Jika mahu berkat sebuah perkahwinan, nikahilah dia kerana agamanya. Perkahwinan adalah komitmen sepanjang hayat yang memerlukan keserasian dan persefahaman.
Keberkatan dalam sesebuah perkahwinan juga bergantung kepada tahap agama masing-masing.
Berkahwin bukan sekadar memenuhi tuntutan fitrah semata-mata tetapi lebih daripada itu. Apatahlagi buat pasangan yang mendirikan masjid dalam usia yang masih muda.
Gambar selepas majlis walimah kami 3 tahun lepas. Saya buka kopiah & serban sebagai tanda ikatan serban ini tiada jaminannya untuk mengikat hubungan cinta hingga Syurga, tetapi ikatan iman & taqwa dalam simpulan cinta sahajalah yang mampu jadi asbab senyuman bahagia kami saling bersua di Jannatul Firdausi al-A’laa.
Mengambil tanggungjawab seorang suami ketika masih umur belasan tahun bukan perkara yang boleh buat main. Siapa sangka, beberapa tahun selepas itu dikurniakan anak pertama yang bernama Aisya Humaira.
Di sini, saya ingin kongsikan sekelonet pengalaman dengan sahabat-sahabat yang ada niat ingin menghalalkan cintanya dengan seorang perempuan yang dia cinta sepenuh jiwa.
IKLAN
BUKAN KERANA CINTA SEMATA
Sahabat, janganlah nikah hanya berdalilkan cinta sahaja. Kerana rasa cinta boleh jadi sifar bila-bila masa sahaja. Ingat, syaitan tidak pernah berputus asa untuk musnahkan kita!
Sebelum nikah, dia akan pastikan sepasang kekasih berakhir dengan zina, manakala selepas nikah dia akan pastikan pasangan bercerai-berai. Itu misi mereka.
Antara belitan Syaitan yang dilaknat itu ialah dia akan membuatkan kita benci dengan isteri yang sudah dinikahi. Dia akan membuatkan kita rasa kehadirannya satu beban, harta kita mula kurang. Kita akan mula rasa keturunannya tidak baik, ataupun mungkin dia tidak mampu lahirkan keturunan anak cucu buat kita. Juga syaitan akan membuatkan matamu melihat wanita lain lebih cantik dan indah daripada isterimu itu.
IKLAN
PILIHLAH KERANA AGAMA
Jadi sebab itulah kata-kata Nabi yang mulia ini perlulah kita jadikan pedoman,
Dinikahi wanita kerana empat perkara.
Harta. Keturunan. Cantik.
IKLAN
Sahabat, jangan pilih salah satu antara tiga itu. Tetapi pilihlah yang keempat. Iaitu…
AGAMA.
Oleh itu, jangan nikah semata kerana cinta membuta asbabmu semata. Nikahilah kerana taqwa. . Kerana taqwalah yang akan membuatkan anak matamu hanya melihat wanita itu menjadi bidadari dunia dan Syurgamu. Cantik, sangat cantik. Juga, kamu akan redha dengan taqdir keturunnya denganmu. Biar tiada harta dan tidak kaya, kerana kalian ingin bina istana bahagia di Syurga, tidak terpedaya dengan dunia yang sementara.
Salah baca Al-Fatihah, solat tak sah? ‘Sebaiknya cari qari atau imam besar, cuba contohi bacaan mereka.’ Sekurangnya lakukan sesuatu untuk memperbaiki bacaan Al-Fatihah kita.
Membaca Surah Al-Fatihah merupakan salah satu daripada rukun-rukun solat. Selalunya, kebanyakan kita memang akan membaca ummul kitab itu tatkala menunaikan solat.
Namun dari segi lafaz berkenaan kadangkala kurang jelas didengari di telinga sendiri. Malah, ada segelintir orang pula membaca surah berkenaan hanya dalam hati.
Sebenarnya bagaimanakah cara yang betul melafazkan Surah Al-Fatihah berkenaan? Adakah cukup sekadar berbisik dan bacaan itu hanya didengari di telinga sendiri?
Solat Tak Sah?
Ikuti perkongsian Ustaz Mohd Riza menerusi Audit Solat, jangan sampai solat kita tak sah bila kita salah membaca Suratul Fatihah.
Bagaimana cara membaca Surah Al-Fatihah yang termasuk dalam rukun Qauli dalam solat?
Di sini, ingin saya tegaskan bahawa setiap orang nadanya berbeza, serta pemahamannya berbeza. Kadang-kadang jah atau suara memang tak sama. Suara saya sekalipun tak sama dengan anda. Lagunya pun tak sama.
Sebaiknya Cari Qari Atau Imam Besar
Jadi perkara pertama yang dapat saya berikan panduan yang paling mudah adalah anda sebaiknya mencari qari atau imam-imam besar yang viral atau berkumandang bacaannya di media sosial.
Cuba dengar dan contohi bacaan mereka merupakan antara cara mudah dalam memperbaiki bacaan surah Al-Fatihah. Insyallah dari situ kita dapat belajar dan adjust di mana kurang atau lemah bacaannya kita. kemudianya sedikit demi sedikit, perbaikilah bacaan agar bertambah baik.
Seeloknya belajar dengan baik, mengikut tertib dan tajwid serta kesempurnaan dengan baik. Belajarlah bersungguh-sungguh dan sekiranya tak mampu walaupun sudah belajar dengan baik, teruskan solat dengan kemampuan yang kita ada.
Cuba Contohi Bacaan Mereka
Jangan pula sebab nanti, bacaan kita rasa macam berdengung itu lebih sikit, terus kita rasa tak nak solat pula.
Perlu diingat, saat kita membaca suratul Fatihah dalam solat, bacaanya harus dilafazkan paling tidak didengari telinga kita. Bukan hanya dibaca dalam hati.
Ini kerana setiap bacaan-bacaan rukun Qauli dalam solat hendaklah dizahirkan menerusi lidah kita, mesti diucap.
Bolehkah memberi sedekah kepada isteri? Sebelum berbuat demikian, suami wajib memberi nafkah zahir dan batin kepada pasangan terlebih dahulu. Berdosa ke atasnya jika gagal memberikan nafkah.
Namun, jika dia ada kemampuan tambahan, disunatkan bersedekah kepada isteri. Sesungguhnya ini adalah amalan terpuji dan besar ganjarannya apabila menghulurkan sedekah kepada ahli keluarga terdekat.
Tahukah anda bahawa setiap sedekah yang kita berikan, Allah akan gandakan ganjaran pahala antara 10 – 700 pahala. Kepada suami yang memang mengamalkan sedekah kepada isteri setiap Jumaat, tahniah. Pasti besar ganjarannya jika dilakukan penuh keikhlasan dan kasih sayang.
Namun, untuk dapatkan kepastian hukum niatkan sedekah kepada ahli keluarga seperti isteri, kita baca ulasan pihak Mufti Wilayah Persekutuan ini.
Sedekah yang diberikan kepada isteri adalah mengikut kemampuan dan hukumnya adalah sunat.
Soalan:
Apakah benar terdapat hadis yang mengatakan bahawa sedekah kepada isteri pahalanya lebih besar berbanding bersedekah kepada orang lain?
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Berdasarkan soalan di atas, seorang suami yang bersedekah kepada isterinya atau ahli keluarganya merupakan satu perbuatan yang terpuji dan mendapat pahala.
Walaubagimanapun, sudah menjadi tanggungjawab seorang suami atau ayah untuk memberi nafkah kepada orang yang berada di bawah tanggungannya.
Ini difahami berdasarkan firman Allah SWT:
وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ Maksudnya: “Dan kewajipan suami pula ialah memberi makan dan pakaian kepada isteri itu menurut cara yang sepatutnya”.[al-Baqarah:233]
Imam Ibn Kathir berkata ketika menafsirkan ayat ini bahawa wajib ke atas ayah kepada anak untuk memberi nafkah kepada ibu-ibu dari sudut pakaiannya dengan cara yang sepatutnya iaitu apa-apa pakaian yang diterima oleh adat atau seumpama dengannya di negara tersebut tanpa berlaku pembaziran dan tidak menyusahkan.
Ia sekadar apa yang termampu ketika dia (ayah atau suami) dalam keadaan senang dan bersederhana serta apa yang melaziminya.
Kembali kepada soalan di atas, nafkah dan sedekah adalah dua perkara yang berbeza. Ini kerana, nafkah bersifat wajib manakala sedekah bersifat sunat. Untuk itu, jika seorang suami itu tidak memberi nafkah kepada isterinya maka suami tersebut telah melakukan dosa.
Selain itu, jika seorang suami itu tidak memberi sedekah kepada isterinya maka dia tidak berdosa kerana perbuatan memberi sedekah itu bukannya wajib. Adapun ganjaran atau pahala bagi seorang suami yang memberi sedekah kepada isteri atau keluarganya ada dinyatakan di dalam sebuah hadith yang sahih:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
“Dan dinar (harta) yang kamu belanjakan di jalan Allah dan dinar yang kamu berikan kepada hamba (untuk membebaskan) dan dinar yang kamu sedekahkan kepada orang miskin serta dinar yang kamu sedekahkan kepada keluargamu. Maka yang paling besar ganjaran pahalanya adalah yang kamu sedekahkan kepada keluargamu”. [Riwayat Muslim (995)]
Imam al-Nawawi RA berkata bahawa memberi sedekah kepada ahli keluarga adalah lebih afdhal (lebih baik) berbanding memberi kepada orang asing (yang tidak mempunyai pertalian keluarga) jika mereka (ahli keluarga) berhajat kepadanya.
Tambahan pula, ahli keluarga perlu diraikan hak mereka berdasarkan pertalian silaturrahim walaupun pertalian tersebut jauh. Ini kerana, Nabi SAW memerintahkan kepada Abu Talhah untuk memberikan sedekahnya kepada ahli keluarganya maka beliau memberikannya kepada Ubaiy bin Ka’ab dan Hassan bin Thabit. Kedua sahabat ini berhimpun pada nasab datuk yang ke-7.
Walaupun begitu, ini tidak bermaksud memberi kita juga dituntut untuk memberi sedekah kepada selain daripada ahli keluarga melainkan jika ahli keluarga itu amat memerlukannya.
Ini berdasarkan firman Allah SWT:
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّـهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ Maksudnya: “Perbandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai dan tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas kurniaan-Nya lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya”. [al-Baqarah:261]
Ayat ini jelas menunjukkan akan kelebihan seseorang itu apabila dia menyedekahkan sebahagian hartanya di jalan Allah SWT. Di samping itu juga, keikhlasan amat penting agar apa yang kita sedekahkan atau belanjakan diterima oleh Allah SWT dan bukannya untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain supaya kita dikenali atau digelar sebagai seorang yang kuat bersedekah.
Kesimpulannya, bersedekah merupakan satu amalan yang mulia dan amat dituntut bagi sesiapa yang berkemampuan dan sedekah ini tidak hanya tertumpu kepada ahli keluarga terdekat atau jauh sahaja, bahkan ia melibatkan orang-orang yang berada di sekeliling kita.
Akhirnya, marilah sama-sama kita menanam sifat gemar bersedekah walaupan apa yang disedekahkan itu sedikit tetapi moga-moga dengan yang sedikit itu mampu membantu kita untuk masuk ke syurga Allah SWT. Semoga Allah SWT menjadikan kita semua dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang sentiasa menginfaqkan atau menyedekahkan harta di jalan Allah SWT. Amin.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jodoh kita telah ditentukan oleh Allah SWT. Oleh kerana cinta, kita mesti sanggup menerima kelebihan dan kekurangan pasangan.
Namun bagaimana pula situasi bertemu jodoh dengan lelaki anak emak. Mereka ini dikatakan sangat akrab dengan insan bergelar ibu ini dan apa sahaja mengenai ibu mereka adalah yang paling baik.
Walaupun begitu, baik suami atau isteri kedua-duanya perlu mainkan peranan dalam memastikan rumahtangga dibina kekal harmoni.
Tidak kisah berkahwin dengan anak emak atau tidak, yang penting dapat mengekalkan kerukunan rumahtangga dibina.
Kaunselor keluarga, Normaliza Mahadi berkata, selepas berkahwin, suami perlu tahu cara berfungsi secara maksimum dalam rumah tangga sebagai suami dan anak.
Sebagai lelaki yang rapat dengan ibu katanya, berkemungkinan akan mempunyai isu selepas berkahwin, maka lelaki ini perlu menyesuaikan diri selepas menjadi suami untuk keseimbangan hubungan dengan ibu dan isteri.
“Apa penyesuaian yang perlu dilakukan? Pertama, suami itu perlulah tahu had tanggungjawab terhadap ibu dan isteri. Di dalam membuat pemilihan, suami perlu tahu yang mana perlu didahulukan isteri dan bagaimana keadaan yang ibunya perlu diberi keutamaan.
“Tiada istilah tersepit dalam memilih, yang ada hanyalah pilihan yang bersesuaian mengikut keadaan.
“Jika ibu menghimpit, suami perlu dengan jelas menegaskan beliau ada tanggungjawab yang perlu diselesaikan bersama isteri. Suami ini perlu meyakinkan ibunya bahawa menjalankan tanggungjawabnya terhadap isteri adalah suruhan Allah, tanpa mengabaikan atau mengetepikan si ibu.
“Jika isterinya pula menghimpit keadaan, suami juga perlu mendidik isteri tentang tanggungjawab terhadap ibunya. Ini kerana masih ada isteri yang tidak jelas bahawa status ibu mentua sebenarnya sama dengan ibu sendiri, yang perlu dihormati dan dijaga perasaannya,” katanya.
Normaliza yang juga Pengarah Perkhidmatan Kaunseling HR Capital Sdn Bhd berkata, sebagai ‘anak emak’, lelaki perlu tahu bagaimana mahu menangani perasaan sendiri apabila ibu sentiasa masuk campur urusan diri termasuk hal rumah tangga.
Katanya, suami perlu meyakinkan ibunya secara berhemah untuk menyedarkannya yang urusan rumah tangganya akan diselesaikan sendiri. Suami juga tidak perlu berkongsi dengan ibu setiap perjalanan dan krisis rumah tangga.
Malah, suami juga perlu ingat bahawa dia kini adalah suami dan sudah dewasa maka, rumah tangganya adalah tanggungjawab diri sendiri. Ibunya boleh menasihati tetapi bukan mencampuri.
“Suami tidak boleh membuka jalan kepada ibunya untuk membolehkannya mencampuri setiap urusan rumah tangga. Jika suami membuka jalan ini, agak susah untuk menutupnya nanti kerana ibu akan sentiasa mencampuri urusan dan menyebabkan pergolakan dalam rumah tangga dengan isteri.
“Untuk mengelakkan pergaduhan jika ibu dan isteri berkrisis, suami perlulah mendahulukan apa yang perlu didahulukan. Kedua-dua pihak perlu diberi keutamaan dengan cara berbeza. Di depan isteri suami perlu kelihatan sebagai orang yang matang dan boleh membuat keputusan.
“Suami juga perlu dilihat oleh ibunya sebagai seorang anak yang sentiasa mendahulukannya dalam keadaan yang perlu. Jika kedua-dua pihak melihat peranan lelaki ini sebagai anak dan suami yang ada pendirian, kemungkinan krisis berlaku adalah pada kadar minimum,” katanya.
Normaliza turut mencadangkan beberapa tip buat buat suami yang rapat dengan ibunya atau ‘anak emak’.
• Tinggal di rumah sendiri dengan isteri. Tinggal di rumah ibu tidak membantu perhubungan. Biasanya apabila tinggal berasingan, hubungan akan lebih baik.
• Balik ke rumah ibu dalam kadar yang bersesuaian. Jika ibu dan isteri tidak boleh menjalinkan hubungan, singkatkan kunjungan.
• Baliklah ke rumah ibu bersendirian pada waktu tertentu untuk menumpukan perbualan dengan ibu sahaja. Isteri perlu memberi galakan untuk keselesaan suami tanpa ada prasangka. Bagaimanapun, janganlah suami ambil kesempatan atas kepercayaan isteri.
• Suami perlu kuat dalam menangani emosi diri sendiri.
• Pastikan kedua pihak rasa penting dalam kehidupan. Beri mereka peluang meluahkan pendapat.
• Perbualan dengan ibu bolehlah dibuat secara persendirian supaya isteri tidak mendengar butir perbualan yang mungkin mengecilkan hati. Begitu juga sebaliknya.
• Jika ibu memberitahu sesuatu yang tidak disukai tentang isteri, beritahulah ibu dengan baik apa yang diperkatakannya itu kurang tepat. Beritahu juga anda terasa hati dengan komen yang kurang enak mengenai isteri. Begitu juga jika isteri berpendapat yang tidak baik tentang ibunya.
• Didiklah kedua wanita yang penting ini untuk menerima antara satu sama lain tanpa perlu memilih.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.