‘Sudahlah menghafal Al-Quran, tulisan pun cantik.’ Bakal doktor Al-Hafizah terima 2 anugerah JAKIM.
Menurut Imam Abdul Abbas dalam kitab As Syafi, hukum menghafal Al Quran merupakan fardhu kifayah yaitu kewajiban yang harus dilakukan oleh sebahagian muslim.
Artikel Berkaitan:
Sudahlah Menghafal Al-Quran
Apabila telah ada sebahagian daripada kita yang menghafal Al Quran maka kewajiban tersebut gugur. Sedangkan apabila tidak ada seorang pun yang menghafal maka berdosa seluruhnya.
Namun begitu tentu ramai yang mempunyai impian menguasai al-Quran bukan?
Tulisan Pun Cantik
Sesungguhnya mereka yang mendalami hafazan al-Quran, mereka tidak hanya semata-mata menghafal 30 juzuk, aspek tajwid dan bacaan serta penulisan al-Quran Tahriri mengikut Resm Uthmani adalah salah satu perkara penting bagi menjamin kualiti hafazan al-Quran.
Sudah tentu menghasilkan naskhah kitab suci itu dalam tulisan tangan itu bukan mudah. Bukan sahaja memerlukan usaha, dalam masa yang sama kekemasan dan betul ayat-ayatnya perlu diambil kira.
Bakal Doktor Al-Hafizah
Anis Aqila Abdul Rahman yang merupakan bakal doktor wanita, telah membuktikan kemampuannya. baru-baru ini dirinya telah meraih dua anugerah daripada program Pensijilan Tahfiz Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Anis Aqila bercita-cita untuk menjadi pakar psikiatri adalah pelajar tahun keempat Ijazah Sarjana Muda Perubatan dan Ijazah Sarjana Muda Pembedahan (MBBS) di MSU International Medical School telah menerima Anugerah Tahriri iaitu penulisan ayat-ayat al-Quran.
Terima 2 Anugerah JAKIM
Bakat luar biasa yang dianugerahkan Allah pada Anis Aqila telah menjadi inspirasi. Selain menghafal, dia juga mampu menulisnya dengan kemas dan betul.
.
“Al-Quran selamanya sebaik-baik kawan, peneman, benteng perisai daripada panahan ujian, pelerai tekanan serta ubat ketenangan biarpun dunia sedang berantakan,” kongsinya di facebook.
Anis Aqila yang menyelesaikan hafalannya kali pertama ketika di Tingkatan Dua menerima anugerah kategori tahriri bersama dua lagi pelajar daripada Univeristi Islam Antarabangsa dan Instistut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Tahniah Anis Aqila! Hebat orangnya, lagi hebat didikan ibu dan ayahnya. Masyallah!
Sumber: Facebook Anis Aqila, MSU, Sinar Plus
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagaimana Nak Bersihkan Harta Judi Atau Pendapatan Haram?
Setiap daripada kita tidak lari daripada melakukan dosa. Hidup tidak akan tenang apatah lagi ia melibatkan harta atau pendapatan haram yang menjadi darah daging dan diguna pakai pula untuk mencari rezeki keluarga.
Perolehan daripada pendapatan haram adalah dosa besar yang perlu dicuci bersih, agar ibadat kita yang lain diterima Allah. Tetapai bagaimana? Kita baca penjelasan lanjut ustaz Syed Shahridzan Ben-Agil tentang masalah serius ini.
Soalan:
Assalamualaikum ustaz. Maaf saya ada kemusykilan nak bertanya. Ada orang ini dia pernah menang nombor ekor dan dia sudah beli motor bayar cash dengan duit nombor ekor itu.
Sekarang dia dah bertaubat, macamana dengan motor yang dia beli dari hasil yang haram? Boleh digunakan lagi selepas dia bertaubat?
Artikel berkaitan: No Way, Cuci Duit Haram Untuk Jadikannya Halal, Lelaki Ini Beri Penjelasan Padu
Artikel berkaitan: 13 Cara Bersihkan Harta Haram Untuk Ke Syurga
Jawapan:
Judi adalah salah satu daripada perbuatan dosa besar yang wajib dijauhi oleh setiap hamba Allah. Sesungguhnya dosa-dosa besar tidak terhapus dengan sendirinya melalui amal-amal soleh seperti dosa-dosa kecil.
Ia hanya terhapus dengan taubat nasuha yang mana si pelakunya wajib beristighfar pada Allah dan berjanji akan meninggalkan serta tidak akan kembali kepada tabiat buruk dan terkutuk ini.
Manakala harta daripada hasil judi jelas haram dan seseorang yang mendapat pendapatan daripada hasil judi wajib melepaskan diri daripada pendapatan yang tidak diredhai oleh Allah.
Transaksi mualamat melalui jalan judi adalah batil, maka wajib dia melepaskan tanggungjawabnya (Dzimmah) daripada pemilikan harta yang tidak sah dan haram.
Kitab “Mausuah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah” menukilkan fatwa Imam al-Ghazali mengenai cara melepaskan diri daripada harta yang terhasil daripada judi:
مَا يَكْسِبُهُ الْمُقَامِرُ هُوَ كَسْبٌ خَبِيثٌ، وَهُوَ مِنَ الْمَال الْحَرَامِ مِثْل كَسْبِ الْمُخَادِعِ وَالْمُقَامِرِ، وَالْوَاجِبُ فِي الْكَسْبِ الْخَبِيثِ تَفْرِيغُ الذِّمَّةِ مِنْهُ بِرَدِّهِ إِلَى أَرْبَابِهِ إِنْ عَلِمُوا وَإِلاَّ إِلَى الْفُقَرَاءِ.
“Hasil yang didapati oleh orang yang berjudi ialah pendapatan yang buruk iaitu harta yang haram seperti pendapatan orang yang menipu dan berjudi. Wajib berlepas tanggungjawab daripada pendapatan yang buruk dengan mengembalikan ia kepada tuan-tuannya jika mereka ketahui (pemilik asalnya), jika tidak (disedekahkan) pada fakir miskin”
Berdasarkan kenyataan Imam Ghazali, hasil keuntungan judi itu wajib dikembalikan kepada pemilik-pemilik asalnya.
Contoh seseorang berjudi bermodalkan RM100, lalu dengan modal itu dia untung dengan hasil judi sebanyak seribu ringgit. Maka RM1000.00 itu wajib dipulang kepada tuan asalnya manakala modal adalah miliknya.
Jika tidak diketahui pemilik asal wang haram itu atau pemiliknya sukar untuk ditemui, maka wang daripada hasil judi itu wajib disedekahkan kepada fakir miskin atau diserahkan kepada baitulmal untuk kegunaan maslahat umum masyarakat seperti membina jalanraya dan tandas awam.
Persoalan yang timbul boleh atau tidak dia menggunakan motor hasil judi itu?
Dia ada beberapa pilihan untuk melepaskan diri daripada harta yang haram ini.
Pertama; menjual motor itu kemudian hasilnya dipulangkan kembali pada tuan asal. Jika sukar ia disedekahkan kepada fakir miskin.
Kedua; tidak menjual motor itu tetapi menggantikan dengan nilai duit yang sama harga semasa ketika dia membeli motor itu kemudian dipulangkan jika mampu atau disedekahkan kepada fakir miskin atau diserahkan kepada baitulmal.
Bagaimana saat bertaubat, dia tidak memiliki wang untuk dipulangkan atau disedekahkan dan dalam masa yang sama dia amat memerlukan motor itu untuk kegunaan hariannya?
Bagi menjawab persoalan ini saya nukilkan fatwa Imam Nawawi dari karya beliau “al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab”:
فالوصف موجود فيهم بل هم أولى من يتصدق عليه وله هو أن يأخذ منه قدر حاجته لأنه أيضا فقير.
Maksudnya: “Maka sifat(ciri-ciri asnaf) wujud pada mereka (iaitu ahli keluarga orang dapat hasil yang haram) bahkan mereka lebih utama untuk sesiapa yang bersedekah ke atasnya dan baginya mengambil dari harta itu menurut kadar hajat kerana dia juga fakir”
Menurut kenyataan Imam Nawawi di atas adalah untuk orang yang mendapat harta daripada hasil yang haram sedangkan dia dan keluarganya amat memerlukan harta itu atas sebab kemiskinan.
Maka dalam situasi ini syariat membenarkan dirinya makan atau menggunakan hasil haram itu mengikut kadar hajat sahaja, iaitu tidak boleh secara berlebihan apatah lagi bermewah-mewahan.
Jadi jika dia miskin tidak mampu untuk pulangkan hasil judi itu kepada pemilik asal atau bersedekah pada fakir miskin, dia boleh menggunakan motosikal tersebut untuk pergi mencari rezeki yang halal, menghantar anak ke sekolah dan seumpamanya.
Namun apabila suatu hari nanti dia sudah ada kemampuan dari sudut kewangan atau harta maka dia tetap wajib melepaskan diri daripada harta yang haram itu dengan memulangkan ia pada tuannya jika mampu atau bersedekah pada fakir dan miskin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Terlupa Berkumur & Masukkan Air Ke Dalam Hidung.’ Sah Ke Mandi Wajib
‘Terlupa berkumur dan masukkan air ke dalam hidung.’ Sah ke mandi wajib dan bolehkah dia jalankan ibadat seperti biasa.
Ramai yang keliru adakah wajib membersihkan hidung dan mulut ketika mandi wajib. Ikuti kemusykilan ini.
Terlupa Berkumur
Soalan:
Assalamualaikum w.b.t. Apakah hukum masukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib dalam mazhab Syafi‘i, wajib atau sunat? Mohon percerahan. Terima kasih.
Artikel Berkaitan:
“15 Tahun Mandi Wajib Tak Sempurna.” Diri Dalam Hadas Besar, Buat Ibadah Jadi Tak Sah
Masukkan Air
Jawapan:
Waalaikumussalam w.b.t.
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ
Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian daripada kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.
Ke Dalam Hidung
Al-Maraghi menyatakan bahawa makna ayat di atas adalah sekiranya seseorang itu hendak bangun bagi mendirikan solat dan masih lagi dalam keadaan berhadas.
Hal ini kerana seluruh kaum Muslimin menyatakan bahawa bersuci (yakni berwuduk dan mandi wajib) tidak diwajibkan ke atas orang yang ingin mengerjakan solat melainkan dia masih dalam keadaan berhadas.
Begitu juga, Al-Sa‘di menyatakan bahawa terdapat banyak persoalan hukum (yang dapat dikeluarkan) daripada ayat ini. Antaranya ialah perintah mendirikan solat, perintah untuk berniat bagi mengerjakan solat, juga disyaratkan untuk bersuci (daripada hadas) bagi sah solat, juga bersuci tidak diwajibkan ketika masuknya waktu solat tetapi wajib ketika hendak mendirikan solat dan lain-lain.
Secara umumnya, mandi wajib adalah mandi yang tidak sah ibadat tanpanya apabila terdapat sebab-sebab yang mewajibkan mandi.
Sebab-sebabnya ialah janabah, haidh, bersalin dan mati. Manakala memasukkan air ke dalam hidung dipanggil sebagai istinsyaq.
Sah Ke Mandi Wajib
Berbalik kepada soalan yang diajukan, para ulama berbeza pendapat berkenaan hukum memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib.
Pendapat pertama, iaitu para ulama daripada kalangan mazhab Hanafi dan Hanbali berpendapat, berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib adalah wajib.
Ulama mazhab Hanbali berhujah bahawa kedua-duanya diwajibkan kerana mulut dan hidung termasuk dalam bahagian muka. Oleh itu, wajib untuk berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung, tidak kira dalam taharah kubra (yakni mandi wajib) mahupun taharah sughra (yakni berwuduk). Hal ini adalah berdasarkan kepada riwayat daripada Aisyah R.Anha bahawa Nabi SAW bersabda:
الْمَضْمَضَةُ وَالاِسْتِنْشَاقُ مِنَ الْوُضُوءِ الَّذِي لاَ بُدَّ مِنْهُ
Maksudnya: “Berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung merupakan sebahagian daripada wuduk yang mesti dilakukan.’
Selain itu terdapat juga hadith lain daripada riwayat Abu Hurairah R.A bahawa:
أنَّ النَّبيَّ ﷺ أمرَ بالمَضمضةِ والاستنشاقِ
Maksudnya: “Nabi SAW memerintahkan untuk berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung.”
Begitu juga kerana mulut dan hidung berada pada hukum anggota zahir, berdalilkan bahawa orang yang berpuasa tidak dikira terbatal puasanya dengan hanya sampainya (masuk) sesuatu kepada kedua-duanya, akan tetapi puasanya terbatal dengan kembali memuntahkannya selepas sampainya sesuatu itu kepada kedua-duanya.
Tak DiWajibkan
Manakala pendapat kedua, iaitu para ulama dalam kalangan mazhab Maliki dan Syafi‘i berpendapat, berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib adalah tidak diwajibkan kerana mulut dan hidung tidak termasuk dalam anggota zahir badan.
Justeru, tidak diwajibkan untuk membasuh kedua-duanya (ketika mandi wajib), tetapi ia termasuk dalam perkara sunat mandi wajib.
Al-Khatib al-Syirbini daripada kalangan ulama mazhab Syafi‘i jelas menyebutkan, tidak diwajibkan ketika mandi wajib untuk berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung. Bahkan sebaliknya kedua-dua perkara itu adalah disunatkan sebagaimana ketika berwuduk dan mandi mayat.
Baca Juga Di Sini:
Hukum Mandi Wajib Selepas Subuh Semasa Bulan Ramadan
Cara Mandi Wajib Setelah Haid, Apa Perkara Wajib & Sunat
Kesimpulannya:
Berdasarkan kepada perbahasan di atas, kami berpendapat bahawa memasukkan air ke dalam hidung ketika mandi wajib adalah termasuk dalam perkara sunat dan bukannya wajib sebagaimana pendapat dalam mazhab Syafi‘i.
Justeru, mandi wajib dikira sah tanpa kedua-dua perbuatan itu. Walau bagaimanapun, jika tiada sebarang halangan, seboleh-bolehnya janganlah meninggalkan perbuatan berkumur-kumur dan memasukkan air ke dalam hidung, baik ketika mandi wajib mahupun ketika berwuduk sebagai mengambil jalan keluar daripada mereka yang mewajibkannya kerana keluar daripada khilaf itu adalah mustahab (digalakkan).
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Wallahualam.
Kashoorga : Semoga Allah menerima setiap ibadat kita.
Sumber: Maktab Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jika Alami Kemurungan, Amalkan Segera Doa Nabi Yunus. Ayatnya Pendek Tapi Manfaatnya Sangat Luar Biasa!
Kemurungan adalah salah satu dari ‘penyakit’ yang kita tidak tahu seseorang itu mengalami masalah berkenaan atau tidak.
Ini kerana orang yang sihat dan sentiasa aktif juga tidak terlepas dari mengalami masalah kemurungan.
Kemurungan ini lebih kepada penyakit jiwa yang jika tidak dirawat akan menyebabkan penghidapnya akan hidup dalam keadaan tertekan dan terasa diri tidak disayangi insan sekeliling.
Namun masih belum terlambat untuk mengubatinya. Sebagai orang Islam, kita menggunakan amalan atau doa yang baik untuk mengatasi kemurungan ini.
Perkongsian Ustazah Huda Yaacob di laman sosial Facebook memberitahu antara beberapa doa yang boleh diamalkan.
Saya share beberapa amalan dan doa yang boleh di amalkan untuk mengatasi kemurungan. Saya sendiri dah cuba dan kesannya sangatlah power. Alhamdulillah dengan izin Allah saya berjaya keluar dari kemurungan yang sangat teruk sebelum ini asbab konsisten dengan amalan amalan ini.
Sahabat-sahabat boleh pilih yang mana sesuai dengan jiwa dan terus jadikan amalan harian. Biar sikit, biar pendek lafaznya tapi kuasa konsisten sangat hebat. Allah sayang hamba-Nya yang melakukan sesuatu amalan itu istiqomah (konsisten) walaupun sikit.
1. Istighfar
Saya pasti sahabat semua dah maklum dengan kelebihan istighfar. Banyak sangat manfaatnya dan banyak kisah kisah yang kita pernah baca dan dengar melalui kuliah berkaitan istighfar seperti kisah penjual roti dengan imam Ahmad. Kisah imam Hassan Al-Basri yang didatangi beberapa orang yang menceritakan segala macam isu padanya.
Dalam Al-Quran terlalu banyak ayat Allah menyuruh kita beristighfar (memohon ampun) padanya dan Allah janji dengan istighfar Allah akan permudah segala urusan kehidupan. Allah akan tunaikan apa jua hajat keperluan.
Ada beberapa lafaz istighfar yang kita boleh baca. Ada yang sedikit panjang dan ada yang ringkas. Ada sayyidul istighfar dan ada lafaz istighfar yang kita selalu baca selepas solat.
Saya baca lafaz ini (أستغفر الله وأتوب إليه)
Kerana ada 2 maksud besar dalam satu lafaz ringkas ini
“Aku mohon ampun pada Allah”
“Dan aku bertaubat pada-Nya”
2. Selawat
Allah menyeru pada orang beriman agar selalu berselawat pada kekasih-Nya kerana Allah dan malaikat sendiri juga turut berselawat ke atas junjungan mulia baginda Nabi Muhammad s.a.w. Jika Allah dan para malaikat pun berselawat ke atas Nabi Muhammad bermaksud amalan selawat adalah sesuatu yang sangat dituntut untuk mencapai kebahagiaan dan ketenangan dalam hidup.
Ada banyak lafaz selawat yang kita boleh baca dan selawat paling afdhol (terbaik) ialah selawat Ibrahimiah yang kita baca ketika tahiyyat akhir. Jika mampu bacalah jadikan amalan 10 kali di waktu pagi dan 10 kali di waktu petang. Jika tak mampu cukuplah dengan lafaz selawat yang ringkas asalkan konsisten setiap hari kita berselawat pada baginda Nabi Muhammad s.a.w.
3. Doa Nabi Yunus
لا إِلَهَ إِلا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
“Tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha suci Engkau Ya Allah sesungguhnya aku termasuk dalam orang yang menzalimi diri sendiri.”
Doa ini dibaca ketika Nabi Yunus berada dalam perut ikan Nun. Amalkan selalu. In shaa Allah Allah pasti bantu keluarkan sesiapa jua yang sedang dalam tekanan, kemurungan, kesempitan dan sebagainya.
4. Doa Fatimah
Doa ini diajarkan baginda Nabi Muhammad s.a.w kepada puteri kesayangannya Fatimah.
ياَ حَيُّ ياَ قَيُّوْمُ
Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, wahai Tuhan Yang Maha Berdiri Sendiri.
بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ
Dengan rahmat-MU aku memohon pertolongan.
أَصْلِحْ لِيْ شَأْنِيْ كُلَّهُ
Perbaikilah untukku urusanku semuanya.
وَلاَ تَكِلْنِيْ اِلىَ نَفْسِيْ طَرْفَةَ عَيْنٍ
Dan janganlah ENGKAU serahkan aku kepada diriku sendiri walau sekelip mata. Aamiin.
5. Hawqalah
لَا حَولَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللّه
“Tiada daya upaya melainkan dengan kekuatan dari Allah”
6. Doa hilangkan kesedihan
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ
“Ya Allah, aku berlindung denganMu dari rasa dukacita dan sedih, dan aku berlindung denganMu dari kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung denganMu dari sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung denganMu dari bebanan hutang dan penindasan orang.”
Selamat beramal kerana Allah. Moga Allah bantu kita istiqomah mendekatkan diri dengan-Nya. Semoga sahabat yang sedang diuji Allah berada dalam kemurungan, kesakitan dan apa jua ujian diberi kesembuhan dan jalan keluar oleh Allah. In shaa Allah. #Aamiin.
Salam Cinta,
Ustazah Huda.
Syukur Kunci Bahagia.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI