Malam tadi Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah membuat pengumuman merayu orang ramai supaya duduk sahaja di rumah dan jang balik ke kampung.
Ini adalah untuk mengelakkan penularan wabak COVID-19 yang semakin serius kerana setakat ini telah mengorbankan dua nyawa.
Jadi sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, marilah kita sama-sama menurut perintah PM ini untuk tempoh dua minggu sehingga akhir Mac ini.
Walau bagaimanapun jika terpaksa juga keluar untuk membeli barangan keperluan harian, dibolehkan tetapi perlu berjaga-jaga dengan menjaga kebersihan diri.
Sekiranya perlu berbuat demikian (untuk bekerja atau membeli barangan keperluan), anda masih boleh keluar dengan mengamalkan zikir yang diajar oleh Rasulullah.
Perkongsian menarik ini dari pengguna laman sosial Facebook, Ustaz Khairul Anuar Basri boleh kita jadikan panduan.
Ini zikir WAJIB yang sangat powerful. Ringkas, padat dan menyeluruh.
Tambah-tambah dalam fasa kawalan pergerakan asbab Covid-19 sekarang ni.
Zikir ni saya dapat dari hadith Rasulullah SAW riwayat Tirmizi. Zikir ini juga ada disebut dalam kumpulan doa-doa Al-Ma’tsurat.
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم
“Bismillāhilazī lā yadhurru ma’asmihī syai un fil ardhi walā fissamā’ wa huwassamī’ul ‘alīm”.
“Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat sesuatu apa pun yang di langit dan di bumi, dan Dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui”.
Amalkan zikir ini 3 kali di waktu pagi dan 3 kali di waktu petang. InsyaAllah, kita akan terhindar daripada :
– Bahaya dan malapetaka.
– Keracunan makanan.
– Sihir dan santau.
– Gangguan makhluk halus.
– Wabak dan virus.
Orang-orang yang selalu berurusan dengan orang lain, elok sangat la amalkan. Especially orang yang berniaga dan sebagainya.
Atau kalau kita kena keluar rumah dalam masa 2 minggu ni. Amalkan baca setiap kali nak melangkah keluar dari rumah.
So, itu saja yang saya nak kongsi pagi ini. Semoga bermanfaat.
– semuanya dengan izin Allah, kepada Allah kita kembalikan segala urusan –
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bolehkah Isteri Solat Di Sebelah Kiri Suami Sebab Rumah Sempit
Mendirikan solat tidak semestinya di kawasan atau ruang yang luas sahaja. Selagi ada ruang yang sesuai dan bersih, maka solatlah di situ. Kediaman besar merupakan bonus untuk membolehkan satu keluarga sembahyang berjemaah dengan selesa, namun untuk kediaman sempit, ruang solat yang terhad bukan penghalang.
Susunan saf dilakukan secara kreatif dan optimum. Bagaimanapun timbul persoalan, bolehkah isteri sembahyang di sebelah kiri suami apabila keadaan ruang sempit yang kurang mengizinkan?
Kita baca penjelasan lanjut oleh Unit Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkenaan kemusykilan ini.
Artikel berkaitan: Suami Isteri Rajin-rajinlah Solat Tahajud, Rasai Keajaiban Yang Akan Berlaku
Artikel berkaitan: Solat Berjemaah, Rahsia Kekal Bahagia Ustaz Don Dr Husna Sepanjang 8 Tahun Berkahwin
Soalan:
Assalamualaikum wrm. wbt.,
Sekarang tersebar di media sosial infografik yang menunjukkan isteri tidak boleh sembahyang di sebelah kiri suami, tetapi tempatnya adalah di belakang imam.
Soalan saya, bagaimana jika rumah itu sempit dan ruang solat yang ada tidak memungkinkan untuk isteri solat di belakang suami?
Jawapan:
Susunan saf lelaki dan perempuan ketika sembahyang
Ringkasannya ialah terdapat hadis riwayat daripada Anas bin Malik r.a yang menyatakan:
أَنَّ جَدَّتَهُ مُلَيْكَةَ دَعَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِطَعَامٍ صَنَعَتْهُ لَهُ فَأَكَلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ قُومُوا فَلِأُصَلِّ لَكُمْ ، فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَصَفَفْتُ وَالْيَتِيمَ وَرَاءَهُ ، وَالْعَجُوزُ مِنْ وَرَائِنَا ، فَصَلَّى لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ انْصَرَفَ
Maksudnya: “Bahawa neneknya yang bernama Mulaikah menjemput Rasulullah SAW memakan makanan yang telah dimasaknya. Maka baginda pun menjamu makanan tersebut lalu bersabda: “Bangunlah untuk aku bersolat bersama kamu semua.”
“Kemudian Rasulullah SAW berdiri untuk solat, lalu baginda meletakkan aku dan seorang anak yatim di belakangnya, dan perempuan tua (nenek) di belakang kami. Kemudian baginda solat dua rakaat bersama kami dan seterusnya beredar.”
Riwayat Al-Bukhari (380)
Kata Imam al-Nawawi Rahimahullah:
“Sekiranya yang hadir mengerjakan solat itu terdiri daripada orang lelaki, kanak-kanak, golongan khunsa, serta orang perempuan, maka didahulukan orang lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian golongan khunsa, kemudian orang perempuan.”
Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/293)
Kemudian beliau menyebut hukum hakam berkaitan posisi makmum dan berkata:
“Konklusinya, sesungguhnya posisi-posisi yang disebutkan semuanya adalah berdasarkan perintah istihbab (galakan atau sunat). Jika para makmum menyelisihinya maka hukumnya makruh tetapi solat itu sah, seperti mana yang disebutkan oleh penyusun kitab (iaitu Imam al-Syirazi).
Begitu juga jika imam solat di posisi lebih tinggi daripada makmum, atau makmum tinggi daripada imam, tanpa ada keperluan.
Begitu juga jika makmum wanita terkehadapan berbanding saf lelaki selagi mana tidak terkehadapan mengatasi imam, atau makmum wanita solat bersebelahan imam atau sebelah makmum lelaki, maka sah solat wanita itu, dan juga solat orang lelaki, tanpa ada khilaf di sisi kami.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/297)
Perbuatan yang dimakruhkan ketika solat hilang kemakruhan apabila wujud keperluan
Dalam artikel Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-480 : Susunan Saf Solat Jenazah Semasa Berlakunya Wabak, kami ada membahaskan kaedah fiqh:
الكَرَاهَة تَزُولُ بالحَاجَة
Maksudnya: “Hukum makruh itu hilang apabila wujud keperluan” Rujuk Ma`lamah Zayed (no.267)
Perkara-perkara yang dimakruhkan di dalam solat tidak menjadi makruh apabila terdapat keperluan untuk melakukannya.
Berkata Imam Abu Ishak al-Syirazi dalam al-Muhadzzab:
“Dimakruhkan untuk meninggalkan perkara sunat dalam solat dan dimakruhkan untuk memalingkan muka tanpa ada keperluan, berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Dzar RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
لَا يَزَالُ اللَّهُ تَعَالَى مُقْبِلًا عَلَى عَبْدِهِ فِي الصَّلَاةِ مَا لَمْ يَلْتَفِتْ فَإِذَا الْتَفَتْ صَرَفَ عَنْهُ وَجْهُهُ
“Allah sentiasa menghadap hambaNya semasa solat selama mana hamba itu tidak memalingkan muka, maka jika hambaNya memalingkan muka, maka Dia juga memalingkan MukaNya darinya.” Riwayat Abu Daud (no.909)
[maksudnya Allah sentiasa menurunkan rahmat dan keredhaanNya selama mana orang yang solat itu menjaga pandangan di dalam solat. Rujuk Tuhfah al-Muhtaj (2/161)oleh Ibn Hajar al-Haitami.]
Adapun jika terdapat keperluan maka tidak dimakruhkan berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Ibn `Abbas R.Anhuma bahawa Nabi ﷺ:
كَانَ يَلْتَفِتُ فِي صَلَاتِهِ يَمِينًا وَشِمَالًا وَلَا يَلْوِي عُنُقَهُ خَلْفَ ظَهْرِهِ
“Pernah memalingkan mukanya ke kiri dan ke kanan ketika solat tetapi tidak memusingkan tengkoknya memandang belakangnya.” Riwayat al-Tirmidzi (no.587)
[Disebut dalam Tuhfah al-Ahwadzi (3/159) oleh Syeikh Abu al-`Ala al-Mubarakfuri, Ibn Malak berkata: dikatakan bahawa Rasulullah ﷺ memalingkan wajah sekali atau beberapa kali yang sedikit bagi tujuan menerangkan bahawa perbuatan itu tidak membatalkan sembahyang, atau boleh dilakukan atas suatu keperluan mendesak.] Rujuk al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab (4/95)
Contoh lain, dalam hadis riwayat Abu Qatadah, bahawa Rasulullah ﷺ:
كَانَ يُصَلِّي وَهُوَ حَامِلٌ أُمَامَةَ بِنْتَ زَيْنَبَ بِنْتِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلِأَبِي الْعَاصِ بْنِ الرَّبِيعِ، فَإِذَا قَامَ حَمَلَهَا وَإِذَا سَجَدَ وَضَعَهَا
“Pernah bersolat dalam keadaan mendokong Umamah bin Zainab binti Rasulullah ﷺ, anak Abu al-Aas bin al-Rabi`. Apabila baginda berdiri, baginda mendokongnya, dan apabila baginda sujud, baginda meletakkannya.”
Riwayat Muslim (543)
Berkata Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj Syarh Muslim (5/34):
“Diharuskan untuk melakukan perbuatan yang sedikit di dalam solat, maka jika langkah dua kali itu tidak membatalkan solat tetapi lebih utama tinggalkan melainkan ada keperluan, sesungguhnya pergerakan kerana keperluan itu tidak dimakruhkan seperti mana yang dilakukan oleh Nabi ﷺ.
Hadis ini juga menunjukkan bahawa dibenarkan untuk imam sembahyang di atas tempat yang lebih tinggi daripada tempat makmum-makmum, tetapi hukumnya adalah dimakruhkan apabila tempat imam lebih tinggi atau tempat makmum lebih tinggi, melainkan kerana hajat.
Maka jika ada hajat keperluan seperti tujuannya untuk mengajar perbuatan-perbuatan sembahyang maka tidak dimakruhkan bahkan sunat berdasarkan hadis ini. Begitu juga apabila seorang makmum bertujuan mengajar makmum lain perbuatan solat imam yang memerlukan tempat yang tinggi.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, kami cenderung kepada pendapat tidak batal solat, tidak diharamkan bahkan tidak dimakruhkan seorang isteri bersembahyang di sebelah kiri suami sekiranya ruang di rumah itu sempit kerana ada keperluan.
Wallahua`lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ambil Peluang Musim PKPB Ini, Ibu Bapa Berkesempatan Didik Anak-Anak Turut Berpuasa Enam
Sebaik masuknya Syawal kedua, ramai yang mengambil kesempatan untuk melakukan ibadah puasa enam.
Mengambil peluang tidak berziarah sepanjang Aidilfitri ini. Kebanyakan dari kita sudah mula berpuasa untuk mengumpul pahala berganda.
Bukan sahaja golongan dewasa yang berpuasa enam ini, tetapi juga golongan kanak-kanak tidak terkecuali.
Dalam tinjauan dilakukan oleh Harian Metro mendapati segelintir işbu bapa memilih untuk mendidik anak mereka berpuasa enam hari ketika mereka menjaqlani arayan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) ini.
Seorang ibu dari Kuala Kubu Bharu di Hulu Selangor, Mimi Suriati Ishak, 43, berkata, ketika mereka masih ‘berkurung’ di rumah, tidak balik kampung dan beraya di rumah jiran, amat sesuai mengamalkan puasa enam hari itu bagi mendapatkan ganjaran pahala daripada Allah.
Katanya, seawal 4 pagi hari ini, dia mengajak suami dan tiga anaknya berusia enam hingga 16 tahun bersahur untuk terus berpuasa enam hari.
“Banyak hikmah dan kelebihan amalan berpuasa sunat ini bersama ahli keluarga. Ketika anak masih bercuti sekolah mereka mempunyai aktiviti amat baik untuk diamalkan.
“Kami sekeluarga tidak beraya ke mana-mana. Duduk rumah jaga diri masing-masing. Anak diajak berpuasa sunat bersama ibu bapa agar memberi pendidikan berguna,” katanya.
Dia berkata, amalan puasa sunat itu diamalkan keluarganya sejak beberapa tahun lalu bersama ahli keluarga namun tidak berterusan setiap hari sepanjang Syawal.
Kakitangan kerajaan dari Hulu Bernam, Hulu Selangor, Muhamad Safari Muslim, 35, berkata, mereka tidak dapat menyambut Aidilfitri bersama sanak keluarga dan jiran tetangga ketika ini.
“Cuti rehat diambil selama tiga hari sehingga Ahad ini digunakan sebaiknya untuk mendidik anak berlatih puasa sunat.
“Saya menerapkan amalan sunnah Rasulullah ini kepada si cilik di rumah agar mereka meneruskan aktiviti berpuasa selepas 30 hari pada Ramadan lalu di bulan Syawal pula,” katanya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ulama Tertua Malaysia Tok Ayah Isa Ijazahkan Satu Doa, Insya Allah Ganjarannya Syurga
Ulama’ merupakan insan yang mulia kerana mereka meneruskan kerja nabi-nabi iaitu dakwah dan mengajak manusia kembali ke jalan Allah SWT. Untuk itu, Allah SWT membezakan antara orang yang berilmu dan orang yang tidak berilmu sebagaimana firman-Nya di dalam al-Qur’an:
يَرْفَعِ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ
Maksudnya: “Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (daripada kalangan kamu) dengan beberapa darjat”. [al-Mujadalah:11].
Bahkan ada di sebut dalam hadith, ulama’ merupakan pewaris Nabi SAW.
Daripada Abi al-Darda’ RA berkata, aku mendengar Nabi SAW bersabda:
وَإِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ، وَإِنَّ الْأَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرِّثُوا دِينَارًا، وَلَا دِرْهَمًا وَرَّثُوا الْعِلْمَ، فَمَنْ أَخَذَهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya ulama’ adalah pewaris para nabi. Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar atau dirham. Akan tetapi mereka mewariskan ilmu, maka barangsiapa yang mengambil warisan tersebut, maka dia telah mengambil bahagian yang banyak”. [Riwayat Abu Daud (3641)][Syeikh al-Arna’out menghukum hadith ini sebagai hasan dengan syawahidnya].
Bumi Malaysia sememangnya amat bertuah kerana masih terdapat beberapa orang wali Allah yang masih hidup. Antara wali Allah yang dikenali adalah Pak Su Mid yang tinggal di Kuala Nerang, Kedah selain Tok Ayah Isa Yahya yang kini semakin di mamah usia dan menetap di Gerik, Perak. Bahkan ada juga wali Allah yang sudah meninggal seperti Pak Soh dari Terengganu.
Dalam pada itu, di saat usianya yang semakin dimamah, mereka yang menziarahi Tok Ayah Isa ini sempat merakam doa yang selalu diamalkan oleh dirinya selepas solat fardu. Insya Allah, moga kita juga diberi kesempatan untuk mengamalkan doa dibaca oleh wali Allah ini.
Ia dikongikan oleh Raden Najmi di akaun tik toknya.
Allahummagh”firli ummati muhammadin warhamhum rahmatan ‘ammah.
Doa ini ibaca selepas solat Subuh, Solat Maghrib sebanyak 10 kali. Manakala bagi solat fardu yang lain, hanya dibaca sekali sahaja.
Siapa yang mengamalkannya insya Allah akan dimasukkan ke dalam syurga.
https://www.tiktok.com/@raden_najmi/video/7038452647891832090?is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6973624686812366338
Tok Ayah Isa ulama tertua berusia 104 tahun, tak pernah tinggal solat di masjid dan selalu duduk saf depan.
“Ada sorang lagi ulama yang sempat belajar dengan Syeikh Yasin Padang “. Begitulah saya mula diperkenalkan dengan susuk tubuh orang ‘alim ini. Beliau Syeikh Isa bin Yahya merupakan seorang guru agama yang agak terkenal di sekitar Gerik, Perak. Mesra dengan pangilan tok ayah. Bahkan beliau merupakan antara individu terawal pergi ke Makkah.
Saya difahamkan umur beliau mencecah 9+ tahun (ikut kad pengenalan didaftar tapi dipercayai sudah berusia 104 tahun). Tapi kudrat beliau luar biasa. Ini boleh dilihat kepada istiqamahnya beliau ke masjid. Lima waktu di masjid dan di saf depan sekali.
Kuliah beliau di Masjid Jamek Gerik pagi Ahad. Beliau kuat ibadah.
Seorang yang sangat cemburu dengan masa. Jika seseorang yang berhajat nak mengambil manfaat dengan beliau di rumah beliau samada nak baca kitab atau mengambil azkar dengam beliau mesti sudah berada dihadapan rumah beliau jam 8 pagi.
Pada hari Jumaat , tok ayah akan ke kubur jam 7.30 pagi untuk doa setiap kali Jumaat. Beliau akan hadir ke masjid tepat jam 11.30 pagi di masjid untuk solat jumaat. Baru ini Tok Ayah ke masjid dengan kami tapi pada jam 11.50. Tok Ayah sebut, dah terlewat. Aku tertelan air liur.
Selalu jema’ah yang hadir ke rumah tok ayah mahukan zikir tariqah Syatariah atau Dalailul Khairat . Tok Ayah ada tunjukkan kepada kami sanad dan kaifiyat beliau amalan tersebut dari gurunya.
Jika zikir tariqat, beliau akan pimpin murid sehingga selesai menerima kesemua amalan dalam tariqat tersebut . Lebih kurang 1 jam selesai. Manakala Dalailul Khairat, beliau letak syarat seminggu untuk khatam bacaan Dalailul Khairat . Isnin bertemu isnin depan. Begitulah beliau khabarkan.
Tok ayah berulang kali pesan untuk segera datang sebelum terlambat. Begitulah pesanan tok ayah. Sumber cerita :- Mohammad Amin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI