika membicarakan berkenaan kewajipan mentaati pemerintah dalam perkara yang melibatkan maslahah ammah telah memberi contoh larangan merokok berdasarkan maslahah ammah, “Jika pemerintah membuat arahan supaya tidak menghisap rokok yang dikenali pada zaman ini, maka wajib ke atas mereka (rakyat) untuk mentaatinya. Pada waktu yang lalu, Timbalan Pemerintah pernah mengeluarkan arahan di Mesir supaya tidak merokok di jalan-jalan dan kafe-kafe, lalu ramai yang menginkarinya, maka mereka adalah pelaku maksiat”. Rujuk Hashiah al-Syarwani (3/69)
Sejarah tersebut menunjukkan bahawa pengharaman rokok berdasarkan kepada maslahah ammah adalah suatu yang pernah berlaku pada masa lalu, dan ulama mengiktiraf ia sebagai larangan yang wajib dipatuhi. Justeru, pengharaman rokok elektronik atau vape boleh dikuatkan dengan kewujuduan elemen maslahah ammah.
Penentuan seseuatu itu sebagai maslahah ammah dalam perkara yang melibatkan hukum-hakam adalah peranan para ulama dan mujtahid, sebagaimana Abdussalam al-`Abbad menjelaskan ketika membicarakan berkenaan maslahah ammah, “kepastian wujudnya syarat-syarat ini pada setiap maslahah secara kes demi kes adalah tugas para mujtahidin yang mempunyai kelayakan berijtihad dan memenuhi syarat-syaratnya” . Rujuk Nas` al-Milkiyyah al-Khassah li al-Manfa`ah al-`Ammah (2/995)
Penutup
Dalam isu ini, ramai juga berpendapat bahawa ia adalah salah satu cara untuk menolong penghisap rokok agar berhenti daripada merokok. Justeru itu, mereka menggunakan rokok elektronik sebagai alternatif kepada cara berhenti merokok. Sebenarnya anggapan ini adalah menyimpang daripada asas kerana dikatakan ada juga bahan nikotin yang asalnya daripada bahan yang boleh menyebabkan ketagihan dan mudarat kepada kesihatan manusia. Kami sepertimana isu merokok juga menyeru kepada khalayak umat Islam untuk meninggalkan penggunaan rokok elektronik atau vapor berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan di atas. Alangkah baiknya duit yang kita gunakan untuk membeli rokok atau vapor, kita masukkan ke tabung masjid, menyantuni anak-anak yatim, memberi makan kepada fakir miskin serta membantu keperluan mereka. Semoga Allah kurniakan kepada kita taufiq dan hidayah dan berikan kepada kita kesihatan yang baik. Amin.
Akhukum fillah,
S.S. Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
Dikemaskini pada 22 Disember 2015 bersamaan 10 Rabiulawal 1437H
Nota hujung:
[1] http://blog.oxforddictionaries.com/2014/11/oxford-dictionaries-word-year-vape/
[2] http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/vape
[3] http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2008/pr34/en/index.html
[4] Carcinogens merupakan bahan pemangkin berlakunya kanser dalam tubuh manusia
[5] http://www.lung.org/stop-smoking/tobacco-control-advocacy/federal/e-cigarettes.html
[6] http://ukhealthcare.uky.edu/Claims-of-e-cigarette-safety-unproven-at-best-experts-say/
[7] http://www.astroawani.com/gaya-hidup/rokok-elektronik-vapor-dikhuatiri-penyebab-kanser-69773
[8] http://www.bharian.com.my/node/75419
[9] http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kandungan-cecair-vape-bahaya-1.124146
[10] http://www.bernama.com/bernama/v8/bm/ge/newsgeneral.php?id=1181415
[11] Qiyas digunakan kerana terdapat persamaan sebab (ittihad ‘illah) di dalam pengharaman merokok
[12] http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/siasat-seluruh-negara-1.124151
[13] http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/penggunaan-dadah-sintetik-meningkat-1.125191
[14] http://muftiwp.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=266
[15] http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=129680
[16] http://islamqa.info/en/201512 & http://islamqa.info/ar/170999
[17] http://www.almanhaj.com/vb/showthread.php?t=23522
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Guru Redah Laluan Balak 5 Jam, Mandi Debu Sepanjang 80KM Sebelum Sampai Sekolah
Pengorbanan guru tiada galang gantinya. Mereka ibarat lilin membakar diri sendiri demi memberikan ilmu buat anak bangsa. Jasa mereka juga tiada perkataan mampu diucapkan, hanya Allah yang mampu membalasnya.
Satu perkongsian dari seorang guru dikenali sebagai Ben Zaid yang berkongsi perjalanannya sejauh 80 km setiap hari melalui jalan balak menuju ke sekolahnya, SK Balar di Gua Musang amat menyentuh perasaan.
Lebih mengujakan dirinya bukan menggunakan scrambler sebaliknya hanya motor EX-5 yang mana ia menggunakan tayar yang bukan kebiasaaan digunakan sebaliknya tayar off road berikutan laluan balak itu amat sukar dilalui.
Baca perkongsian dikongsinya di grup EX5 fi Malaysia.
Aku , Fi Kambing untuk anak bangsa.
Dari Kuala Betis Gua Musang ke Pos Balar sejauh 80 km melalui laluan balak yang dah di tinggalkan untuk sampai ke sekolah tempat aku mengajar.
Mula-mula risau juga takut kalau kambing ni mengembek di tengah jalan, Alhamdulillah kambing ni steady meredah jalan yang tuhan sahaja tahu betapa azabnya. Orang tanya kenapa tak guna scrambler? Tak sesuai kawan, jalannya tak sesuai sebab dengan ketinggian dan motornya yang lebar. Kapcai biasa paling sesuai.
Siapa yang tanya kambing ni lasak ke tak? Jawapan aku memang layak di panggil kambing gurun. Minyak jimat. Enjin pickup. Enjin masih standard cuma luaran je aku ada modifield sikit ikut kesesuaian trek bukit.
Perjalanan nak ke sekolah ni Alhamdulillah ambil masa dalam 5 jam untuk musim jalan kering. Risiko tetap ada . Sudah aku nak gambarkan kesukarannya. Tuhan sahaja yang tahu. Musim hujan kadang ambil masa sehingga 7 ke 9 jam untuk sampai ke sekolah. Gitulah rutin aku setiap minggu.
Doakan aku sahabat.
Salam muhibah dari aku sahabat kambing di jauh belantara.
Rindu anak isteri di Kota Bharu. Apa khabar mereka?
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI