Ramai isteri mengambil keputusan berhenti bekerja kerana kepenatan menguruskan rumah tangga dan anak-anak dalam masa yang sama pergi bekerja.
Namun keputusan itu kadang kala datang sekali perasaan bersalah dan berdosa kerana tidak mampu membantu suami sementelah suami bergaji kecil.
Bagi isteri yang dalam situasi ini, penjelasan bekas mufti Datuk Dr Zulkifli Al Bakri ini mungkin boleh meredakan perasaan.
Isteri bekerja tindakan yang harus dipuji
Isteri yang bekerja dengan niat untuk meringankan beban suami dalam menanggung nafkah atau keperluan keluarga adalah merupakan tindakan yang harus diberikan pujian.
Ini kerana pada asalnya tanggungjawab mencari nafkah adalah tanggungjawab yang harus dipikul oleh kaum suami bukanlah kewajipan isteri. Hal ini boleh dilihat melalui sebuah hadith yang diriwayatkan daripada Mu’awiyah al-Qusyairi R.A, bahawa beliau telah bertanya kepada Nabi SAW: “Wahai Rasulullah, apakah hak isteri salah seorang dari kami yang menjadi kewajipan suaminya?” Maka Rasulullah SAW menjawab:
Ads
أن تُطْعِمَها إذا طَعِمتَ ، وتَكْسوها إذا اكتسَيتَ ، أوِ اكتسَبتَ ، ولا تضربِ الوَجهَ ، ولا تُقَبِّح ، ولا تَهْجُرْ إلَّا في البَيتِ
Maksudnya: “Engkau memberi makan kepadanya, jika engkau makan. Engkau memberi pakaian kepadanya, jika engkau berpakaian. Janganlah engkau pukul wajahnya, janganlah engkau memburukkannya, dan janganlah engkau meninggalkannya kecuali di dalam rumah.” Riwayat Abu Dawud (2142), Ibn Majah (1850) dan Ahmad (20013)
Maksudnya: “Sesungguhnya Rabbmu mempunyai hak atasmu, dan jiwamu mempunyai hak atasmu, dan isterimu mempunyai hak atasmu, maka berilah setiap hak kepada orang yang berhak” Riwayat al-Bukhari (2139)
Namun tak salah isteri berhenti kerja
Namun begitu, tidaklah menjadi kesalahan atau dosa sekiranya seorang isteri memilih untuk berhenti bekerja, yang menjadikan dia tidak lagi mampu memberi bantuan kepada suaminya.
Ads
Ini kerana tugas asal seorang isteri adalah di rumah, iaitu untuk mendidik anak-anak, menguruskan urusan rumahtangga, dan melaksanakan tanggungjawab keluarga yang lain.
Justeru, tugas dan tanggungjawab menyara keluarga merupakan kewajipan suami. Isteri tidaklah diwajibkan oleh syarak untuk menanggung keluarga sebagaimana yang ditetapkan ke atas suami.
Oleh itu, tidaklah salah jika seseorang isteri memilih untuk berhenti kerja dan tidak menyumbang kepada nafkah keluarga bersama suami.
Seringkali kita mendengar dan membaca bahawa Islam adalah agama Rahmatan Lil Alamin. Namun apakah sebenarnya makna Rahmatan Lil’Alamin tersebut? Apakah sebenarnya pengertian dan maksud dari kalimah tersebut?
Rahmatan Lil Alamin merupakan rasa kasih sayang, kurnia, dan nikmat yang Allah SWT berikan kepada makhluknya dan seluruh alam semesta. Maka Allah menurunkan Islam sebagai rahmat melalui utusannya iaitu Nabi Muhammad SAW sebagai pembawa dan pembimbing jalan untuk meraih rasa kasih sayang Allah di dunia mahupun di akhirat kelak.
Agar kita tidak salah memahami kalimah tersebut, lihat tafsir dari ayat Al-Quran (surah Al-Anbiya ayat 107)
“Kami tidak mengutus engkau, Wahai Muhammad, melainkan sebagai rahmat bagi seluruh manusia”
(QS. Al Anbiya: 107)
Nabi Muhammad SAW diutus dengan membawa ajaran Islam maka Islam adalah Rahmatan Lil Alamin. Islam adalah rahmat bagi seluruh manusia.
Islam sebagai Rahmatan Lil Alamin menjelaskan bahawa agama Islam mengandungi ajaran yang sempurna sebagai pedoman hidup manusia yang merangkumi keselamatan, kedamaian, kemakmuran, kesejahteraan baik di dunia dan akhirat. Itulah misi Nabi Muhammad SAW mengajarkan Islam kepada umat manusia. Kemakmuran yang dimaksudkan bukan semata ditujukan hanya untuk manusia, tetapi untuk seluruh makhluk yang ada di alam semesta ini iaitu manusia, tumbuh-tumbuhan, binatang, alam, serta makhluk ciptaan Allah lainnya.
Islam adalah agama yang lengkap dan sempurna kerana ia merangkumi segala aspek kehidupan. Agama Islam wajib difahami dan diaplikasikan dalam kehidupan. Ia tidak hanya menjadi kepercayaan dan rasionalisasi sahaja tetapi mencakupi ibadah hablun minal laah (hubungan manusia dengan Allah) dan pengaplikasian tata cara bermasyarakat dengan segala aspeknya dalam lingkup hablun minan naas (hubungan antara sesama manusia).
Sebagai makhluk sosial, manusia sudah tentu berhubungan dan berinteraksi dengan manusia lainnya. Seorang Muslim juga tentu harus mengaplikasikan nilai-nilai Islam yang Rahmatan Lil Alamin dalam kehidupan bermasyarakat.
BERIKUT EMPAT APLIKASI NILAI ISLAM DALAM KEHIDUPAN BERMASYARAKAT:
Ukhuwah Islamiyah
Dalam hal akidah Islam, kita adalah bersaudara dengan sesama umat muslim lainnya. Islam mengatur hal ini dalam tata cara bermasyarakat kepada sesama muslim. Contoh pelaksanaan dalam kehidupan sehari-hari yang mencerminkan ukhuwah Islamiyah antara lain seperti menjaga hubungan baik sesama muslim, segera berdamai jika berselisih faham serta ‘berlawan-lawan’ menuju kebaikan dalam Islam.
Ukhuwah Basyariyah Insaniyah
Sebagai rahmat bagi semesta alam, Islam mengajarkan tentang semangat persaudaraan antara sesama manusia. Darjat kita sama sahaja di hadapan Allah, kecuali iman dan takwa yang membezakannya. Contoh pelaksanaan dalam kehidupan sehari-hari yang mencerminkan ukhuwah basyariah insaniyah ini antara lain seperti saling bertegur sapa dan ikhlas menerima kritikan.
Ukhuwah Wathoniyah
Islam mengajarkan sikap cinta terhadap tanahair. Dalam konsep ukhuwah wathoniyah atau kenegaraan, kita sebagai bangsa adalah bersaudara. Kesepakatan ini mencipta kesatuan dalam kehidupan bermasyarakat.
Ukhuwah ‘ubudiyah
Kehidupan bermasyarakat juga tidak dapat lari daripada interaksi dengan alam. Manusia harus bersikap baik dan menjaga alam, sebagaimana makna dari Islam sebagai rahmat seluruh alam. Contoh pelaksanaan dalam kehidupan sehari-hari yang mencerminkan ukhuwah ‘ubudiyah ini boleh kita lakukan dari perkara yang sederhana seperti menjaga kebersihan alam sekitar dan kelestarian alam.
Inti pati tentang Rahmatan Lil Alamin ini turut menjadi topik perbincangan dalam Kashoorga Talk,
Episod pertama Kashoorga Talk bersama YB Dato Dr Mujahid Yusof Rawa, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri dan Brother Firdaus Wong akan membicarakan tajuk *Islam Bukan Hanya Untuk Melayu.*
Berdasarkan beberapa tafsir para ulama ahli tafsir berdasarkan surah Al-Anbiya, ayat 107 maka dapat disimpulkan Islam Agama Rahmatan Lil’Alamin adalah:
1.Di utusnya Nabi Muhammad SAW sebagai Rasul Allah adalah bentuk kasih sayang Allah kepada seluruh manusia.
2. Hukum-hukum syariat dan aturan-aturan dalam Islam adalah bentuk kasih sayang Allah Ta’ala kepada makhluk-Nya.
3. Nabi Muhammad SAW dan hukum-hukum syariat islam yang dibawa oleh beliau adalah rahmat bagi alam semesta. Seluruh manusia mendapat manfaat dengan diutusnya Nabi Muhammad SAW.
4. Bentuk rahmat bagi orang yang beriman kepada ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW, yang membenarkan beliau serta taat kepada beliau dan apa yang dibawa oleh beliau, adalah rahmat yang sempurna berupa kebahagiaan di dunia dan akhirat.
5. Orang kafir yang memerangi/memusuhi Islam juga mendapat rahmat dengan diutusnya Nabi Muhammad SAW, iaitu dengan diwajibkannya perang melawan mereka. Ini kerana kehidupan mereka di dunia lebih lama hanya akan menambah kepedihan siksa neraka di akhirat kelak.
6. Orang kafir yang terikat perjanjian dengan kaum muslimin juga mendapat rahmat dengan diutusnya Nabi Muhammad SAW iaitu dengan dilarangnya membunuh dan merampas harta mereka.
7. Secara umum, orang kafir mendapat rahmat dengan diutusnya Nabi Muhammad SAW berupa dihindari daripada azab yang menimpa umat-umat terdahulu yang menentang Allah. Sehingga setelah diutusnya Nabi Muhammad SAW, tidak akan ada kaum kafir yang diazab dengan cara ditenggelamkan seluruhnya atau dibenamkan ke dalam bumi seluruhnya atau diubah menjadi binatang seluruhnya.
8. Orang munafik yang mengaku beriman secara lisan namun ingkar dalam hati juga mendapat rahmat dengan diutusnya Nabi Muhammad SAW. Mereka mendapat manfaat berupa terjaganya darah, harta, keluarga dan kehormatan mereka. Mereka pun diperlakukan sebagaimana kaum muslimin yang lain dalam hukum waris dan hukum yang lain. Namun di akhirat kelak Allah akan menempatkan mereka di dasar neraka Jahanam.
Sumber: Indahnya Islam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain daripada mengamalkan kebersihan, kesopanan dan menutup aurat dalam berpakaian, pemilihan warna juga perlu diambil kira.
Digalakkan tidak memilih tiga warna ini adalah ia merupakan warna yang tidak disukai oleh baginda Rasulullah SAW.
1. Jingga
Nabi Muhammad SAW pernah berkata warna jingga adalah pakaian orang kafir, maka elakkanlah daripada memakai warna tersebut.
Selain itu, Muslim meriwayatkan bahawa Ali pernah berkata, Rasulullah melarang mereka memakai pakaian berwarna jingga. Di sini, diketahui pakaian tersebut hanya dicelup dengan pewarna merah. Ini bermakna oren adalah sama dengan kuning kemerahan.
Malah dalam sebuah hadis riwayat Abu Dawud ada menyatakan bahawa ketika itu para sahabat menemani Nabi dalam perjalanan yang jauh. Dia melihat haiwan yang mereka tunggangi ditutup dengan kain yang mengandungi benang merah.
Rasulullah SAW juga bersabda, “Ingatlah, aku rasa warna merah membuatmu sakit.”
2. Kuning
Rasulullah SAW bersabda, “Apakah ibumu menyuruhmu memakai pakaian ini?” Abdullah bin Amr bin ‘Ash, menjawab, “Apakah saya harus membasuh keduanya?” Lalu Rasulullah SAW menjawab, “Tidak, tetapi keduanya harus dibakar” (HR Muslim).
Dalam hadis Muslim yang lain disebutkan bahawa “Sesungguhnya pakaian yang dicelup kuning adalah pakaian orang kafir, maka janganlah kamu memakainya lagi.” (HR Muslim).
3. Merah
Dalam Ar-Raudhah al-Bahiyyah fi Mu’jizah an-Nabi wa ash-Syaa’il Muhammadiyyah oleh Ahmad Musthafa Mutawalli, ada tertulis bahawa Nabi Muhammad tidak minat pakaian berwarna merah atau hitam.
Menerusi penjelasan di atas, dapat disimpulkan bahawa warna Rasulullah tidak suka adalah merah, kuning dan jingga. Antara sebab Baginda tidak suka dengan warna-warna tersebut adalah kerana menyerupai pakaian orang kafir pada ketika itu.
Rumahtangga mana yang tak pernah bergolak, pasti ada masa dilanda badai. Namun terpulang kepada pasangan itu untuk menanganinya dengan cara damai, tolak ansur atau pun sebaliknya.
Tak dinafikan bila berlaku konflik suami isteri berlaku situasi satu pihak bertindak keluar dari rumah dan keras hati untuk berbaik semula walaupun pasangannya sudah beralah atau memujuk.
Bagi pasangan yang dalam konflik ini moga doa dan amalan yang dikongsi oleh Datuk Dr Zulkifli Mohamed Al Bakri, bekas Mufti Wilayah Persekutuan ini boleh diamalkan
Amalan lembutkan hati pasangan agar kembali ke pangkuan keluarga
Pergaduhan dalam rumahtangga merupakan satu kebiasaan kerana ketika itulah kita lebih mengenali hati budi dan cara kita menerima kekurangan dan kelebihan masing-masing.
Namun, janganlah pertengkaran ini dibiarkan lama kerana ia akan mengkeruhkan lagi keadaan. Maka, antara amalan untuk melembutkan hati pasangan agar kembali ke pangkuan keluarga adalah:
Maksudnya: TaaHaa. Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah. (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy.
Antara cara yang terbaik adalah dengan bermu’asyarah sebaik-baiknya dengan pasangan suami isteri. Hal ini berdasarkan nas Ilahi:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: “Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”
(Surah al-Nisa’: 19)
Imam al-Qurtubi ketika menafsirkan ayat ini berkata: (Iaitu) dengan cara yang Allah perintahkan daripada pergaulan yang baik. Dan seruan ini adalah kepada semua, kerana setiap seorang itu mempunyai pergaulan sama ada seorang suami atau seorang wali. Akan tetapi yang dimaksudkan dengan perintah ini secara kebiasaannya adalah para suami. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 5/84)
Syeikh al-Maraghi berkata: “Para suami diwajibkan bergaul dengan isteri-isterinya secara baik. Oleh itu, bergaullah dengan mereka secara yang dapat menyenangkan tabiat mereka. Tetapi tidak pula bertentangan dengan syariat dan adat. Janganlah kamu bersikap bakhil dalam menafkahi mereka dan jangan pula kamu sakiti mereka dengan ucapan dan perbuatan atau kamu menghadapi mereka dengan wajah muram dan kening berkerut.
Kalimah mu’asyarah (bergaul) di sini menunjukkan pengertian kebersamaan dan perkongsian iaitu layanilah mereka dengan cara yang baik dan para isteri perlu melayani kamu seperti itu juga. Jadi, suami dan isteri diseru agar saling memberikan kebahagiaan serta menjadi sumber ketenangan dan kebahagiaan dalam melayari rumahtangga. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/1128)
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Puasa ganti tapi awal pagi ada pula kawan nak belanja makan-makan, terus tak jadi puasa.Situasi ini mungkin pernah kita lakukan kerana tidak tahu hukumnya.Sebenarnya...