SubhanAllah, apa juga yang terjadi adalah atas izin dari Allah jua. Kita sebagai hambanya hanya mampu berdoa agar dijauhkan segala musibah.

Di saat negara diuji dengan wabak Covid-19 yang mengorbankan banyak nyawa termasuk anak-anak kecil bergelar anak yatim sekelip mata, hujan lebat juga dilihat turun dalam dua tiga hari ini di beberapa buah negeri tanpa henti.

Di sebalik hujan yang melebat, semalam daerah Yan di mana terletaknya Gunung Jerai dikejutkan dengan tragedi limpahan kepala air yang mengakibatkan banjir besar melanda kawasan sekitarnya. Diberitakan tiga orang meninggal dunia dan seorang darinya ialah Sharuzi Mohamad, 53, pekerja Jerai Hill Resort manakala tiga  lagi diberitakan masih hilang dan proses mencari masih diteruskan oleh pihak berkuasa.

Dalam video-video yang tular di media sosial dilihat limpahan kepala air Gunung Jerai yang pada awalnya hanya sedikit namun kemudian menjadi bencana besar hingga menghancurkan kawasan reakrasi itu selain penduduk sekitar diduga dengan limpahan air lumpur yang bukan sedikit. Dilaporkan banyak kenderaan rosak teruk selain rumah dimasuki air lumpur.

IKLAN

Di sebalik tragedi menyedihkan itu, di Tik Tok atas nama @fiezah_morat, wanita ini berkongsi satu video kejadian yang menunjukkan kekuasaan Allah taala bila mana sejadah putih dan al-Quran langsung tidak tersentuh air lumpur berkenaan sementara di bilik yang sama, air banjir memenuhi kawasan sekitarnya.

Dapat dilihat sejadah putih itu langsung tidak kotor, begitu juga rehal yang diletakkan Al-Quran langsung tidak terkena air. Sementara karpet yang mengalas sejadah berkenaan dipenuhi banjir lumpur, seolah-olah Allah melindungi kitab Al-Quran dan sejadah putih berkenaan.

IKLAN

Walau tidak dinyatakan lokasi itu adakah berlaku di rumah ibu mentuanya yang turut diuji dengan banjir lumpur berkenaan di mana ruang tamu dan kawasan sekitar dipenuhi selut tebal, kata Fiezah Morat, hanya bilik solat di rumah mentuanya yang masih elok.

IKLAN

Dalam pada, orang ramai memberikan komen kagum akan kekuasaan Allah taala dan ada yang berkongsi, bahawa mereka pernah mengalami banjir juga namun Al-Quran terselamat dalam banjir besar itu.

Benarlah, Al-Quran adalah kitab suci dari Allah SWT yang  diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW melalui Malaikat Jibril, yang kemudian menjadi pedoman hidup bagi umat muslim, baik saat masih hidup di dunia mahu pun di akhirat. Moga kita terus mempertingkatkan ibadah untuk menghadapi saat akhir zaman yang semakin banyak petunjuk dariNya.

@fiezah_morat

Allah Allah allah tanda kekuasaan allah 😢#banjirYan

♬ Allah Allah Aghisna – Veve Zulfikar