Hidup kita di dunia ini hanyalah sementara. Oleh itu gunakalah kesempatan usia yang dikurniakan Allah dengan melakukan amalan ibadah sebanyak mungkin. Mengapa kita harus memperkecilkan orang lain sedangkan diri kita sendiri pun tidak sempurna mana.
Berikut perkongsian penuh makna daripada Adam Corrie
Dalam hidup kita, tak perlu perlekehkan hidup orang lain.
Tak lucu pon kita persendakan hidup orang lain.
Hidup kita singkat je, kalau buruk yang kita cari.. buruk lah yang kita dapat.
Cari perkara buruk itu ada pada kita, kita perbaiki. Buruk kita sebenarnya lagi banyak… sebab dgn rahmat Allah yang tutup buruk & aib kita, kita nampak baik.
DOA MENUTUP AIB
Ya Allah, aku memohon keselamatan dunia dan akhirat pada-Mu. Aku memohon ampunan dan keselamatan agama, dunia, keluarga, dan hartaku. Tutupilah segala kekuranganku, tenangkanlah hatiku, jagalah depan, belakang, kanan, kiri, dan atasku. Aku berlindung pada-Mu dari musibah yang tak terduga.
https://www.instagram.com/p/ByoWoxHH6Uw/?utm_source=ig_web_copy_link
Sumber kredit: Adam Corrie
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sebenarnya Bolehkah Kita Berlaku Sombong Dengan Orang Yang Sombong
Sikap sombong merupakan satu sikap yang amat dilarang keras dalam Islam. Firman Allah SWT di dalam Al-Quran:
وَلَا تَمْشِ فِي الأرْضِ مَرَحًا إِنَّكَ لَنْ تَخرِقَ الأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
Maksudnya: Dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, kerana sesungguhnya engkau tidak akan dapat menembusi bumi, dan engkau tidak akan dapat menyamai setinggi gunung-ganang.
Surah al-Israa’ (37)
Sabda Nabi Muhammad SAW:
لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ مِنْ كِبْرٍ
Maksudnya: Tidak akan masuk syurga orang yang dalam hatinya ada sebesar zarah perasaan sombong.
Sahih Muslim (51)
Hanya Allah SWT yang berhak untuk bersifat dengan sifat al-mutakabbir. Firman Allah SWT:
هُوَ اللَّـهُ الَّذِي لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ
Maksudnya: Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Surah al-Hasyr (23)
SOMBONG TERHADAP ORANG YANG SOMBONG
Terdapat satu kata-kata yang disandarkan kepada Nabi SAW yang berbunyi:
التَّكَبُّرُ علَى المُتَكَبِّرِ صَدَقَةٌ
Maksudnya: Bersikap sombong terhadap orang yang sombong merupakan satu sedeqah.
Kata-kata ini tersebar dan masyhur dalam kalangan kita, namun ia bukanlah hadith.
Syeikh Mulla Ali al-Qari telah memasukkan riwayat ini dalam kategori hadith palsu, namun mengakui bahawa perkataan tersebut pernah diucapkan oleh para ulama dengan maksud yang sama. (Rujuk Al-Asrar al-Marfu’ah fi al-Akhbar al-Maudhu’ah, hlm, 163)
Terdapat juga riwayat lain yang berbunyi:
إِذا رَأَيْتُمْ المتواضعين من أمتِي فتواضعوا لَهُم وَإِذا رَأَيْتُمْ المتكبرين فتكبروا عَلَيْهِم
Maksudnya: Apabila kami dapati kalangan yang tawadhu dalam kalangan umatku, maka berlakulah tawadhu terhadap mereka; dan apabila kamu dapati golongan yang sombong, berlakulah sombong terhadap mereka.
Riwayat ini disebut oleh Imam al-Ghazali dalam Ihyaa’ Ulum al-Din, namun Imam Tajuddin al-Subki menyatakan bahawa beliau tidak menjumpai sanad bagi riwayat ini. (Rujuk Tobaqat al-Syafi’iyyah al-Kubra 6/354)
Abu Sa’id al-Khadimi sewaktu mengulas riwayat ini menyatakan bahawa secara asalnya, sikap sombong adalah diharamkan. Namun kita dibenarkan bersikap sombong terhadap orang yang sombong, dan ia sebenarnya adalah sedekah dan perbuatan baik, kerana jika kita bersikap tawadhu di hadapan orang sombong, maka itu akan menyebabkan dirinya terus-menerus berada dalam kesesatan. Namun, jika kita bersikap sombong, dia akan tersedar daripada sikapnya itu.
Ini sesuai dengan nasihat Imam Syafi’e, dimana terdapat riwayat bahawa beliau pernah berkata: “bersikaplah sombong kepada orang sombong”. Imam Al-Zuhri pula pernah mengatakan: “Bersikap sombong kepada pecinta dunia merupakan satu ikatan Islam yang kukuh”. Imam Yahya bin Mu’adz pula mengatakan, “Bersikap sombong kepada orang yang bersikap sombong kepadamu dengan hartanya, merupakan satu bentuk kerendahan diri.”
Kerana itulah dikatakan juga bahawa menzahirkan sikap sombong untuk menyedarkan orang yang sombong (bukan dengan niat berbangga diri) merupakan satu sikap terpuji, contohnya sikap sombong dihadapan orang jahil dan orang kaya yang sombong dengan hartanya. (Rujuk Bariqah Mahmudiyyah fi Syarh Tariqah Muhammadiyah, 2/186)
Selain itu, Imam al-Munawi memasukkan sikap sombong terhadap orang yang sombong ini sebagai salah satu amalan-amalan yang baik. (Rujuk Faidh al-Qadir Syarh al-Jami’ al-Saghir 3/386)
KESIMPULAN
Tuntasnya, riwayat yang menyebut sikap takabbur terhadap orang yang sombong bukanlah hadis, namun ia sekadar kalam dan pandangan para ulama sebagaimana yang telah dibahaskan.
Seseorang itu diharuskan untuk menzahirkan sikap meninggi diri terhadap orang yang sombong, dengan niat untuk menasihati, menegur dan memberi pengajaran terhadap orang yang sombong tersebut. Namun sikap sombong mestilah pada sudut zahir sahaja, dan tidak mempunyai rasa sombong yang sebenar di dalam hati.
Namun, kami berpandangan adalah lebih utama untuk menggunakan kaedah dakwah seperti yang digariskan oleh al-Qur’an al-Karim. Firman Allah SWT:
وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ
Maksudnya: Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Surah Fussilat (34)
Begitu juga dengan firman Allah SWT:
وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّـهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ
Maksudnya: Dan (jika kamu hendak membalas maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya; dalam pada itu sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berlaku zalim. Surah al-Syura (40)
Akhirnya, ia terletak kepada kebijaksanaan seseorang apabila melihat kepada kesesuaian keadaan. Jika orang yang sombong tersebut diyakini akan berubah jika menggunakan kaedah teguran secara lembut, maka cara itu lebih utama. Adapun jika diyakini membalas dengan sikap sombong akan menyedarkannya dan memberikan pengajaran, maka diharuskan untuk menggunakan kaedah ini.
Wallahu a’lam.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berniqab Bukan Penghalang Ainan Tasneem Berfesyen, Sejuk Mata Memandang Dengan Gaya Penuh Sopan
Sejuk mata memandang dengan imej berniqab Ainan Tasneem. Mula memakai niqab sejak Syawal yang lalu, Ainan kelihatan cukup selesa dengan penampilan tersebut. Meskipun berniqab ianya langsung tidak menghalang atau menyekat Ainan untuk bergaya.
Gaya fesyen yang ditampilkan oleh ibu kepada Ainan Salsabila ini sentiasa nampak menawan meskipun wajahnya dilindungi. Gandingan niqab dan busana yang sopan tetap menampakkan keayuan ibu muda ini. Jadi siapa kata apabila sudah berniqab tidak boleh bergaya.
Lihat sahaja fesyen gaya sopan yang ditampilkan oleh Ainan. Sejuk mata memandang….
https://www.instagram.com/p/BmV1WSdhNBZ/?utm_source=ig_web_copy_link
Di samping itu melalui ‘Insta story’ nya, Ainan telah memberi peluang kepada peminatnya untuk bertanyakan soalan. Antara soalan yang diajukan ialah tentang berniqab.
Ini antara soalan-soalan yang diajukan kepada Ainan.
Ainan telah mengambil keputusan untuk bersara daripada bidang nyanyian selepas mendirikan rumah tangga pada tahun lalu. Ibu muda ini mahu menumpukan perhatian sebagai seorang isteri dan ibu sepenuh masa.
Moga Ainan terus istiqomah dengan perubahan baik yang telah dilakukannya serta menjadi contoh kepada muslimah di luar sana.
Sumber: Instagram Ainan Tasneem92
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Akhirnya Kemelut Pembahagian Faraid Ternoktah. Balu Abam Lega.
Kita sedia maklum kemelut pembahagian faraid ke atas harta pusaka antara keluarga Allahyarham Abam Bocey dan balunya telah berlarutan lama dan tular di media sosial.
Lebih menyedihkan, media sosial menjadi medan kedua belah pihak mempertahankan hak masing-masing.
Keadaan dihangatkan pula baru-baru ini apabila berlaku tuduhan daripada adik Allahyarham iaitu Ali Puteh tentang usaha balu mengeluarkan wang RM10,000 dari akaun arwah untuk kegunaan peribadinya.
Dan tuduhan tersebut dinafikan yang mana wang dikeluarkan adalah untuk kegunaan anak Allahyarham dan dia tidak menggunakan sesen pun untuk kegunaan peribadi. Tidak kurang juga dengan tuduhan yang mengatakan kereta mewah milik arwah ditarik namun ia dinafik oleh Hidayah.
Namun, Alhamdulillah, akhirnya kemelut pembahagian faraid ini menemui titik noktah. Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam telah putuskan pada hari ini, 10 September 2020 pembahagian harta pusaka mengikut faraid. Sebagai rekod, tuntutan faraid ini telah difailkan oleh Nor Hidayah pada 15 Julai lalu,
Memetik sumber berita arus perdana, balu Allahyarham, Nor Hidayah, 28, memaklumkan bahawa pembahagan faraid merangkumi rumah, kereta, wang tunai, jam tangan, kamera, telefon bimbit dan barang peribadi lain peninggalan Allahyarham suaminya. Namun untuk penjagaan anak, ia belum diputuskan lagi.
Mengulas lanjut, Hidayah bersyukur kes ini dapat diselesaikan dan berpuas hati dengan keputusan mahkamah.
Dan beliau juga tidak kisah apabila prosiding mahkamah yang diadakan secara tertutup hari ini tidak dihadiri oleh keluarga arwah suaminya kerana pembahagian faraid telah ditetapkan secara adil.
Memandangkan ibu mentua tidak hadir dalam prosiding pembahagian faraid, pihak mahkamah juga telah menetapkan tarikh baharu pada Oktober nanti bagi membolehkan ibu mentuanya, Sabariah Arshad mendengar prosiding hadanah (hak penjagaan anak) pula.
Bagi Nor Hdayah, beliau snagat mengharap agar ibu mentuanya dapat hadir bagi memastikan semua proses tuntutan diselesaikan dengan baik.
Kashoorga: Semoga kisah yang melanda keluarga Allahyarham Abam Bocey ini menjadi pengajaran buat kita.
Ia sesuatu yang menyedihkan apabila banyak keaiban keluarga timbul sehingga menjadi fitnah besar dan mengheret netizen ke kancah kemelut yang tidak sepatutnya mereka tahu dan libatkan diri dengan pelbagai komen dan kata nista.
Sebagaimana hadis yang diriwayatkan dari Ibn ‘Abbas r.a, dari Rasulullah SAW, Baginda bersabda,
”Bahagi-bahagikanlah harta warisan itu kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), sedangkan sisanya adalah untuk laki-laki yang terdekat dengan orang yang meninggal. (5:59- Sahih Muslim)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI