Ternyata teaser drama Perempuan Itu yang dikongsi oleh pelakon Zul Ariffin semalam yang mempunyai adengan maksiat di mana lelaki dan perempuan berpelukan dan lagak bagai filem Barat serta bakal ditayangkan di bulan Ramadan yang bakal tiba tidak lama lagi mendapat perhatian dari Menteri Agama, Senator Idris Ahmad. Jelas Menteri Agama ini, Ramadan adalah bulan mulia dan tidak seharusnya dicemari dengan maksiat dan pihaknya bakal memanggil penerbit drama berkenaan untuk berbincang mengenainya.
Dalam satu perkongsian selepas teaser ini tular, Menteri Agama ini menulis di faceboknya.
Hela nafas panjang saya.
Apabila sebuah drama yang telah ditular untuk ditayangkan dalam bulan yang sepatutnya ditunggu oleh seluruh manusia yang beriman bagi mengejar taqwa, namun seolah dicemari dengan kegusaran yang saya kira melampui batas yang perlu ditegur.
Hiburan tidak dihalang dalam Islam.
IKLAN
Namun, tatacara hiburan dalam Islam pastinya terdapat disiplin yang tegas, apatah lagi melibatkan ikhtilat yang berlebihan dengan adegan yang ternyata mengundang maksiat.
Industri hiburan di Malaysia ini bukanlah perkara yang ingin saya halangi, tapi jika ianya mencemarkan fitrah dalam agama, saya tidak boleh membiarkan ianya berlaku tanpa dinasihati.
Saya akan menghubungi pihak yang terbabit untuk mendapatkan nasihat supaya perkara ini boleh ditegah dan diubah dengan hikmah.
IKLAN
Dalam masa yang sama, saya menyeru kepada seluruh umat Islam, tidak kira usia dan kedudukan, untuk bersiap menghadapi Ramadhan yang menjanjikan sejuta hikmah oleh Allah SWT.
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, maka akan diampunkan dosanya yang telah lalu.” [Riwayat al-Bukhari (38) dan Muslim (760)]
Persiapkan diri, pasangan, keluarga dan masyarakat sekeliling kita agar memeriahkan Ramadan dengan penuh pengharapan dan keinsafan. Jauhi perkara mendekatkan kita dengan maksiat, agar Ramadan kita tidak tercalar dan cacat cela.
‘Setiap negeri, miliki resipi bubur asyura yang berbeza.’ Betul ke asal-usulnya daripada kisah Nabi Nuh AS. Boleh dikatakan setiap negeri ada resipi dan rasa yang berbeza bubur asyuranya.
Adakah amalam memasak memasak bubur asyura di bulan Muharam hanyalah sekadar adat atau budaya? Atau adakah ia bertentangan dengan syariat Islam. Kongsi Dr Abdel Rahmanov:
1. Apabila masuk sahaja bulan Muharam, amalan masyarakat Melayu ialah masak Bubur Asyura. Orang Kelantan memanggilnya Bubur Sugho. Benarkah asal-usul Bubur Asyura daripada kisah Nabi Nuh AS?
2. Setiap negeri mempunyai resepi Bubur Asyura yang berbeza-beza. Bubur Asyura di Kodiang tidak sama dengan bubur Asyura di Kota Bharu.
Miliki Resipi
3. Bubur Asyura dikaitkan dengan kisah bahtera Nabi Nuh AS yang berlabuh di atas Bukit Judiy pada Hari Asyura’. Maka berkata Nabi Nuh AS kepada kaumnya:
“Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih”
4. Maka dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila’ iaitu kacang ful dan satu genggam kacang Adas (macam kacang dhal), Ba’ruz dan hinthoh dan tepung sehingga menjadi tujuh jenis biji-bijian yang dimasak.
Bubur Asyura Yang Berbeza
5. Kemudian Nabi Nuh AS berkata, “Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang”.
6. Kisah ini diriwayatkan dalam kitab Nihayatuz Zain karangan Syeikh Nawawi Al-Bantani, kitab Nuzhatul Majalis karangan Syeikh Abdul Rahman Al-Ushfuri dan kitab Jam’ul Fawaid karangan Syeikh Daud Al-Fathani.
Syeikh Nawawi Al-Bantani dan Syeikh Daud Al-Fathani adalah ulama Nusantara yang terkenal dan masyhur pada masa dahulu.
7. Kisah di atas diriwayatkan tanpa rantaian sanad. Dengan itu, kisah Nabi Nuh AS ini berstatus kisah atau cerita dan tidak boleh dijadikan sandaran hukum. Bubur Asyura juga tidak sepatutnya dikaitkan dengan kisah Nabi Nuh AS Walaupun kisah itu yang popular dalam masyarakat.
Betul Ke Asal-Usulnya
8. Bubur Asyura juga dikaitkan dengan hadith Nabi SAW daripada Abu hurairah RA dan Abu Said Al- Khudri RA seperti berikut:
مَنْ وَسَّعَ عَلَى أَهْلِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَسَّعَ اللهُ عَلَيْهِ سَائِرَ سَنَتِهِ
“Sesiapa memberi keluasan kepada keluarganya pada hari Asyura maka Allah akan memberi keluasan kepadanya sepanjang tahun itu”.
“Memberi keluasan” dalam hadith ini ialah Tausi’ah iaitu bersedekah atau berbelanja. Masak Bubur Asyura termasuk dalam pengertian Tausi’ah.
10. Ulama menjelaskan darjat hadith ini iaitu palsu atau dhaif sebagaimana disebut oleh Ibnu Jauzi, Ibnu Qayyim dan Imam Al-Syaukani.
10. Walaubagaimanapun Imam Baihaqi menyebut, “Sanad-sanad hadith ini meskipun lemah namun jika digabungkan menjadi kuat.” Mulla Al-Qari dan Hafiz Al-Iraqi turut berpandangan demikian.
10. Mungkin sebab itu, Majoriti ulama daripada mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali dan sepakat mengatakan bahawa disunatkan Tausi’ah pada Hari Asyura. Sila rujuk kitab Al-Mausu’ah Al-Fiqhiah Al-Kuwaitiah.
11. Pada hemat saya, masak Bubur Asyura boleh dilakukan dengan syarat dan pemahaman seperti berikut:
13. Kita perlu fahami bahawa Bubur Asyura tiada kaitan dengan kisah Nabi Nuh AS. Bubur Asyura bukan perkara wajib. Ia adalah amalan budaya masyarakat Melayu dan mungkin masyarakat lain dalam bulan Muharram yang dianggap sebagai bulan yang mulia dalam Islam.
14. Masak Bubur Asyura tidak semestinya dalam bulan Muharram.Bahkan dalam bulan lain pun boleh masak Bubur Asyura. Sebab itu, kita dapat melihat program “Kacau Bubur Sugho” dilakukan dalam bulan lain.
15. Masak Bubur Asyura dilihat sebagai program kemasyarakatan yang mengeratkan hubungan persaudaraan.
16. Di Kelantan, biasanya Bubur Asyura yang telah siap dimasak akan dipotong bentuk empat segi dan ditutup dengan daun pisang. Kemudian Bubur Asyura berkenaan akan diberi kepada jiran-jiran dan rakan taulan. Ini adalah tanda bersyukur kepada Allah atas nikmat-Nya.
17. Jika ada orang mendakwa Bubur Asyura ada kaitan dengan Syiah. Sebenarnya amalan masyarakat Melayu berbeza dengan orang Syiah yang meratapi dan menyiksa diri kerana memperingati kematian Saidina Husain RA.
18. Adapun masyarakat Melayu masak Bubur Asyura kerana gembira dengan kedatangan bulan Muharram dan peristiwa Hijrah.
19. Justeru, masak Bubur Asyura adalah amalan orang Melayu yang tidak bertentangan dengan agama. Bahkan ada pandangan dalam fiqh empat mazhab. Salam hormat.
Dalam kehidupan berumah tangga menjaga hubungan dengan mentua menjadi antara tanggungjawab besar kepada seseorang yang sudah bergelar suami atau isteri.
Islam sendiri turut menyarankan kita agar menghormati dan menyayangi mentua seperti ibu bapa kandung.
Bagi sesetengah orang, ibu mentua sering kali dianggap menjadi penyebab timbulnya konflik dalam rumah tangga. Kata orang tidak kenal maka tak cinta. Jadi, ayuh selami hati budi ibu mentuamu.
1. Kenali peribadi dan harapan ibu mentua
Berusahalah untuk membentuk hubungan yang harmoni antara dua belah pihak. Kenali dahulu peribadi ibu mentua anda. Ketahui minatnya, sikapnya, harapannya mengenai perkahwinan anda. Dapatkan maklumat daripada sumber yang boleh dipercayai iaitu suami anda sendiri. Mintalah suami untuk bercerita tentang ibunya dengan jujur dan berbekalkan info tersebut lebih mudah untuk anda membina hubungan yang baik.
2. Lakukan hal yang menenangkan hati mentua
Sebagai menantu yang baik, anda perlu tahu bagaimana ingin mengambil hatinya. Ada baiknya sekali sekala dihadiahkan sesuatu yang digemari atau pun kirimkan buah tangan dan sebagainya untuk mengambil hatinya.
3. Lakukan kegiatan bersama
Sebagai seorang yang berusia, biasanya ibu mentua sering berasa kesepian dan inginkan perhatian. Oleh itu digalakkan anda dan suami untuk meluangkan masa bersamanya. Lakukan kegiatan bersama-sama untuk mengisi kekosongan hati yang dirasainya. Sesekali ajak ibu mentua makan di restoran, jalan-jalan di taman dan sebagainya.
4. Lihat sudut positif
Walau terjadi konflik anda dan ibu mentua, jangan sesekali memburukkan mentua kepada keluarga anda. Cukup sekadar anda kongsikan masalah tersebut dengan suami anda sahaja. Jangan luahkan keluhan tersebut berkali-kali di hadapan suami. Seboleh mungkin cari dan lihat sisi positif yang ada pada ibu mertua anda.
5. Sedia menerima kritikan
Sebagai menantu, pasti anda pernah menerima kritikan daripada ibu mentua. Daripada anda memendam rasa sakit hati berpanjangan, lebih baik anda bersikap terbuka. Apatah lagi jika apa yang dikritik oleh ibu mertua anda itu ada kebaikannya.
6. Kasih dan sayang
Kasihi keluarga mentua seperti anda menyayangi keluarga anda sendiri. Anggaplah mereka sebahagian daripada darah daging sendiri supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tahun ini Ramadan yang cukup bermakna kerana dapat berkumpul bersama semua ahli keluarga di rumah.
Malah kita juga sentiasa ada bersama keluarga memandangkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 12 Mei depan.
Inilah masanya kita sebagai ketua keluarga menjadi contoh yang baik kepada ahli keluarga.
Boleh untuk mengajar anak-anak untuk mula belajar berpuasa kerana mereka tidak terlalu kepenatan seperti tahun sebelumnya kerana perlu pergi ke sekolah.
Namun begitu, janganlah hanya mengajar mereka berpuasa tanpa solat. Tiada gunanya berpuasa tetapi tidak solat.
Malah sebenarnya jangan paksa anak berpuasa jika mereka tidak mampu lakukannya terutama yang belum baligh. Lebih elok mengajar mereka bersolat sejak kecil lagi.
Perkongsian lelaki ini Dr Khairul Faizie yang berkongsi kisahnya tahun lalu di laman sosial Facebook yang boleh kita jadikan pengajaran dalam mendidik anak menjadi khalifah mulia.
Aku teringat kisah patient aku, Ramadan 2- 3 tahun lepas. Kisahnya si emak datang bawa si anak yang sekolah darjah 4 atau 5 ( aku lupa ). Anaknya sakit perut. Anaknya sakit perut sebab berpuasa. Anaknya tak larat nak puasa, penat ke sekolah ( itu alasan anak), tapi si emak tetap paksa anak puasa, sampai budak tu sakit perut ala gastrik, dan datang ke klinik untuk dapat rawatan.
Beginilah..
Aku teringat pesan Almarhum Dato Seri Abu Hassan Din Al Hafiz tentang puasa bagi kanak kanak. Almarhum bagi nasihat yang lebih kurang begini :
“Ramai antara kita yang beria ia menekankan latihan puasa kepada anak anak kecil, which is good as an early exposure.Cuma tak ramai yang menekankan latihan SOLAT.
Ramai yang bangga dan siap beritahu orang anaknya umur 6- 7 tahun berjaya puasa Ramadan penuh sebulan, tapi adakah anak itu disuruh solat? Anak tu penuh tak solat 5 waktu sehari semalam?
Di mana kita nak letak pahala puasa itu, kalau tidak solat?
Tak salah latih anak puasa, tapi amat salah kalau tak latih anak solat. Umur 7 tahun dah perlu disuruh solat. Mungkin masa tu buat satu waktu sehari. Umur 8, dah boleh buat 2 waktu sehari, by the time umur 10 tahun, boleh dipukul ( DENGAN HIKMAH) andai anak tidak mahu solat. “
Puasa ni antara syarat WAJIB nya ialah BALIGH.
Budak sekolah darjah 4, darjah 5 dah baligh ke?
Tak perlu lah nak dipaksa puasa kalau budak tu tak larat.
Yang dewasa pun boleh berbuka kalau tak larat / tak sihat, ini kan pulak budak umur 10 tahun.
Jangan risau sangat tentang puasa, risaukan tentang solat.
Datuk Seri Hassan Din berkata juga:
” Kalau anak kita dah biasa dengan solat ( jaga solatnya), maka Insya Allah dia akan jaga puasa nya”
Orang yang solat, amat amat jarang dia tak puasa.
Tapi orang yang puasa, belum tentu dia solat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ketika ini ramai yang melaksanakan puasa enam Syawal. Tapi dalam masa yang sama kita juga mungkin menerima jemputan rumah terbuka.
Boleh jadi ketika puasa enam...