Ramai di antara kita mungkin terleka dengan soal duniawi hingga terlalu “berat” untuk membaca Al-Quran sebelum tidur. Masa diambil tidak lama namun ada saja halangan dan kemudian kita terus tertidur hingga ke pagi.
Menyedari hal ini, dalam sama-sama mendapat redha Allah di dunia dan akhirat, Warisan Ummah Ikhlas Foundation di bawah Kumpulan Media Karangkraf dengan kerjasama Rumah Ngaji seluruh Malaysia mengajak seluruh umat Islam untuk membaca Al-Quran sebelum tidur.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Warisan Ummah, Puan Marhaini Yusuff mengajak semua untuk menyertai program “Jom Mengaji Sebelum Tidur (JMST).”
“Program Jom Mengaji Sebelum Tidur (JMST) merupakan sebuah inisiatif awal menuju tiga program utama di bawah WUIF, iaitu World #QuranHour, Malaysia #QuranHour dan World #QuranConvention yang memilih surah al-Sajdah sebagai surah pilihan bagi 2022 dengan membawa tema #MalaysiaBersujud dan #DuniaBersujud melalui agenda “Thematic & Reconstruct.”
IKLAN
“Pemilihan surah alSajdah ini dilihat dapat membentuk kerangka fikir dalam membina karakter dan memberi kekuatan kepada kita untuk menghadapi pelbagai ujian dengan bersujud kepada Allah SWT,” katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini.
Dalam masa yang sama pada program berkenaan, Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Dato’ Hussamuddin bin Hj. Yaacub akan membuat kupasan akan rahsia kejayaannya dalam perniagaan.
Adat ada jatuh bangun dalam membangunkan sesebuah empayar perniagaan kerana itu adalah lumrah kepada setiap yang bergelar usahawan.
IKLAN
“Namun, setiap perkara yang berlaku tersebut pasti ada hikmah disebaliknya sekiranya kita melihat dengan mata hati selaku seorang hamba-Nya. Manusia yang memiliki kecerdasan emosi pula akan dapat memimpin diri dan organisasi dalam membuat sesuatu tindakan,” katanya memaklumkan ilmu perkongsian itu akan dibuat oleh Dato’ Hussamuddin Hj Yaacub dan Dr Alizi Alias berpandukan surah al-Sajdah, 32: 7-9, halaman 415 dalam program Jom Mengaji Sebelum Tidur bersama-sama Keluarga Besar KARANGKRAF menerusi platform Zoom dan Facebook Tick Talk TV, Quran Hour serta Sinar Harian pada:
Hari: Rabu Tarikh:16 Februari 2022 Masa: 9.00pm-10.00pm Tajuk: Allah cipta kita: Sudahkah kita bersyukur? (Surah Al-Sajdah, 32: 7-9) Platform: Zoom meeting & FB Live Tick Talk TV, QuranHour & Sinar Harian
IKLAN
.
.
Untuk yang sama ingin turut serta boleh mengikutinya pada jam 9 malam esok dan program selama sejam ini akan mengupas tajuk yang sangat menarik. Semoga kita bersama-sama ke syurga Allah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Datangkan mudarat dan sakiti manusia, boleh ke pijak semut sampai mati? Ada pendapat mengatakan bahawa kita diharamkan untuk membunuh semut.
Tetapi jika mendatangkan mudarat kepada manusia, adakah hukumnya masih sama? Ikuti perkongsian Pegawai JAKIM, Ustaz Mohd Hariri Mohamad Daud ini dalam Ustaz Betul Ke?
Jelas Ustaz Hariri, semut adalah haiwan ciptaan Allah SWT bahkan semut juga adalah salah satu daripada nama-nama Al-quran iaitu Surah An-Naml atau Surah Semut iaitu surah yang ke-27. Surah ini mempunyai 93 ayat al-Quran dan termasuk golongan surah-surah Makkiyyah.
Ini bermakna semut ini bukanlah calang-calang binatang tetapi haiwan yang dijadikan nama Al-Quran. Nabi Muhammad saw, bersabda dalam satu hadis Riwayat Abu Daud, sesungguhnya nabi melarang kita membunuh tiga jenis binatang.
Pertama adalah lebah, burung dan seterusnya semut. Tidak ada masalah tiba-tiba pijak atau bunuh semut, sememangnya tidak boleh kerana nabi larang disebabkan semut adalah tentera Nabi Sulaiman a.s.
Namun bagaimana pula jika semut tersebut mendatangkan mudarat atau menyakiti manusia, adakah perlu dibiarkan saja.
Syeikh Wahbah Alzuhaili ada menyebut dalam kitabnya bahawa memang kita dilarang membunuh semut yang melata. Tetapi sekiranya semut tersebut membahayakan, mencederakan kita maka dibolehkan untuk membunuh kerana untuk menjaga keselamatan diri kita.
Sakiti Manusia
Selain daripada itu, terdapat hadis daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya:
“Salah seorang nabi singgah di bawah sebatang pokok, lalu dia digigit seekor semut, lantas Baginda memerintahkan agar barang-barangnya dialihkan dari pokok itu, kemudian Baginda memerintahkan agar sarang semut itu dibakar dengan api. Maka Allah mewahyukan kepadanya: ‘Mengapa tidak hanya dibakar semut yang menggigit sahaja?’
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan, terdapat dalam kalangan ulama yang menjadikan hadis ini sebagai dalil bagi mengharuskan perbuatan membakar haiwan yang mengganggu dan memberi mudarat dengan api berdasarkan kaedah syar‘ man qablana, sekiranya tidak ada dalam syariat kita apa yang mengangkatnya.
Namun begitu, terdapat dalam syariat kita larangan untuk menyeksa dengan api. Kemudian, beliau menukilkan pendapat Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini, bahawa hadis ini bermaksud dibolehkan untuk membunuh semut bagi syariat nabi tersebut. Begitu juga, dibolehkan membunuh semut dengan menggunakan api.
Hal ini kerana, asal dalam membunuh dan membakar adalah tidak berlaku kekerasan atau penyeksaan padanya, bahkan ia adalah untuk membakar lebih daripada seekor semut — yakni membakar sarangnya. Adapun di dalam syariat kita tidak dibolehkan membakar haiwan dengan menggunakan api melainkan dalam masalah Qisas dengan syaratnya.
Begitu juga, tidak dibenarkan untuk membunuh semut berdasarkan hadis Ibn Abbas. Begitu juga dinukilkan daripada al-Qadhi ‘Iyadh, beliau berpendapat hadis ini menjadi dalil mengenai keharusan membunuh setiap haiwan yang memberi mudarat dan mengganggu atau menyakiti manusia.
Boleh Ke Pijak
Di samping itu, terdapat juga riwayat daripada Abdullah bin Mas‘ud R.A bahawa Nabi SAW bersabda:
“Kami bersama Rasulullah SAW dalam satu permusafiran, kemudian Baginda SAW pergi untuk menunaikan keperluannya. Kemudian, kami melihat seekor burung bersama dua ekor anaknya. Lalu kami mengambil kedua anaknya dan burung tersebut datang dan mengepak-ngepak sayapnya. Kemudian Nabi SAW datang dan bersabda: ‘Siapakah yang menyakiti burung ini dengan mengambil anaknya? Kembalikan anaknya kepadanya.’ Setelah itu, Baginda SAW melihat sebuah sarang semut yang telah kami bakar dan Baginda bersabda: ‘Siapakah yang membakar sarang ini?’ Kami menjawab: ‘Kami (yang membakarnya).’ Baginda bersabda lagi: ‘Sesungguhnya tidak layak untuk menyeksa dengan api melainkan Allah SWT kerana Dia ialah Penguasa api.’
Al-Khattabi menyebutkan, hadith ini menunjukkan bahawa membakar sarang serangga adalah makruh. Adapun semut, keuzuran padanya adalah sangat sedikit. Hal ini kerana, kemudaratannya boleh dihilangkan tanpa perlu kepada cara membakarnya dengan api. Sesungguhnya diriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda:
“Dahulu ada di antara para nabi telah digigit oleh seekor semut, kemudian Nabi itu memerintahkan untuk pergi ke sarang semut tersebut lalu membakarnya. Maka Allah mewahyukan kepada Nabi tersebut: ‘Adakah kerana seekor semut yang menggigitmu, kemudian kamu menghancurkan umat daripada umat-umat yang bertasbih.’
Semut Sampai Mati?
Kemudian, al-Khattabi menyatakan, semut terbahagi kepada dua jenis. Pertamanya, jenis yang mengganggu dan memudaratkan, maka mencegah kemudaratan atau gangguan daripada semut itu adalah dibolehkan yakni dengan membunuhnya.
Keduanya, jenis yang tidak memberi mudarat iaitu jenis semut yang memiliki kaki yang panjang, dan tidak boleh untuk membunuhnya.
Oleh itu, jelaslah bahawa sekalipun dibolehkan untuk membunuh semut yang memudaratkan, namun tidak dibenarkan untuk membunuhnya dengan cara membakarnya melainkan jika hal demikian hanya satu-satunya cara untuk membasminya. Maka ketika itu dibolehkan untuk membakarnya bagi membasminya.
‘Tak kisah pasal nafkah, hanya mahu kasih sayang.’ Jadi wanita jangan sampai dimurahkan lelaki. Dek kerana hanya mahukan kasih sayang, ada wanita sanggup merendahkan martabat demi mendapat perhatian lelaki.
Hubungan yang tak ubah seperti “pelacur” dianggap normal, padahal mereka memiliki hubungan suami, isteri yang sah di sisi agama. Cuma disebabkan takut hubungan mereka diketahui isteri pertama, wanita-wanita ini sanggup diketepikan hak mereka sebagai seorang isteri.
Parah betul situasi sebegini dalam masyarakat, umpama sinetron di televisyen. Peguam Syarie, Puan Suzana ghazali juga berdepan dengan situasi ini. Ikuti perkongsiannya.
Cerita menerusi sesi telefon dengan seorang wanita berbeza usia, dia tua sedikit saja daripada saya. Dia mengadu tentang suami yang berpoligami dalam diam.
Malah, dia tahu ada dua madu serentak selepas isteri kedua suaminya mengamuk disebabkan suami kahwin pula dengan isteri yang ketiga, sedangkan perkahwinan dengan yang kedua sudah lebih lima tahun.
Dia percaya suami keluar pergi kursus, tak pernah persoal sikap suami yang selalu keluar malam dengan alasan lepak dengan kawan.
Hanya Mahu Kasih Sayang
“Akak tak suka nak bising-bising nanti dia buat muka masam, itu yang akak tak suka tu…”
Dia mencari saya, sebab suami sedang hangat bercinta pula dengan dua wanita. 2 wanita madunya pula tiada giliran bermalam atau raya dan dia tahu suami tak pernah balik ke rumah isteri-isteri yang lain sebaliknya isteri-isteri tersebut yang bergilir-gilir balik ke sebuah rumah sewa suami tak jauh daripada rumah mereka.
“Dua-dua isterinya tu cakap, tak kisah pun pasal nafkah, tak bagi pun tak apa sebab mahukan kasih sayang saja…”
Jadi Wanita Jangan Sampai
Saya: “Itu alasan biasa, tapi kalau betul nak kasih sayang dan rasa disayang, patut suami yang cari isteri, bukan isteri yang cari suami. Kalau isteri yang cari suami, jumpa sejam dua kemudian macam akak beritahu, dia balik juga ke rumah akak.
‘Jadi yang dua lagi itu nikah untuk ‘main’ sajalah. Bukan untuk dijadikan isteri tapi untuk nafsu suami..”
***Info : Dua-dua wanita tersebut kerja dalam bidang professional.
Macam yang saya sebut dalam Seminar Keluarga Bahagia KWSP dengan topik ‘Di Sana Menanti, Di Sini Menunggu’, kes curang berlaku sebab ada permintaan dan ada penawaran. Kalaulah wanita tak jadi bodoh sebab cinta, lelaki tak akan berani buat angkara.
Eh…!! Tak payah cakaplah ikhlas. Sudah jelas dalam syariat, isteri itu ada hak untuk dijaga kebajikannya oleh suami. Sudah kalau isteri yang cari suami kemudian berpisah lepas sudah langsaikan nafsu, anda jadikan diri anda lebih hina daripada pelacur yang dibayar untuk servisnya ya!!
Haa ni bukan statement menyanjung pelacur plak. Haaiii panjang lak berleter pagi ni…dah laaa…lu (engkau) pikir la sendiri!!!
Setelah hampir tiga bulan tidak bersekolah, hari ini menjadi berita gembira buat ibu bapa serta pelajar apabila Kementerian Pendidikan mengumumkan sesi persekolahan akan mula dibuka secara berperingkat mulai 15 Julai ini.
Perkara ini diumumkan oleh Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin dalam satu sidang media hari ini.
Ternyata berita ini memberi kelegaan kepada semua golongan termasuk pendidik, ibu bapa serta pelajar sekolah.
Sebelum itu terdapat pelbagai spekulasi mengenai sesi persekolahan yang akan dibuka sama ada Julai atau September ini.
Menurut beliau dalam sidang media berkenaan berkata, murid Tahun Lima dan Enam, Tingkatan Satu hingga Empat dan kelas peralihan akan kembali ke sekolah bermula 15 Julai.
Katanya, murid Tahun Satu hingga Empat pula akan kembali ke sekolah bermula 22 Julai.
Sementara itu, katanya bagi pelajar Tingkatan Enam Semester 1, keputusan penawaran kemasukan calon sudah boleh disemak bermula hari ini dan pelajar akan mendaftar pada 15 Julai ini.
Dr Radzi berkata, pembukaan itu akan dibuat menggunakan tiga model pengoperasian yang perlu dijadikan panduan oleh pentadbir mengikut kesesuaian dan situasi di sekolah masing-masing.
“Model Satu Sesi ialah untuk sekolah yang mempunyai bilik darjah atau ruang yang mencukupi bagi menempatkan semua murid dalam satu sesi, setelah mengambil kira penjarakan sosial.
“Model Dua Sesi ialah untuk sekolah sedia ada yang telah beroperasi secara dua sesi ataupun sekolah satu sesi yang kini perlu beroperasi secara dua sesi kerana tidak mempunyai ruang yang mencukupi bagi menempatkan semua murid dengan mengambil kira penjarakan sosial.
“Model Penggiliran untuk sekolah yang tidak mempunyai ruang mencukupi bagi menempatkan semua murid walaupun dengan melaksanakan model dua sesi,” kata beliau dalam sidang media khas pada Rabu.
Maklumat senarai sekolah mengikut model yang telah ditetapkan akan dimaklumkan oleh kementerian selewat-lewatnya seminggu sebelum sekolah dibuka semula sepenuhnya.
Takwim persekolahan juga telah dipinda mengambil kira keperluan untuk mengatur semula pelbagai aspek termasuk pindaan tarikh bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Katanya, ini termasuk memperincikan tarikh permulaan sesi persekolahan tahun 2021 bagi memastikan sesi persekolahan pada tahun hadapan berjalan lancar.
Kashoorga: Bagi yang mahu membeli barangan sekolah, cari di sini
Pada hari Jumaat ini marilah kita melakukan sunnah yang paling mudah tapi ramai yang tidak melakukannya iaitu memotong kuku.
Indahnya agama Islam ini kerana setiap...