Ramai menantu terutamanya menantu perempuan yang mungkin tak sebulu atau susah nak serasi dengan ibu mertua atas alasan kerana suami jenis anak mak atau disebabkan mertua terlalu cerewet. Payah dan tak seronok kalau menantu perempuan jenis tak ‘sekepala’ mertua. Akan ada sahaja perkara yang tidak kena di mata ibu mertua. Sudah tentulah rumah tangga akan sentiasa ‘panas’ dan bergolak.
Buat ibu mertua pula, usahlah terlalu ikut hati. Restuilah pilihan anakmu. Doakan kebahagiaan rumah tangga anak menantu.
Ikuti perkongsian yang dipetik dari catatan Firdaus Shakirin di laman Facebooknya.
“Mak, isteri saya tu, mungkin bukan seperti yg mak impikan, yg mak bayangkan, yg mak harapkan, tapi dia pilihan saya”
“Saya terima baik buruk dia, kekurangan, kelemahan dia seadanya dirinya, dan saya harap, mak pun sama, dapat terima…”
IKLAN
Entah kenapa…masih ada segelintir mertua yg xdpt menerima siapa menantunya seadanya diri menantunya itu walhal menantunya itu adalah seseorang yg merupakan pilihan anaknya sendiri…buah hati anaknya…cinta anaknya…
JANGAN BANYAK TANYA
“Kenapa bini kau bangun lambat?” semalam anak buat perangai mak, dia xbleh tdo…”kenapa bini kau balik keje lewat?” dia ada meeting mak, pastu jem, sbb tu dia lewat sampai…”kenapa bini kau dduk dlm bilik” dia menyusu anak mak, xkan nk menyusu kat ruang tamu, abg nmpk nnt…
IKLAN
Kenapa…kenapa…kenapa…
Byk perkara yg mertua boleh persoalkan semata2 utk mencari kesalahan si menantu…kadang2 ada yg sengaja menyalahkan menantu atas sebab2 yg tidak logik dek akal…kesalahan yg sengaja diada2kan, dibuat2 utk menampakkan buruk si menantu, utk membuatkan anaknya meninggalkan menantunya itu…atas alasan, dia xsuka menantu itu, dia tak sebulu dgn menantu itu, dia tak expect yg dia akan dpt menantu mcm tu…
Expectation dia lebih tinggi…
IKLAN
Tolong terima menantu anda seadanya dirinya…itu pilihan anak anda dan bukannya anda…anak anda yg bakal berkongsi hidup dgnnya, dan bukannya anda…tolong jgn membebankan mental, emosi dan perasaan menantu hanya disebabkan DIA BUKAN PILIHAN ANDA.
KASHOORGA: Doakan sahaja kasih sayang anak menantu terus kembang mekar hingga ke syurga.
Siapa yang tidak kenal dengan kumpulan Slam, sebuah kumpulan lama yang telah meniti populariti dalam dunia muzik tanah air dan boleh diklasifikasikan dalam kategori `growth. Shah Nizam Abdul Halim atau lebih dikenali sebagai Shah Slam merupakan pemain gitar utama dan ketua kepada kumpulan Slam.
Sebelum menubuhkan Slam, Shah merupakan salah seorang pemain gitar kumpulan Exist (kini Exists) yang mula mencipta nama dengan lagu Untukmu Ibu pada tahun 1991. Itu serba sedikit latar belakang Shah. Hingga kini Shah masih aktif dalam dunia muzik namun apa yang mencuri perhatian ialah cara dia mendidik anak-anaknya.
Melalui perkongsian Shah di Instagramnya, Shah dilihat begitu menitikberatkan soal pendidikan agama. Malah suara Shah juga merdu di dengar mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.
Ulangkaji as sajdah.. saja je papa baca salah2 nak test Rania alert ke tak khihih..
Ulangkaji surah al kahfi dgn Rania @hsyrania .. klau berdua dlm kete dgn dia suka revised balik surah2.. dia dah hafal tp asyik main henpon je bnyk lupa dah..hmm.. jom amalkan
Dalam sibuk-sibuk dengan dunia nyanyian, Shah masih tetap luangkan masa dengan anak-anaknya. Melayan dan menyantuni anak-anak dengan penuh kasih sayang. Moga apa yang dikongsikan oleh Shah ini menjadi inspirasi kepada ibu bapa di luar sana dalam mendidik anak-anak mendekati agama Islam.
Tanggal 13 Mei menjadi detik bermakna buat seluruh waris mangsa nahas kapal terbang MH17, Tambi Jiee dan Ariza Ghazalee apabila hasrat untuk membina sebuah masjid hasil daripada wang pampasan insiden itu terlaksana dan dibuka untuk orang awam.
Kos pembinaan Masjid Al Ghazali dengan reka bentuk serba moden berwarna kelabu yang terletak di Jalan Depo, Petra Jaya di sini bernilai RM3.5 juta dengan sebahagian besarnya adalah daripada wang pampasan kesemua enam mangsa yang maut dalam tragedi pesawat yang ditembak jatuh dekat sempadan Ukraine-Rusia, Julai 2014.
Selain Tambi dan isteri, Ariza, ia turut mengorbankan empat orang anak mereka Muhammad Afif, Muhammad Afzal, Marsha Azmeena dan Muhammad Afruz.
Bercerita kepada Bernama dalam temu bual eksklusif mengenai perancangan awal bagaimana tercetus idea untuk membina sebuah masjid, Pengerusi masjid itu, Sumardi Ghazalee yang juga adik bongsu Ariza, berkata, semuanya bermula daripada ibu mereka yang ingin melihat wang yang diterima itu disalurkan kepada perkara yang memberi manfaat kepada kesemua arwah.
“Idea asal untuk membina masjid ini datangnya dari ibu kami yang ingin memanfaatkan wang pampasan berkenaan dan pada peringkat awal selepas berbincang bersama keluarga, tercetus idea untuk membina surau tetapi lokasinya belum diputuskan.
“Namun, pada masa itu saya sudah mengetahui bahawa terdapat satu tapak yang telah diluluskan untuk mendirikan surau di kawasan ini tetapi belum ada perancangan untuk mendirikannya dan dari situ kami berhubung terus dengan pihak Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS),” katanya yang mengikuti rapat perkembangan di kawasan itu sebagai seorang arkitek di Kuching.
Lebih menarik, penampilan rekaan masjid yang serba moden itu adalah hasil reka bentuk daripada Sumardi sendiri yang mencurahkan segala idea dan keringat untuk melaksanakan hasrat seluruh keluarganya itu.
“Kami memang sedih semasa menerima berita kematian kesemua Allahyarham, tapi dengan adanya wang pampasan itu kami sebagai keluarga mangsa berharap usaha ini dapat membantu mereka di alam sana.
“Jadi kami adik beradik semua sepakat dan sebulat suara untuk mendirikan masjid ini dan berharap agar ia dapat dimanfaatkan oleh penduduk di sekitar ini di samping memberi pahala yang berterusan untuk arwah,” katanya.
Beliau berkata, pembinaan masjid itu sebahagian besarnya adalah wang pampasan yang diterima dan sebahagian lagi daripada orang awam yang berinfak dan mewakafkan serta terdapat juga sumbangan daripada pihak Kerajaan Negeri Sarawak.
“Perancangan awalnya pada 2015 iaitu mesyuarat jawatankuasa pembinaan yang pertama manakala pembinaannya bermula pada 2017, jadi keseluruhannya ia mengambil masa empat tahun untuk disiapkan,” katanya yang berkongsi pelbagai program sudah direncana bagi mengimarahkan masjid itu.
Sumardi berkata, banyak program yang telah dirancang antaranya kelas fardu ain, kelas mengaji untuk semua lapisan masyarakat bahkan mereka juga akan bekerjasama dengan Madrasah Darul Ulum Islamiyah Kuching untuk terlibat secara langsung bersama pihak masjid.
Sementara itu, beliau berkata, buat masa ini tiada lagi lantikan imam dan bilal secara tetap kerana masjid ini belum mendapat kebenaran untuk mendirikan solat Jumaat daripada JAIS.
“Jadi kami belum mempunyai peruntukan untuk itu dan kesemua imam, bilal dan lain-lain adalah secara sukarela yang adalah ustaz-ustaz yang berada di dalam qariah ini.
“Kami masih dalam proses untuk mendapatkan kebenaran untuk mendirikan solat Jumaat, namun terdapat beberapa kriteria yang diperlu dipenuhi antaranya kelulusan hanya diberikan apabila masjid-masjid di sekitar kawasan ini sudah tidak mampu lagi memuatkan jemaah ketika bersolat Jumaat,” katanya.
Dalam pada itu, beliau berkata, dari segi penyelenggaraan masjid pula, pihak pengurusan sememangnya mengharapkan derma daripada qariah di sini selain daripada sumbangan pihak pengurusan sendiri.
“Kita mengambil barkah pada bulan mulia ini untuk membuka masjid ini supaya orang ramai yang hadir berterawih di sini akan berterusan datang pada bulan yang lain selepas Ramadan,” katanya.
Masjid itu mampu memuatkan sehingga 1,000 jemaah pada satu-satu masa manakala dewan solat utama mampu mengisi 300 orang.
Antara kemudahan di masjid ini ialah bilik pengurusan jenazah dan kediaman bagi imam yang bakal dilantik kelak.
Pihak pengurusan juga dalam perancangan untuk melakukan perasmian masjid itu dengan menjemput Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Taib Mahmud dan Ketua Menteri, Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg dan kemungkinan diadakan dalam bulan Syawal nanti.
Sumber kredit:
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apakah yang boleh menyebabkan seorang isteri meninggi dan mengangkat dirinya lebih dari seorang suami sehingga menunjukkan sikap sombong dan hilang rasa hormat? Manusia sering merasa lebih hebat daripada orang lain apabila ia merasakan dirinya lebih baik dan sempurna, lebih berpangkat dan berharta, lebih bijaksana dan terbilang keturunannya.
Begitu juga seorang isteri amat mudah menyombong dan meninggikan diri terhadap suami sekiranya dia memiliki kecantikan, tahap intelektual, pendidikan, pangkat, jawatan, pendapatan dan kekayaan yang jauh lebih hebat dari suami. Bagaimanakah kita boleh tergelincir dan menjadi wanita nusyuz?
Ayat ke 34, Surah An-Nisa’ :
…Wanita yang kamu khuatiri akan `nusyuz’, hendaklah kamu berikan nasihat kepadanya, tinggalkan mereka di tempat tidur dan (jika perlu) pukullah mereka (dengan pukulan yang tidak memudaratkan atas tujuan mendidik). Tetapi jika mereka mentaati, maka janganlah kamu mencari-cari alasan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, Maha Besar.’
Semua wanita yang mahu mendapatkan gelaran solehah perlu juga mengetahui apakah pula yang dimaksudkan Allah SWT mengenai ciri-ciri ke`nusyuz’an seorang wanita sebagaimana yang dinyatakan di dalam ayat ini. Sekali lagi merujuk kepada kitab Fi Zilalil Quran karangan Syd Qutb, perkataan `nusyuz’ dikatakan berasal dari kata akar `nasyazat’ yang bermakna `berdiri di tempat yang tinggi’.
Bolehlah disimpulkan wanita yang nusyuz adalah mereka yang bersifat degil, meninggikan diri, sombong, bongkak dan bertindak merendah-rendahkan usaha orang lain khususnya suaminya. Sifat ini jelas bertentangan dengan ciri soleh yang lebih menekankan tentang `kepatuhan’ atau `ketundukan’ yang sengaja rela diberikan tanpa paksaan dan kekerasan.
Perbuatan nusyuz
Nusyuz boleh dijelmakan dalam bentuk keengganan isteri menghormati suami dan keluarganya, penghinaan dalam bentuk kata-kata, gaya bahasa badan dan tindak-tanduk yang jelas melambangkan kebiadaban yang mengundang keretakan hubungan suami isteri. Hari ini apabila ramai wanita Muslim berpendidikan dan berjawatan tinggi menjadi isteri dalam sebuah rumah tangga, cabaran yang menunggu di hadapan adalah keupayaannya untuk meraih kesolehan melalui taat, hormat dan tunduk kepada suami yang mungkin setakuk di bawah dari aspek kelulusan akademik, pangkat dan harta.
Mampukah seorang wanita yang serba hebat ini `menyerah’ untuk taat dan patuh kepada suaminya, merendahkan sayapnya demi menjamin sebuah hubungan yang sejahtera? Pilihan di tangannya sama ada mahu `merendah diri’ dan mendapatkan gelaran wanita solehah atau sebaliknya `berlagak sombong’ terhadap suaminya dan digelar seorang isteri yang nusyuz.
Tentu sekali faktor utama yang memudahkan seorang wanita menjadi isteri solehah adalah seorang suami bijak yang soleh. Seorang suami harus mampu menonjolkan kepimpinan dan mengemudi bahtera rumah tangga melalui kecerdasan, ketokohan dan akhlak mulia, mencontohi keperibadian Rasulullah s.a.w, sekalipun pangkat dan pencapaian akademiknya mungkin tidak sehebat isterinya. Sedikit ketegasan dan keberanian perlu ada dalam diri seorang suami untuk menegur dan mendidik isterinya yang egois dan sombong melalui kaedah yang diperjelaskan dalam ayat ke 34 Surah An-Nisa’.
Peranan suami
Suami yang bijaksana dan hebat pastinya hanya perlu memberikan nasihat ikhlas dan teguran berhikmah untuk mendidik isterinya yang mula menunjukkan ciri-ciri `kedegilan’ dan `kesombongan’. Hanya dalam kes-kes tertentu, baharulah suami perlu mengambil langkah seterusnya iaitu memisahkan isteri dari tempat tidur dan mengambil tindakan sedikit keras yang tidak mencederakan isteri untuk menunjukkan ketegasannya. Jangan sesekali terus memukul, menyakiti dan mencederakan isteri yang melakukan kesilapan sebagaimana yang mungkin difahami oleh sekelompok suami.
Wanita solehah
Adakah tuntutan agar wanita Muslimah menunjukkan ciri `ketundukan’ dan `kepatuhan’ kepada suami sebagai prasyarat wanita solehah ini boleh dianggap satu bentuk diskriminasi dan penindasan agama Islam terhadap wanita? Tentu sekali tidak! Sebenarnya sekali lagi Islam menonjolkan kesyumulannya sebagai satu Deen atau cara hidup yang memperkasa dan mendayakan wanita.
Dalam konteks ini wanita Muslimah yang solehah secara sedar membuat pilihannya sendiri. Wanita memberikan kepatuhan, ketundukan dan ketaatannya kepada seorang lelaki bergelar suami yang menjadi pasangan hidupnya di dunia dan juga di akhirat demi untuk mendapat keredaan Allah SWT.
Sumber: Dr Harlina Haji Siraj
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kucing kesayangan mati memang boleh menyebabkan kesedihan pada seluruh ahli keluarga. Dalam masa yang sama ia juga boleh menimbulkan dilema terutama jika tinggal di...