Apabila bercakap tentang bulan Ramadan, umat Islam tentunya paling teruja menantikan 10 malam terakhir yang disebut sebagai malam Lailatul Qadar.
Fadilat dan ganjaran yang diperolehi mereka yang menemui malam istimewa ini sangat besar, justeru tidak hairanlah ramai yang berlumba mahu melakukan ibadah.
Tetapi bagaimana pula dengan wanita yang mengalami keuzuran atau haid? Bolehkah mereka beribadat, dan bagaimana caranya?
Yang tidak boleh
Wanita haid hanya tidak dibenarkan solat, membaca dan menyentuh al-Quran serta berpuasa.
Ini bemakna, amalan lain adalah dibolehkan.
Niat dari awal
“Seeloknya, wanita berniat dari awal Ramadan untuk mencari Lailatul Qadar. Bukan sahaja niat, tetapi diiringi juga dengan aktiviti-aktiviti yang menghidupkan Ramadan, seperti solat terawih dan membaca al-Quran. Insya Allah ada ganjaran besar menanti biarpun dia tidak dapat melakukannya pada malam Lailatul Qadar.”
– Datuk Dr Abdul Basit Abdul Rahman
Perbanyakkan selawat dan zikir
“Bangun di tengah malam dan lakukan ibadah seperti berzikir, berselawat dan beristighfar.
“Wanita yang sudah bersuami, jika dia mempermudahkan urusan suaminya beribadat, dia juga akan mendapat ganjaran ibadah.
“Kalau selalunya kita solat ambil masa lima minit, tapi kerana uzur, ambillah masa lima minit itu untuk selawat dan instighfar.”
– Ustaz Azhar Idrus
Bila malam Lailatul Qadar?
“Dalam 10 malam terakhir Ramadan, ada yang menyebut pada malam ganjil iaitu 21,23, 25, 27 dan 29. Tetapi lebih afdal jika kita hidupkan keemua 10 malam.
“Malam Lailatul Qadar bukan bermakna kita perlu tunggu pada waktu tengah malam. Jika kita solat Isyak, terawih dan berdoa, kita dapat pahala Lailatul Qadar itu.”
– Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin
Sumber kredit: Astro Awani
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=v5XzweGtsW0&t=7s
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sayangilah Ibu Kita Kerana Dia Adalah Kunci Segala Rezeki Di Dunia Ini- Wak Doyok
Sesungguhnya, tidak ada manusia di muka bumi ini yang lebih besar jasanya kepada kita selain ibu dan bapa. Seorang ibu bersusah payah sejak anak dalam kandungan lagi sehinggalah anak itu dilahirkan. Kemudian ibu bapa mengasuh, membesarkan, mendidik dan mencukupkan segala keperluan. Semua itu dilakukan dengan tulus ikhlas dan dengan rasa penuh kasih sayang.
Tuntutan berbuat baik kepada ibu bapa bukanlah berdasarkan ibadat atau kebiasaan yang diwarisi turun-temurun, akan tetapi ia merupakan tuntutan syarak. Islam menuntut supaya setiap orang berbuat baik kepada ibu bapa dan hukumnya adalah fardu ain. Apabila dihukumkan fardu ain maka wajiblah berbuat baik kepada kedua ibu bapa.
Seperti nukilan di posting Wak Doyok, ikon fesyen ini menyatakan dia begitu bersyukur dan puas kerana dapat membahagiakan kedua ibu bapanya.
Alhamdulilah saya bersyukur yang teramat sangat kepada Allah hari ni saya dapat senyumkan, ketawakan, gembirakan ibu saya yang selama ini menjaga saya membesarkan saya menberi pendidikan akhlak yang baik untuk menjadikan saya insan yang berbakti kepada kedua ibu bapa saya. Tiada yang berharga dalam hidup saya ia adalah untuk membahagiakan ibu dan bapa.
BUKAN NAK MENUNJUK-NUNJUK
Saya bekerja siang dan malam mencari rezeki selama beberapa tahun saya usahakan dengan mengunakan nama saya iaitu Wak Doyok walaupon dicaci dihina dimaki disosial media. Matlamat saya adalah untuk keluarga saya selagi ibu saya masih ada selagi itulah saya terus menjaga dia. Saya bukan hendak menunjuk-nunjuk tetapi ini adalah hadiah saya sebuah rumah banglo saya buat khas untuk ibu saya yang berusia 76 tahun saya berilah sedikit keselesaan untuknya menikmati sisa-sisa hidupnya di rumah baru ini. Tuan-tuan mesti tahu yang saya dulu adalah orang yang sangat susah sekali rumah buruk retak seribu anai-anai berkampung disitu.
BERKAT DOA IBU BAPA
Betapa peritnya saya lalui liku-liku hidup untuk berada di tahap sekarang ini. Saya berjaya bukan saya menipu orang atau menjatuhkan orang lain. Saya berjaya atas berkat doa kedua ibu bapa saya selama ini tak putus-putus berdoa agar anak nya berjaya. Bukan untuk kaya raya tetapi sekadar hidup selesa di samping ibu dan bapa tercinta. Ini semua adalah hak ibu saya. Saya hanya menumpang sahaja. Akhir kata apa yang saya kerjakan selama ini adalah untuk ibu saya. Kekasih, bini Itu semua boleh dicari tak hari ni tak lusa. Tetapi ibulah hanya satu dalam sejuta. Sayangilah ibu kita kerana dia adalah kunci segala rezeki dalam dunia ini. Dialah amanah Allah untuk kita menjaga sehingga hembusan nafaz terakhir. ??
https://www.instagram.com/p/BozEEMXFmk_/?utm_source=ig_web_copy_link
Dalam sebuah hadis ada disebutkan bahawa seseorang anak akan dipandang hina dan tidak akan masuk syurga jika dia mencuaikan atau tidak berbuat baik kepada ibu bapanya yang sudah tua dan uzur.
Sebagai mana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah Radhiallahuanhu bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: ”Sungguh hina, sungguh hina, sungguh hina.” Baginda ditanya : ”Siapakah (yang hina itu) wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: ”Orang yang mendapati kedua ibu bapanya ketika mereka dalam keadaan tua sama ada salah seorang atau keduaduanya, kemudian dia tidak masuk syurga.”
(Hadits riwayat Muslim)
Hargailah ibu bapa kita kerana tanpa mereka, tiadalah kita di dunia ini.
Sumber: @Wak Doyok
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Sahih Hadis Sujud Pada Suami?
Di dalam hidup berumah tangga, seorang isteri itu wajib untuk mentaati suaminya pada perkara yang ma’ruf. Ini kerana, dengan ketaatan tersebut akan memudahkannya jalan untuk ke syurga berdasarkan sebuah hadis yang disahihkan oleh Imam Ibn Hibban:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خُمُسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شَاءَتْ
Maksudnya: “Jika seorang wanita menunaikan solat 5 waktu, berpuasa pada bulannya (Ramadhan), mengawal kemaluannya (maruahnya) dan ta’at kepada suaminya. Masuklah dia ke dalam Syurga dari mana-mana pintu yang dia kehendaki”. [Riwayat Ibn Hibban, no. Hadith (4163), 471/9]
Bagi menjawab pertanyaan pertama di atas, hadis sujud pada suami telah diriwayatkan oleh beberapa orang sahabat Nabi SAW. Antaranya Abu Hurairah, Mu’az bin Jabal, Suraqah bin Malik, Aisyah, Ibn Abbas, Abdullah bin Abi Awfa, Ummu Salamah, Anas bin Malik dan beberapa orang lagi sahabat Nabi SAW yang lain. Adapun berkaitan matan hadith adalah seperti berikut:
لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ المَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا
Maksudnya: “Jika aku boleh memerintahkan seseorang itu untuk sujud kepada seseorang, maka aku memerintahkan isteri untuk sujud pada suaminya.” [Riwayat al-Tirmizi (1159)][Imam al-Tirmizi mengatakan hadith ini melalui jalur Abu Hurairah RA adalah hasan gharib] Hadith ini juga disahihkan oleh Imam al-Hakim di dalam al-Mustadrak melalui jalur Mu’az bin Jabal [Lihat: al-Mustadrak, 190/4]
Tambahan pula, hadis ini mempunyai sebab wurudnya (sebab Nabi SAW ucapkan hadis ini) iaitu apabila salah seorang daripada sahabat Nabi SAW pulang daripada Syam dan melihat orang-orang Nasrani dan Yahudi sujud kepada pembesar dan ulamak mereka sebagai tanda penghormatan nabi-nabi mereka. Maka sahabat ini berkata bahawa Rasulullah SAW lebih berhak untuk dilakukan sedemikian tetapi Nabi SAW melarang para sahabat melakukan hal tersebut dengan mengatakan bahawa orang-orang Yahudi dan Nasrani ini mereka mendustakan serta menyelewengkan kitab-kitab nabi-nabi mereka. [Lihat: al-Mustadrak, 190/4]
MAKNA HADIS
Antara yang boleh difahami daripada hadis ini adalah kewajipan seorang isteri itu mentaati suaminya kerana sujud ini tidak dihalalkan melainkan kepada Allah SWT sahaja. Ini kerana terdapat banyak hak-hak suami yang perlu dilaksanakan oleh isteri dan sebahagiannya tidak terlaksana oleh si isteri.
Imam al-Syaukani berkata makna hadis ini adalah jika dibolehkan sujud kepada manusia nescaya Nabi SAW akan memerintahkan para isteri untuk sujud kepada suaminya. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 272/4] Di dalam Musnad Ahmad, daripada Anas bin Malik RA bahawa Nabi SAW bersabda:
لَا يَصْلُحُ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، وَلَوْ صَلَحَ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا، مِنْ عِظَمِ حَقِّهِ عَلَيْهَا
Maksudnya: “Tidak dibenarkan seorang manusia itu untuk sujud kepada manusia. Jika dibenarkan untuk manusia itu sujud kepada manusia nescaya aku akan meminta isteri untuk sujud kepada suaminya kerana besarnya hak suami ke atas isteri itu.” [Riwayat Ahmad (12614)] [Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sahih li ghairihi]
Kesimpulannya hadis di atas adalah sahih dan ia tidaklah menunjukkan kebolehan seorang isteri itu untuk sujud kepada suaminya. Ini kerana sujud hanya dibenarkan kepada Allah SWT sahaja dan tidak dibenarkan sujud kepada selain daripada Allah SWT sebagaimana larangan jelas daripada Nabi SAW berdasarkan riwayat di dalam Musnad Ahmad di atas.
Akan tetapi hadis ini menggambarkan bahawa kedudukan suami itu tinggi di sisi isteri dan si isteri wajib untuk mentaati suaminya selagi mana apa yang diperintahkan itu tidak bercanggah dengan agama. Semoga Allah SWT mengurniakan suami yang soleh dan isteri yang solehah agar rumahtangga yang dibina itu mendapat keberkatan dan keredaan daripada Allah SWT.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dilema Seorang Wanita, Antara Keluarga Dan Anak-anak
Ramai wanita yang bergelar isteri berasa takut untuk berpisah dengan suami kononnya bimbang akan kehilangan hak penjagaan anak-anak. Sebenarnya sangkaan ini meleset sama sekali. Seorang ibu masih berhak untuk hak penjagaan anak-anak.
Ini perkongsian daripada perunding keluarga Islam, Mohamad. Peguam Syarie di Tetuan Mohamad Azlin & Suriati Associates.
*****************************************************************************************************************
Dalam banyak perjumpaan untuk sesi consultation yang saya handle, satu perkara yang sering menjadi dilema pada wanita yang selalu saya jumpa adalah memilih antara rumahtangga dan anak.
Kebanyakan wanita yang diuji dengan masalah rumah tangga terpaksa memilih antara meneruskan rumahtangga, berpisah. bukan setakat itu sahaja wanita atau ibu terpaksa juga memikirkan tentang penjagaan anak.
Mengapa jadi begitu? Honestly wanita kebanyakan akan stuck untuk memilih antara rumahtangga dan anak. Wanita yang diuji dengan rumahtangga yang goyah bimbang untuk membuat permohonan untuk bercerai kerana takut dan bimbang akan kehilangan penjagaan anak.
Ramai wanita yang rela hidup tidak aman dalam rumahtangga walaupun dianiaya, dipukul, dicaci kerana takut jika bercerai akan hilang hak jagaan anak-anak.
Banyak tak alami dilema sebegini?
“Nak teruskan perkahwinan, hati tidak ada lagi rasa sayang, tubuh badan pula sakit akibat dipukul.”
“Nak mohon berpisah/bercerai, sayang pula pada anak-anak. Takut jika bercerai tak dapat nak jaga anak atau hilang hak jagaan anak sebab memfailkan perceraian.”
Tahukah anda dilema ini adalah berpunca dari salah faham dan salah maklumat. Ketakutan dan kebimbangan yang dihadapi wanita adalah terhadap sesuatu yang tidak betul.
Saya kongsikan ayat ini supaya anda semua dapat faham dan hadamkan:
“Tidak pernah ada undang-undang yang mengatakan jika seorang wanita memohon cerai maka hak untuk mendapat jagaan anak akan hilang”
Banyak sesi consultation yang saya buat, membetulkan semula apa yang menjadi salah faham akan perkara ini. Setelah diterangkan dan dijelaskan barulah ramai yang lega. Hilang serabut dan ketakutan yang membuat mereka tekanan sebelum ini.
Timbullah soalan sebegini:
Jadi apa statement yang kata ibu yang mohon cerai tidak dapat hak jagaan anak adalah tidak betul la? Ye tidak betul.
Dari mana datangnya statement macam tu? Saya sendiri tak pasti. Mungkin rekaan yang bertujuan untuk menakut-nakutkan.
Sebetulnya bukan sebab bercerai hak jagaan akan hilang tetapi ada beberapa sebab lain yang jelas dinyatakan dalam undang-undang. Apa-apa pun nasihat saya, ambil tahu hak anda, ambil tahu info dan maklumat yang tepat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI