Pasti ramai yang terbaca kisah perkahwinan Halim Othman dan kewujudan anak tunggalnya, Myra Natasya yang pada Ramadan lalu memaklumkan bahawa pengacara terkenal itu adalah bapa kandungnya yang disembunyikan statusnya selama ini.

Lebih membahagiakan bagi Myra, aidilfitri lalu adalah kali pertama ibu dan bapanya dipertemukan semula.

Pendedahan itu mendapat perhatian termasuk dari Jabatan Pendaftaran Negara yang mahu membantu kerana Myra berbintikan Abdullah, bukan Halim kerana perkahwinan pasangan itu berlangsung di Thailand dan tidak didaftarkan semula di negara ini. Namun status berbintikan Abdullah itu kekal kerana Halim memaklumkan tiada bukti dokumen kerana sudah terlalu lama.

Satu perkongsian ilmu dari peguam, Roslina Sabiyah & Co di fbnya mengenai isu berkahwin di luar negara dan tidak mendaftarkan perkahwinan perlu diambil perhatian pasangan yang ingin berkahwin di luar negara terutama selatan Thai untuk memahami prosedur undang-undang negara agar tiada masalah timbul di kemudian hari kelak termasuk bab isu perwalian, isu perwarisan & harta pusaka dan terakhir isu nasab anak & keturunan.


Apa perlu wanita tahu?

Case Study : Kesan nikah luar negara dan status anak.

Ye, secara biologinya, dia memang anak kepada Halim Othman. Tetapi secara undang-undangnya, dia tetap anak kepada “Abdullah”. Apa maksudnya?

Undang-undang tidak/belum mengiktiraf kedudukan mereka sebagai bapa dan anak kandung.

IKLAN

1) Isu perwalian

Kalau Myra nak kawin nanti, bapanya tak boleh walikan dia. Kalau nak walikan dia kena ada bukti yang dia bapa kepada Myra, paling koman tunjukkan ic dan sijil nikah ibu bapa. Sijil nikah takde memang kena mohon Wali Hakim kat mahkamah syariahlah jawabnya.

2)Isu perwarisan dan harta pusaka

Kalau Halim meninggal nanti, Myra tak boleh tuntut harta pusaka dia. Asas tuntutan dalam harta pusaka ialah waris-waris mestilah waris-waris yang sah di sisi undang-undang. Antara bukti untuk menunjukkan seseorang waris itu sah di sisi undang-undang ialah dengan memohon sijil faraid di mahkamah syariah. Nak mohon sijil faraid kena ada bukti surat beranak dan sijil nikah. Surat beranak bin/binti Abdullah. Sijil nikah pulak tak ada. Memang tak dapat nak tolong.

Apa Myra nak buat? Minta ayah dia buat wasiat atau hibah siap-siap. Kalau wasiat Myra layak dapat 1/3 (kerana Myra bukan waris). Tapi kalau Halim nak bagi lebih, dia kena bagi harta dia kepada Myra sekarang iaitu semasa dia masih hidup.

IKLAN

3) Isu nasab dan keturunan

Apa status Myra sebenarnya. Anak yang dilahirkan di luar daripada pernikahan yang sah ada dua kemungkinan sahaja iaitu anak tak sahtaraf ataupun anak wati’ syubhah. Anak wati’ syubhah ialah anak yang dilahirkan akibat persetubuhan yang berlaku bukan dari perkahwinan yang sah akibat keraguan tertentu iaitu sama hukumnya dengan nikah fasid. Anak wati’ syubhah, jika berjaya disabitkan nasabnya di mahkamah syariah, maka dia boleh dibintikan kepada bapanya, boleh berwalikan bapanya dan berhak mendapat hak perwarisan daripada bapanya.

Namun beban pembuktian untuk menentukan status anak ialah terletak ke atas ibu bapanya. Mereka kena failkan permohonan pengesahan nasab anak di mahkamah syariah. Jika mereka mendakwa telah bernikah di luar negara, beban pembuktian untuk mengatakan pernikahan itu wujud ialah ke atas pasangan suami isteri tersebut. Mahkamah hanya perlu melihat kepada dokumen atau bukti-bukti pernikahan tersebut. Hanya ada tiga kemungkinan sahaja yang berlaku di Mahkamah :-

1- Dokumen nikah luar negara ada. Rukun nikah semua lengkap dan sah. Maka mahkamah akan sabitkan pernikahan tersebut sah dan boleh didaftarkan di pejabat agama Malaysia. Nasab anak juga sabit anak sahtaraf. Perintah tersebut boleh dikemukakan di JPN dan pihak JPN akan menukar bin/binti anak tersebut kepada nama bapa sebenar selaras dengan perintah mahkamah.

2-Dokumen nikah luar negara ada. Tapi ada rukun nikah yang diragui contohnya pernikahan dibuat oleh jurunikah tak bertauliah ataupun wali yang tak layak. Mahkamah akan sabitkan pernikahan tersebut sebagai pernikahan yang fasid, mengarahkan untuk difaraqkan dan pasangan tersebut perlu bernikah semula di malaysia. Nasab anak tersebut akan disabitkan sebagai wati’ syubhah. Perintah tersebut boleh dikemukakan di JPN dan pihak JPN akan menukar bin/binti anak tersebut kepada nama bapa sebenar selaras dengan perintah mahkamah (anak wati’ syubhah sama statusnya dengan anak sahtaraf).

IKLAN

3-Dokumen nikah luar negara tiada. Kena tunjukkan usaha untuk cari. Buat carian di pejabat agama yang didakwa telah menjalankan pernikahan di luar negara tu, buat carian di pejabat konsulat atau datangkan saksi yang boleh bagi keterangan untuk menyokong dakwaan yang pernikahan tersebut memang telah dijalankan. Mahkamah akan memeriksa semua keterangan dan kalau berjaya akan dapat perintah seperti dua contoh di atas. Tapi jika tak ada langsung dokumen dan usaha? Maka, beban untuk menafikan bahawa pernikahan tersebut tak wujud/tak sah dan anak tersebut anak tak sahtaraf adalah terletak ke atas ibu bapa anak tersebut.


Contoh Halim saya gunakan sebab memang dia dah terang-terangan declare 1 malaysia. Dan mungkin ada masyarakat yang keliru dengan kenyataan beliau untuk mengekalkan nama Abdullah sebagai binti anaknya. Nak kekalkan nama Abdullah tu tak ada masalah langsung sebenarnya yang penting sabitkan dulu nasab anak tu di mahkamah syariah. Pihak JPN memang tak boleh buat apa-apa selagi tak ada perintah dari mahkamah syariah berkenaan isu tersebut. Jika dah disabitkan nasabnya, walaupun berbintikan Abdullah, dia akan dapat semua hak-hak seorang anak untuk diwalikan oleh bapanya, dapat hak faraid dari bapa dan dapat nasab keturunan bapanya. Ini bukan isu tak kisah dan tak nak menyusahkan. Ini melibatkan isu penting tentang status anak dan hak.

Nasihat saya pada Halim, jangan mengalah dan putus asa. Cuba usahakan lagi, kesian Myra. Jangan kata kes dah terlalu lama sebab ada je kes yang dah berlaku 20 tahun dulu tapi masih boleh disahkan di mahkamah sebab pihak-pihak usaha juga bawa saksi. Jangan ambil ringan dengan bab-bab nasab dan hukum ni. Ini bukan kes terpencil. Sebenarnya bukan nasihat untuk Halim sahaja tapi ramai lagi di luar sana yang ada masalah yang sama seperti ini sebenarnya. Tolonglah ambil cakna.

Pengajaran untuk yang belum terjebak. Jangan buat keputusan singkat. Nikah luar negara memang cepat dan mudah. Tapi fikirkanlah kesan jangka masa panjangnya. Kalau terpaksa juga nikah di luar negara atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan, bila dah balik Malaysia cepat-cepatlahlah buat pengesahan di mahkamah syariah dan daftarkan pernikahan tersebut di pejabat agama. Kesannya tak nampak sangat kepada lelaki/suami. Tapi yang jadi mangsa ialah isteri/anak-anak.

Cuba bayangkan pula kesannya pada isteri? Nak kata dah nikah pun tak ada dokumen yang sah. Nak kata dah cerai pun, sijil nikah tak ada macam mana nak cerai. Kalau nak berkahwin lain? Satu sahaja cara, dia boleh declare yang dia belum pernah bernikah dan seolah pernikahan yang terdahulu tak wujud barulah dia boleh berkahwin lain. Lagipun memang tak ada dokumen langsung kan. Jadi apa status anak daripada perkahwinan terdahulu? Anak tu tak salah. Yang salah ialah mak ayah yang tak fikir panjang.

Ambik pengajaran. Yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan. Biar tahu jangan keliru.