![Untitled design (20)](https://cdn.kashoorga.com/2021/08/Untitled-design-20-696x350.jpg)
Tiada apa yang mustahil di dunia ini jika Allah mengkehendaki-Nya. Malah dalam setiap kejadian ia boleh menjadi iktibar kepada orang lain.
Di aplikasi Tok Tok, seorang Ustaz @hazuansukur2 berkongsi banyak pengalaman dirinya ketika menguruskan jenazah-jenazah yang boleh dijadikan iktibar buat orang ramai. Berdasarkan pengalamannya, Ustaz Hazuan banyak menguruskan jenazah mangsa Covid-19, sakit tua hatta mereka yang memilih hidup singkat iaitu bunuh diri di hospital tempatnya bertugas.
Terbaru di Tik Toknya, Ustaz Hazuan berkongsi satu pengalaman seram dialaminya iaitu diekori badi mayat. Badi bermaksud bayangan. Dalam sesetengah kes diekori badi mayat, biasanya individu yang diganggu adalah mereka yang melihat mayat di jalan raya akibat kemalangan jalan raya, mengiringi dan memandikan jenazah, memangku mayat orang yang membunuh diri dan lain-lain yang berkait dengan mayat manusia.
Kata Ustaz Hazuan, kisah ini terjadi apabila satu hari dirinya diamanahkan untuk menguruskan satu jenazah individu bunuh diri. Kata Ustaz Hazuan, sepanjang memandikan jenazah itu termasuk proses kapan, tiada apa yang ganjil dan ia berlangsung dengan baik.
Namun tiba saat solat jenazah, Ustaz Hazuan memaklumkan timbul satu perasaan tidak sedap di hatinya.
“Saya mula rasa seram sejuk saat itu. Tapi disebabkan ketika itu sudah hampir masuk waktu Maghrib, jadi saya pun selesaikan solat jenazahnya dan kemudian saya solat Maghrib. Dan selepas selesai semuanya, saya balik ke rumah.
“Di rumah tiada siapa dan saya duduk dengan ayah sahaja. Jadi masa saya balik rumah itu kebetulan ayah sudah keluar kerja. Jadi tak ada siapa di rumah. Keadaan dalam rumah pun agak gelap ketika itu,” katanya sambil menambah saat memetik suiz lampu untuk menerangi ruang tamu, dirinya tiba-tiba ternampak jenazah yang diuruskannya tadi di hospital sudah terbaring di tengah rumah ruang tamunya.
“Masya Allah! Ketika itu rasa takut sangat. Mulut jadi kaku, lutut jadi lembik dan hampir pengsan. Allahuakbar. Kebetulan dalam saat menakutkan itu, Allah masih beri lagi kekuatan kepada saya. Saya cuba lawan, saya cuba istigfar dalam hati, cuba selawat banyak-banyak dan saya cakap pada jenazah itu saya dah selesaikan tanggungjawab saya sebagai muslim, sebagai saudara seagamanya, saya dah solatkan dirinya dan saya dah hantar dirinya ke tanah perkuburan.
“Jadi saya minta jangan ganggu saya lagi kerana semuanya sudah saya uruskan menurut fardu kifayah seperti dituntut agama. Kemudian saya azan kuat-kuat. Alhamdulillah, jenzah yang ada di tengah rumah kemudian hilang. Jujurnya memang seram tapi syukur kerana Allah masih memberi kekuatan buat saya di mana saya masih mampu melaksanakan tugasan yang diamanahkan kepada saya iaitu menguruskan jenazah seperti dituntut agama,” katanya dalam perkongsian itu.
https://www.tiktok.com/@hazuansukur2/video/6997374738309877019?lang=en&is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
5 Amalan Cara Islam Kalau Nak Jaga Wajah Agar Kelihatan Awet Muda. Rugi Kalau Tak Cuba!
![5 Amalan Cara Islam Kalau Nak Jaga Wajah Agar Kelihatan Awet Muda. Rugi Kalau Tak Cuba!](https://cdn.kashoorga.com/2019/09/untitled-design-2-20_49_912260.jpg)
Wajah yang kelihatan awet muda sememangnya menjadi impian ramai orang. Kecantikan bukan hanya boleh dipelihara melalui teknologi kecantikan sahaja. Melalui amalan harian yang dianjurkan oleh Islam juga, kita mampu menjadikan wajah kelihatan awet muda.
Gabungan penjagaan wajah serta amalan yang dianjurkan dalam agama Islam menjadikan rutin penjagaan kecantikan jadi sempurna. Berikut amalan-amalan yang membantu wajah kelihatan awet muda.
![5 Amalan Cara Islam Kalau Nak Jaga Wajah Agar Kelihatan Awet Muda. Rugi Kalau Tak Cuba!](https://cdn.kashoorga.com/2019/08/whatsapp-image-2019-08-06-at-4.55.42-pm-06_57_091597-844x1024.jpeg)
Petua 1 : Sebelum mandi dan memberus gigi, amalkan petua ini. Urut wajah dengan air dari bawah dagu hingga ke atas dahi diiringi selawat Nabi tiga kali. Amalkan setiap hari urutan ini.
Petua 2 : Amalkan memotong kuku atau rambut pada hari-hari yang baik iaitu Isnin, Khamis dan Jumaat. Selain itu amalkan menanam kuku/rambut yang dipotong atau gugur.
Petua 3 : Semasa berdandan di waktu pagi, baca selawat Nabi di kedua tapak tangan dan raupkan ke bahagian wajah berserta niat dalam hati supaya di indahkan wajah seperti Nabi Yusuf. Amalkan setiap pagi.
Petua 4 : Agar wajah tampak muda daripada usia yang sebenar, amalkanlah petua ini dengan jujur dan ikhlas. Setiap kali selepas solat subuh, bacalah surah Yusuff, kemudian minum air suam sebanyak tiga teguk sahaja.
Petua 5 : Hafal ayat 35-38 surah Al-Waqiah. Bacalah dalam hati setiap kali mandi untuk curahan pertama, mulakan dari kepala.
Melalui amalan-amalan ini In Shaa Allah, aura wajah akan terserlah. Perlu diingatkan juga bahawa kecantikan bukan sahaja tertumpu pada segi luaran sahaja tetapi juga dalaman. Hati yang bersih dan ikhlas akan memancarkan seri wajah seseorang secara semula jadi.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kos Tunai Haji Dahulu RM500 Saja Tapi Nenek Moyang Kita Setiap Hari Terdedah Pada Bahaya Termasuk Rompakan
![Kos Tunai Haji Dahulu RM500 Saja Tapi Nenek Moyang Kita Setiap Hari Terdedah Pada Bahaya Termasuk Rompakan](https://cdn.kashoorga.com/2021/07/382790.jpeg)
Hari ini untuk ke Makkah menunaikan ibadah umrah dan haji tidak sesusah mana. Malah kemudahan pengangkutan secara terus ke Madinah dan Makkah juga sudah tersedia. Sebagai tempat paling agung dan tenang, setiap umat islam yang pernah menjejakkan kaki ke bumi barakah ini pasti merindui suasana beribadah di Tanah Suci Makkah ini.
Namun berbeza dengan apa dilalui oleh nenek moyang kita dahulu yang perlu bersusah payah mengharungi cabaran termasuk terdedah pada bahaya rompakan sebelum sampai ke Makkah dan Madinah. Bacalah pengalaman dikongsikan oleh Haji Abdul Majid, pegawai haji Tanah Melayu yang ditulis semula oleh Hasanuddin Yusof, Maktab Penyelidikan Tamadun Alam Melayu dan Islam. Dikongsikan di fb Ali Russia, untuk tatapan kita semua.
Kapal Haji 1924
Cerita
Haji Abdul Majid bin Zainuddin, Pegawai Haji Tanah Melayu yang pertama telah mencatatkan pengalamannya menunaikan haji pada tahun 1924. Antara catatan beliau yang menarik adalah seperti berikut:-
• Kos menunaikan haji sekitar 500 hingga 600 Ringgit Malaya.
• Jemaah haji akan bertolak / mula belayar pada bulan Rejab iaitu lima bulan sebelum bulan Haji (Zulhijjah)
• Sebelum berangkat menunaikan haji, kenduri doa selamat akan diadakan oleh orang yang ingin menunaikan haji.
• Ada dua pelabuhan untuk berangkat ke Mekah iaitu Singapura dan Pulau Pinang
• Pelayaran dari Tanah Melayu ke Mekah mengambil masa antara 13 hingga 17 hari.
• Sebelum kapal sampai ke pelabuhan Jeddah, kapal akan singgah di Pulau Camaran yang terletak sekitar 500 batu dari pelabuhan Jeddah terlebih dahulu untuk dikuarantinkan. Semua jemaah mesti mandi dengan air garam dan mereka mesti mencuci pakaian mereka dengan wap pembasmi kuman.
• Kapal laut hanya akan berlabuh sekitar 5 batu dari pelabuhan kerana pelabuhan Jeddah banyak batu karang.
• Dari kapal laut, jemaah haji akan menaiki perahu Arab yang dinamakan sebagai Dhow bersama semua barangan mereka menuju ke pelantar pelabuhan Jeddah.
• Jemaah haji akan dipimpin oleh seseorang yang dinamakan sebagai Syeikh Haji yang mana bertindak sebagai mutawif dan pembimbing.
![Kos Tunai Haji Dahulu RM500 Saja Tapi Nenek Moyang Kita Setiap Hari Terdedah Pada Bahaya Termasuk Rompakan](https://cdn.kashoorga.com/2021/07/382793.jpeg)
• Sampai di pelabuhan, barangan mereka akan diperiksa oleh kastam dan seterusnya mereka akan membawa barang mereka ke atas kereta keldai lalu di bawa ke rumah tumpangan yang telah disediakan.
• Kota Jeddah kotor, berdebu dan sempit serta banyak nyamuk dan lalat.
• Di situ ada telaga besar sebagai sumber air dan air di Jeddah tidak sebaik air di kampung-kampung Melayu.
• Jemaah haji tidak boleh tinggal di Jeddah lebih dari dua hari.
• Sebelum bertolak ke Mekah, jemah haji telah siap memakai ihram. Perjalanan dari Jeddah ke Mekah mengambil masa dua hari dengan menaiki unta. Seekor unta dinaiki oleh dua orang jemaah.
• Jemaah haji Tanah Melayu akan singgah bermalam di sebuah tempat yang bernama Bahra. Di sini terdapat orang-orang Arab Badwi yang menjual kayu api. Setiap jemaah akan memasak sendiri nasi dan lauk yang mereka bawa dari tanah air
• Masalah besar yang dihadapi oleh jemaah haji Tanah Melayu ialah bekalan air mereka sering dicuri oleh orang Arab ketika mereka bermalam. Ini menyebabkan mereka kehausan dalam perjalanan ke Mekah.
• Apabila sampai di Mekah, mereka akan menunaikan umrah terlebih dahulu yang dinamakan di kalangan orang Melayu sebagai ‘haji kecil’.
• Sumber air di Mekah jauh lebih bersih dari Jeddah kerana terdapat air yang dialirkan dari pergunungan Taif ke Mekah melalui terusan Zubaidah.
• Di sekeliling Kaabah, terdapat empat buah pondok iaitu tempat imam-imam bagi keempat-empat mazhab iaitu Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali.
• Pada satu dan dua Ramadan, jemaah haji Tanah Melayu akan berangkat ke Madinah bagi menziarahi masjid dan makam Nabi SAW.
• Selepas menunaikan tawaf wida’, jemaah haji Tanah Melayu akan menaiki unta untuk menuju ke Madinah.
Perjalanan ke Madinah mengambil masa 13 malam.
• Jalan dari Mekah ke Madinah ada dua yang pertama dinamakan sebagai Jalan Sultan dan yang kedua dinamakan sebagai Jalan Ghir.
• Jika jemaah haji melalui Jalan Sultan, maka mereka akan singgah di 11 buah perhentian untuk berehat iaitu Wadi Fatimah, Asfan, Dof, Qadimah, Rabigh, Mastura, Bir Syaikh, Bir Hassan, Bir Khalas, Bir Abbas dan Bir Darwish.
• Jemaah haji hanya akan melakukan perjalanan pada waktu malam kerana mengelak cuaca yang panas. Perjalanan setiap hari bermula sekitar pukul 4 petang dan singgah berhenti pada pukul 4 pagi.
• Sepanjang dalam perjalanan, jemaah haji tidak dibenarkan mengambil air telaga kerana telaga-telaga adalah milik puak-puak Arab Badwi. Maka mereka terpaksa membeli air-air yang dijual oleh Arab Badwi yang mana air-air itu dibawa dengan bekas kulit kambing.
• Walau bagaimanapun, di Wadi Fatimah terdapat saluran air semulajadi. Maka di sinilah rombongan jemaah haji berpeluang untuk mandi dan membasuh baju dengan percuma.
• Disebabkan perjalanan dilakukan pada waktu malam, rombongan jemaah haji terdedah dengan bahaya rompakan dan peras ugut dari puak-puak Badwi. Ramai jemah haji yang dirompak dan diperas ugut. Ada yang ditahan selama beberapa hari yang menyebabkan mereka tiba di Madinah lebih dari 13 malam. Malah ada yang dibunuh.
• Jemaah haji penulis sendiri ditahan di Bir Abbas selama 9 hari.
• Semasa zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah, perkara ini tidak berlaku kerana setiap rombongan jemaah haji akan diiringi oleh tentera-tentera Uthmaniyah.
Nota Kaki
Ada banyak lagi catatan yang menarik yang dikongsikan oleh Haji Abdul Majid terutamanya tentang peristiwa haji.
Setakat ini dulu perkongsian saya buat kali ini. Jika ada waktu, saya akan kongsikan lanjutan catatan kisah mengerjakan haji oleh Haji Abdul Majid ini.
Betapa mujahadahnya nenek moyang kita dulu mengerjakan haji. Itu belum lagi diceritakan tentang kesusahan semasa dalam pelayaran sehingga menyebabkan ramai yang meninggal dunia.
Hasanuddin Yusof
Maktab Penyelidikan
Tamadun Alam Melayu dan Islam.
Psst : Semuga Allah Taala memilih kita untuk datang ke rumah NYA….amin
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Untuk bimbingan awal secara PERCUMA dari Coach Zuhri pula, jom sertai sesi Live CurHat Jodoh bersama Coach jam 9.00 malam – 10.00 malam di:
https://www.instagram.com/kashoorga/ dan
https://www.facebook.com/Kashoorga
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kalau Mati Mengejut, Tak Sempat Solat Macam Mana.’ Jangan Suka Tangguh Solat Sampai Ke Penghujung Waktu
![“Kalau Mati Mengejut, Tak Sempat Solat Macam Mana.’ Jangan Suka Tangguh Solat Sampai Ke Penghujung Waktu](https://cdn.kashoorga.com/2022/08/472220.jpeg)
“Kalau mati mengejut, tak sempat solat macam mana.’ Jangan suka tangguh solat sampai ke penghujung waktu bimbang jika sesuatu tidak diingini berlaku.
Manusia hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan. Kadang-kadang kita merancang untuk solat sekian-sekian waktu, namun ada aral yang menghalang hingga membuatkan kita meninggalkan solat.
Oleh sebab itu, kita digalakkan untuk solat di awal waktu. Ikuti perkongsian Dr Syed Syahridzan Ben–Aqil dan hadam baik-baik apa yang cuba disampaikan:
Artikel Berkaitan: ‘Sengaja Tinggalkan Solat.’ Jangan Sampai Segala Amal Baik Jadi Sia-Sia, Tak DiTerima Allah
Kalau Mati Mengejut
Hukum melewat-lewatkan solat fardu
Soalan:Assalamu’alaikum doktor. Izinkan saya bertanyakan soalan. Apa hukum orang yang suka tangguh-tangguh solat? Contoh seseorang tak solat awal waktu sampai delay solat sampai penghujung waktu.
Macam mana pula kalau tangguh solat kemudian dia meninggal dunia dan tak sempat mendirikan solat adakah dia dikira mati dalam keadaan berdosa?
Tak Sempat Solat Macam Mana
Jawapan:
1) Allah SWT telah mewajibkan setiap hamba-Nya yang mukalaf untuk mendirikan solat 5 waktu. Solat-solat fardu lima waktu telah ditetapkan waktu-waktunya. Perkara ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam surah al-Nisa’, ayat 103:
إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا
Maksudnya: “Sesungguhnya solat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.”
2) Waktu-waktu solat secara terperinci telah ditetapkan oleh Rasulullah ﷺ dalam beberapa hadis yang sahih. Antara tujuan ketetapan waktu-waktu tersebut untuk memberi pilihan yang fleksibel kepada para mukalaf untuk mendirikan solat antara mula masuk waktu solat sehingga sebelum keluar waktu. Selain itu memberi kemudahan keluasan waktu untuk umat mendirikan solat berdasarkan keperluan masing-masing.
Jangan Suka Tangguh Solat
3) Berbalik kepada soalan, hukum menangguh-nangguh atau melambat-lambatkan solat pada asasnya diharuskan oleh para ulama. Hukum harus ini berdasarkan sepotong hadis:
عن أَبِيْ مُوْسَى الْأَشْعَرِي رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهُ ” أَتَاهُ سَائِلٌ يَسْأَلُهُ عَنْ مَوَاقِيتِ الصَّلَاةِ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ شَيْئًا، قَالَ: فَأَقَامَ الْفَجْرَ حِينَ انْشَقَّ الْفَجْرُ، وَالنَّاسُ لَا يَكَادُ يَعْرِفُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالظُّهْرِ، حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ، وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدِ انْتَصَفَ النَّهَارُ، وَهُوَ كَانَ أَعْلَمَ مِنْهُمْ، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالْعَصْرِ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْمَغْرِبَ حِينَ وَقَعَتِ الشَّمْسُ، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْعِشَاءَ حِينَ غَابَ الشَّفَقُ، ثُمَّ أَخَّرَ الصُبْحَ مِنَ الْغَدِ حَتَّى انْصَرَفَ مِنْهَا، وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدْ طَلَعَتِ الشَّمْسُ، أَوْ كَادَتْ، ثُمَّ أَخَّرَ الظُّهْرَ حَتَّى كَانَ قَرِيبًا مِنْ وَقْتِ الْعَصْرِ بِالْأَمْسِ، ثُمَّ أَخَّرَ الْعَصْرَ حَتَّى انْصَرَفَ مِنْهَا، وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدِ احْمَرَّتِ الشَّمْسُ، ثُمَّ أَخَّرَ الْمَغْرِبَ حَتَّى كَانَ عِنْدَ سُقُوطِ الشَّفَقِ، ثُمَّ أَخَّرَ الْعِشَاءَ حَتَّى كَانَ ثُلُثُ اللَّيْلِ الْأَوَّلُ، ثُمَّ أَصْبَحَ فَدَعَا السَّائِلَ، فَقَالَ: الْوَقْتُ بَيْنَ هَذَيْنِ” (أخرجه مسلم)
Maksudnya: Abu Musa al-Asy’ari R.A meriwayatkan daripada Rasulullah ﷺ bahawa seorang lelaki datang menemui Baginda dan bertanya tentang waktu-waktu solat, namun Baginda tidak menjawab sama sekali. Abu Musa berkata:
“Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Subuh ketika mula terbit fajar dalam keadaan para Sahabat hampir tidak mengenali antara satu sama lain (masih gelap). Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Zohor semasa matahari tergelincir, ketika ada yang berkata:
‘Bukankah sekarang masih lagi tengahari (belum Zohor)?’ Sedangkan Baginda lebih tahu daripada mereka. Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Asar ketika matahari masih lagi tinggi. Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Maghrib ketika matahari terbenam. Tidak lama setelah itu Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Isya ketika ufuk merah telah hilang.
Baca Juga Di Sini:
Tak Cium Bau Syurga Kalau Tak Solat. Kalau Ibu Ayah Tak Sembahyang, Bolehkah Anak Tegur?
Jika Kita Lewatkan Solat, Allah Juga Sebenarnya Akan Tangguh Beri Kejayaan, Rezeki, Jodoh & Doa
Sampai Ke Penghujung Waktu
Keesokan harinya, Baginda melewatkan solat Subuh, sehinggakan sesudah Baginda selesai solat, ada yang berkata: ‘Matahari telah terbit atau hampir terbit.’
Setelah itu Baginda melewatkan solat Zohor hingga hampir masuk waktu Asar seperti waktu Asar semalam. Kemudian Baginda melewatkan solat Asar, sehinggakan sesudah Baginda selesai solat, ada yang berkata:
‘Matahari telah kemerahan.’ Kemudian Baginda melewatkan solat Maghrib sehingga ufuk merah hampir menghilang. Setelah itu Baginda melewatkan solat Isyak sehingga sepertiga pertama malam berlalu. Pada keesokkan hari, Baginda memanggil lelaki yang bertanya itu dan bersabda: ‘Waktu-waktu solat adalah di antara dua waktu ini’.” (Riwayat Muslim)
4) Berdasarkan hadis di atas para fuqaha meletakkan hukum harus menangguhkan solat selagimana waktu itu masih ada. Ini berdasarkan amalan Nabi ﷺ menangguhkan solat sehingga pada penghujung waktu solat atas tujuan pendidikan.
Tangguh Solat Yang DiHaruskan
5) Walaubagaimana pun ulama mazhab Syafi’i memperincikan tahap penangguhan solat yang diharuskan. Ada juga kategori penangguhan yang membawa kepada hukum:
i. makruh (kecuali zohor), iaitu jika seseorang menangguhkan tanpa uzur syarie sehingga tempoh waktu solat yang berbaki cukup-cukup untuk solat didirikan dalam waktunya. (أن يبقى من الوقت قدر ما يسع الصلاة)
ii. haram, iaitu menangguhkan solat tanpa uzur syarie sehingga tempoh waktu solat yang berbaki tidak mencukupi untuk solat didirikan sehingga sebahagian rakaat didirikan luar dari waktu solat. (وقوع جزء منها خارج الصلاة)
6) Jika penangguhan selain dari kedua-dua keadaan di atas, maka hukum menangguhkan solat hukumnya harus, bahkan tidak makruh dan tidak haram. Perkara ini dijelaskan secara terperinci oleh Imam al-Baijuri al-Syafi’i di dalam karangannya “Ḥāsyiat al-Baijūriy ʿAla Ibn Qāsim”, kata beliau:
لا يجب الصلاة بأول الوقت على الفور بل يجوز تأخيرها إلى أن يبقى من الوقت ما يسعها لكن إن لم يفعلها في أول وقتها عليه العزم على فعلها قبل خروج الوقت فيجب عليه بدخول الوقت أحد أمرين: أما الفعل أو العزم عليه في الوقت، لم يفعل ولم يعزم أثم فإذا عزم على الفعل فيه ولم يفعل ومات مع اتساع الوقت لا يموت عاصياً لأن لها وقتاً محدوداً.
Maksudnya: “Tidak wajib mendirikan solat pada awal waktu serta merta, bahkan harus melewatkannya kepada tempoh waktu yang mencukupi untuk sesuatu solat didirikan. Akan tetapi jika seseorang tidak mendirikannya pada awal waktunya hendaklah dia berazam untuk melakukannya sebelum keluar waktunya.
Oleh yang demikian, dengan masuknya waktu dia wajib melaksanakan salah satu dari dua perkara: sama ada melaksanakan solat itu, atau keazaman untuk melaksanakan dalam waktunya. Jika dia tidak melaksanakannya dan tidak berazam maka dia berdosa. Jika dia berazam untuk melaksanakan (solat itu), tetapi dia belum melaksanakannya, kemudian dia mati sedangkan masih ada ruang waktu yang masih luas (untuk solat), maka dia tidak dikira mati dalam keadaan maksiat kerana baginya waktu (solat) yang telah dihadkan.”
Lewat Solat Bergantung Pada Niat
7) Berdasarkan kenyataan ulama mazhab Syafi’i di atas, keharuskan melewatkan solat bergantung kepada niat seseorang seperti berikut:
i. Jika seseorang ingin melewatkan solat dia perlu berazam untuk mendirikan solat di dalam waktu. Jika penangguhan ini beserta dengan keazaman mendirikan dalam waktunya dan ditakdirkan dia meninggal dunia sebelum sempat solat dirikan, maka dia tidak dikira meninggal dalam keadaan berdosa.
ii. Jika seseorang melewatkan solat, namun dia tiada keazaman untuk mendirikan solat di dalam waktu, mungkin kerana kebiasaanya dia jenis individu yang sering meninggalkan. Jika penangguhan ini tidak disertakan dengan keazaman tersebut dan ditakdirkan dia meninggal dunia maka dia dikira meninggal dalam keadaan berdosa.
8)) Walaubagaimana pun, umat Islam amat digalakkan agar mendirikan solat pada awal waktu kerana amalan ini menjanjikan ganjaran pahala yang tinggi dan antara amalan yang paling dicintai oleh Allah SWT. Perkara ini disabdakan oleh Baginda Rasulullah ﷺ dalam sepotong hadis:
عن أم فروة رضي الله قالت: (سئل النبي صلى الله عليه وسلم: أي الأعمال أفضل؟ قال: الصلاة لأول وقتها). رواه أبو داود
Maksudnya: Ummu Farwah R.A berkata bahawa Nabi ﷺ ditanya apakah amalan² yang paling afdal? Baginda ﷺ bersabda: “Solat pada awal waktunya.” (Riwayat Abu Daud)
Wallahu A’lam
Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Kashoorga : Solatlah di awal waktu, insyallah kita lebih tenang dan segala urusan akan lebih teratur pabila kita mengutamakan solat.
Sumber : Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI