Ketika negara kita dan dunia dilanda pandemik akibat virus Covid-19, ramai diuji dengan kesempitan hidup.

Ada yang diberhentikan oleh majikan, tidak dapat keluar mencari rezeki bekerja mahu pun berniaga akibat sekatan pergerakan yang dikenakan untuk mengekang penularan wabak ini.

Sehingga ada kalangan yang kesempitan ini dengan berat hati menaikkan bendera putih sebagai tanda mohon dibantu apabila sudah habis ikhtiar menyediakan makanan untuk keluarga terutamanya.

Allah sedang ‘membuka’ gedung pahala bagi yang mampu

Jika insan yang menanggung keadaan ini melihat ia sebagai satu “kepayahan dan kesusahan” tetapi dari satu sudut lain sebenarnya Allah sedang “membuka” gedung pahala bagi golongan yang berkemampuan melakukan ibadah sedekah.

Jadi ‘buka mata’ dan lihat orang sekeliling kita yang mungkin sedang diuji, dan inilah peluang kita meraih pahala besar dengan segera memberikan bantuan khususnya makanan kepada mereka yang mungkin sedang menangis kelaparan.

Paling mudah dan terbaik, sedekah beras

Paling mudah dan terbaik yang boleh kita lakukan untuk membantu golongan ini adalah dengan memberi sedekah beras. Apatah lagi nasi adalah makanan ruji rakyat Malaysia.
Dalam pada memberi sedekah beras, adalah elok sekiranya kita memberi beras yang terbaik dan berkualiti tinggi.

IKLAN

Antaranya Beras Faiza, yang juga beras keluaran syarikat Bumiputera dan Muslim.

Ada banyak jenis beras keluaran Faiza yang boleh dipilih untuk dijadikan sedekah malah ada diantaranya cukup sesuai untuk diberi kepada golongan susah pada masa yang sama berpenyakit.

IKLAN

Sebagai contoh beras Taj Mahal yang dikenali sebagai beras kesihatan nombor satu di Malaysia serta mendapat pengiktrafan dari Institut Diabetes Kebangsaan. Begitu juga dengan beras Basmathi, Faiza Emas dan Beras Siam Wangi.


Pengajaran dari kisah Habil dan Qabil

Mengambil ibrah dari kisah Habil dan Qabil dalam surah Al-Maidah ayat 27, ketika diminta mempersembahkan barangan terbaik mereka untuk mendampingkan diri kepada Allah, Habil telah memberikan kambing yang gemuk dan sihat sehingga Allah memilihnya berbanding Qabil yang memberi tidak seikhlas hati.

Firman Allah dalam Surah Al-Maidah ayat 27 bermaksud, “Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil).

IKLAN

Samalah ketika kita memberi sedekah, berilah beras yang terbaik dan berkualiti tinggi agar Allah melihat keikhlasan kita memberinya.

Untuk maklumat lanjut tentang jenama beras Faiza yang juga pelopor beras Basmathi berkualiti tinggi boleh layari;

Laman web www.faizarice.com
Facebook SyarikatFaizaOfficial
Instagram @syarikat_faiza_official