Mengapa berat sangat hendak mengaku salah? Kenapa terlalu ego? Tahukah kita bahawa, dengan meminta maaf, darjat kita akan naik di sisi Allah!

Ikuti penjelasan Imam Muda Asyraf bagaimana pengakuan maaf yang boleh bertukar menjadi sebuah doa paling indah dan dinyatakan dalam Al-Quran.

Insan sering menyalahkan dosa. Tetapi insan tidak pula menyalahkan sifat keangkuhan yang sering bertangguh memohon kemaafan. Sedangkan dengan dosalah yang membuat kita makin kuat ‘bermesra-mesra’ dengan Allah melalui airmata taubatnya.

Berbuat dosa itu fitrah setiap insan. Justeru insan yang bertaqwa itu bukan pada mereka yang tidak pernah melakukan dosa. Tetapi insan bertaqwa adalah insan yang ‘bersegera’ memohon ampun akan segala dosa-dosanya.
( والذي نفسي بيده لو لم تذنبوا لذهب الله بكم ، ولجاء بقوم يذنبون فيستغفرون الله فيغفر لهم )

Rasulullah SAW bersabda: ”Demi jiwaku yg ada di tangan-Nya, jika kamu tidak pernah berbuat dosa, maka Allah akan mematikan kamu dan menggantikannya dengan suatu kaum yang berbuat dosa kemudian mereka meminta ampun kepada-Nya, kemudian Allah akan mengampuni mereka.” (Hr Muslim)

 

View this post on Instagram

 

A post shared by IM Asyraf (@imammudaasyraf) on

IKLAN

Dosa meninggalkan kesan dan tanda. Kesan dosa membuka pintu utk melakukan dosa yang lain. Membuat rasa bersalah semakin tipis.

Meninggalkan kerak kekerasan. Meninggalkan kesan kemalasan ibadat. Meninggalkan titik-titik gelapnya hati. Dia tidak hilang dengan keangkuhan. Tetapi kesan dosa hanya akan hilang dengan istighfar dan airmata.

Berkata Ibnul Jauzi: “Jika masih terasa gelap dalam dada ketika kau berdosa, maka berbahagialah. Itu tandanya masih ada cahaya di sana”.

Jangan menjadi pembantu syaitan. Berbisik-bisik memberikan kata putus asa pada rahmat Tuhan. Samada bisikan itu pada kita atau pada teman. Namun ketuklah pintu hati dengan berkata :
“Ayuh… Allah menunggu kembalinya dirimu. Kesolehanmu amat dirindu”

Dalam sebuah hadith qudsi : ( قال الله تبارك وتعالى : ” يا عبادي إنكم تخطئون بالليل والنهار ، وأنا أغفر الذنوب جميعا فاستغفروني أغفر لكم )

Rasulullah SAW bersabda: Allah berfirman:

”Wahai para hambaKu, sesungguhnya kamu membuat kesalahan pada waktu malam dan siang, dan Aku mengampuni dosa-dosa semuanya, maka memohon ampunlah kamu kepadaKu, nescaya Aku mengampunimu.

(HR Muslim)

Dosa sesama Tuhan biar hati berbicara. Namun dosa sesama insan, hanya kalian berhak memaafkan. Maafkanlah segala kesilapan saya.

 

Sumber : Instagram Imam Muda Asyraf

Artikel berkaitan: “Selagi Mereka Bernyawa, Pintu Taubat Masih Terbuka. Jangan Hina Orang Lain…” – Takzkirah Terakhir Ustazah Shadiya Abbas

Artikel berkaitan: Diampunkan Dosa 1 Tahun Lalu & 1 Tahun Akan Datang, Ini Kelebihannya Berpuasa Sunat Arafah Esok