Beberapa hari ini, tercetus di media massa perihal majlis perkahwinan Illi Najwa Saddique bersama suaminya yang juga ketua pasukan hoki India, Manpreet Singh Pawar. Majlis dibuat berdasarkan adat agama Punjabi itu menjadi isu kerana ramai mengjatuhkan “hukuman”biarpun tidak mendengar penjelasan tepat dari Illi Najwa sendiri yang belum lagi kembali ke tanahair.
Ternyata apa yang terjadi mendapat perhatian dari Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar yang menzahirkan rasa dukacita apabila terdapat berita yang bertebaran di media berkaitan seorang wanita bangsa Johor yang dikatakan telah melangsungkan pernikahan yang tidak berdasarkan Hukum Syara’ di India.
Justeru itu Sultan Ibrahim yang juga Ketua Agama Islam Negeri Johor menitahkan agar semua usaha yang perlu dibuat oleh Pihak Berkuasa Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) untuk memastikan keabsahan terkini status wanita tersebut.
Ini kerana Baginda mahu sentiasa memastikan kehidupan rakyat Johor dan yang berasal dari negeri ini akan dipayungi peruntukan undang-undang yang mana Islam adalah paksi dan tiang seri kepada kehidupan di negeri ini.
Masa yang sama, Sultan Johor juga meminta agar semua pihak agar tidak membuat apa-apa kesimpulan dan tindakan pra matang dalam berita yang disebarkan. Jelas Baginda lagi, apa jua berita yang kita terima berkaitan dengan silaturahim sesama umat Islam perlu diteliti tanpa berprasangka buruk. Kita perlu berlapang dada dan bersangka baik. Masa yang sama, kita juga perlu dan mengambil tindakan meneliti berita berkaitan dari sumber yang pasti dan tepat,”titah Baginda sambil menambah wanita itu sedang melalui proses penghakiman melalui platform media, sedangkan beliau tidak pun setakat ini mengisytiharkan ingin keluar dari agama Islam. Jika kita tergesa-gesa dalam tindakan kita menghukum beliau, maka kita akan membina tembok yang tinggi untuk beliau kembali semula ke negara kita dan menjarakkan lagi jurang antara keluarganya di Malaysia dan di India.
"Saya juga ingin menitipkan nasihat buat wanita yang berasal dari negeri Johor bahawa dalam membuat keputusan, pastikan tindakan itu direstui oleh ibu bapa anda dan tidak melanggar norma-norma yang ditetapkan agama Islam," titah baginda lagi.
Sultan Ibrahim juga yakin Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) dan Jabatan Mufti Negeri Johor akan memberikan semua pertolongan yang diperlukan kepada wanita itu bagi mengekalkan akidahnya dalam lingkungan syariat Islam. Gambar : Royal Press Johor
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Situasi wanita melamar lelaki bukan lah sesuatu yang baharu, cuma dalam masyarakat kita melamar cara ini kurang dipraktikkan. Mungkin juga bimbang dijolokan sebagai perigi mencari timba. Namun betapa Maha suci Allah, perkara ini tidak menjadi kesalahan di sisi agama.
Rasulullah SAW pernah dilamar oleh isteri pertamanya iaitu Saidatina Khadijah binti Khuwailid r.a pada usia baginda 25 tahun, manakala Khadijah berusia 40 tahun. Ini adalah usia yang pendapatnya diterima secara umum dalam catatan sejarah.
Besar jurang jarak usia namun itu bukan halangan menghalalkan pernikahan. Kita ikuti catatan ustaz Somad yang telah disunting berkenaan hal ini sebagai pencerahan buat mana-mana wanita yang ingin melamar lelaki pujaan hati tetapi ragu-ragu untuk berbuat demikian.
Mungkin bahasanya bukan “wanita melamar lelaki”, kerana dalam Islam, wanita itu mempunyai wali, maka ketika ia akan menikah, walinya lah yang menerima pinangan. Jadi ungkapan yang tepat adalah, bolehkah wali menawarkan wanita yang dia walikan kepada seseorang yang soleh?
Dalam al-Quran surat al-Qashash ayat 27 ada menyebut:
“Berkatalah Dia (Syu’aib): “Sesungguhnya aku bermaksud menikahkan kamu dengan salah seorang dari kedua anakku ini, atas dasar bahawa kamu bekerja denganku lapan tahun dan jika kamu cukupkan sepuluh tahun maka itu adalah (suatu kebaikan) dari kamu. Maka aku tidak hendak memberati kamu. dan kamu insya Allah akan mendapatiku termasuk orang-orang yang baik”.
Dalam ayat ini disebutkan bahwa nabi Syu’aib menawarkan anak gadisnya kepada Nabi Musa. Imam al-Qurthubi mengulas kisah ini:
Dalam kisah ini terkandung makna bahawa wali boleh menawarkan perempuan yang dia walikan kepada seorang lelaki. Ini adalah tradisi yang terus dilaksanakan; seorang yang soleh dari suku Madyan menawarkan puterinya kepada orang yang soleh dari Bani Israel.
Umar menawarkan Hafshah puterinya kepada Abu Bakar dan Usman, dan wanita itu sendiri menawarkan dirinya kepada Rasulullah SAW.
Tindakan ini merupakan perbuatan baik apabila seorang wali menawarkan perempuan yang dia walikan atau perempuan itu sendiri menawarkan dirinya kepada lelaki yang soleh mengikuti ash-Shalafu ash-Shaleh (Tafsir al-Qurthubi, juz.13, halaman: 271 Maktabah Syamilah).
Bahkan Imam al-Bukhari dalam kitab Shahihnya menulis satu Bab: Seseorang menawarkan puterinya atau saudari perempuannya kepada orang yang baik.
Kemudian dalam bab ini Imam al-Bukhari meriwayatkan hadis:
Dari Abdullah bin Umar, Sesungguhnya Umar bin al-Khatab, ketika Hafshah menjadi janda kerana suaminya, Khunais bin Hudzafah as-Sahmi yang juga salah seorang shahabat telah meninggal di Madinah. Maka Umar berkata,
“Aku datang kepada Usman, aku tawarkan Hafshah kepadanya, ia menjawab, “Aku akan memperhatikan keadaanku”. Berlalu beberapa malam, kemudian ia menemuiku dan berkata, “Telah terlihat jelas bagiku bahawa aku tidak menikah saat ini”. Maka aku menemui Abu Bakar, aku katakan, “Jika engkau mahu, aku nikahkan engkau dengan puteriku Hafshah”.
Abu Bakar diam, ia tidak menjawab apa-apa. Aku lebih berharap kepadanya daripada Usman. Berlalu beberapa malam. Kemudian Rasulullah SAW meminangnya, maka aku pun menikahkannya dengan Rasulullah SAW.
Lalu Abu Bakar datang seraya berkata,
“Ketika engkau menawarkannya kepadaku engkau berharap kepadaku, akan tetapi aku tidak membalas”. Umar menjawab, “Ya”. Abu Bakar berkata, “Tidak ada yang mencegahku untuk kembali kepadamu (memberikan jawapan), hanya saja aku mengetahui bahawa Rasulullah SAW pernah menyebut tentang Hafshah. Aku tidak mungkin membukakan rahsia Rasulullah SAW. Andai Rasulullah SAW meninggalkannya, pastilah aku menerima Hafshah”. (HR. Al-Bukhari).
Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani mengulas hadis ini: Dalam hadis ini terkandung makna: seseorang boleh menawarkan puterinya atau orang lain yang dia walikan kepada orang yang ia yakini kebaikannya kerana mengandung manfaat yang dapat diperoleh oleh orang yang ditawarkan tersebut dan tidak perlu malu dalam masalah ini. (Kitab Fath al-Bari, juz. 11, halaman: 82).
Imam al-Bukhari juga memuat satu bab dalam kitab Shahihnya: Bab: Seorang perempuan menawarkan dirinya kepada orang yang soleh.
Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani mengulas hadis-hadis yang ada dalam bab ini: Dalam dua hadis ini mengandung makna: Boleh bagi perempuan menawarkan dirinya kepada seorang lelaki yang dia kenal dan dia inginkan, tidak perlu merasa malu baginya dalam masalah ini.
Dan orang yang ditawari tersebut memiliki pilihan (untuk menerima atau menolak), akan tetapi tidak selayaknya dia tolak dengan jelas, cukup dengan diam. (Kitab Fath al-Bari, juz. 11, halaman: 80).
Dari beberapa dalil di atas dapat kita ambil kesimpulan bahawa menawarkan saudari, anak perempuan atau orang yang kita walikan kepada orang yang soleh adalah sunnah.
Terkadang seorang wali lebih rela membiarkan anak gadisnya dibawa pergi malam minggu oleh orang-orang yang tidak jelas, daripada menawarkan kepada orang yang soleh. Itulah salah satu sebab banyaknya kemungkaran saat ini.
Akan tetapi dalam hal ini perlu juga diperhatikan sifat amanah, agar jangan sampai menjadi bahan ejekan dan cacian.
Bila rezeki sempit, duit sentiasa tak cukup. ‘ Kena tanya isteri mana tak kena. Selidik dulu dengan isteri di mana salahnya kewangan keluarga hingga saban bulan duit sentiasa tak cukup walaupun baru tengah bulan.
Jangan pula salahkan isteri itu dan ini, lagi-lagi menyalahkan isteri habiskan duit. Ingat ya wahai suami isteri itu punca rezeki suami. Baik layanan suami pada isteri maka murahlah rezeki suami.
Bila Rezeki Sempit
Sebenarnya tak dinafikan setiap rumah tangga struggle saban bulan untuk melunaskan segala hal. Namun percayalah dengan rezeki Allah.
Ikuti perkongsian Firdaus Syakirin dan hadam baik-baik apa yang cuba lelaki ini sampaikan:
Rezeki sempit, duit tak cukup, tanya isteri dekat mana yang tak kena…
Bukan salahkan isteri…
Isteri ini dia tak belajar tinggi pun dia tahu kawal perbelanjaan dia, jaga kewangan keluarga… Tak belajar akaun pun, dia tahu keluar masuk duit keluarga tu ke mana, untuk apa…
Kena Tanya Isteri
Maka, tanyalah dia…
Bila sudah tanya, kenalah terbuka untuk terima apa saja yang dia nak cakap, juga yang dia hendak tegur, yang dia hendak nasihat… mungkin antaranya adalah disebabkan gaya dan cara hidup kita…mungkin kita ini terlebih belanja pada perkara yang tak sepatutnya…
Mungkin kita ini tak solat, mungkin kita ni jarang sedekah, mungkin kita ini tak bayar zakat…
Mana Tak Kena
Mungkin juga kita terlepas pandang untuk menafkahi isteri sebab dia ada pendapatan sendiri setiap bulan…
Ada hak yang tak tertunai, ada amanah yang tak dijalankan, ada tanggungjawab yang diabaikan…sebab tu rezeki sempit, duit tak cukup… Walaupun sudah usaha, jangan lupa juga untuk bermuhasabah…
Semoga kita dimurahkan rezeki dan dipermudahkan urusan dunia akhirat…
Tragedi kepala air, jenazah tujuh beranak selamat dikebumikan dalam satu liang lahad. Suasana pilu menyelebungi pemergian tujuh beranak ini, sementara dua lagi mangsa masih hilang.
Berat mata memandang, berat bahu uang memikul. Tidak dapat bayangkan kehilangan orang tersayang sekelip mata dan dalam jumlah yang ramai.
Semoga Allah mengurniakan kesabaran buat keluarga ini dan mengampunkan dosa-dosa serta menempatkan mangsa yang terlibat di kalangan orang beriman.
Jenazah tujuh beranak yang terbabit dalam tragedi fenomena kelapa air di Jeram Air Putih, Kemaman, Terengganu, pada Ahad lepas, selamat dikebumikan di Perkuburan Islam Felda Lepar Hilir 3, Kuantan, Pahang, tengah malam semalam.
Tragedi Kepala Air
Jenazah pasangan suami isteri, Karim Abdullah, 39, dan Azizah Eiyi, 40, serta lima anaknya selamat dikebumikan dalam satu liang lahad kira-kira jam 11.52 malam.
Lima lagi anak pasangan itu yang disemadikan bersama ialah, Putri Balqis Izzati Abdul Rahman, 18; Putri Nurerina Natasya Karim, 10; Muhammad Zulqarnain Haikal Karim, 11; Muhammad Haziq Ziqree Karim, 6 dan Putri Aryana Umaira Karim, 4.
Jenazah Tujuh Beranak
Sebelum itu, kesemua jenazah disembahyangkan di Masjid Ubbudiah, Felda Lepar Hilir 3 yang diimamkan Imam masjid, Ibrahim Mat Noor bersama-sama kira-kira 100 jemaah.
Tujuh van jenazah yang membawa kesemua jenazah secara berasingan itu bertolak dari Jabatan Perubatan Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu, kira-kira jam 6.25 petang.
Suasana pilu dan sedih menyelubungi upacara pengebumian apabila kira-kira 200 ahli keluarga dan kenalan yang hadir kelihatan sebak sewaktu diberikan peluang terakhir untuk menatap wajah jenazah sebelum dikebumikan.
Selamat Dikebumikan
Pada Ahad lalu, 10 individu termasuk sembilan sekeluarga yang dilaporkan berkelah di Jeram Air Putih pada petang Sabtu, hilang selepas dihanyutkan kepala air di kawasan itu.
Setakat petang Selasa, mayat kelapan yang dikenalpasti sebagai Putri Alleya Maisarah, ditemui kira-kira jam 3 petang di kawasan beting jeram terbabit.
Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintenden Hanyan Ramlan berkata, mayat kelapan itu ditemui berhampiran mangsa kedua yang ditemui kelmarin.
Dua lagi mangsa belum ditemukan ialah Putri Nor Fatin, 14 dan tunang kepada Putri Balqis Izzati iaitu Muhammad Fikri Saliman, 24.
Susulan tragedi kepala air ini kerajaan Terengganu telah menutup sementara kawasan perkelahan di Jeram Mawar, Air Putih tersebut bermula Isnin bagi memastikan tragedi sama tidak berulang dalam masa terdekat.
Kashoorga: Salam takziah buat seluruh keluarga mangsa. Al-Fatihah.
Hidup tanpa sahabat atau teman dah tentu membosankan. Namun dalam memilih sahabat kita haruslah lebih berhati hati terutama pada zaman sekarang.Seorang sahabat membawa pengaruh...