Pendakwah terkenal yang banyak menyatukan ummah, Ustaz Ebit Irawan Ibrahim Lew, 37 atau lebih dikenali Ebit Lew dihadapkan ke mahkamah di Tenom pagi ini dipercayai membabitkan 11 pertuduhan termasuk berkaitan gangguan seksual.
Kes ini pernah diperkatakan tahun lalu dan ianya mendapat perhatian dari masyarakat yang mana Ustaz Ebit percaya ia fitnah paling kejam dikenakan terhadapnya.
Memetik berita RTM, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Seri Abd Jalil Hassan mengesahkan perkara itu kepada RTM.
“Ya, dia (Ebit) akan dituduh pagi ini di Mahkamah Tenom,” katanya.
Menurutnya, sidang media akan dilakukan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tenom selepas sahaja pertuduhan dilakukan.
Sebelum ini media melaporkan Ebit Lew disiasat pihak polis berkaitan kes gangguan seksual.
Ads
Polis membuka kertas siasatan terhadap Ebit Lew susulan menerima laporan daripada beberapa individu mendakwa dia melakukan gangguan seksual.
Susulan itu, polis bertindak membuka kertas siasatan di bawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan, Seksyen 14 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 serta Seksyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
DI KEMAS KINI
TIDAK MENGAKU BERSALAH
Ads
Pendakwah terkenal Ebit Lew mengaku tidak bersalah terhadap 11 pertuduhan berkaitan gangguan seksual di Mahkamah Litar Tenom, di sini, pada Jumaat.
Ebit, 38, membuat pengakuan tidak bersalah itu selepas dibacakan pertuduhan terhadapnya di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani.
Tertuduh didakwa atas kesalahan membuat penghantaran gambar dan perkataan lucah dengan maksud mengaibkan kehormatan seorang perempuan melalui aplikasi WhatsApp di daerah Tenom antara Mac hingga Jun tahun lalu.
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga lima tahun, denda atau kedua-duanya dalam semua 11 pertuduhan terbabit.
Ads
Pendakwaan dikendalikan Pengarah Pendakwaan Negeri Sabah, Muhammad Ilmami Ahmad dengan dibantu Timbalan Pendakwa Raya, Azreen Yas Mohamad Ramli, manakala Ebit diwakili peguam Mohamed Zairi Zainal Abidin.
Nur Asyraf kemudian menetapkan 20 April hingga 23 April depan sebagai tarikh penyerahan dokumen manakala tarikh perbicaran secara tentatif ditetapkan pada Jun depan.
Sebelum itu, Ebit yang kini berada di Sabah untuk menjalankan kerja amal tiba di Mahkamah Litar di Pejabat Daerah Tenom pada jam 9 pagi tadi dengan menaiki sebuah kereta Toyota Vellfire serta ditemani sekumpulan individu lain.
Polis turut mengawal perkarangan Pejabat Daerah Tenom sepanjang prosiding dijalankan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setiap hari hari kita melihat wajahnya di kaca televisyen memberi perkembangan terkini mengenai wabak COVID-19. Beliau dilihat begitu tenang menjawab setiap pertanyaan dari pihak media.
Itulah keperibadian Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang tidak pernah jemu bekerja bersama barisan frontliner dalam menangangi wabak pandemik ini.
Semalam beliau telah disenaraikan dalam tiga doktor terbaik dan diyakini di dunia atas usahanya menangani wabak ini di negara ini.
Pengiktirafan itu diberikan oleh sebuah stesen televisyen China, Global TV Network yang turut menyenaraikan Dr. Anthony Fauci dari Amerika Syarikat dan Dr. Ashley Bloomfield dari New Zealand.
Ketiga-tiga mereka menerima pujian masyarakat sejak beberapa minggu ini kerana menjadi sumber maklumat paling dipercayai dan berjaya menenangkan orang ramai di negara masing-masing ketika panik melanda akibat penularan wabak berkenaan.
Dr. Noor Hisham, 56 tahun, yang memegang jawatan Ketua Pengarah sejak 2013, dilabel sebagai individu paling dipercayai oleh rakyat Malaysia kerana kekerapannya mengemas kini situasi semasa berkenaan COVID-19 di platform media sosial.
Beliau juga dipuji kerana sentiasa sabar menjawab apa sahaja persoalan yang diajukan wartawan semasa sidang media.
Dr. Fauci dan Dr. Bloomfield juga disifatkan sebagai individu berpengaruh di negara masing-masing apabila secara konsisten mengemas kini maklumat terbaharu, selain sering dilihat bertugas dalam tempoh masa yang lama.
Haiwan peliharaan kesayangan Rasulullah ialah kucing. Dan hari ini memang ramai yang menjadikannya sebagai haiwan peliharaan kesayangan. Comel, manja dan lincah.
Namun haiwan peliharaan ini, jika dibiarkan sahaja ia mengawan, maka akan lahirlah banyak anak-anaknya. Dalam usaha mengurangkan kadar kelahiran sebagai contoh kucing, ramai pemilik kucing mengembiri atau mengkasinya.
Adakah perbuatan ini dibenarkan dalam Islam dan adakah perlu bayar zakat atas haiwan yang telah dikasi tadi? Soalan ini kerap ditanya oleh orang ramai kepada Pusat Zakat. Dan bagi menjelaskan duduk perkara, pihak mereka telah memberi input yang perlu pemilik haiwan tahu.
Sebelum menjawab persoalan, terlebih dahulu secara ringkas perlu disebutkan tentang hukum mengembiri atau mengkasi (spay / castration / neuter).
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah (19/112) menyebutkan bahawasanya para ulama dari mazhab al-Hanafi berpendapat tidak mengapa mengkasi haiwan, kerana ada padanya manfaat kepada binatang dan juga manusia.
Ulama mazhab Malik pula berpendapat harus mengkasi haiwan yang dimakan dagingnya tanpa ada hukum makruh, untuk penghasilan daging yang lebih baik. Ulama mazhab Syafi’e pula membezakan antara haiwan yang dimakan dagingnya dan yang tidak dimakan dagingnya.
Mereka berpendapat adalah harus mengkasi haiwan yang dimakan dagingnya ketika ia kecil, dan diharamkan selain daripada itu (yang tidak dimakan dagingnya) dengan syarat proses mengkasi itu tidak mendatangkan kecelakaan kepada haiwan.
Ulama Hanbali pula mengharuskan mengkasi kambing untuk mengelokkan dagingnya. Dikatakan bahawasanya makruh hukumnya mengkasi kuda dan haiwan lain.
Kesimpulannya, sebagaimana yang disebut oleh Syeikh Muhammad bin soleh al-Uthaimain r.h.m bahawasanya,
“Dalam masalah mengkasi haiwan, hukumnya adalah harus jika ada maslahah (kebaikan), akan tetapi mestilah menggunakan proses-proses yang dapat mengelakkan daripada menyakiti haiwan tersebut”
Masalah haiwan peliharaan seperti kucing dan seumpamanya, jika banyak jumlahnya dan menyusahkan serta proses mengkasinya tidak memudaratkannya maka perbuatan ini tidak menjadi masalah. Ini kerana mengkasi dalam keadaan ini lebih baik dari membunuhnya selepas Allah menciptakannya.
Namun, jika jumlah kucing itu tidak banyak (jumlah yang biasa) dan tidak menyusahkan, mudah-mudahan membiarkan dia berkembang (membiak) itu adalah lebih baik. (Lihat Fatawa Islamiyah 4/448).
Bagaimanapun, persoalan perlu dizakatkan atau tidak selepas haiwan tersebut dikembirikan atau dikasikan, zakat itu tidak wujud. Cuma, adalah baik sekiranya kita menganggarkan sejumlah wang untuk disedekahkan sebagai ganti perbuatan kasi yang dilakukan.
Hal ini pernah disebut oleh Syeikh Abu Bakar bin Jabir al-Jazairi hafizahullah dalam salah sebuah kuliah beliau di Masjid Nabawi.
Sejak berlakunya wabak pandemik Covid-19, kerajaan Arab Saudi memang menutup sementara kepada semua jemaah untuk menunaikan ibadah umrah kecuali musim haji lalu.
Dan kini setelah keadaan sedikit reda, Tanah Suci Makkah akhirnya dibuka semula untuk umat Islam bagi menunaikan umrah.
Situasi ini memberi kegembiraan kepada semua terutama buat mereka yang dijemput menjadi tetamu Allah untuk menunaikan ibadah berkenaan.
Perkongsian seorang pengguna twitter Ahmad Najhan Hassim menceritakan pengalamannya menunaikan umrah dalam keadaan norma baharu.
Dia meluahkan rasa syukur dan begitu teruja apabila terpilih menjadi insan terawal bagi melakukan umrah bersama jemaah lain.
Memetik laporan Alhijrah Online, dia tidak menyangka permohonannya menunaikan umrah secara suka-suka melayakkannya menjadi antara individu terawal menunaikan ibadah umrah norma baharu yang bermula semalam.
Najhan yang bekerja sebagai jururawat di salah sebuah hospital di Jeddah berkata Prosedur Operasi Standard (SOP) umrah yang dibuat Arab Saudi teratur dan tidak mengganggu pelaksanaan ibadah.
“Bila dah selesai semalam agak teruja apa yang dilakukan Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi.
“Sangat teratur sangat mengikut SOP penjarakan sosial ketika kita melakukan tawaf dan alhamdulillah jemaah sangat mematuhi SOP ditetapkan,” katanya ketika dihubungi Alhijrah Online.
Sebelum ini dia berpeluang hampir setiap bulan menunaikan umrah sebelum berlakunya pandemik ini setelah hampir tiga tahun menetap di Jeddah.
Pun begitu Najhan memaklumkan, tempoh maksimum tiga jam yang ditetapkan Arab Saudi untuk jemaah menyelesaikan ibadah umrah menyebabkan tempoh masa di dalam Masjidil Haram singkat.
Ternyata perkongsiannya mengundang respon daripada warganet. Rata-rata teruja membaca pengalamannya ini dan turut agar dapat ke sana satu hari nanti.
Bukan senang nak pergi
Doakan dapat ke sana juga
Najhan juga turut berkongsi pengalamanya itu di laman sosial Facebooknya sepanjang mengerjakan umrah dengan norma baru ini.
UMRAH NORMA BAHARU | ALHAMDULILLAH
Syukur sgt setelah sekian lama umrah ‘direhatkan’..kalini berpeluang menjadi yg terawal since dimulakan semula harini bagi penduduk di dalam saudi.. Nama pn norma baharu..so ada pembaharuan dr segi kedatangan jemaah.
Kalini semua yg niat nk buat umrah perlu ‘online booking’ melalui apps Eatmarna ‘اعتمرنا’..pilih tarikh dan masa yg korang plan. Oh ya perlu daftar juga apps tawakkalna ‘توكلنا’ utk status kesihatan dan utk mendapatkan personal permit yg aktif.
Kali ni kita wajib utk menaiki bas kalo pilih Alshishah Centre.Tapi berbayar msa booking dlm apps Eatmarna tu nnti (SR37.23), harga utk pegi balik.rasanya bg yg drive sndri better pilih Alshishah ni sbb senang parking kereta korg.
Then sama2 naik bas ke masjidil haram. Utk abam punya pilihan (Alshishah Center), turun je bas nnti bjaln sket then akan ada 1 lg kaunter saringan (kawasan lapang berdekatan zamzam Sabe dan tandas bwh tanah).
Kat sini jemaah akan menunggu mutawwif utk bawa masuk ke dalam masjid (As-Salaam Gate), ikot kumpulan dan kita akan dilepaskan di dataran kaabah nanti utk mulakan tawaf..berlainan pulak kalo yg dari Kudai Centre, bkumpul di belakang clock tower then sama2 la bjalan masuk ke masjid menerusi pintu King Abdul Aziz, menurut kata Ustazah Salimah Hasim (SALAM HAJI Travel & Tours Sdn Bhd Makkah Kenangan Terindah)..senang kata, ikot je arahan dan panduan dr staff..
Jika kalian perasan, masa buat tempahan tu ada ruangan masa. Jangan risau, tu sekadar panduan ‘time frame’ utk kita berada dlm Masjidil Haram.xde la kata contoh pukul 9pg, sharp kna masuk waktu tu jgk..then kalo lmbt xdibenarkan masuk ke apa..tak seketat itu pun..jnji dalam lingkungan masa permit yg dikeluarkan selama 3jam tu..
So beribadah la sepuasnya dlm masa 3jam tu sebelum waktu keluar..untuk harini pintu masuk abam melalui jalan ground floor ke dataran Kaabah tu, pintu keluar lps dah selesai Saie, melalui pintu As-Salaam juga di bhgian bukit Marwah sana..ikot la mana laluan kalian masuk, situ jugak la keluar nya arah yg sama..then pegi la ke bus hub yg sama utk balik ke kereta masing2. Oh perkhidmatan skuter utk saie masih ada ya..semua bole didapati di aras yg sama, bukan lg di tingkat atas seperti sebelumnya..
TIPS yg bole dikongsi
– Abam buat swab test even xde arahan, sbb fikir logik dia link dgn tawakkalna tu utk status kesihatan. Better buat drpd xbuat, buang masa n duit je kalo tiba2 xdibenarkan masuk
– Tak perlu tergesa2 buat tawaf.ambil masa and peluang sebab anda ada 3jam sebelum keluar. Ambil masa utk solat sunat juga lps da selesai tawaf. Dorang akan ‘halau’ jemaah utk terus buat saie kalo kwsn solat nmpk sesak. Tp kalo lengang kwsn solat tu, jemaah nk duduk lama n santai pun boleh
– Begitu juga utk ibadah saie. Ambil masa. Mcm tadi abam siap tahallul semua, saje duduk skejap di kwsn bukit Marwah tu sblm rasa nak keluar dr kwsn masjid utk balik ke bus hub tadi. Yela da keluar xboleh masuk dah
– Bagi yg nak menginap di mekkah boleh je buat tempahan hotel di perkarangan Masjidil Haram, so nanti better pilih Kudai Center sbgai tmpt berkumpul..mudahkan korang RALAT. Yela norma baharu, so ada bberapa bnda yg kta xdpt rasa mcm dlu..
– Kaabah dan hajar aswad xboleh disentuh atau dicium. Ada benteng keliling kaabah dan dijaga..utk elak bersentuhan..SOP kna jaga!
– Kalo dulu ibarat nya percuma utk dtg beribadah. Now dh kna sedikit bayaran utk bas. Xpe niat kn utk sedekah utk pekerja yg memastikan kebersihan segala perkhidmatan yg disediakan.
– Dulu xde had masa. Boleh keluar masuk bnyk kali nk buat umrah ke tawaf ke. Bole stay lama2 dlm Masjidil haram
– Air zamzam akan diberi dlm botol kecil oleh petugas2..dah xde kaunter layan diri tu
– Kesan dr teknologi. Kesian utk warga emas, org kurang kemampuan, atau yg kurang mahir dlm teknologi utk booking permit umrah
Buat yg berada di luar Saudi. Khabarnya mula dibuka buat kalian November nanti. Tu pn bergantung pada keadaan semasa dan status covid negara masing2..Sama2 la kta doa supaya dipermudahkan urusan kalian ke sini.Yang berada di saudi pulak, jarak untuk permohonan seterusnya hanya selepas tempoh 14hari bagi memberi laluan kepada jemaah yg belom berkesempatan untuk melakukan umrah.
Sekian, sedikit perkongsian buat semua. Harap dpt membantu serba sedikit
10 Kelebihan Orang Bertaubat, Antaranya Dapat Rezeki BerkatTiada manusia yang sempurna. Malah tiada manusia yang terlepas dari berbuat dosa. Tapi sebagai hamba Allah, kita...