Diam tak diam hanya tidak beberapa minggu sahaja lagi akan datangnya bulan Ramadan. Dan kita masih lagi dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 14 April ini.

Adakah kita berpeluang untuk menyambut Ramadan kali ini. Jika tidak, pasitinya berpusu-pusu jemaah yang akan datang menunaikan umrah di awal Ramadan di Tanah Suci Mekah.

Memang tidak terkira rindunya untuk bertawaf, melihat manusia ramai-ramai masuk masjid  untuk solat dan rindu dengan wangian Masjidil Haram.

Tetapi kita tidak melihat situasi itu sekarang kerana orang ramai tidak dbenarkan untuk bertawaf di Kabaah yang ditutup sementara akibat penularan wabak COVID-19 ini.

Pencetus Ummah PU Amin meluahkan apa yang tersirat dihatinya melihat situasi ini. Dalam perkongsian itu, dia turut berdoa supaya Allah segera turunkan penawar untuk melawan wabak pandemik ini.

IKLAN

“Rindu tak terkata , rindu bertawaf , rindu melihat manusia beramai ramai masuk ke dalam Masjid tiap kali azan , rindu dengan wangian Tanah Haram . Hari ini semuanya dihentikan . Hari ini semua jalan jalan ke Masjidil Haram ditutup .

“Sunyi sepi Kota Makkah dan Madinah . Besar ujian kali ini buat Ummat Islam . Tapi ada hikmah . Allah Maha Mengetahui..

“Ya Allah aku rindu . Kau angkat musibah ini Ya Allah ! Sedih tak terkata hati ini . Ya Allah segeralah diturunkan penawar buat kami ! Ya Allah cukuplah dengan ujian ini . Ya Allah dengan keberkatan hari jumaat ini kau makbulkan doa doa kami .

IKLAN

“Ya Allah lembutkan hati manusia yang degil yang masih pentingkan diri berjalan dan keluar sesuka hati ketika wabak ini sedang membunuh !

“Ya Allah peliharalah Tanah Haram ini ! Jika diberi peluang sembuh dari wabak ini , kami tak akan sia siakan peluang ibadat yang kau berikan ! Kami janji Ya Allah !..

IKLAN

“Bantulah kami ! Kami merayu , kami merayu Ya Allah ! Kami nak umrah dan haji tahun ini lagi Ya Allah Ampunkan kami ya Allah ! Ampunkan kami ! Kami tak buat jahat lagi , Kami tak lawan kau lagi Ya Allah !

“Kami tak cabaf kau lagi Ya Allah ! Kami nak jadi orang baik dan taat Ya Allah ! Makbulkan doa kami Ya Allah ! ..

“Tuhan Ya Maha Mendegar ! Berilah peluang pada kami untuk buktikan ketaatan dan kebaikan kami sebagai hamba Mu Ya Allah !

ARTIKEL BERKAITAN: “Tuhan, Marahkah Engkau Pada Kami?” – PU Amin 

KREDIT FOTO: INSTAGRAM PU AMIN