Kita banyak didedahkan dengan kisah nasib malang semasa iddah menimpa balu dan anak-anak yang kehilangan suami dan ayah; ketua keluarga yang menjadi tempat bergantung harap selama ini.
Sangat menyedihkan apabila balu dan anak yatim tidak mendapat pembelaan sewajarnya dipaparkan di media sosial dan arus perdana.
Plot ‘drama’ perebutan harta pusaka peninggalan arwah biasanya bermula tak sampai sehari pun arwah dikebumikan. Islam sangat melarang keras sebarang rupa bentuk penindasan terhadap balu dan anak yatim.
Waris paling berkelayakan yang sepatutnya menjadi payung menaungi mereka akhirnya tewas juga tatkala melihatkan betapa peluang terbentang luas di depan mata untuk membolot harta peninggalan.
Ini terang-terangan salah di sisi agama. Waris perlu faham hukum agama tentang soal ini dan sewajarnya memastikan balu dan anak-anak yatim mendapat pembelaan wajar.
Cara terbaik mengelakkan perebutan harta ini sepatutnya boleh dielakkan sekiranya arwah telah membuat persiapan awal mewasiatkan harta atau melakukan hibbah. Wasiat sebenarnya memudahkan dan bukan menyusahkan.
IKLAN
Terdapat bahagian-bahagian pembahagian harta peninggalan yang telah ditetapkan syarak. Jika semua faham akan urusan ini, maka tidak akan berlaku kes-kes perebutan yang merugikan.
Sabda Rasulullah SAW tentang pembahagian harta warisan,
Diriwayatkan dari Ibn ‘Abbas ra. Dari Rasulullah SAW; Baginda bersabda,
IKLAN
“Bahagi-bahagikanlah harta warisan kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), sedangkan sisanya adalah untuk laki-laki terdekat dengan orang meninggal (HR Sahih Muslim 5: 59)
Namun, perkongsian positif daripada puan Latifah Khadija dari Kubang Kerian,Kelantan tentang kisah suaminya yang meninggal dunia 4 tahun lalu cukup memberi teladan yang baik kepada kita semua.
Luahan hatinya jelas bersyukur dan rasa bertuah ditemukan dengan ipar duai yang sangat prihatin terhadap dia dan anak-anak. Mereka banyak membantu meringankan beban sepanjang tempoh iddah.
Menerusi entri di facebook baru-baru ini, beliau terpanggil untuk mencoretkan tentang teladan positif yang ditunjukkan oleh keluarga arwah suami terhadap dia dan anak-anak agar dapat dijadikan teladan kepada yang lain.
Berikut penulis tuliskan semula ringkasan coretan beliau dengan sedikit suntingan.
IKLAN
Hari kedua iddah, ipar saya pergi menjemput saya di rumah dan keluarkan duit arwah suami sebanyak RM15k, sebelum bank bekukan untuk kegunaan saya sepanjang tempoh iddah.
Sepanjang iddah juga ipar saya menyalurkan duit tambahan kepada saya sebanyak RM700 sebulan untuk kegunaan saya dan anak.
Ipar saya berbincang kereta apa yang saya hendak pakai dan kereta mana yang hendak dijual memandangkna saya tidak mampu membiayai semua kenderaan yang ada.
Keluarga suami saya tidak pernah mengambil tahu jam tangan berjenama atau cincin milik suami malah mereka mengingatkan saya agar simpan elok-elok supaya tidak hilang.
Sepanjang iddah, ipar saya pernah membelikan tiket penerbangan untuk saya dan anak-anak bagi memudahkan saya ke Kuala Lumpur untuk berbincang tentang pengurusan anak-anak memandangkan mereka sibuk bekerja.
Sepanjang saya kemurungan, kakak ipar saya bergilir dengan ibu dan kakak saya menjaga saya yang trauma dengan kematian arwah suami.
Sehingga hari ini, kami masing-masing membawa haluan hidup tapi masih bertanya khabar. Saya berdikari dan bertungkus lumus bekerja menyara anak.
Keluarga suami sentiasa memberi nasihat supaya saya boleh survive perbelanjaan harian, ternyata Allah lah yang memberi rezeki, manusia hanya perantara.
Menurut Latifah, jika baik niat kita, maka akan eloklah kesudahannya. Rata-rata ramai wanita teraniaya selepas kematian suami. Dalam kebaikan akan ada keburukan yang terbongkar, apalagi dalam keburukan.
Beliau menambah, seeloknya, kalau mahu kesudahan yang baik-baik, eloklah bercerita yang baik-baik sebab yang buruk itu urusan Allah. Jika Allah tarik kebaikan, Allah akan gantikan yang lebih baik. Husnuzon kepada Allah.
Kashoorga: Sungguh indah perkongsian balu ini. Alangkah indahnya Islam dan alangkah bahagianya para balu dan anak-anak yatim apabila nasib mereka terbela setelah kematian tunjang utama keluarga. Semoga puan Latifah dan balu lainnya dikurniakan limpahan rezeki daripada Allah SWT. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Ramai ambil ringan bab solat dalam kapal terbang.’ Begini tatacara solat fardu atas pesawat. Sebenarnya walaupun kita dalam keadaan musafir, jangan sesekali tinggalkan solat.
Malah terdapat beberapa keringanan dalam menunaikan solat bila kita berjalan jauh termasuk dapat jamak dan qasarkan solat. Namun bagaimana pula kita nak solat di dalam kapal terbang, mana nak tahu arah kiblat?
Ikuti perkongsian Ustazah Asma’ Harun dan hadam penjelasan tentang cara solat di atas kapal terbang.
Ramai yang tak tahu atau tak nak ambil tahu?
Tatacara solat fardu atas kapal terbang yang ramai orang terlepas pandang.
Sudahnya Tinggal Sembahyang
Sepanjang musafir dari Malaysia ke Turki, kami perlu transit di Jeddah dahulu sebelum sampai ke destinasi misi. Penerbangan yang mengambil masa sekitar 13 jam pastinya ada waktu solat yang perlu kami laksanakan di atas kapal terbang.
Alhamdulillah, syukur di dalam penerbangan Saudia Airlines ini ada disediakan ruang solat yang sangat selesa.
Ramai yang saya perasan mengambil ringan tentang solat sewaktu bermusafir. Lagi-lagi ketika dalam perjalanan yang panjang menaiki kapal terbang. Malah, ada yang meninggalkan solat kerana tidak tahu cara sebenar untuk menunaikannya.
Begini Caranya
Sahabat, kita WAJIB menunaikan ibadah solat walau dimanapun kita berada.
Tidak ada yang terkecuali daripada menyahut panggilan seruan illahi melainkan mereka yang mati sahaja, bahkan bagi mereka yang sakit terlantar di katil juga Islam ajar tatacara solat khusus agar tetap dapat mendirikan solat.
Lebih menyedihkan, ramai yang abaikan solat fardu, ada yang tidak berwuduk sebelum solat sedangkan kemudahan air boleh didapati dengan mudah.
Atas Kapal Terbang
Malah, ada yang solat duduk tanpa usaha mencari tempat-tempat kosong luas dibelakang bahagian kapal dan lebih menyedihkan ada yang tidak solat dengan alasan akan qadha’ sesudah sampai.
Firman Allah SWT :
Daripada Imran bin Husain, Rasulullah SAW bersabda:
صَلِّ قَائِمًا , فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا , فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ
Maksudnya: “Sembahyanglah dengan cara berdiri, jika engkau tidak berdaya maka dengan cara duduk, dan jika engkau tidak berdaya (dengan cara duduk) maka dengan cara berbaring (sembahyang merusuk).”
(HR Bukhari, hadis sahih)
Di sini saya ingin kongsikan tatacara solat di atas kapal terbang, mudah-mudahan ia bermanfaat semasa kita sedang musafir dalam perjalanan yang panjang. Dalam hal ini, kita hendaklah melihat kepada dua keadaan:
1. Bagi kapal terbang yang besar, jika terdapat ruang untuk dirikan solat seperti biasa dan kawasan yang bersesuaian untuk melakukannya, maka pilihlah untuk melaksanakan solat secara berdiri supaya lebih banyak rukun fi’li yang dapat kita lakukan dengan lebih sempurna.
2. Sebaliknya, jika kapal terbang itu bersaiz kecil dengan bilangan penumpang yang padat serta seseorang itu tidak boleh berdiri bagi menunaikan solat, maka dibolehkan untuknya solat di tempat duduknya sahaja.
Maksudnya: “Ada pun orang yang sedang menaiki kapal maka wajib ke atas dirinya menghadap kiblat dan menyempurnakan segala rukun sama ada kapal tersebut berhenti atau sedang berlayar kerana sesungguhnya tiada kesukaran padanya dan ini telah disepakati para ulama.”
Tetapi, terdapat beberapa keadaan yang perlu diraikan. Antaranya:
Halakan tubuh badan ke arah kiblat dari awal solat hingga selesai.
Laksanakan rukun solat sekadar yang termampu.
Segala rukun qauli (bacaan yang wajib) hendaklah dilaksanakan dengan sempurna.
Syarat-syarat sah solat hendaklah dilakukan sebaik mungkin.
Seseorang yang mengerjakan solat di atas kapal (bot, kapal terbang dan seumpamanya) hukumnya adalah WAJIB menyempurnakan segala rukun dan syarat-syaratnya seperti solat di darat.
Maksud menyempurnakan segala rukun dan syaratnya ialah seperti qiyam (berdiri), ruku’, iktidal, sujud dan tahiyat. Namun, jika tidak dapat melakukan atas sebab kenderaan yang dinaiki beralih arah (terumbang-ambing) maka HARUS bagi dirinya melakukan dan menyempurnakan solat tersebut dalam keadaan duduk sambil menghadap ke arah kiblat dari awal solat hingga salam.
ADAKAH BOLEH SOLAT HORMAT WAKTU DALAM KAPAL TERBANG?
Syeikh Hasan bin Ahmad bin Muhammad bin Salim menjelaskan dalam kitab Taqrirat as-Sadidah:
Maksudnya:
“Seperti hal demikian solat di dalam kapal terbang, melakukannya dibolehkan pada solat sunat. Sedangkan pada solat fardhu, jika dia hanya mampu melakukan di tengah perjalanan kerana perjalanan jauh dan ia tidak mampu melaksanakan solat pada waktunya, sama ada sebelum atau selepas mendarat kapal terbang, meskipun dengan cara jama’ taqdim atau takkhir, maka dalam keadaan demikian wajib baginya untuk solat hormat waktu dengan tetap menghadap ke arah kiblat.”
Keadaan solatnya diperincikan dalam dua keadaan:
a) Jika seseorang dapat mendirikan solat dengan menyempurnakan gerakan ruku’ dan sujud, maka dalam hal ini dia tidak perlu qadha solatnya.
b) Manakala sebaliknya (tidak dapat menyempurnakan gerakan ruku’ dan sujud atau dia solat tidak menghadap ke arah kiblat) maka wajib baginya qadha solat menurut kesepakatan para ulama.”
Abu Bakar Al-Hishni menuturkan di dalam kitabnya Kifayatul Akhyar:
Maksudnya: “Dibolehkan bagi seorang musafir sama ada dengan kenderaan atau berjalan kaki melakukan solat sunat dengan menghadap ke arah tempat tujuannya, di dalam perjalanan yang panjang (yang boleh mengqasar solat) dan di dalam perjalanan yang pendek (yang tidak dibolehkan mengqasar solat) menurut pendapat dalam mazhab (Syafi’e).”
Pendapat di atas bertepatan dengan satu hadis, daripada Jabir bin Abdillah r.a.:
Maksudnya: “Rasulullah SAW solat di atas kenderaannya menghadap ke mana pun kenderaannya itu menghadap. Namun bila Baginda hendak solat fardhu, maka baginda turun dan solat menghadap kiblat.”
(HR Bukhari, hadis sahih)
Kesimpulannya, walau apa jua keadaan sekalipun, solat tetap wajib dilaksanakan kerana ia merupakan tiang agama dan merupakan amalan pertama yang akan dihisab di akhirat kelak. Berdasarkan dalil di atas, WAJIB kita qadha solat semula bagi solat fardhu.
APAKAH HUKUM BAGI YANG MENINGGALKAN SOLAT DENGAN SENGAJA?
Solat merupakan satu pertalian antara hamba-Nya dengan Tuhan-Nya. Sesiapa yang memutuskan hubungan dengan penciptanya dikira berdosa besar. Apatah lagi mengingkari suruhan-Nya.
Maksudnya: “(Kalau orang yang demikian dikira dari bilangan orang-orang yang mendustakan ugama), maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang. (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya.”
(Surah al-Ma’un: Ayat 4-5)
BAGAIMANA CARA MENGETAHUI WAKTU SOLAT KETIKA BERADA DI ATAS KAPAL TERBANG?
Antara cara yang boleh dilakukan untuk mengetahui waktu solat adalah melalui pengumuman oleh pramugara atau krew kapal terbang.
Tuan puan boleh juga bertanya kepada mereka jika tiada pengumuman dilakukan, terutamanya berkaitan tentang waktu tempatan di kawasan yang sedang dilalui oleh kapal terbang. Namun ada juga saranan daripada hadis Rasulullah SAW untuk kita melihat sendiri.
Daripada Abdullah bin Amr RA, Rasulullah SAW bersabda:
“Waktu solat zuhur adalah jika matahari telah tergelincir dan bayangan sesorang seperti panjangnya selagimana belum tibanya waktu solat Asar. Waktu solat Asar selagimana matahari belum menguning. Waktu solat maghrib selagimana warna merah (syafaq) belum menghilang. Waktu solat isya` sehingga tengah malam, dan waktu solat Subuh bermula terbitnya fajar selagimana matahari belum terbit, jika matahari terbit, maka tahanlah daripada melakukan solat, kerana ia terbit di antara dua tanduk syaitan.”
(HR Muslim, hadis sahih)
Oleh itu, jika perjalanan tersebut pada waktu malam sehingga melangkaui waktu siang, waktu untuk solat subuh boleh diketahui melalui terbitnya fajar dengan kemunculan cahaya semasa keberadaan seseorang itu di dalam kapal terbang, maka waktu untuk mendirikan solat subuh boleh diketahui melalui terbit fajar dengan kemunculan cahaya ketika seseorang itu di dalam kapal terbang.
Kemudian, bagi solat Zuhur dan Asar boleh dilakukan apabila bermulanya waktu Zuhur dan dijama’kan dengan waktu Asar dengan mengambil kira rukhsah (kemudahan) permusafiran yang terdapat dalam syarak. Waktu Zuhur bermula apabila tergelincirnya matahari.
Manakala, solat Maghrib dan Isyak, lebih mudah untuk mengetahuinya, iaitu apabila matahari telah terbenam, maka masuklah waktu solat maghrib.Ketika itu, boleh melaksanakan jama’ taqdim antara maghrib dan isya’, sebagaimana ditangguhkan solat maghrib boleh dijama’kan dengan solat isya’ sebagai jama’ ta’khir.
Tuan puan,
Perlu difahami tidak semua kapal terbang ada menyediakan ruang yang besar dan selesa. Jika ada maka kita bersyukur, jika tidak ada ambillah inisitif untuk tetap mendirikan solat walaupun ruang terhad, cukuplah apabila ruang tersebut memadai untuk kita menunaikan solat. Jika dilihat situasi sekarang, boleh saja jika kita solat dalam keadaan duduk di kerusi. Bukanlah ruang menjadi alasan untuk kita tidak mendirikan solat.
Sejak penularan kes COVID-19 ini pelbagai teori dan andaian yang dikongsikan di laman sosial oleh warganet.
Salah satunya adalah berkenaan tafsir ayat Al-quran yang dikatakan mempunyai maksud berkaitan penularan wabak ini.
Namun sebagai insan yang waras dan pecaya kepada Qada dan Qadar Tuhan, bermain difikiran adakah ia benar atau tidak.
Menurut laporan di Astro Awani memberitahu Jabatan Mufti Perak dalam satu kenyataan di Facebook berkata mereka yang membuat kenyataan itu telah melakukan pemesongan di luar konteks terhadap ayat-ayat kalam Allah SWT tanpa sandaran ilmu yang benar.
“Tular di media maya berkaitan perkara ini yang secara langsung mengaitkan nas al-Quran surah al-Ahzab ayat 33, seolah-olah menyebut tentang wabak COVID-19 ini dan kaitan dengan larangan keluar rumah.
“Dalam ayat 33 surah al-Ahzab yang disebut itu memperihalkan berkenaan akhlak para isteri Nabi SAW yang menunjukkan ketinggian status dan keunggulan mereka yang boleh menjadi teladan kepada seluruh wanita muslimah.
“Antaranya mengenai akhlak ketika berbicara, memelihara diri semasa keluar dari rumah yang hanya wujud keperluan syarak sahaja serta tegahan berhias diri seperti perempuan jahiliah,” katanya.
Kenyataan sama menyebut, masyarakat Muslim termasuk warganet sepatutnya tidak menularkan perkongsian seperti itu tanpa menyelidik kebenarannya kerana bimbang membawa kerosakan kepada masyarakat.
“Apabila diteliti maka didapati bahawa rata-rata lapisan masyarakat menyukai sesuatu yang ganjil dan menularkannya tanpa sebarang semakan dan penelitian terhadap kesahihannya.
“Sikap sebegini jelas akan membawa kepada fitnah dan kerosakan dalam masyarakat. Pendekatan terbaik adalah menyekat sesuatu maklumat yang tidak pasti apabila sampai kepada kita tanpa meluaskannya kepada orang lain,” tulis kenyataan itu lagi.
Pada 3 April lalu, Kementerian Kesihatan memaklumkan jumlah keseluruhan kes jangkitan COVID-19 di negara ini sebanyak 3,333.
Keadaan itu menjadikan ada pihak-pihak mengemukakan teori kononnya 3,333 jumlah jangkitan itu ada kaitan dengan tafsiran ayat 33 pada surah ke-33 iaitu surah al-Ahzab yang menyebut waqarna dan menyamakannya dengan korona kerana bunyinya yang mirip.
Ia kemudiannya menimbulkan persoalan hukum apakah pernyataan al-Quran dalam surah itu membuktikan kebenaran wabak COVID-19 termasuk larangan keluar rumah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam ribuan kes COVID-19 yang diuruskan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sudah lebih 827 (ketika artikel ditulis) yang telah sembuh dan dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.
Ini menunjukkan komitmen tinggi barisan hadapan kita yang bertungkus lumus merawat dan menjaga pesakit positif virus ini untuk sembuh.
Selalunya kita mendengar kisah frontliner yang berkongsi pengalaman menjaga pesakit ini dan ada antaranya seperti jemaah tabligh dan pelajar tahfiz tidak lepas dari melakukan amal ibadah.
Dan jarang kita mendengar perkongsian di laman sosial mendengar bekas pesakit COVID-19 yang mahu berkongsi pengalaman mereka diduga dan disahkan positif.
Viral di laman sosial kisah seorang bekas pesakit positif COVID-19 Reza Huzairi Zayn yang telah sembuh dan menceritakan pengalamannya sepanjang berhadapan dugaan ini.
Menurutnya berada dalam wad isolasi ini akan dikenang seumur hidupnya apabila terpaksa dikunci dalam bilik 24 jam selama 11 hari.
Kalau diikutkan memang ada perasaan depressed, tetapi dia cuba melawan dengan memikirkan tentang dirinya, keluarga serta pekerja bawahanya. Malah waktu ini dia hanya berserah pada Allah dan tahu ada hikmah di sebaliknya.
Sepanjang tempoh isolasi, dia hanya meneruskan bekerja dari wad seperti biasa dan fokus untuk kuatkan diri dan kuat semangat untuk pulih.
Malah yang lebih menggembirakan hati untuk menggantikan kesedihan di tahun 2020 ini apabila mengetahui darah bekas pesakit yang telah sembuh sepertinya boleh dijadikan serum untuk menyembuhkan pesakit lain.
Dia juga turut mengharapkan kajian ini akan berjaya dan plasma darah yang diberikan dapat menyembuhkan pesakit lain.
Ayuh dengarkan perkongsiannya.
Assalamualaikum wbt.
Saya ingin berkongsi pengalaman tentang Convalescent Plasma donation yang baru saya lakukan siang tadi. Semoga ia dapat memberi manfaat kepada semua yang membaca.
Untuk pengetahuan anda saya bekas pesakit COVID-19 kes 46. Saya dan beberapa orang rakan sekerja telah mendapat jangkitan virus COVID-19 ini dalam gelombang kedua and we have been Working From Hospital/Home since then. Rest assured saya sudah bebas dari COVID-19 sepenuhnya. Alhamdulillah. .
Pengalaman di dalam wad isolasi akan saya kenang seumur hidup. Tidak pernah saya membayangkan yang saya akan berada di dalam situasi itu. Bila dikunci 24 jam selama 11 hari di dalam bilik, perasan depressed itu bukan main-main. Dalam resah memikirkan diri sendiri, saya juga resah memikirkan tentang isteri dan anak-anak di rumah. Juga kepada semua staff saya. Bimbang jika virus yang ada pada saya ini bakal menjangkiti mereka pula. I only rely on Allah SWT during that time.
Saya selalu bersangka baik kepada Allah dan yakin apa yang jadi ini, pasti ada hikmahnya. Selama 11 hari, saya meneruskan kerja pejabat seperti biasa walaupun di dalam ward. Saya tak mahu peduli sangat rasa depressed itu. Saya cuma fokus untuk kuatkan diri dan semangat untuk cepat-cepat pulih. Cuma sesekali, badan terasa letih. Mungkin antibodi sedang bekerja. Jika itu terjadi, saya perlu berehat. Alhamdulillah kesihatan saya okay dan tidak mempunyai simptom yang teruk.
After 11 days warded at Hospital Sungai Buloh (HSB), I’ve been discharged on 14th March 2020 since my test result shows -ve twice. Syukur kepada Allah.
After two weeks discharge and follow up checkup di HSB, on the 31st March, Dr. dari HSB called me and informed that I had been chosen as Convalescent Plasma donor. Plasma yang didermakan ini akan diuji dan jika berjaya, ianya bakal digunakan sebagai serum untuk rawatan COVID-19.
According to Dr., I am the 1st Malaysian to donate my blood plasma for this research. Rasa proud and bersyukur, Allah gantikan kesedihan saya pada 2020 ini dengan rasa terharu dan bangga kerana berpeluang membantu pesakit-pesakit COVID-19 dengan pendermaan plasma darah ini. If this success, the plasma or serum will be used to the selected COVID-19 patient to help them for faster recovery. But the amount extracted from me at one time only enough for a few patients. It is a bit sad, but In Sha Allah in two weeks, saya akan menderma lagi. And more ex-COVID-19 patients will be called soon to help.
Why have I been selected? According to Dr., my antibody works great in fighting the COVID-19 virus. Also I don’t have any chronic disease dan tidak mengambil sebarang ubat untuk jangka panjang. Sesuai untuk the 1st donor. So guys, stay healthy. It is really important to take care of our health, not only for us bahkan juga untuk keberuntungan orang lain di sekeliling kita. Anyway, saya mengharapkan doa-doa anda agar kajian ini success dan kita dapat menolong lebih ramai pesakit COVID-19 yang masih berada di hospital terutama yang berada pada tahap kritikal. Last but not least, saya berdoa agar semua yang saya kenal di sini dan juga di luar sana agar sentiasa dilindungi daripada wabak ini. Semoga wabak ini juga segera berlalu pergi. In sha Allah.
Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan rasa terima kasih kepada pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) khususnya kepada para doktor, jururawat dan semua petugas kesihatan yang terlibat di HSB sepanjang merawat saya dan pesakit-pesakit lain di sana. Juga penghargaan saya untuk para doktor dan jururawat di Pusat Darah Negara atas layanan baik mereka sepanjang process plasma donation tadi. Sesungguhnya mereka semua telah melakukan yang terbaik untuk merawat para pesakit COVID-19 dan dalam mengekang wabak ini. Paling utama sekali, jutaan terima kasih kepada seluruh ahli keluarga saya dan rakan sekerja yang tidak putus-putus mendoakan kesembuhan saya. Hanya Allah SWT yang mampu membalas jasa-jasa mereka.
And to everyone, please stay at home and practice social distancing cuz I know it works! Oh another thing, always wash your hand. Guna sabun jer. Sy guna hand sanitizer kalau keluar rumah saja. Terima Kasih kerana sudi membaca.
Baru baru ini tular teguran ulamak tersohor dalam bidang tajwid Syeikh Dr. Aiman Suwaid terhadap qari daripada nusantara termasuk daripada Malaysia yang melagukan al-Quran.
Teguran...