Ajal maut sudah tertulis dalam kehidupan manusia sejak dari luh mahfuz. Tidak pernah terlambat sesaat atau tercepat seminit. Ia adalah aturan yang tidak mampu dielakkan dalam takdir manusia.
Jika aidilfitri dirai penuh kesyukuran namun tidak semua berpeluang merasakan perasaan ini kerana diuji dengan kehilangan orang tersayang.
Dikongsi dari akaun @Cikmanis, isteri ini berkongsi kesedihan bila mana diuji dengan kehilangan suami tersayang Lans Koperal Raja Mohd Nasrul yang dijemput Ilahi pada penghujung Ramadan lalu.
Arwah suaminya yang diserang angin ahmar dan sempat menjalani pembedahan injap dan jantung.
Apa yang membuatkan ramai sebak, dikongsi oleh individu yang terlibat dengan pembedahan itu, sebelum ditidurkan, arwah sempat mengaji dan bertakbir raya seolah tahu itu adalah kali terakhir dirinya boleh berbuat demikian.
Dan ternyata, ia adalah kenangan terakhir kerana arwah diberitakan meninggal selepas pembedahan iaitu di penghujung Ramadan.
Sempat meminta maaf jika ada salah silap suaminya, isteri ini akui untuk bertabah di atas ujain kehidupan dilaluinya.
Dalam pada itu, orang ramai yang mengenali arwah menyifatkan anggota polis yang bertugas di IPD Cameron Highland ini seorang yang sangat baik dan sentiasa memudahkan orang ramai.
Jelas isterinya, dirinya akan selalu mengingati semua kenangan indah dan mengakui akan cuba kuat menghadapinya.
Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman dan bertakwa.
https://www.tiktok.com/@cikmanis_zaa/video/7092643122072571163?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapa Yang Bangun Solat Tahajud, Mati Nanti Kuburnya Terang-Benderang Seperti Matahari Baru Terbit
Siapa yang bangun solat tahajud, mati nanti kuburnya terang-benderang seperti matahari baru terbit. Begitulah kata-kata allahyarham Dato’ Ismail Kamus tentang betapa hebatnya ganjarannya buat mereka yang menunaikan tahajud.
Memang tidak dinafikan, ramai yang menanam niat untuk bangun tahajud setiap pagi, namun ada saja halangan. Di peringkat permulaan memang agak payah untuk sesuaikan diri, namun lama-kelamaan berkat istiqamah insyallah segalanya menjadi mudah.
Artikel Berkaitan:
Bila Solat Tahajud Bersama, Keindahan Luar Biasa Pasti Dirasai Suami Isteri
Siapa Yang Bangun Solat Tahajud
Niat nak bangun 4.00 pagi. Kita di padang mahsyar nanti kita akan menyesal.
“Kenapa aku tak beramal banyak?”
Kita kena berlumba-lumba, sebaiknya kita kena dulu (beramal). Kita harus berasa cemburu orang beramal.
Saya pesan pada tuan-tuan, kalau boleh malam-malam bangun. Pukul 4.00 pagi, bangun.
Sembahyang (sunat):
1. Solat sunat Wuduk – 2 rakaat
2. Solat sunat Taubat – 2 rakaat
3. Solat sunat Tahajud – 12 rakaat (2 rakaat, 1 salam)
4. Solat sunat Hajat – 2 rakaat
5. Solat sunat Witir – 3 rakaat
Mati Nanti Kuburnya Terang-Benderang
Dalam solat sunat Hajat, minta satu saja:
“Ya Allah makbulkan permintaan aku yang aku minta pada bila-bila masa, ke arah kebaikan.”
Akhir sekali, witir 3 rakaat.
Semuanya 21 rakaat.
Kalau tak boleh atau tidak mampu lakukan solat tahajud 21 rakaat. Buat satu rakaat sajalah, kemudian diikuti witir 1 rakaat. Kalau tak boleh, tak payah. Tidur sajalah.
Fadhilat & Kelebihan Bangun Tahajud
1. “Di waktu malam Tahajudlah, semoga Allah utuskan bagi mu makam yang terpuji.”
2. Nanti kubur kita terang-benderang seperti matahari baru terbit.
Dalam kegelapan kubur, siapa nak teman kita?
Amalan kita. Oleh itu, amalan kenalah sentiasa tambah.
Saya selalu pesan supaya kita sama-sama senang dalam kubur.
Mati kita, tak tahu bila. Senang-senang boleh mati.
Seperti Matahari Baru Terbit
Tak semestinya orang sakit itu mati. Dan tak semestinya orang sihat tak mati.
Silap-silap orang sihat mati dulu sebelum orang sakit.
Orang sakit di hospital bertahun-tahun, tak mati-mati. Tiba-tiba, orang sihat pula mati.
Itu sebabnya orang mati kadang-kadang senyum sebab sudah nampak balasan, Allah Taala telah tunjukkan.
Ada orang berkerut mukanya sebab Malaikat sudah tunjukkan tempat dia di neraka. Kita esok bila mati, biar senyum.
Baca Di Sini:
Banyak Kelebihannya Jika Amalkan Solat Tahajud, Dapat Lakukan Seminggu Sekali Je Pun Sudah Memadai
Kashoorga: Semoga Allah permudahkan urusan kita di dunia dan akhirat sana.
Sumber: Allahyarham Tuan Guru Dato’ Ismail Kamus (‘Tanda-tanda Hampir Tibanya Ajal’- Al-Kahfi Production)
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ajar Anak Perempuan Berkata TIDAK Pada Orang Mengganggunya! Pelihara Maruah Dapat Pahala
Memelihara diri daripada terjebak kepada perkara-perkara yang diharamkan adalah merupakan antara tuntutan agama. Mengikut suruhan Nabi adalah ibadah dan akan dikurniakan pahala kerananya. Sabda Nabi
Maksudnya : “Apa yang aku larang kamu lakukan, hendaklah kamu jauhi dan apa yang aku perintahkan kepadamu, maka lakukanlah sesuai kemampuan kamu” [HR Muslim].
Malah sebagai umat Islam, kita diwajibkan menjaga maruah diri. Berazam untuk meninggalkan juga adalah ibadah dan mendapat pahala. Dalam satu hadis, Allah SWT telah berfirman,
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah telah menetapkan nilai kebaikan dan kejahatan, kemudian Dia menjelaskannya. Maka barang siapa berniat mengerjakan kebaikan tetapi tidak dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat untuk berbuat kebaikan lalu ia mengerjakannya, Allah mencatatnya sebagai 10 sampai 700 kali kebaikan atau lebih banyak lagi. Jika ia berniat melakukan kejahatan, tetapi ia tidak mengerjakannya, Allah mencatatkan padanya satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat melakukan kejahatan lalu dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kejahatan” [HR al-Bukhari dan Muslim]
Ajar anak berkata TIDAK
Dalam satu perkongsian oleh seorang peguam, Nor Zabetha dari Tetuan Chinna & Co mengenai posting seorang kanak-kanak dicabul, ibu bapa wajib mengajar anak kecil berkata TIDAK pada lelaki yang cuba mengganggunya.
Dalam kes ini kanak-kanak ini menggunakan istilah 'bunga' bagi merujuk kepada kemaluannya.
Persoalan, adakah istilah seperti bunga begini diterima di mahkamah sebagai satu pembuktian berlakunya kes jenayah seksual?
Pastinya penggunaan istilah ini berbeza mengikut ibu bapa. Rata-rata di zaman moden ini ramai ibu bapa menggunakan istilah sebenar seperti faraj, vagina, zakar atau penis.
Penggunaan begini lebih jelas dan membawa maksud sebenar. Saya juga mengajar anak istilah ini.
Dalam tulisan saya semalam yang merujuk kepada kes Ahmad Hafizal bin Darusalam lwn Pendakwa Raya [2019] MLJU 830 sepanjang perbicaraan memang digunakan perkataan bunga merujuk kepada faraj.
Misalnya soalan peguam:
Saya cadangkan bahawa abang Fizal tak pernah sentuh bunga kamu dan kamu cuma salah faham bahawa abang Fizal sentuh bunga kamu?
Jawapan: Tak.
Mahkamah menerima pakai perkataan bunga ini menggantikan faraj, mengambil kira umur saksi dan saksi tahu bahawa bunga yang dirujuk adalah faraj.
Mengambil keterangan saksi kanak-kanak di mahkamah, ada prosedur dan syaratnya juga kerana kanak-kanak ini berbeza pemahamannya mengikut peringkat umur.
Jika umur 4 tahun berbanding dengan 10 tahun, pasti 10 tahun itu lebih faham. Tidak kira peringkat umur, keterangan kanak-kanak digunapakai di mahkamah selaras dengan Akta Keterangan 1950 selagi mana kanak-kanak itu boleh menunjukkan dia faham dan tahu tentang perkara yang disampaikan.
Berdasarkan Seksyen 133A akta ini, jika kanak-kanak tidak faham kesan angkat sumpah sebelum memberi keterangan, jadi dia tidak perlu mengangkat sumpah dan keterangan yang diberikan oleh kanak-kanak boleh diambil secara bertulis dan dibacakan semula kepadanya sewaktu perbicaraan dan dihadapan tertuduh.
Jika dia faham kesan angkat sumpah, kesan menipu, jadi dia bakal mengangkat sumpah dan memberikan keterangan di mahkamah.
Semuanya berdasarkan penilaian dan sekiranya mahkamah berpuas hati, kanak-kanak ini sesuai memberikan keterangan, mahkamah akan mengarahkan kanak-kanak ini memberi keterangan.
Dalam menilai istilah, sama ada bunga, roti, nasi lemak atau apa sahaja istilah yang akan dihujahkan di mahkamah sebenarnya merujuk kepada organ seksual. Mahkamah juga tahu dan boleh menilai maksud sebenar rujukan ini, jika sekalipun peguam pembela cuba memberi definisi yang berbeza.
Cumanya bayangkan jika mangsa kanak-kanak itu berusia 3 tahun atau 4 tahun. Sukar juga jika bunga itu sebenarnya faraj dan bunga juga memberi erti kata yang lain. Jika ditanya soalan lain, pasti juga bakal keliru.
Tambah pula melibatkan organ seksual dan perbuatan seksual, bimbang nanti timbul kekeliruan. Sebab itu sebaiknya elok diajar, istilah sebenar supaya tidak mengelirukan dan tidak memberi impak kepada siasatan kes.
Walaupun mahkamah bakal menilai maksud, keterangan saksi dari mangsa, ibu bapa mangsa, pakar perubatan dan istilah sesuatu itu mungkin hanya jadi sebahagian dari keterangan kes tetapi pastinya kita tidak mahu sekiranya isu-isu kecil begini menimbulkan kekeliruan.
Oleh itu, sebaiknya ajarkan anak-anak istilah yang sebenar. Pada pandangan saya juga, penggunaan istilah eksklusif seperti faraj atau zakar dan bukan bunga memberikan gambaran yang tegas dan tidak ada definisi lain. Lebih nampak serius.
Saya kongsikan poster rakan FB , Inche Faris sebagai usaha menyokong mempertingkatkan kesedaran dikalangan ibu bapa dan anak-anak berkenaan isu jenayah seksual.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sah Hukumnya Ambil Wuduk Tanpa Pakaian, Tapi Lebih Baik Menutup Aurat
Soalan:
Assalamualaikum. Saya mempunyai soalan. Apakah hukum kita mengambil wudhu’ dalam keadaan tidak berpakaian?
Jawapan:
Waalaikumussalam wbt,
Alhamdulillah, segala puji dan syukur diucapkan kepada Allah SWT, selawat dan salam kami panjatkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, kepada ahli keluarga Baginda, para sahabat, serta golongan yang mengikuti jejak langkah Baginda Rasulullah SAW sehingga hari kiamat.
Dari segi bahasa, wudhu’ ialah nama bagi sesuatu perbuatan menggunakan air pada anggota-anggota tertentu. Manakala dari segi syara‘ pula, wudhu’ bermaksud membersihkan sesuatu yang tertentu dengan beberapa perbuatan yang tertentu yang dimulakan dengan niat, iaitu membasuh muka, membasuh kedua-dua belah tangan, menyapu kepala dan akhirnya membasuh kedua belah kaki dengan syarat-syarat dan rukun-rukun yang tertentu (rujuk al-Budur al-Tali`ah Syarh Risalah al-Jami`ah, m/s 123).
Merujuk kepada soalan di atas, suruhan untuk menutup aurat ketika mengambil wudhu’ tidak ada dinyatakan sebagai satu perkara wajib atau sunat untuk dilakukan. Akan tetapi, di dalam bab mandi ada dinyatakan bahawa menutup aurat adalah satu daripada perkara sunat. (rujuk kitab al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah, m/s 120).
Namun begitu, ia berlainan pada keadaan mengambil wudhu’ atau mandi tanpa berpakaian di tempat awam, maka hukumnya jelas wajib untuk menutup aurat. Ini berdasarkan kepada Hadis Nabi SAW:
لَا يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ وَلَا تَنْظُرُ الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ
Maksudnya: lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki dan begitu juga wanita tidak boleh melihat aurat wanita.
Hadis riwayat Muslim (no. 388)
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ قَالَ احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ فَقَالَ الرَّجُلُ يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ قَالَ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَرَاهَا أَحَدٌ فَافْعَلْ قُلْتُ وَالرَّجُلُ يَكُونُ خَالِيًا قَالَ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ
Maksudnya: Saya bertanya: “Wahai Nabi Allah, aurat kita manakah yang harus kita tutup dan manakah yang boleh kita nampakkan?” Nabi menjawab: “Jagalah auratmu kecuali terhadap isterimu atau hamba wanitamu.” Saya bertanya: “Jika lelaki bersama lelaki?” Nabi menjawab: “Jika engkau mampu agar auratmu tidak dilihat oleh sesiapa maka (usahakan) jangan sampai ada orang yang boleh melihatnya.” Saya bertanya: “Wahai Nabi Allah, jika berada dalam keadaan sendirian?” Nabi menjawab: “Allah lebih berhak baginya untuk malu terhadapNya daripada (malu) terhadap manusia”.
Hadis riwayat al-Tirmidzi (no. 2769)
Menurut mazhab Syafie, wajib kepada seseorang muslim yang berada di dalam keadaan bersendirian dan ditempat yang tertutup untuk menutup aurat. Pandangan ini juga disokong oleh ulama’ dari kalangan Hanafi dan Hanbali. Adapun begitu, dari kalangan Ulama’ mazhab Maliki mereka menyatakan sunat untuk menutup aurat ketika berada dalam keadaan bersendirian dan ditempat yang tertutup (rujuk kitab Mausuah Fiqhiyah Quwaitiyah, 24/176)
Namun begitu, dibenarkan seseorang itu untuk tidak menutup aurat ketika bersendirian dengan syarat ia perlu disertakan dengan hajat seperti mandi atau untuk menyejukkan badan (rujuk kitab Mughni Muhtaj, m/s 185).
Justeru, dalam keadaan tidak memakai pakaian ketika wudhu’ adalah sah tetapi tidaklah dilakukan di tempat terbuka atau dilihat oleh orang lain. Begitu juga sepatutnya seseorang Muslim hendaklah menjaga maruahnya dan tidak mendedahkan aib diri sendiri di hadapan orang lain.
Walaupun sah wudhu’nya tetapi dia berdosa kerana mendedahkan aurat kepada orang yang haram melihatnya.
Bahkan Rasulullah SAW bersabda:
الحَيَاءُ مِن الإِيمَان
Maksudnya: “Malu itu sebahagian daripada Iman.”
Hadis Riwayat Bukhari (no. 24)
فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ
Maksudnya: “Allah lebih berhak baginya untuk malu terhadapNya daripada (malu) terhadap manusia”
Hadis riwayat al-Tirmidzi (no. 2769)
Walaupun tidak dinyatakan sebagai perkara sunat atau wajib menutup aurat ketika mengambil wudhu’, tetapi adalah lebih baik dan utama untuk menutup aurat sepertimana yang disunatkan ketika mandi.
WallahuA’lam.
Artikel Berkaitan: Ini Hukumnya Jual Durian Sekali Dengan Kulit. Untuk Yang Was-Was Wajib Ambil Tahu!
SUMBER: PEJABAT MUFTI WILAYAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI