‘Tular Arab Saudi umum peraturan baru sempena ramadan.’ Timbul misleading dan bawa naratif buruk kepada umat Islam. Sebenarnya maksud peraturan yang dikeluarkan telah disalahtafsir sehingga membawa maksud buruk.
Masyallah, begitulah yang terjadi apabila terlalu ramai yang mula percaya tanpa usul-periksa dan akhirnya menyebarkan kepada orang lain tanpa rasa bersalah.
Kongsi Abdullah Izat, peraturan baru yang dikeluarkan semata-mata untuk memudahkan dan menyenangkan para jemaah. Tetapi akhirnya timbul fitnah pula, allahuakbar!
Telah tersebar dalam pelbagai media sosial tentang kononnya peraturan baru bulan Ramadan di Arab Saudi. Terutamanya versi Bahasa Melayu telah tersebar dalam group-group WhatsApp.
Kita boleh nampak betapa misleadingnya kesimpulan Sami Hamdi dan betapa ia telah membawa satu naratif yang buruk kepada umat Islam.
Di sini saya lampirkan terjemahan bagi peraturan baru yang dikeluarkan itu:
Peraturan Baru Sempena Ramadan
Terutamanya buat para imam dan bilal:
1. Memberikan komitmen penuh ketika bertugas. Tidak boleh untuk tidak hadir menjalankan tugas dalam bulan Ramadan al-Mubarak, melainkan kerana sangat terdesak dan mempunyai alasan yang boleh diterima setelah melantik seorang pengganti dalam tempoh ketidakhadiran.
Pelantikan sementara ini perlulah disahkan oleh pihak cawangan kementerian di wilayah masing-masing, dan pengganti tersebut hendaklah berjanji tidak akan mengabaikan tanggungjawab. Tempoh ketidakhadiran tidak boleh melebihi kadar yang ditetapkan.
2. Mengikuti takwim Umm al-Qura dalam mengumandangkan azan, terutamanya azan Isyak, ia mestilah dikumandangkan pada waktu yang ditetapkan.
Ads
Iqamat pula harus dikumandangkan selepas azan setelah tempoh waktu yang dimuktamadkan bagi setiap solat.
3. Mengambil kira hal ehwal orang ramai ketika solat Terawih. Solat tahajud [terutamanya] pada 10 malam terakhir Ramadan mestilah selesai sebelum waktu Subuh dengan tempoh yang cukup supaya tidak menyusahkan para jemaah [untuk bersahur].
4. Beriltizam dengan petunjuk Nabi dalam doa qunut ketika solat terawih serta tidak memanjang-manjangkannya. Berpada dengan doa-doa yang sahih daripada Nabi.
Elakkan daripada bersajak ketika berdoa dan mengada-ngada membaca doa secara tartil dan tarannum.
Timbul Misleading
5. Pentingnya membaca beberapa kitab yang berfaedah buat para jemaah masjid, berdasarkan bahan bacaan yang diluluskan oleh pihak kementerian.
6. Mematuhi peraturan berkenaan dengan kawalan pemasangan kamera dalam masjid. Tidak menggunakannya untuk mengambil gambar imam dan makmum sewaktu solat didirikan dan tidak menyiarkannya dalam apa-apa bentuk media sekalipun.
7. Imam bertanggungjawab untuk memberikan kebenaran beriktikaf, dan memastikan para jemaah tidak melanggar peraturan, tahu tentang maklumat para jemaah yang beriktikaf dan meminta bukti kelulusan dari penaja yang diluluskan [yang menaja aktiviti iktikaf] bagi bukan warga Saudi.
Ads
Bawa Naratif Buruk
8. Tidak mengutip derma untuk aktiviti berbuka puasa dan aktiviti yang lain.
9. Aktiviti berbuka (jika ada), hendaklah dilakukan di kawasan yang ditetapkan di pekarangan masjid. Aktiviti ini adalah di bawah tanggungjawab imam dan bilal.
Mereka yang bertanggungjawab dalam aktiviti berbuka ini hendaklah membersihkan tempat tersebut dengan segera setelah berbuka.
Tidak boleh untuk membina bilik sementara atau mendirikan khemah atau yang seumpamanya untuk menjalankan aktiviti berbuka di dalamnya.
10. Imam dan bilal haruslah mengingatkan para jemaah agar tidak membawa anak-anak kecil kerana ini akan mengganggu para jemaah dan menghilangkan kekhusyukan mereka.
Selesai terjemahan.
Kepada Umat Islam
Tengoklah, tak ada pun istilah yang berkait dengan “no loudspeakers”, “pemendekan solat terawih”, “tidak boleh berbuka di Masjid al-Haram” dan sebagainya.
Ads
Tak ada pon naratif kononnya dunia hendak kiamat dari peraturan baru ini.
Malah peraturan baru ini dikuatkuasakan khusus untuk para imam dan bilal yang bertugas demi menjaga kemaslahatan para jemaah.
Kasihan, mereka keluarkan peraturan semata-mata hendak jaga jemaah, sekali mereka pula kena hentam. Moga-moga Allah ganjari kesabaran mereka dan membalas pihak yang mengeluarkan naratif buruk ini.
Sebaiknya buat umat Islam, belajarlah bahasa Arab jika berkesempatan. Supaya boleh akses sumber primer. Ini tidak, tersalah tafsir dan sebarkan info palsu kepada orang lain.
‘Dapat panggilan tapi saya reject.’ Tolak tawaran haji kedua, hendak beri peluang kepada orang lain yang belum pernah lagi berpeluang menunaikan haji dan menjejakkan kaki ke sana.
Memang besar pahala mengorbankan peluang yang diberikan kepada orang lain. Hanya orang yang berjiwa besar mampu mengambil tindakan sebegini.
Ikuti perkongsian Noraini Salleh tentang pengorbanan insan yang berjiwa besar ini:
Saya dapat panggilan haji, tetapi saya tolak. Kenapa tolak? Tanya saya.
Sebenarnya sebelum saya tolak, saya terlebih dahulu buat solat istikharah. Saya juga mendapat nasihat daripada kakak supaya melepaskan peluang itu.
Kenapa? Orang lain ada yang merayu kerana nak pergi sangat tunai haji, tetapi awak tiba-tiba melepaskan peluang keemasan itu.
Tapi Saya Reject
Sebenarnya ini panggilan haji kedua saya. Sebelum ini, saya sudah tunai haji pertama beberapa tahun lalu. Lagi pun baru saja balik daripada menunaikan umrah.
Saya tolak bukan kerana tambang haji kedua cecah RM38, 000. Dari segi kewangan saya tak ada masalah. Saya mampu membayarnya.
Saya tolak kerana saya hendak beri peluang orang yang belum menunaikan haji mengisi kekosongan itu.
Tolak Tawaran Haji Kedua
Saya teringat bapa saudara saya di kampung dah berusia 70-an masih belum mendapat tawaran tunai haji. Kalau boleh galang ganti hendak saja saya bagi kepada bapa saudara tempat saya itu.
Bagaimanapun, saya tak boleh membuat membuat penukaran itu. Tabung Haji kata, sistem tukar ganti tak boleh dibuat begitu. Hanya Tabung Haji yang berkuasa menentukan calon bakal jemaah haji.
Saya begitu terharu mendengar pengorbanannya itu. Kalau ramai orang berfikiran begitu, tentu ramai yang belum menjejakkan kaki ke Tanah Suci dapat peluang menunaikan haji pertama mereka.
Hendak Beri Peluang Kepada Orang Lain
Kita dikehendaki menunaikan haji yang difardukan hanya sekali, itu pun jika ada kemampuan.
Kalau sudah terlebih mampu, apa salahnya beri ruang itu kepada mereka yang masih menunggu peluang pertama untuk menunaikan haji.
Tabung Haji juga patut utamakan yang belum menunaikan haji untuk dimasukkan dalam senarai bakal jemaah mereka.
Doa merupakan salah satu bentuk permohonan dan kerendahan hati seorang hamba di hadapan Ya Rabbnya. Ia merupakan senjata bagi orang mukmin, perlindungan bagi orang yang lemah, “ubat” bagi yang diuji kesusahan dan setiap dari kita pastinya berdoa kepada Allah SWT. Bahkan para Nabi dan Rasul juga tidak pernah lupa berdoa kepada Allah memohon pertolongan dan pengharapan kepada-Nya.
Al-Qur’an menyatakan bahwa berdoa adalah perintah, siapapun yang berdoa, maka permohonannya pasti terkabul. Hal ini ditegaskan dalam surat Ghafir ayat 60
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
“Berdoalah kalian kepada-Ku, maka Aku kabulkan permohonanmu”.
Berikut adalah doa para nabi dan Rasul yang ada diabadikan dalam Al-Quran boleh kita amalkan.
Doa Nabi Adam AS
Nabi Adam AS berdoa meminta ampun kerana telah melanggar perintah Allah SWT saat berada di syurga. Doa ini terdapat dalam surat Al-Araf ayat 23. Berikut doa Nabi Adam AS:
Rabbanaa ẓalamnaa anfusana wa il lam tagfir lanaa wa tar-ḥamnaa lanakụnanna minal-khaasiriin
Ertinya: “Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri. Jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.”
2. Doa Nabi Nuh AS
Nabi Nuh mengucapkan doa ini saat banjir besar menghalangi dan tak mampu menyelamatkan anak-anaknya. Doa ini terdapat dalam surat Hud ayat 47. Berikut doa Nabi Nuh AS.
Rabbi innii a’ụżu bika an as`alaka maa laisa lii bihii ‘ilm, wa illaa tagfir lii wa tar-ḥamnii akum minal-khaasiriin
Ertinya: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu untuk memohon kepada-Mu sesuatu yang aku tidak mengetahui (hakikatnya). Kalau Engkau tidak mengampuniku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku termasuk orang yang rugi.”
3. Doa Nabi Ibrahim AS
Nabi Ibrahim mengucapkan doa ini saat membina Kaabah bersama anaknya Nabi Ismail AS. Doa ini terdapat dalam surat Al-Baqarah ayat 127-128. Berikut doa Nabi Ibrahim AS.
Rabbanaa taqabbal minnaa, innaka antas-samii’ul-‘aliim. rabbanaa waj’alnaa muslimaini laka wa min żurriyyatinaa ummatam muslimatal laka wa arinaa manaasikanaa wa tub ‘alainaa, innaka antat-tawwaabur-raḥiim
Ertinya: “Ya Tuhan kami, terimalah (amal) dari kami. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui. Ya Tuhan kami, jadikanlah kami orang yang berserah diri kepada-Mu, dan anak cucu kami (juga) umat yang berserah diri kepada-Mu dan tunjukkan-lah kepada kami cara-cara melakukan ibadah (haji) kami, dan terimalah taubat kami. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Penerima taubat, Maha Penyayang.”
Pada kesempatan lain, Nabi Ibrahim juga berdoa untuk anak dan cucunya, juga kedua orang tua. Doa ini terdapat dalam surat Ibrahim ayat 40-41.
Rabbij’alnii muqiimaṣ-ṣalaati wa min żurriyyatii rabbanaa wa taqabbal du’aa`
Rabbanagfir lii wa liwaalidayya wa lil-mu`miniina yauma yaqụmul-ḥisaab
Ertinya: “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku. Ya Tuhan kami, ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan semua orang yang beriman pada hari diadakan perhitungan (hari Kiamat).”
4. Doa Nabi Yunus AS
Nabi Yunus berdoa kepada Allah ketika menyedari kesalahannya saat berada dalam perut ikan paus. Doa ini terdapat dalam surat Al Anbiya ayat 87. Berikut doa Nabi Yunus.
Ertinya: “Tidak ada tuhan selain Engkau, Mahasuci Engkau. Sungguh, aku termasuk orang-orang yang zalim.”
5. Doa Nabi Yusuf AS
Nabi Yusuf berdoa kepada Allah agar diwafatkan dalam golongan orang yang beriman. Doa ini terdapat dalam surat Yusuf ayat 101. Berikut doa Nabi Yusuf AS.
Ertinya: “(Wahai Tuhan) pencipta langit dan bumi, Engkau-lah pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkan-lah aku dalam keadaan muslim dan gabungkanlah aku dengan orang yang soleh.”
6. Doa Nabi Musa AS
Nabi Musa AS berdoa kepada Allah agar dimudahkan semua urusannya. Doa ini terdapat dalam surat Thata ayat 25-28. Berikut doa Nabi Musa AS.
Rabbi auzi’nii an asykura ni’matakallatii an’amta ‘alayya wa ‘alaa waalidayya wa an a’mala ṣaaliḥan tarḍaahu wa adkhilnii biraḥmatika fii ‘ibādikaṣ-ṣaaliḥiin
Ertinya:- “Ya Tuhanku, anugerahkan-lah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau ridai; dan masukkan-lah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh.”
Beberapa hari lalu Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ada memberitahu ada tanda-tanda negara akan pulih dari COVID-19.
Ini adalah berikutan langkah Pengerakan Kawalan Pergerakan serta langkah pencegahan yang disarankan oleh kerajaan.
Bukan itu sahaja, malah umat Islam seluruh negara juga turut melakukan solat hajat dan membaca Yasin bagi memohon dari Allah agar terus melidungi negara kita dari musibah ini.
Dan hari ini pada hari Jumat, kita juga digalakkan untuk membaca Surah Al-Kahfi. Surah Al-Kahfi ini juga mempunyai banyak fadhilat jika dibaca pada hari Jumaat.
Dalam artikel di Harian Metro ada memberitahu apa yang jelas, malam Jumaat atau hari Jumaat disunatkan kita membaca Surah al-Kahfi berdasarkan dalil hadis yang darjatnya sahih daripada Nabi SAW.
Pertama: “Barang siapa membaca al-Kahfi pada malam Jumaat, nescaya cahaya akan meneranginya antara dirinya hingga ke Baitul Atiq (Ka’bah).” (Riwayat ad-Darimi)
Kedua: “Barang siapa membaca al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya cahaya akan meneranginya selama waktu antara Jumaat yang satu ke Jumaat berikutnya.” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)
Antara kelebihan Surah al-Kahfi adalah seperti yang diriwayatkan Abu Darda’ bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Siapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal Surah al-Kahfi akan terpelihara daripada dajjal.” (Riwayat Muslim)
Dalam riwayat Abu Dawud pula seperti yang dikatakan oleh Qatadah, Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang menghafal ayat akhir daripada Surah al- Kahfi akan terpelihara daripada fitnah Dajjal.”
Berdasarkan hadis itu, secara ringkasnya ada dua pendapat mengenai kelebihan membaca Surah al-Kahfi iaitu bacaan 10 ayat yang terawal dan 10 ayat terakhir.
Mengapa 10 ayat terawal dan 10 ayat terakhir di-pilih?
Sepuluh ayat terawal memperihalkan mengenai kenyataan al-Quran dan keadaan orang yang kufur serta orang yang beriman terhadap al-Quran manakala 10 ayat yang terakhir pula menunjukkan natijah bagi mereka yang beriman dan kufur.
Dengan menghafal ayat awal dan ayat akhir surah itu akan menambahkan lagi keimanan bagi mereka yang benar-benar mentadabburkan ayat al-Quran serta mengharap pemeliharaan Allah SWT daripada fitnah dajjal.
Membaca Surah al-Kahfi pada hari Jumaat sangat digalakkan ke atas setiap Muslim tidak kira 10 ayat terawal mahupun 10 ayat terakhir atau sebahagiannya dan lebih baik membaca satu surah lengkap.
Ini kerana surah al-Kahfi dapat menjadi benteng keimanan yang kukuh daripada fitnah dajjal bagi sesiapa yang mengamalkannya.
Maka surah itu memberi harapan baru bagi mereka yang tidak mempunyai harta yang banyak.
Tambahan pula pada akhir zaman ini tentangan terhadap Islam semakin kuat sehingga Rasulullah SAW bersabda: “Akan sampai satu masa manusia yang mempunyai kesabaran pada agamanya akan menjadi seperti orang yang menggenggam bara api.” (Riwayat al-Tirmizi)
Sejajar dengan keadaan itu, Allah SWT menurunkan surah al-Kahfi supaya ia dapat menjadi benteng keimanan buat seorang Muslim menerusi model utamanya sendiri iaitu segolongan pemuda yang teguh keimanannya.
Mereka meninggalkan segala harta dunia demi keimanan mereka terhadap Allah SWT dan hari akhirat sehingga ganjaran yang mereka terima berlipat kali ganda.
Penulis ialah pendakwah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
10 Kelebihan Orang Bertaubat, Antaranya Dapat Rezeki BerkatTiada manusia yang sempurna. Malah tiada manusia yang terlepas dari berbuat dosa. Tapi sebagai hamba Allah, kita...