![Untitled design (44)](https://cdn.kashoorga.com/2021/11/411111-696x350.jpeg)
Kelahiran Nabi Muhammad yang juga kekasih Allah membawa makna yang cukup besar dalam kehidupan kita serta seluruh alam.
Ini jelas melalui firman ALLAH SWT: “Tidak kami utuskan kamu (Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat kepada sekalian alam.” (al-Anbiya’, 107).
Dalam satu perkongsian di instagramnya, @yatthamzah_suci, dirinya yang kini berada di Tanah Suci Makkah menunaikan umrah berkongsi momen yang cukup menusuk ke hati.
Akui ingin berada dekat dengan Rasulullah bersama seisi keluarganya di bumi baroqah ini, Yatt Hamzah akui tidak kisah untuk menjadi tukang cuci asalkan dirinya mampu berada dekat dengan Nabi. Bahkan kongsinya lagi, kalau boleh dirinya ingin meninggal di sini dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Baqi yang menempatkan para syuhada.
Baca perkongsian dari Yatt tentang niat sucinya ini.
Ya Allah, aku sangat teringin membawa keluargaku untuk menetap di Madinah agar berada dekat dengan Nabi ku. Aku sangat teringin anak-anak ku bersekolah di Madinah, membesar di Madinah dan aku amat teringin untuk mati di sini agar dapat disemadikan di perkuburan Baqi’. Jika pada perkiraanMU, salah satu cara untuk berada di sini adalah dengan menjadi seorang cleaner di sini, aku amat berbesar hati YA Allah. Aku amat amat bangga andai dapat berkhidmat di sini buat Rasulullah ku SAW. Kau MAKBULKANLAH doa2 Bonda ini Wahai Tuhan yg MAHA MEMAQBULKAN DOA.
Dan lebih menarik, Yatt turut berkongsi videonya membersihkan Masjid Nabawi walau hanya seketika.
Semalam lepas Asar Bonda ini dapat peluang bersihkan Masjid Nabi SAW. Perasaannya luar biasa MashaAllah walaupun hanya sekejap. Memang dah lama teringin nak membantu pekerja-pekerja kebersihan di dalam Masjid Nabawi sebab Bonda ni memang suka sangat-sangat membersihkan rumah. Tak suka nampak kotor. Alhamdulillah direzekikan dapat merasa menjadi cleaner Masjid Nabawi walaupun hanya sebentar.. ALHAMDULILLAH. ALHAMDULILLAH. ALHAMDULILLAH YA ALLAH. Sumber : IG @yatthamzah_suci.
Follow kami untuk berita lebih menarik di telegram https://t.me/kashoorgamy
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Elak Kalut, Panduan Persediaan Awal Urus Ahli Keluarga Meninggal Dunia
![Elak Kalut, Panduan Persediaan Awal Urus Ahli Keluarga Meninggal Dunia](https://cdn.kashoorga.com/2020/09/268356-16_51_133868.jpeg)
Bohonglah jika ada yang gembira ketika mendengar berita insan tersayang meninggal dunia. Walau siapa pun dia; alim ulama’, orang baik-baik atau penjenayah sekalipun akan ada yang berduka. Semua kita akan meninggalkan dunia fana ini menuju ke alam barzakh. Itu pasti tanpa ragu.
Perkara ini pasti terjadi, cuma tak tahu bila masanya kerana ia rahsia Allah. Tugas kita adalah melakukan persiapan awal. Persiapan ibadah kita mengutip pahala selama di dunia, itu adalah tanggungjawab peribadi.
Bagaimana pula kita yang masih hidup ini nak uruskan persiapan semasa ada ahli keluarga meninggal dunia? Tak kan nak serahkan bulat-bulat kepada AJK masjid untuk uruskan segala?
Artikel berkaitan:Subhanallah, Kematian Yang Dicemburui. Lelaki Ini Bertemu Ilahi Pada Saat Sujudnya Yang Terakhir!
Ramai juga waris yang kalut dan bingung tak tahu apa yang nak dilakukan. Fikiran kusut dan emosi rapuh saat itu.
Bagi mengelakkan keadaan kelam kabut jika ada ahli keluarga dijemput Ilahi, ini adalah panduan yang sangat berguna yang dikongsikan oleh ustaz Saifudin yang mana proses persediaan ini terbahagi kepada dua iaitu persediaan sebelum dan semasa kematian.
Persediaan sebelum :
- Jalin hubungan baik dengan kariah masjid berhampiran kediaman. Dapatkan nombor telefon ahli-ahli jawatankuasa masjid.
- Selalu hadir ke majlis anjuran masjid supaya boleh ta’aruf dan kenal nama-nama AJK masjid. Lebih afdhal lagi ingat wajah mereka. Mereka ini akan membantu meringankan bebanan kita nanti.
- Menjadi ahli khariat kematyan samada di surau berdekatan rumah atau masjid.
Tiga langka ini bukan apa, ia akan memudahkan kita membuat bayaran pengurusan awal jenazah seperti memandikan, mangkafankan sehinggalah ke urusan pengkebumian. Ini semua pihak masjid boleh bantu. Jadi rajin-rajinlah berukkuwah dengan AJK masjid.
Persediaan selepas ahli keluarga meninggal dunia:
1. Bawa bertenang
Paling utama kita harus bertenang. Jangan cemas. Apabila kita bertenang, otak dapat berfikir dengan baik.
2. Sampaikan berita kepada AJK masjid
Segera maklumkan kepada ahli jawatankuasa masjid terdekat. InsyaAllah orang masjid akan membantu uruskan jenazah.
3. Segera hubungi sanak saudara lain
Hubungi saudara mara dan ahli keluarga terdekat untuk memaklumkan berita duka ini.
4. Rapatkan mata arwah
Secara perlahan, pejamkan kedua-dua matanya dan ikat kedua-dua rahang menggunakan kain agar mulut tidak terbuka. Sapu sedikit minyak bayi di kelopak mata untuk melembutkannya dan kemudian cuba rapatkan sekali lagi mata jika masih terbuka.
5. Lembutkan tulang sendi
Perlahan-lahan, uruskan setiap tulang-tulang sendinya. Sapu sedikit minyak pada kedua-dua siku bagi melembutkannya kemudian letakkan kedua-dua tangan di atas perut.
6. Letak pemberat atas perut
Cari dan letak objek sesuai yang sederhana berat di atas perutnya agar ia tidak kelihatan kembung.
7. Sunat tanggalkan pakaiannya
Disunatkan agar ditanggalkan seluruh pakaiannya dan menutupnya dengan kain yang nipis.
8. Diselimutkan bagi menutup aurat
Selimutkan arwah dengan kain yang dapat menutup seluruh jasad dari kepala hingga kaki. Biasanya dengan beberapa helai kain batik lepas sudah mencukupi.
9. Letak di tempat tinggi & menghadap kiblat
Pastikan kita letakkan jenazah di tempat yang lebih tinggi daripada lantai seperti di atas tilam serta menghadapkannya ke arah kiblat.
10. Pengesahan daripada doktor
Dapatkan pengesahan rasmi ahli keluraga telah meninggal dunia dari doktor klinik atau hospital.
11. Laporan polis
Selepas itu, dengan menggunakan surat pengesahan doktor tersebut baru buat laporan di balai polis berhampiran.
12. Permit pengkebumian daripada polis
Apabila laporan dibuat di pejabat atau balai polis, pihak berkuasa akan keluarkan Permit Pengkebumian atau surat matti sebagai kebenaran urusan pengkebu mian jenazah.
13. Penggali kubur
Pihak masjid yang akan menghubungi penggali kubur untuk menyediakan tempat, begitu juga urusan kain kapan dan sebagainya.
14. *Waris berehat seketika
Berehat seketika dan cubalah tidur dulu sementara menunggu subuh jika kejadian berlaku seawal jam 12 atau 1 pagi.
MAKLUMAT MUSTAHAK:
Ada dua perkara mustahak yang perlu diambil perhatian oleh ahli waris jika arwah memiliki harta peninggalan. Pertama adalah membersihkan harta peninggalannya dan kemudian mengenalpasti siapakah mereka yang layak menerima harta warisan itu.
Sebelum harta warisan diagih-agihkan, ianya perlu dibersihkan terlebih dahulu dari perkara-perkara yang masih diperlukan atau mempunyai kewajipan ke atasnya.
Perkara tersebut ialah:
Bayaran kos pengurusan jenazah: Tolak perbelanjaan penyelenggaraan dan pengkebumian. Contohnya membeli kain kafan, menggali kubur, sewa kenderaan jenazah, upah kepada yang memandikan dan sebagainya.
Menyelesaikan hutang arwah: Termasuklah sama ada hutang kepada Allah dan hutang sesama manusia. Contoh hutang kepada Allah adalah seperti kifarat, nazar, haji dan lain-lain yang belum sempat ditunaikan.
Melaksanakan wasiatnya: Wasiat mestilah dipastikan tidak melebihi 1/3 daripada hartaT
Tuntutan harta sepencarian: Harta sepencarian perlulah di nilai dan dikembalikan kepada pasangan arwah atau mereka yang mempunyai kepentingan terhadap sesuatu harta atau asset yang ditinggalkan.
Andai selesai empat perkara di atas, maka baki harta peninggalan barulah boleh diuruskan mengikut pembahagian faraid kepada ahli waris yang berhak.
Artikel berkaitan: Doa Terbaik Boleh Diamalkan Si Anak, Buat Ibu Bapa Yang Sudah Meninggal Dunia
Kashoorga: Ramai yang kurang ambil kisah persiapan awal pengurusan jenazah ini. Faham kan betul-betul supaya kita boleh fokus dengan baik semasa kejadian. Untuk *14, itu adalah saranan supaya waris dapat rehat dan tenaga mencukupi bagi urusan pengurusan jenazah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tiada Baju, Hijab Cantik Atau Mekap Tebal, Berbekalkan Batu Sebagai Senjata Wanita Palestin Berani Tentang Zionis Israel
![Tiada Baju, Hijab Cantik Atau Mekap Tebal, Berbekalkan Batu Sebagai Senjata Wanita Palestin Berani Tentang Zionis Israel](https://cdn.kashoorga.com/2019/11/untitled-design-2-23_11_758348.jpg)
Setiap hari kita mendengar dan melihat keganasan serta penindanan yang berlaku terhadap saudara Islam kita di Gaza oleh rejim Zionis.
Betapa kejamnya mereka ini membedil mangsa dengan senjata api dan bagaikan tidak puas melihat darah rakyat Gaza yang terbunuh tidak kira sama ada kaum wanita atau kanak-kanak.
Namun semangat saudara Islam kita di Gaza tidak pernah goyah. Mereka tetap bersemanangat menentang kekejaman Zionis Israel ini.
Tidak kira lelaki atau wanita, malah kanak-kanak bangkit menentang kekejaman rejim Zionis biarpun hanya berbekal seketul batu menjadi senjata.
Jika di sini, kita melihat kaum wanita sentiasa berpenampilan cantik dan bergaya dengan busana indah untuk hadir ke mana-mana majlis tertentu, tetapi berlainan sekali dengan penampilan kaum wanita di Gaza.
Pakaian mereka hanyalah jubah serta hijab atau niqab dan masa mereka dihabiskan untuk melindungi diri serta keluarga mereka, Biarpun dilabel insan lemah, tetapi di sana kaum wanitanya tidak seperti kita bayangkan.
Buktinya melihat beberapa foto wanita Gaza yang sedikitpun tidak takut pada wajah mereka menentang Zionis. Berbekalkan semangat juang serta rasa berani, kaum ibu di sana maju bersama menentang Zionis.
Mereka ini begitu berani bertempur tanpa senjata dan hanya berbekalkan batu menentang kekejaman Zionis ini.
Dan semangat inilah yang mendatangkan rasa gerun pada Israel sehingga mereka bertindak dayus mencederakan kanak-kanak dan juga wanita tidak berdosa.
Melihat foto-foto yang dikongsi di laman sosial Facebook Masjid Al Azhar Timika ini saja sudah cukup membutikan bahawa mereka sedikipun tidak gentar menghadapi maut, biarpun nyawa diibarat di haujung tanduk.
Maafkan kami disini…
Kami di sini terlalu sibuk dengan skincare kami.
Kami di sini terlalu sibuk dengan model gamis dan jilbab kami.
Kami terlalu sibuk menghibur diri dengan mempercantik penampilan supaya kami terlihat indah di mata dunia.
Maafkan kami saudariku..
Kami sibuk.!
Sangat sangat sibuk…
Jangankan berempati,untuk melihat penderitaan kalian saja kami tak sempat.
kami sudah sangat sibuk dengan dunia yang akan kami bawa mati ini.
Berjuang dan bertahanlah di sana.
Semoga masih ada uluran tangan dan doa2 yang di ijjabah dari mulut mereka2 yang tidak sesibuk kami.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adat Dalam Perkahwinan Adalah Harus Selagi Mana Kepercayaan & Ritual Tersebut Tidak Membawa Kepada Khurafat
![Adat Dalam Perkahwinan Adalah Harus Selagi Mana Kepercayaan & Ritual Tersebut Tidak Membawa Kepada Khurafat](https://cdn.kashoorga.com/2023/08/520526.jpeg)
Adat dalam perkahwinan adalah harus selagi mana kepercayaan dan ritual tersebut tidak membawa kepada khurafat. Sebenarnya adat perkahwinan dalam sesebuah masyarakat itu tidak salah.
Namun janganlah pula berlebihan hingga bercanggah dengan hukum agama. Tidak dinafikan, masing-masing ingin melakukan yang terbaik dalam mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan, tapi perlulah berhati-hati dalam mengikut trend.
Ikuti perkongsian Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang ini berkaitan adat dalam perkahwinan Melayu adakah ianya haram jika diikuti.
Artikel Berkaitan:
‘Mas Kahwin Tak Cukup RM199.’ Lelaki Ini Reda Batalkan Perkahwinan Sehari Sebelum Majlis
Adat Dalam Perkahwinan
Soalan:
Apakah hukum bagi adat-adat seperti berikut.
1) Adat menyarung cincin ketika bertunang.
2) Adat menyarung cincin setelah akad nikah (adat batal air sembahyang).
3) Bersanding di khakayak ramai ketika walimah contohnya di hadapan dewan (tanpa melakukan sebarang upacara khurafat, sekadar duduk dengan menjaga batas aurat).
Pertunangan Dalam Islam
Pertunangan atau khitbah bermaksud menzahirkan keinginan untuk mengahwini seorang wanita yang tertentu, dan wanita tersebut menyampaikan hasrat tersebut kepada walinya.
Apabila lamaran ini dipersetujui oleh wanita atau keluarganya,maka telah sempurnalah lamaran antara kedua-dua pihak. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jilid 9, halaman 3]
Firman Allah SWT:
وَلَا جُنَاحَ عَلَيۡكُمۡ فِيمَا عَرَّضۡتُم بِهِۦ مِنۡ خِطۡبَةِ ٱلنِّسَآءِ
Maksudnya: “Dan tidak ada dosa bagi kamu semua meminang wanita-wanita itu dengan kiasan/ sindiran”.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan dalam kitabnya mengenai definisi khitbah:
الخطبة التماس الخاطب النكاح من جهة المخطوبة
Maksudnya:
Khitbah itu ialah pertanyaan untuk melangsungkan pernikahan yang dilakukan oleh pihak pelamar (lelaki) kepada pihak yang dilamar (perempuan). [Lihat Mughni al-Muhtaj, jilid 3, halaman 183]
Dalam mazhab Syafie, hukum khitbah ini adalah disunatkan berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang melamar Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar.
Adalah Harus Selagi Mana
Perkahwinan Dalam Islam
Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin kerana ia merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah SWT dan juga salah satu sunnah Rasulullah SAW.
Firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.”
[Surah al-Dzariyat: 49]
Sebuah perkahwinan akan dianggap sah sekiranya memenuhi rukun-rukun dan syarat-syarat seperti yang telah ditetapkan syarak.
Dr. Muhammad Zuhaili telah menyebut dalam kitabnya bahawa tidak akan sempurna akad nikah itu melainkan dengan memenuhi rukun-rukunnya dan melengkapi syarat-syarat bagi setiap rukun tersebut.
Beliau juga memperincikan rukun-rukun nikah kepada enam perkara iaitu sighah (ijab dan qabul), al-‘aqidan (pengantin lelaki dan wali), pengantin perempuan dan dua orang saksi.
Adat Menyarung Cincin Ketika Pertunangan dan Perkahwinan
Pada asalnya, perbuatan menyarung cincin bukanlah tuntutan syarak melainkan hanyalah adat turun temurun bagi masyarakat Melayu semata-mata.
Lazimnya, mengikut adat masyarakat Melayu ketika pertunangan, cincin bertunang akan disarungkan oleh wakil keluarga lelaki yang kebiasaannya bakal ibu mertua kepada bakal pengantin perempuan sebagai tanda atau simbolik untuk ke arah perhubungan yang serius iaitu menjadikan wanita tersebut sebagai isteri.
Begitu juga adat menyarung cincin setelah akad nikah. Ia bukanlah satu rukun atau syarat dalam menentukan bahawa akad itu sah atau tidak kerana ia tidak termasuk dalam rukun nikah bahkan merupakan satu adat yang juga dipanggil sebagai acara batal air sembahyang.
Menurut sebuah kaedah fiqh:
الأصل في العادات الإباحة إلا ما ورد عن الشارع تحريمه
Maksudnya: “Asal pada adat itu adalah harus kecuali apa yang datang daripada syarak akan pengharamannya.”
Kepercayaan & Ritual Tersebut
Justeru, adat kebiasaan yang dilakukan oleh sesuatu masyarakat itu adalah harus selagi mana tidak terdapatnya perkara atau dalil yang mengharamkan adat kebiasaan tersebut.
Misalnya terdapat sebarang kepercayaan atau ritual berkenaan adat tersebut yang boleh membawa kepada khurafat dan syirik.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, kami berpendapat adat menyarung cincin ketika bertunang merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah selagi mana tiada perkara yang melanggar syarak dilakukan.
Sebagai contoh, si lelaki sendiri menyarungkan cincin tunang kepada bakal isterinya atau terdapat kepercayaan bahawa dengan pemakaian cincin itu, ia akan membina ikatan yang kuat antara bakal pasangan pengantin.
Keyakinan yang sebegini adalah bertentangan dengan syarak, maka hendaklah ditinggalkan.
Begitu juga dengan adat batal air sembahyang iaitu dengan menyarungkan cincin antara pasangan pengantin harus dilakukan dengan syarat tiada perbuatan lain dilakukan antara suami isteri yang melampaui batas syarak yang tidak sepatutnya dipertontonkan di hadapan khalayak ramai.
Namun, kami juga berpendapat adalah lebih baik sekiranya dilakukan secara bertutup tanpa menjadi tatapan umum.
Bersanding Ketika Walimah
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.
Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabiah walaupun bukan dengan tujuan syahwat sekiranya tiada sebab yang mengharuskan baginya melihat wanita tersebut.
Namun, sekiranya terdapat sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, dalam majlis pengajian, berubat dan ketika berjual beli maka tiada masalah untuk lelaki ajnabi melihat wanita ajnabiah.
Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin.
Maka kami katakan, tiada masalah jika ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat, adab-adab dan batasan-batasan diraikan dan dijaga dengan baik.
Tidak Membawa Kepada Khurafat
Di antara adab-adab dan batasan-batasan yang perlu dititik-beratkan ketika bersanding adalah:
Sekiranya mengadakan pelamin, perlu diingatkan bahawa ia tidak dilakukan secara berlebihan yang menjurus kepada pembaziran serta tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Adat bertepung tawar dan menabur beras kunyit tambahan yang disertai dengan jampi dan mantera adalah haram dilakukan. Sebaliknya, adalah lebih baik sekiranya dilaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan pasangan pengantin.
Pasangan pengantin perlulah menjaga etika berpakaian iaitu pakaian yang menutup keseluruhan aurat bagi lelaki dan wanita, pakaian yang tebal dan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan bentuk tubuh.
Berhias termasuk make-up sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah SWT, tanpa berlebih-lebihan sehingga tidak menghiraukan batasan syarak dalam perhiasan diri seperti bertabarruj dan membazir.
Harus Selagi Tidak Keterlaluan
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, berdasarkan huraian di atas kami berpandangan bahawa hukum asal untuk bersanding ini adalah harus.
Namun, terdapat perkara-perkara yang berlaku di sebaliknya yang menyebabkan perbuatan tersebut menjadi haram, seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas lelaki dan wanita, mendedahkan aurat atau mempertontonkan pengantin perempuan kepada lelaki ajnabi secara terbuka dengan perhiasan yang berlebihan dan juga melakukan pembaziran.
Sekiranya kesemua perkara ini dapat dielakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Sebaliknya, jika perkara yang disebutkan seperti di atas tidak dapat diraikan atau dilaksanakan, maka hukumnya tetap menjadi haram.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga kita tidak mengamalkan dan mengikuti adat yang menyimpang daripada ajaran agama Islam.
Sumber: Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI