![Untitled design - 2024-01-30T133227.208](https://cdn.kashoorga.com/2024/01/Untitled-design-2024-01-30T133227.208-696x365.jpg)
Sebagai umat Islam, kita perlu melazimi membaca kalam Allah. Namun begitu hakikatnya tidak semua yang mampu membaca al-Quran dnegan baik. Ada masih merangkak, tergagap-gagap membacanya. dan tidak lancar
Malah ada yang dalam kalangan golongan yang tidak lancar membaca al-Quran ini mengambil keputusan untuk tidak membacanya kerana bimbang berdosa memandangkan tidak mahir dengan tajwid dan bacaan yang betul.
Akan tetapi menurut pendakwah, Ustaz Hadi Talhah meski merangkak membaca al-Quran jangan sesekali putus asa. Ini kerana menurut beliau yang dipetik dari Sinar Harian ada hadis menyebut mereka yang merangkak dan masih berusaha membaca al-quran ini dikurniakan dua ganjaran.
Ganjaran bacal al-Quran dan ganjaran usaha untuk terus membaca kalamullah
Katanya ada disebut dalam hadis bahawa golongan yang tidak lancar membaca al-Quran itu akan memperoleh dua ganjaran berbanding mereka yang mahir. Ganjaran pertama adalah membaca al-Quran dan kedua pula mujahadah (usahanya untuk terus membaca kalamullah).
Daripada Aisyah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Orang yang mahir membaca al-Quran dia akan bersama dengan malaikat Safarah (pembawa wahyu) yang mulia dan taat/ berbuat kebaikan. Manakala seorang yang membaca al-quran dalam keadaan tergagap-gagap (yakni tidak lancar) di mana ia menghadapi kesukaran dan kepayahan membacanya makan dia akan memperoleh dia ganjaran.”
(Hadis Riwayat Al Bukhari, Muslim, Abu Daun dan Ibnu Majah)
Jangan malu untuk baca al-Quran walau tak lancar
Paling penting adalah usaha seseorang itu untuk membacanya dan menyimpan rasa malunya demi belajar mendalami kalam Allah itu.
Terang beliau lagi, dalam halaqah tadarus al-Quran, lazimnya setiap kumpulan akan dibahagikan mengikut keupayaan ahli masing-masing. Mereka akan dibimbing oleh guru yang mahir.
Oleh itu tiada masalah seandainya mereka baca tergagap dan silap. Ada guru yang akan menegurnya. Namun jika individu itu membaca al-Quran tanpa dia belajar dan melakukan kesilapan maka dia berdosa.
Sumber: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukan Mudah Untuk Kusyuk Dalam Solat: Ini Hukum Dan Cara Mendapatkannya
![Bukan Mudah Untuk Kusyuk Dalam Solat: Ini Hukum Dan Cara Mendapatkannya](https://cdn.kashoorga.com/2018/08/yallah-small-Copy.jpg)
Solat merupakan benteng seseorang daripada melakukan kemungkaran. Solat mukmin yang berkualiti ialah apabila ia berjaya kusyuk di dalam solatnya. Khusyuk adalah perbuatan hati yang meliputi perasaan takut, rendah diri, perasaan hina di hadapan Allah yang menzahirkan perbuatan anggota badan seperti tenang di dalam solat, tidak berpaling ke sana-sini, serta menundukkan pandangan ketika solat.
Perlu difahami bahawa khusyuk terbahagi kepada dua iaitu kusyuk hati dan kusyuk badan.
Khusyuk hati iaitu kehadiran hati seseorang yang sedang menunaikan solat secara fokus menghadap Allah SWT dengan membawa cinta kepada-Nya, mengagungkan-Nya, takut terhadap seksa-Nya, dan mengharap pahala dari-Nya sehingga merasa dekat dengan-Nya dan tenang hatinya serta penuh penghayatan dengan menghayati seluruh apa yang diucapkan dan lakukan dalam solatnya, dari awal hingga selesai solatnya. Kekhusyukan hati inilah yang melahirkan kekhusyukan badan, kerana ia adalah asas kekhusyukan.
Khusyuk badan pula ialah ketenangan gerakan dalam solat, beradab dan tidak tergesa-gesa dalam mengucapkan zikir dan doa, ketundukan pandangan ke arah tempat sujud, tidak menoleh ke atas atau ke arah yang menghilangkan khusyuk dan tidak disibukkan dengan gerakan yang sia-sia.
Inilah khusyuk yang merupakan roh dan maksud solat. Namun tidaklah mampu untuk khusyuk anggota tubuh kita kecuali apabila telah khusyuk hati kita, kerana kekhusyukan hati adalah asas/dasar kepada kekhusyukan badan.
CARA MENDAPATKAN KUSYUK DI DALAM SOLAT
1. Persediaan untuk solat-solat tepat pada waktunya, membersihkan diri dan bersugi, jangan solat ketika makanan sudah terhidang, jangan solat ketika sedang menahan kentut, air besar dan air kecil, memakai pakaian yang bersih dan kemas, j angan makan dan minum berlebihan ketika hendak solat dan tidak membazir air ketika berwuduk.
2.Ketika hendak hampir solat – azan dan iqamah, dilakukan secara berjemaah, menghadirkan hati, mengibaratkan sebagai solat yang terakhir atau mengingati mati dan tidak melakukan maksiat ketika sebelum solat.
3.Ketika dalam solat- memahami dan menghayati bacaan dalam solat.
Justeru itu amatlah digalakkan untuk memahami setiap makna ayat al-Quran yang dibaca di dalam solat kerana ia akan lebih menambah kekhusyukkan di dalam solat.
- Memahami fiqh solat dengan sempurna
- Merendahkan dan menghinakan diri di hadapan allah swt
- Mengagungkan Allah SWT
- Memperbanyakkan sunnah dalam solat sama ada qauli atau fi’li
- Membaca doa yang sunnah dalam solat
- Menghadirkan hati ketika sujud.
Ini kerana sewaktu sujud merupakan saat paling hampir antara hamba dengan Tuhan-Nya.
- Memohon perlindungan daripada gangguan syaitan
- Tidak memikirkan hal keduniaan
- Mengurangkan pergerakaan tubuh.
- Tidak melihat ke langit.
- Lihat pada tempat sujud dan pada tempat yang mendatangkan kekhusyukkan.
- Lakukan dengan tama’ninah serta tidak tergopoh-gapah
Di antara cara untuk mendapatkan kekhusyukan di dalam solat adalah dengan melakukannya dengan penuh ketenangan. Perbuatan gopoh-gapah di dalam solat dengan cara melakukannya dengan laju, tidak ada thoma’ninah (ketenangan) di dalam rukuk dan sujud adalah dilarang oleh Nabi S.A.W.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA beliau berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم دَخَلَ الْمَسْجِدَ فَدَخَلَ رَجُلٌ فَصَلَّى ثُمَّ جَاءَ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَرَدَّ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم عَلَيْهِ السَّلاَمَ فَقَالَ ” ارْجِعْ فَصَلِّ فَإِنَّكَ لَمْ تُصَلِّ
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi S.A.W masuk ke dalam sebuah masjid lalu seorang lelaki juga turut masuk ke dalam masjid tersebut dan dia melakukan solat dua rakaat kemudian dia datang ke arah Nabi dan memberi salam kepada baginda. Maka Rasulullah S.A.W menjawab salam tersebut lalu berkata: Pergilah kamu dan solatlah kembali kerana sesungguhnya kamu masih belum solat.”
Riwayat Al-Bukhari (793)
HUKUM KUSYUK DI DALAM SOLAT
1.Ia merupakan di antara perkara fardhu (yang wajib) di dalam solat.
Firman Allah S.W.T:
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي
Maksudnya: Dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku. (Surah Taha: 14)
Kata Imam Al-Ghazali ketika mengulas berkenaan ayat ini; Zahir perintah (mendirikan solat) adalah membawa kepada hukum wajib. Kelalaian (tidak khusyuk) adalah bercanggahan dengan sifat zikir (iaitu mengingati). Maka sesiapa yang lalai dalam keseluruhan solatnya bagaimana dia itu dikira sebagai seorang yang mendirikan solat untuk mengingati Allah?
2.Khusyuk adalah di antara perkara sunat di dalam solat dan merupakan pelengkap bagi solat. Pendapat ini dipegang oleh Imam Al-Nawawi Rahimahullah dan beberapa tokoh selainnya.
Kata Imam Al-Nawawi: Telah dinukilkan ijmak bahawasanya perbuatan berfikir dan monolog dalaman adalah tidak membatalkan solat akan tetapi para ulama sepakat bahawa ianya makruh. Pendapat Imam al-Nawawi ini didasarkan dengan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah RA beliau berkata dan beliau memarfu’kannya kepada Nabi S.A.W:
إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ لأُمَّتِي عَمَّا وَسْوَسَتْ أَوْ حَدَّثَتْ بِهِ أَنْفُسَهَا، مَا لَمْ تَعْمَلْ بِهِ أَوْ تَكَلَّمْ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah mengampunkan umatku terhadap apa-apa yang dibisikkan kepada mereka dari perasaan was-was, ataupun monolog-monolog di dalam diri mereka selama mana mereka tidak melakukannya atau berkata-kata.” (Riwayat Al-Bukhari (6664)
Daripada beberapa pandangan di atas, dapatlah disimpulkan bahawa solat yang dilakukan dengan tidak khusyuk tidak membatalkan solat.
Marilah sama-sama kita menginsafi diri untuk menjadikan solat kita khusyuk dan sempurna agar tidak melakukan semata-mata tanpa diberi pahala oleh Allah SWT. Sesungguhya khusyuk adalah rahsia yang agug dalam solat. Justeru, solat tanpa khusyuk sama seperti badan tanpa roh. Dengan kadar kesempurnaan khusyuk, maka sempurnalah pahala.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hidupkan peribadi Qurani
![Hidupkan peribadi Qurani](https://cdn.kashoorga.com/2018/03/Quran.jpg)
“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.” (Surah Al-Dhariyat, 51:56)
SUDAHKAH kita berinteraksi dengan al-Quran hari ini?
Pengalaman bekerja mengendalikan khidmat pelanggan dan komunikasi korporat di syarikat dahulu, menjadikan saya orang yang sibuk, sehingga jarang sekali saya menanyakan soalan tersebut. Walhal sebagai seorang Muslim, al-Quran sepatutnya menjadi way of life kita, menjadi ‘kunyahan’ dan dinikmati setiap hari. Hari ini, saya disedarkan saya sibuk kerana tidak membaca al-Quran setiap hari sedangkan dengan membaca al-Quranlah saya mampu menguruskan kesibukan saya dengan baik. Yang membuat saya sibuk selama ini adalah kerana tiadanya al-Quran dalam dada dan jiwa. Yang membuat saya sibuk sebelum ini adalah masa yang dipergunakan untuk mengejar cita-cita dunia dan wang ringgit serta harta.
Jangankan kepada orang yang sibuk dengan urusan kehidupannya sendiri kepada orang mukmin di tengah medan perang pun tetap diperintahkan agar membaca al-Quran sebagaimana firman ALLAH: “…Dia memberikan keringanan kepadamu, kerana itu bacalah apa yang mudah (bagimu) daripada al-Quran, Dia mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit, dan yang lain berjalan di bumi mencari sebahagian kurniaan ALLAH, dan yang lain berperang di jalan ALLAH, maka bacalah apa yang mudah (bagimu) daripada al-Quran dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat, dan berikanlah
pinjaman kepada ALLAH pinjaman yang baik…” (Surah Muzammil, 73: 20)
Daripada terjemahan di atas saya belajar bahawa ada perintah dari ALLAH SWT untuk baca al-Quran dalam tiga waktu yang sempit iaitu ketika sakit, golongan yang berjalan di bumi mencari kurniaan ALLAH dan golongan yang berada di medan perang. Walaupun berjihad, mereka sentiasa akrab dengan al-Quran, apatah lagi buat diri kita yang sihat dan tidak berada di medan perang. Saya juga belajar orang yang berada di dalam dakapan al-Quran, tidak hanya diberi jalan kebaikan, petunjuk dan solusi tetapi al-Quran juga akan menguruskan hati kita, cita-cita dan hawa nafsu kita.
Jadikanlah al-Quran sebagai tabir rahsia alam dan pintu pembuka keberkatan hidup kita. ALLAH akan memudahkan segala urusan, Insya-ALLAH. Mintalah, nescaya ALLAH akan memberimu. Saya pernah melalui proses panjang untuk memotivasikan diri dan mencari cara bagaimana untuk bahagia berhadapan dengan kehidupan dan pekerjaan. Saya mencarinya di seminar-seminar besar yang dihidangkan oleh pakar motivasi luar negara, membaca buku tulisan Barat dan sanggup menghabiskan duit setiap bulan untuk hadiri seminar.
Secara tidak sedar kerangka fikir dibentuk oleh cara motivasi Barat
Ada kalanya terjerit-jerit, terlompat-lompat, berlaku percampuran lelaki perempuan dan motivasi yang bersifat sangat keakuan. Kebahagiaan fizikal dan material menjadi motivasi di dalam mencari kejayaan. Saya melukis pelan mimpi dan membiarkan ia masuk ‘menghantui’ saya. Ya, benar, ALLAH berikan. Namun, suatu saat saya berfikir, itukah tujuan utama hidup saya di dunia? Apakah sebetulnya yang ALLAH mahukan lewat
ayat-ayat-Nya?
ALLAH berfi rman: “Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku.” (Surah Al-Dhariyat, 51:56)
Maka benarkah apa yang saya lakukan selama itu telah memanifestasikan ibadah saya kepada ALLAH? Apakah tindak-tanduk atau ucapan saya melambangkan cinta yang diredai oleh ALLAH? Kerangka fikir saya tidak didasari oleh apa yang ada di dalam al-Quran, astaghfi rullah hal azim.
Persekitaran, rakan-rakan, bahan yang kita baca, kursus yang kita hadiri, sedikit sebanyak mempengaruhi cara kita memandang kehidupan. Berada dalam persekitaran yang mementingkan hubungan sosial atas nama networking atau material, mendorong saya untuk terpalit sama. Hati itu sangat mudah disentuh dan dikuasai oleh suasana yang kita diami. Ada waktunya terjadi pertembungan yang sukar dimengerti, kita keliru antara pertembungan dan kemahuan yang ingin diikuti. Hati inginkan apa yang terpampang di hadapan mata namun jauh di sudut hati yang paling dalam, ada yang kita cari.
Ketika bekerja di sebuah syarikat yang terlibat dengan aktiviti melobi projek dan entertainment, walau tidak terlibat secara terus, saya menjadi sebahagian daripada kumpulan berkenaan, menyaksikan ada garis agama yang dilanggar dalam usaha lobi melobi. Saat bekerja juga, ada waktunya tindakan kita begitu terpisah dengan agama. Ramai dalam kalangan ketua yang saya temui, mereka tidak berani untuk mengimplementasikan apa yang ada di dalam al-Quran ke dalam syarikat. Walaupun mereka memegang kuasa yang mampu merubah sesuatu. Di mulut, kita mengatakan yakin pada apa yang ALLAH gariskan di dalam al-Quran, namun dalam implementasi, kita sesungguhnya masih ragu-ragu. Justeru itu saya kira pentingnya kita wujudkan persekitaran atau ekosistem yang kondusif sehingga kita berasakan bahawa al-Quran adalah rujukan terpenting dalam kehidupan.
Pentingnya kita mengarusperdanakan al-Quran sehingga ia menjadi budaya atau cara hidup kita. Mulakan perubahan bermula daripada diri, keluarga dan jabatan kita sehingga persekitaran kita ikut berubah dengannya. Bersama-sama kita siapkan suasana dan diri kita untuk hidup dalam dakapan al-Quran, di rumah, di sekolah, di pejabat dan juga komuniti. Kerana inilah jalan yang indah dan teduh, saat jiwa terpaut dan berasa rindu kepada al-Quran.
Moga kita menjadi pencinta al-Quran yang hidup berlandaskan al-Quran; tidak membaca bahan lain sebelum membaca al-Quran, tidak berdebat tanpa wahyu di dalam kata-kata, tidak bertindak tanpa petunjuk wahyu dan sabda Nabi Muhammad SAW dan tidak juga merujuk kepada ilmuwan Barat yang hakikatnya mereka sendiri keliru menjalani kehidupan kerana ketiadaan wahyu dalam akal dan tindakan mereka. Moga kita menjadi manusia yang beruntung saat al-Quran menjadi penolong buat diri, keluarga dan ummah. Sama-sama lakukan perubahan melalui interaksi dengan al-Quran; baca, faham dan amalkan. Lakukan perubahan dengan apa yang kita mampu.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lima Perkara Yang Merosakkan Puasa Ramadan, Antaranya Tergesa-Gesa Dalam Solat
![Lima Perkara Yang Merosakkan Puasa Ramadan, Antaranya Tergesa-Gesa Dalam Solat](https://cdn.kashoorga.com/2021/04/360831.jpeg)
Dalam menjalani ibadah puasa sama ada secara sedar atau tidak ada perkara yang kita lakukan merosakkan puasa itu sendiri. Sudahnya apa yang kita dapat hanyalah lapar dan penat serta tiada pahala ke atasnya.
Moga Ramadan tahun ini kita hindari dari melakukannya. Justeru itu semak lima perkara berikut yang mana boleh merosakkan pahala puasa kita.
- Puasa Tetapi Masih Terus Melakukan Maksiat
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu meriwayatkan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِى أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta malah mengamalkannya, maka Allah tidak butuh dari rasa lapar dan haus yang dia tahan.” (HR. Bukhari, No. 1903)
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
رُبَّ صَائِمٍ حَظُّهُ مِنْ صِيَامِهِ الجُوْعُ وَالعَطَشُ
“Betapa banyak orang yang berpuasa namun dia tidak mendapatkan dari puasanya tersebut kecuali rasa lapar dan dahaga saja.” (HR. Ahmad, 2 : 373)
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَيْسَ الصِّيَامُ مِنَ الأَكْلِ وَالشَّرَبِ ، إِنَّمَا الصِّيَامُ مِنَ اللَّغْوِ وَالرَّفَثِ ، فَإِنْ سَابَّكَ أَحَدٌ أَوْ جَهُلَ عَلَيْكَ فَلْتَقُلْ : إِنِّي صَائِمٌ ، إِنِّي
“Puasa bukanlah hanya menahan makan dan minum saja. Akan tetapi, puasa adalah dengan menahan diri dari melawan nafsu. Apabila ada seseorang yang mencelamu atau berbuat perkara tidak baik padamu, katakanlah padanya, ‘Aku sedang puasa, aku sedang puasa’.” (HR. Ibnu Khuzaimah, 3:242. Menurut Al-A’zhami, sanad hadis tersebut shahih).
Kata lagwu dalam hadis di atas bererti perkataan sia-sia atau disebut melakukan perkara tidak berfaedah. Adapun rofats adalah istilah untuk setiap hal yang lelaki selalu inginkan dari perempuan iaitu melakukan dosa maksiat.
- Beramal tanpa ilmu
Ibnul Qayyim rahimahullah berkata,
اَنَّ العَامِلَ بِلَا عِلْمٍ كَالسَّائِرِ بِلاَ دَلِيْلٍ وَمَعْلُوْمٌ اَنَّ عَطَبَ مِثْلِ هَذَا اَقْرَبُ مِنْ سَلاَمَتِهِ وَاِنْ قُدِّرَ سَلاَمَتُهُ اِتِّفَاقًا نَادِرًا فَهُوَ غَيْرُ مَحْمُوْدٍ بَلْ مَذْمُوْمٌ عِنْدَ العُقَلاَءِ
“Orang yang beramal tanpa ilmu bagai orang yang berjalan tanpa penghujung atau tiada orang yang memimpin perjalanannya. Seperti kita tahu, ia umpama pergi ke satu tempat baru, kita segan hendak bertanya orang dan kemudian akan sesat kerana keegoan kita itu. Ada orang selamat dalam perjalanannya tapi amat jarang.
- Puasa tapi tak solat
Pernah ada seseorang yang bertanya kepada Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullah, “Apa hukum orang yang berpuasa, tetapi meninggalkan solat?” Beliau pun menjawab, “Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan solat bererti kafir dan murtad. Dalil bahawa meninggalkan solat termasuk bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta’ala:
فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
”Jika mereka bertaubat, mendirikan solatt dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.” (QS. At-Taubah: 11)
Hujah lainnya adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ
“Pembatas antara seorang muslim dan kesyirikan serta kekafiran adalah meninggalkan shalat.” (HR. Muslim, No. 82)
Selanjutnya, Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah menambahkan, “Kami katakan: ‘Solatlah kemudian tunaikanlah puasa.’ Adapun jika engkau puasa, tetapi tidak solat, amalan puasamu akan tertolak kerana orang kafir (sebab meninggalkan solat) tidak diterima ibadah darinya.” (Majmu’ Fatawa wa Rosa-il Ibnu ‘Utsaimin, 17:62)
- Tergesa-gesa dalam solat
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أَفْضَلُ الصَّلاَةِ طُولُ الْقُنُوتِ
“Sebaik-baik solat adalah yang lama berdirinya.” (HR. Muslim, No. 756)
Dari Abu Hurairah, beliau berkata,
أَنَّهُ نَهَى أَنْ يُصَلِّىَ الرَّجُلُ مُخْتَصِرًا
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang seseorang shalat mukhtashiron.” (HR. Bukhari dan Muslim).
Dalam kitab Bulughul Maram, Bab “Dorongan agar kusyuk dalam solat, Ibnu Hajar rahimahullah menyampaikan terkait hadis di atas sebagai bahawasanya sebahagian ulama menafsirkan ikhtishor (mukhtashiron) dalam hadis tersebut adalah solat yang ringkas (terburu-buru), tidak ada thuma’ninah ketika membaca surah, rukuk, mahupun sujud. (Lihat Syarh Bulughul Maram, Syaikh ‘Athiyah Muhammad Salim, 49:3, Asy-Syamilah)
- Kedekut bersedekah
Sungguh sangat rugi orang yang bakhil kedekut terhadap hartanya untuk disedekahkan pada bulan Ramadhan. Padahal, pada bulan ini adalah waktu terbaik untuk bersedekah kerana ia bukan saja melipatgandakan pahala sedekah itu sendiri tetapi ada banyak kebaikan lain apabila bersedekah pada bulan ini.
‘Ali meriwayatkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
« إِنَّ فِى الْجَنَّةِ غُرَفًا تُرَى ظُهُورُهَا مِنْ بُطُونِهَا وَبُطُونُهَا مِنْ ظُهُورِهَا ». فَقَامَ أَعْرَابِىٌّ فَقَالَ لِمَنْ هِىَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِمَنْ أَطَابَ الْكَلاَمَ وَأَطْعَمَ الطَّعَامَ وَأَدَامَ الصِّيَامَ وَصَلَّى لِلَّهِ بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ
“Sesungguhnya di syurga terdapat kamar-kamar yang mana bahagian luarnya boleh dilihat dari bahagian dalam dan bahagian dalamnya boleh melihat ke luar. Lantas seorang Arab Badwi berdiri sambil berkata, “Bagi siapakah kamar-kamar itu diperuntukkan wahai Rasululullah?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Untuk orang yang berkata benar, yang memberi makan, dan yang senantiasa berpuasa dan solat pada malam hari di waktu manusia pada tidur.” (HR. Tirmidzi, no. 1984. Syaikh Al-Albani mengatakan bahawa hadits ini hasan)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI