Bergelar isteri adalah saat paling membahagiakan. Apatah lagi sebaik berkahwin dikhabarkan bakal menimang anak.
Tentunya kemesraan dan hubungan yang ada akan kekal terjalin dan dijaga sebaiknya hingga ke jannah. Tidak lengkap hidup tanpa adanya pasangan suami isteri yan saling sayang menyayangi.
Perkongsian Elfira Loy memberitahu tentang istimewa pasangannya ini sempena ulang tahun pertama perkahwinan mereka.
Elfira memberitahu dari saat Imamnya menikahi dia, memaksa makan ubat, bawa dia pergi menjalani ibadah umrah dan melayan kerenahnya sepanjang kehamilan anak pertama mereka.
Sangat sweet setahun kisah cinta pasangan ini yang sebelum mengecap bahagia pelbagai dugaan telah dihadapi.
Inilah rahsia kebahagiaan pasangan ini yang menjadi sumber inspirasi buat pasangan yang mahu berkahwin dalam usia masih muda.
To my beloved husband , thank you for making ny 2019 the best year ever. From menikahi saya , menjadi imam saya , memaksa saya makan ubat sehingga sorok dalam ice cream demi anak kita. Bawak saya pergi Umrah pertama kita , menjadi bahan jenaka saya tengok awak feeling-feeling ( the other side of faris yang korang tak nampak ) . Terima kasih jugak layan semua cravings saya , yang paling saya suka semua midnight snacks yang awak buat , maggi , roti planta gula & blended milo omg sooo sedap.
dan gambar selepas itu , itu selepas faris gelak gelakkan el punya morning sickness dia pulak dapat. Serious kesian waktu tu hahahahha.
terima kasih sebab kerja keras untuk keluarga kita & menjadi Ayah yang lejen untuk anak kita. Happy Anniversary again
Posting dibuat ini turut mendapat respon positif dari warganet. Masing-masing turut mendoakan pasangan ini kekal bahagia till jannah.
sariyanti Happy anniversary El and Faris . Semoga sampai syurga
nienabaharun.nb Happy anniversary to both of you!
woney.fieza hepy aniversry both of u..till jannah ya..aminnn
eyra.hassan Hepi anniversary both of u, moga bahagia till jannah
farhanaanis89 Happy anniversary to @elfiraloy dan husband. Moga bhgia bersama suami n anak till jannah
Artikel Berkaitan: Ini Yang Elfira Baca Lawan Kesakitan Sepanjang Kelahiran
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Panduan Anjur ‘Baby Shower’ Untuk Elak Terkait Cara Orang Kafir
Dalam setahun ada sahaja jemputan menghadiri majlis ‘Baby Shower’. Ia semakin menjadi budaya bagi ibu bapa millennial. Kalau dahulu kita biasa dijemput ke majlis akikah. Apa pun juga yang kita anjurkan, hendaknya ia tidak menyalahi hukum agama, apatah lagi ia adalah budaya amalan bukan Islam. Perlu berpada-pada.
Namun bagi mengetahui lanjut hal ini, kita baca ulasan lanjut daripada Siti Nurunnajwa Shamsudin, penyelidik di Majlis Ulama Isma. Adakah Rasulullah juga menganjurkan ‘Baby Shower’ atau sekadar ikutan membabi buta budaya luar semata-mata?
Majlis ‘Baby Shower’ dlihat semakin menjadi trend dan mendapat tempat di kalangan masyarakat Islam di negara ini. Majlis ini sebenarnya telah lama wujud di hampir setiap negara di dunia mengikut tradisi masyarakat negara tersebut.
Majlis tersebut dibuat bagi meraikan bakal ibu yang bakal melahirkan anak. Kebiasaannya, majlis ini diadakan ketika umur kandungan mencecah 7 bulan.
Pada zaman dahulu, masyarakat Melayu menjalankan upacara melenggang perut ketika usia kandungan menginjak 7 bulan. Namun pada masa kini, adat melenggang perut tidak lagi mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dan diganti dengan majlis ‘Baby Shower’ bagi meraikan bakal ibu.
Di negara barat, mereka gelarkan majlis tersebut sebagai ‘Baby Shower’ kerana bakal ibu akan dihujani dengan pelbagai jenis hadiah bagi menyambut kelahiran bayi.
Artikel berkaitan: Ibu Mengandung Sekarang Banyak Pegang Phone Selfie Tunjuk Baby Bump Tanpa Tahu Baby Bump Adalah Aurat!
Artikel berkaitan: Bacalah Surah Maryam, Terkandungnya Doa Mudah Makbul Untuk Ibu Hamil
Islam adalah satu agama yang sangat menitik beratkan identiti. Oleh itu sebagai umat Islam kita perlu berhati-hati dalam memastikan identiti Islam sentiasa terpelihara daripada penyerupaan dengan agama lain.
Kita juga dilarang untuk menyerupai golongan kafir dalam hal yang merupakan identiti atau lambar atau syiar agama mereka.
Daripada Ibn Umar RA, Rasulullah SAW bersabda:
من تشبه بقوم فهو منهم
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, dia adalah daripada kalangan mereka (Riwayat Abu Daud :4031)
Imam al-Sana’ni Rahimahullah ketika menafsirkan hadis di atas berkata, bahawa sesiapa yang menyerupai orang fasik ataupun kafir ataupun melakukan bid’ah dalam apa juga perkara yang dikhaskan padanya dari segi pemakaian, tunggangan ataupun gerak-geri tingkah laku maka dirinya tergolong dalam kalangan mereka. (Subul al-Salam 2/647)
Setelah meneliti asal usul majlis ‘Baby Shower’, saya berpendapat ia bukanlah suatu syiar daripada mana-mana agama dan hanyalah sebahagian daripada tradisi masyarakat yang pelbagai.
Oleh itu, saya mencadangkan bagi mereka yang ingin melakukan majlis seumpama ini perlulah mengikuti saranan atau garis panduan berikut:
- Majlis perlulah dijauhi dengan segala larangan dan perkara yang diharamkan syarak seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, perkara khurafat dan sebagainya.
- Aktiviti yang dilakukan semasa majlis perlulah tidak membawa kepada kelalaian dan tidak tersimpang dari ajaran agama Islam.
- Seeloknya, majlis ini ditukar nama kepada majlis kesyukuran atau doa selamat atau apa-apa nama yang dirasakan bersesuaian bagi mengelakkan fitnah.
- Majlis ini hendaklah bertujuan hanya untuk mengeratkan silaturrahim antara rakan-rakan dan ahli keluarga dan bukannya bertujuan mengikuti budaya barat.
- Sebarang pembaziran hendaklah ketika majlis ini berlangsung perlulah dielakkan dan tidak boleh bermegah-megah.
Sebaiknya majlis seumpama ini diadakan bagi mendoakan kesejahteraan bakal ibu dan bayi agar berada dalam keadaan selamat sehingga selepas kelahiran.
Namun begitu perlulah diingatkan, majlis ‘Baby Shower’ bukanlah sebahagian daripada syariat Islam dan adalah lebih baik jika sebagai umat Islam kita menyambut kelahiran bayi seperti yang telah digariskan oleh Islam.
Antara adab dalam menyambut kelahiran bayi yang disebut di dalam kitab Tarbiyatul Aulad karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan ialah :
- Bergembira dan mengucapkan tahniah apabila menerima berita kelahiran.
- Mengazankan dan mengiqamatkan anak
- Mentahnik anak selepas dilahirkan
- Mencukur rambut anak
- Menamakan anak dengan nama yang baik
- Menjalankan akikah
- Mengkhatankan anak
Wallahua’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ibadah Haji Atau Perkahwinan, Mana Yang Patut Didahulukan
Bagaimana jika seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk perbelanjaan Haji tetapi dia juga ingin berkahwin?
Perkahwinan atau pernikahan adalah sangat dituntut di dalam Islam. Sudah menjadi fitrah manusia untuk saling berkasih sayang.
Ini diperjelaskan di dalam Al-Quran melalui firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَىْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Rasulullah SAW bersabda :
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Dan ini diperkukuhkan lagi dengan hadis Nabi SAW:
بُنِىَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ، وَالْحَجِّ ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Muat Naik Gambar Di Portal Cari Jodoh
Pelbagai usaha mencari jodoh dilakukan oleh mereka yang masih belum temui pasangan hidup. Salah satu usaha yang agak popular kini ialah ‘mempromosi’ diri di laman web mencari jodoh.
Kemajuan teknologi hari ini memungkinkan proses mencari jodoh lebih mudah. Tidak salah mencuba asalkan kita tahu apa limitasi yang perlu dipertimbangkan bagi mengelakkan fitnah kelak.
Bagaimanapun, ada baiknya kita dapatkan ulasan lanjut pihak Mufti Wilayah Persekutuan dalam hal ini.
Soalan
Assalamualaikum. Saya ingin tahu apakah hukum jika kita memuat naik gambar di page mencari jodoh. Kebiasaannya, gambar yang dimuat naik tersebut ada unsur tabarruj yang boleh timbulkan fitnah.
Jawapan
Jodoh dan Perkahwinan
Allah SWT menciptakan manusia berpasang-pasangan, bertujuan saling berkenalan antara satu sama lain. Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya – Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu”.
Hukum Melihat Ajnabi
Pada asalnya hukum seseorang itu melihat perempuan atau lelaki yang ajnabi (bukan Mahram) adalah diharamkan dengan tanpa tujuan dan keperluan. Ini seperti mana firman Allah SWT:
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿٣٠﴾ وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka.
Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (30)
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. (Surah al-Nur: 30-31)
Artikel berkaitan:Allah Beri Jodoh Yang Kita & Perlu&, Bukan Yang Kita &Mahu. Hanya Dia Tahu Mana Yang Terbaik!
Artikel berkaitan:Suka Atau Tidak Pengantin Baharu Akan Lalui 7 Fasa Perkahwinan Penuh Pancaroba Ini
Dr. Wahbah Zuhaili dalam tafsirnya menyatakan bahawa menjaga pandangan dan kemaluan merupakan satu kehormatan dan kemuliaan. Firman Allah SWT menjelaskan hukum melihat dan menutup aurat. Ianya bertujuan untuk menutup pintu kerosakan dan mencegah daripada terjadinya sesuatu perkara yang haram.
Namun di dalam hal yang lain, dibenarkan untuk melihat kepada ajnabi sekiranya bertujuan untuk meminanginya. Ini seperti mana yang diceritakan daripada Abu Humayd al-Sa’idi RA, Sabda Nabi SAW:
إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمُ امْرَأَةً فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَنْظُرَ مِنْهَا، إِذَا كَانَ إِنَّمَا يَنْظُرُ إِلَيْهَا لِخِطْبَتِهِ، وَإِنْ كَانَتْ لاَ تَعْلَمُ
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu ingin meminang seorang perempuan, tidaklah salah melihatnya dahulu, jika tujuan melihat itu untuk meminang walaupun tidak diketahui oleh perempuan.” Riwayat Ahmad (5/424)
Dan perkara ini digalakkan di dalam Islam namun terdapat batasan dan had pandangan yang ditetapkan syara’. Di dalam al-Fiqh al-Manhaji menyatakan bahawa tidak diharuskan seseorang yang ingin bertunang melihat pasangannya melainkan pada muka dan kedua tapak tangannya.
Ini kerana kedua-dunya itu adalah perhiasan wanita yang dibolehkan syara’ untuk melihatnya. Bahkan dibolehkan berulang kali melihat pasangan yang hendak ditunanginya sekiranya untuk memastikan keadaan dan situasinya agar tidak menyesal selepas menikahinya.
Tabarruj (Berlebihan dalam berhias)
Berlebihan dalam berhias bagi seseorang perempuan adalah diharuskan hanya kepada suaminya sahaja. Dalam membincangkan masalah ini, berpandukan pandangan para fuqaha’ dalam pembahagian hukum berkenaan tabarrjuj apa yang digariskan di dalam al-Mausu’ah al-Kuwaitiyyah menyatakan:
“Mempamerkan perhiasan dan kecantikan kepada sesiapa yang tidak sepatutnya dilihat seperti memakai pakaian yang ketat untuk mempamerkan bentuk badan atau selainnya. Dan disebabkan itu dapat menaikkan syahwat dan nafsu orang yang memandangnya, maka Ijma’ (sepakat) para ulama’ adalah haram melainkan kepada suaminya sahaja”.
Kesimpulan
Berdasarkan kepada persoalan yang diberikan, dapat disimpulkan bahawa penggunaan laman sesawang mencari jodoh pada asalnya adalah diharuskan. Ini berdasarkan kaedah feqah:
الأصل في الأشياء الإباحة حتى يدل الدليل على التحريم
Maksudnya: Pada asal sesuatu hukum itu adalah diharuskan, sehingga terdapat dalil ke atas pengharamnya. Oleh itu, tujuan pembinaan laman sesawang itu diharuskan sekiranya matlamatnya adalah untuk kebaikan dan haram hukumnya sekiranya bertujuan untuk kemaksiatan.
Maka hal berkenaan laman sesawang mencari jodoh, hukum asalnya adalah diharuskan, namun sekiranya penggunaannya atau pembinaannya bertujuan untuk kemaksiatan dan melakukan perkara yang diharamkan, maka hukumnnya adalah diharamkan.
Begitu juga haram hukumnya, sekiranya memuat naik gambar tabarruj dan menonjolkan perhiasan yang berlebihan sehingga menimbulkan syahwat dan fitnah kepada yang melihatnya.
Sebaiknya pihak admin laman sesawang menetapkan garis panduan yang sepatutnya seperti gambar yang menutup aurat, menjaga privasi pengguna, menjaga batas syariat pergaulan di antara berlainan jantina dan sebagainya.
Semoga dengan pencerahan dan penjelasan ini memberikan kita ilmu dan kefahaman yang jelas tentang agama dan permasalahannya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI