Kata orang kalau sudah jodoh tidak ke mana. Siapa sangka perkenalan yang terjadi disebabkan hanya ingin disebabkan ingin menambah ilmu menjadikan satu titik permulaan kepada sebuah hubungan yang serius dan halal.
Kisah perkenalan Ustazah Asma Harun dan suaminya yang disifatkan sebagai posting bersemut di laman sosial Facebooknya.
Menurutnya, suaminya itu yang terlebih dahulu memulakan hantaran pesanan ringkas kepadanya untuk bertanyakan sesuatu berkaitan hukum agama.
Namun begitu beliau memberikan syarat untuk berhubungan hanya atas urusan beberapa perkara sahaja.
Tetapi memang beliau dan suami sudah ditakdirkan untuk hidup bersama walaupun sebenarnya sebelum itu Ustazah Asma menyimpan hasrat mahu berkahwin dengan lelaki yang bergelar Ustaz.
Ayuh, ikuti perkongsiannya yang memang cukup ‘bersemut’ dan buat kita tersenyum sendiri ketika membacanya.
MAAF, POSTING BERSEMUT
~ KISAH KASIH ~
“Assalamualaikum, ni Intan ke?” satu SMS masuk.
“Waalaikumussalam, maaf saya bukan Intan, tapi PERMATA”. Spontan sahaja tanpa fikir, lagipun tak mahu dedahkan nama sendiri.
“ok, maaf saya salah no.”
Berhenti disitu sahaja. Tak ada balasan. Hingga beberapa minggu.
Satu SMS masuk, “Assalamualaikum wbt, saya akan telefon petang ni dalam jam 5 petang, harap bersedia”.
Tanpa minta kebenaran, ayat penyataan sahaja. Tak ada balasan, yang ada hanya debaran. Entah kenapa debaran itu sangat luar biasa. Kebetulan hujung minggu, pagi tersebut ada usrah. Tugas sebagai naqibah terasa berat sekali saat itu, kerana fikiran dan hati tertumpu kepada SMS pagi tadi.
Pulang ke hostel, hati terus bermonolog, siapa yang nak telefon petang ni, lelaki ke perempuan, atas urusan apa, kenapa kali ni seolahnya terkunci untuk berkata tidak, atau bertanya seperti kebiasaan. Debaran makin kuat, cuba diredakan dengan pelbagai zikir dan doa. Lain macam sungguh.
IKLAN
Memang benar, tepat jam 5 petang no. tel itu naik. Seram sejuk dan suasana menjadi sepi.
“Assalamualaikum wbt”, suara lelaki. Terus tiba-tiba menyirap darah rasa nak marah.
“Waalaikumussalam, awak ni pelajar kusza kan, awak ni termasuk geng yang nak permainkan saya tu ke?, apa masalah muslimin dengan saya sebenarnya? Bla..Bla.. Dengan nada marah berdesup² keluar isi hati. Terus teringat akan segelintir yang berniat tidak baik, mereka agak marah dengan sikap garang dan tegas tak bertempat katanya.
Senyap. Mungkin dia pun terkejut tiba² kena marah bertubi².
“Maaf, saya memang tak kenal awak ni siapa, tapi saya bukan pelajar KUSZA, awak ni pelajar kusza ke, pengajian Islam ke, boleh ke jika nak jadikan awak sebagai rujukan. Begini, saya pelajar UTM bidang Chemical Enggeneering. Kawan² non Muslim ramai yang suka bertanya soalan tentang Islam tapi saya tak mampu nak beri jawapan, boleh ke?”.
Dan kenapa, tiba² alasan dan permintaan itu seperti masuk di akal. Sedangkan banyak perkara yang boleh diragukan.
“Ok, baiklah. Iya saya pelajar Pengajian Islam. Saya terima permintaan ini dengan beberapa syarat. Pertama, dilarang berhubung melalui telefon, semua soal jawab hanya melalui email sahaja. Kedua, dilarang bertanya atau mencari maklumat tentang saya hatta nama sekalipun, dan saya pun tidak mahu tahu apa² pun maklumat awak hatta nama sekalipun. Dan yang ketiga, Ini yang paling penting, jika urusan ini lari daripada tujuan asal untuk soal jawab, maka urusan ini akan terus terbatal. Setuju?”
Ketika itu, benar² enggan terlibat dengan sebarang perkenalan dengan lelaki, lebih² lagi bukan pengajian Islam. Biasalah, pelajar pengajian islam biasanya pasang impian sesama pengajian. Ustaz dengan ustazah.
IKLAN
“Ok baik, saya setuju”. Ringkas pendek dan yakin sekali jawapannya.
Begitulah perbualan itu berakhir. Maka bermulalah soal jawab berlangsung menerusi email sahaja. Hanya soalan dan jawapan. Bukan mudah juga soalan yang diberi, banyak melibatkan Aqidah, maka hikmahnya selalu mencari pensyarah untuk dapatkan jawapan. Sekitar 6 bulan ia menjadi satu rutin migguan.
Sehinggalah satu ketika tiada lagi soalan. Benar² tiada. Sunyi sepi. Buat kali pertama, saya pula emailkan soalan, kenapa sudah tiada soalan?. Namun tetap tiada jawapan. Keadaan itu sangat mengujikan hati. Tidak semena air mata mengalir. Berhari² air mata mudah sekali tumpah. Kenapa dengan diriku ya Allah. Kenapa dia tidak lagi bertanya. Kenapa sangat menantikan soalan daripadanya.
Satu SMS masuk, “Assalamualaikum, maaf saya tak dapat teruskan lagi soal jawab antara kita, saya perlu berhenti, terima kasih atas jawapan² yang sangat baik selama ini. Mohon maaf salah silap”.
Digagahkan diri bertanya, dengan hati yang sangat kecewa, “boleh tahu kenapa?”
“Saya mungkin akan langgar syarat yang ketiga, kerana ia bukan lagi sekitar soal jawab agama, tapi soal jawab hati”.
Chia Chia Chia
SubhanAllah, Begitulah bermulanya kisah kami . Lalu bermulalah tempoh istikharah, siasatan latar belakang dan terbukalah kisah sebenar disebaliknya. Menerimanya tanpa pernah lihat siapakah ampunnya diri.
Ada babak kurang direstui kerana beliau bukan dari background pengajian islam. Panjang cerita, pendek cerita, beliau beranikan diri seorang diri bertemu dengan arwah ayah dan emak untuk menyatakan hasratnya. Sepanjang tempoh perkenalan dan pertunangan dilarang bertemu, kecuali di rumah di hadapan ibu ayah. Itu pun hanya dua kali. Pergi ke Mesir. Pulangnya terus nikah. Panggilan sepanjang perkenalan, ustaz dan ustazah, supaya ia menjadi satu batasan.
IKLAN
Benar, beliau bukan seorang dalam bidang agama islam, tetapi seorang yang kuat dalam amal islamnya. Banyak mendidik, membimbing dan menegur isteri dan anak²nya. Bab pakaian sangat tegas dan teliti. Allah berikan lebih daripada yang saya impikan dalam doa, moga Allah merahmati kita semua.
Dalam jalan dakwah ini, kami harungi susah payah bersama. Walau hanya saya seorang yang tampil, namun tanpa redha, keizinan, sokongan dan pengorbanan daripada beliau dan anak², mustahil saya boleh lakukannya.
06.11.2005 ~ 06.11.2019
Hari ini genap 14 tahun usia pernikahan kami.
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم واتوب إليه هذا من فضل ربنا
Ujian dan nikmat dirasakan hampir sama kerana dihadapi semuanya bersama². Pernikahan ini adalah adalah satu perjanjian dengan Allah, sebagai jalan menuju Allah. Didunia ini Allah menemukan kita, insyaAllah kita bersama pertahankannya hingga ke Syurga. Ampuni kami ya Allah .
Saya juga mendoakan kebahagiaan, ketenangan, kelapangan, kemudahan buat semua sahabat di dunia dan akhirat .
Moga ada manfaat.
Asma’ binti Harun
#UAHSahabatDuniaAkhirat
Ternyata perkongsiannya yang mendapat lebih 5K butang like dan mendapat komen yang positif. Rata-rata bersetuju dengan ‘posting bersemut’ kerana masing-masing membacanya sambil tersenyum sendiri. Mereka turut mendoakan pasangan ini kekal hingga ke jannah
Siti SafuraTersenyum baca kisah bersemut ni.. Masih Terbayang wajah akk saat sedih masa tu.. akhirnya.. Selamat ulangtahun kekanda Asma Harun. Semoga kekal hingga ke syurga bersama suami dan permata hati
Wan Nurhidayah Wan PauziAlah alaaahh.. comelnya. Kak Ida tak tahu ni. Kalau tahu awal, memang kena usik dah. Subhanallah, Kak Ida sangat bahagia membacanya. Asma Harun yang Kak Ida kenali dulu tidak pernah berubah. Sentiasa indah. Semoga Allah menjagamu di medan dakwah. Salam rindu cia cia jugak
Nur HazirahHihihi baru tahu.. Indahnya ‘pertemuan’ dan indahnya perasaan ‘cinta’ yg Allah cipta Dah tertulis jodohnya. Dan bukti wanita yg baik utk lelaki yg baik juga tersurat sudah depan mata saya ni kak Moga pasangan ini kekal bahagia hingga Jannah
Cik LiNiAllah suweetnya cara pengenalan ceritera cinta ustazah… happy anniversary buat ustazah dan suami…Didoakan semoga kekal hingga jannah dan dikurniakan zuriat soleh soleha…aamiin…
Siti Zubaidah MtsSaya tergelak sendiri bila ada perkataan cia-cia tu ustazah.. Ssmoga keluarga ustazah bertemu semula di jannah.. Aamiin..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa yang tidak mengenali pelakon tinggi lampai, Fouziah Gous. Penampilan yang cantik dan santun mengenakan hijab cukup menyerlahkan sisi jelita ibu kepada dua anak ini.
Dia yang juga merupakan seorang usahawan berjaya tidak lokek berkongsi petua diamalkan dalam menjaga penampilan diri.
Ketika ditemui di majlis sambutan hari lahir bersama media baru-baru ini, Hajah Fouziah Gous memberitahu setiap kali mengambil air sembahyang, dia tidak lupa menitipkan doa.
“Apa yang saya amalkan sejak dulu, setiap kali ambik wuduk dengan dimulai basuh tangan saya akan berniat semoga tangan ini memberi yang terbaik dan menerima yang baik. Begitu juga ketika basuh muka, saya minta agar kelihatan berseri, ada cahaya dan sentiasa tenang.
“Begitu juga setiap kalimembasuh anggota lain. Ssaya akan sentiasa berdoa dengan apa yang kita basuh dan berniat.
“Setiap kali basuh kepala saya mohon semoga sentiasa berfikir positif, mohon pada Allah telinga mendengar benda yang baik dan kaki melangkah ke jalan yang baik.
“Inilah amalan yang saya amalkan sejak dari dulu hingga sekarang setiap kali ambik wiuduk. Lima kali mengambil wuduk dan lima kali sehari jugalah saya akan berniat,” jelasnya yang turut mengamalkan pengambilan suplemen minuman sarang burung untuk kesihatan dalaman serta kecantikan
Pengusaha produk minuman kesihatan sarang burung dari label FG Walet sejak 2014 ini juga turut memberitahu dirinya juga akan sentiasa berfikiran positif agar aura yang baik-baik sahaja akan berada di sekelililing.
Hidayah itu milik Allah. Sesiapa jua yang Allah kehendaki maka dia akan memperolehnya. Bila hidayah itu datang, tiada apa dapat menghalangnya. Sebagai rakan, kita berperanan memberikan nasihat-nasihat yang baik mengenai agama bila ada rakan-rakan yang berjinak-jinak bertanyakan tentang agama Islam. Mungkin dirinya akan belajar sedikit demi sedikit sebelum hatinya terbuka mengucap dua kalimah syahadah.
Ini kerana sebagai saudara baru, hati mereka perlu dijinakkan untuk terus mengamalkan cara hidup Islam sehingga mereka tidak kembali kepada agama lamanya. Bahkan, sebagai saudara seakidah, kita berkewajipan membantu dan membimbing mualaf untuk mempelajari Islam dengan sempurna. Bimbingan dan pendidikan agama bagi mualaf sangat penting kerana mereka sebelum ini berasal dari kepercayaan agama yang berbeza.
Di sebalik mengucap dua kalimah syahadah, kita mungkin tidak menyedari di Selangor sendiri ada 34 buah pusat pengislaman yang mana kita boleh membantu rakan yang berminat dengan agama untuk pergi ke pusat ini.
Dipetik dari fb Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) , berikut adalah senarai 34 buah Pusat Pengurusan Pengislaman (PPP) bagi memudahkan proses memeluk agama Islam dan pendaftaran Muallaf di Negeri Selangor.
PPP bertanggungjawab membantu dan memberi konsultasi kepada mana-mana Muallaf yang berhasrat untuk memeluk agama Islam dengan suci hati dan kerelaan sendiri tanpa paksaan daripada mana-mana individu ataupun pihak lain.
PPP merangkumi 1 di Ibu Pejabat Bahagian Pendaftaran Muallaf dan Pembangunan PIBK, MAIS, 9 di Pejabat Agama Islam Daerah, JAIS termasuk 9 Pertubuhan Islam Bukan Kerajaan (PIBK) dan 15 di Masjid yang mendapat kebenaran MAIS.
Apa yang diperlukan sebelum mengucap dua kalimah syahadah?
Dokumen yang diperlukan semasa pendaftaran Muallaf
A. PEMOHON 18 TAHUN KE ATAS
Mykad / Pasport dan Visa yang masih sah laku
Gambar 2 keping
Mykad 2 orang saksi lelaki beragama Islam
B. PEMOHON BAWAH 18 TAHUN (KANAK-KANAK)
Mykad / Mykid / Siil Kelahiran / Pasport Dan Visa yang masih sah laku
keizinan daripada ibu dan bapa
Keizinan daripada ibu atau bapa yang mendapat hak jagaan penuh (sole custody) ke atas kanak-kanak melalui perintah hak jagaan anak dari Mahkamah (Jika berkaitan)
Surat perakuan hak penjagaan atau Sijil Pengangkatan anak angkat (Jika berkaitan)
Gambar 2 keping
Mykad 2 orang saksi lelaki beragama Islam
DOKUMEN YANG DIPERLUKAN UNTUK MENDAPATKAN GANTIAN
Kad Perakuan Memeluk Agama Islam (Kad Islam) Muallaf hilang atau dicuri atau rosak. Sila dapatkan semula gantian Kad Islam yang baharu di MAIS.
Siap dalam 1 hari*
PERCUMA tanpa bayaran
Ikuti tatacara seperti yang berikut: A. Jika Kad Islam hilang atau dicuri:
Laporkan kehilangan Kad Islam di balai Polis yang berdekatan
Hadir ke Ibu Pejabat Bahagian Pendaftaran Muallaf & Pembangunan PIBK, MAIS bersama laporan Polis
Isi borang permohonan
Lampirkan 2 keping gambar pemohon
B. Jika Kad Islam rosak:
Hadir ke Ibu Pejabat Bahagian Pendaftaran Muallaf & Pembangunan PIBK, MAIS
Bawa bersama Kad Islam yang rosak
Isi borang permohonan
Lampirkan 2 keping gambar pemohon
*Tertakluk kepada terma & syarat yang ditetapkan Pecahan jumlah PPP mengikut daerah adalah seperti yang berikut:
Klang 4 buah PPP
Petaling 10 buah PPP
Hulu Langat 5 buah PPP
Gombak 3 buah PPP
Kuala Selangor 3 buah PPP
Sepang 2 buah PPP
Hulu Selangor 2 buah PPP
Kuala Langat 1 buah PPP
Sabak Bernam 1 buah PPP
Kuala Lumpur 2 buah PPP
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Pada kali ini, sekali lagi kami ditanya berkenaan dengan isu tiupan sangkakala. Justeru, Bayan Linnas pada kali ini kami tajukkan dengan Tiupan Sangkakala Pada Hari Kiamat. Semoga ia menambahkan lagi keimanan kita kepada Allah dan hari Akhirat yang menatijahkan ketakwaan dan amalan soleh untuk kita lakukan sebagai persediaan hamba kepada Tuan-nya.
Beriman kepada Hari Kiamat
Beriman kepada hari Akhirat merupakan salah satu rukun dari rukun iman, dan salah satu ‘aqidah dari ‘aqidah Islam yang asas. Ini kerana masalah kebangkitan pada hari akhirat merupakan landasan berdirinya ‘aqidah setelah permasalahan keesaan Allah SWT.
Beriman kepada terhadap segala perkara yang berlaku pada hari Akhirat dan tanda-tandanya merupakan keimanan terhadap perkara ghaib yang tidak dapat dijangkau oleh akal, dan tidak ada jalan untuk mengetahuinya kecuali melalui nas Ilahi atau Nabawi.
Betapa pentingnya hari yang agung ini, kita dapati (di dalam al-Quran) bahawa Allah SWT kerap kali menghubungkan iman kepada-Nya dengan beriman kepada hari Akhirat. (Lihat Asyrat al-Sa’ah (terj.), oleh Yusuf al-Wabil, hlm. 17-19)
Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu daripada rukun Iman serta dituntut oleh Allah SWT melalui firman-Nya:
Maksudnya: Bukanlah perkara kebaikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebaikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat.”
Surah al-Baqarah (177)
Maka, hari kiamat itu akan terjadi setelah kesemua tanda-tandanya muncul dan apabila Allah SWT menitahkan malaikat-Nya untuk meniupkan sangkakala yang akan mematikan seluruh makhluknya.
Peristiwa Tiupan Sangkakala
Tiupan sangkakala ini telah dinyatakan di dalam al-Quran melalui firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikehendaki Allah; dan kesemuanya akan datang kepadaNya dengan keadaan tunduk patuh.
Surah al-Naml (87)
Al-Maraghi berkata: “Wahai Rasul, ingatkanlah kepada mereka keadaan yang amat mengerikan ketika sangkakala ditiup. Saat itu, semua makhluk yang ada di langit dan di bumi berada dalam ketakutan melihat hari kebangkitan dan hari dikumpulkan seluruh makhluk kecuali orang yang mempunyai hati yang teguh terhadap Allah SWT.” (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4/5085)
Perkataan الصُّور yang disebutkan di dalam ayat ini telah dijelaskan maknanya melalui hadith Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amr’ R.Anhuma:
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ مَا الصُّورُ قَالَ “ قَرْنٌ يُنْفَخُ فِيهِ ”
Maksudnya: “Telah datang seorang Badwi kepada Nabi SAW, lalu berkata: “Apakah al-Sur?” Jawab Baginda: “(Semacam) tanduk yang digunakan untuk meniup.”
Riwayat al-Tirmizi (2430)
Sebahagian ulama’ menafsirkan tanduk dengan terompet. Para ulama’ berpendapat, alat tiupan tersebut ditaklifkan kepada malaikat Israfil untuk meniupkannya tanpa diketahui kadar besarnya alatan tersebut. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 78)
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan tiupan sangkakala ini akan ditiupkan oleh malaikat yang bernama Israfil dan hampir keseluruhan ulama’ tidak menolak bahawa malaikat Israfil yang ditugaskan oleh Allah SWT untuk meniupkan sangkakala. (Lihat Fath al-Bari, 11/368)
Malaikat Israfil sentiasa bersedia menanti arahan daripada Allah SWT sejak detik penciptaan lagi. Hal ini telah dinukilkan oleh Syeikh al-Hulaimi secara ijma’. Begitu juga berdasarkan hadith Wahab bin Munabbih yang menyebut secara nyata. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 79)
Kejadian tiupan sangkakala ini berlaku sebanyak dua peringkat mengikut pendapat kebanyakan ulama’, iaitu:
Pertama, tiupan sangkakala akan menggegarkan hingga mematikan seluruh makhluk melainkan yang termaktub dalam kalangan mereka yang terkecuali.
Kedua, sesuai dengan kehendak Yang Maha Esa, ditiupkan sekali lagi oleh Malaikat Israfil dengan tiupan yang membangkitkan manusia. Hal ini sebagaimana yang diterangkan oleh Allah SWT di dalam kitabnya:
Maksudnya: Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing).
Surah al-Zumar (68)
Imam al-Qurtubi dalam menjelaskan ayat di atas berkata: Ibn Abbas R.Anhuma menyebut bahawa dimaksudkan dengan tiupan sangkakala pertama ialah ketikamana matinya semua makhluk. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 10/27)
Kemudian, perkara ini diperkuatkan lagi dengan hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Antara dua tiupan (sangkakala) adalah 40. Maka, (ada yang bertanya kepada Abu Hurairah) adakah 40 hari? Abu Hurairah berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 bulan? Beliau berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 tahun? “Aku enggan menjawab” Kemudian Abu Hurairah berkata: Lalu (selepas itu) Allah SWT menurunkan hujan. Kemudian (mayat-mayat) akan tumbuh (hidup) kembali seperti tumbuhnya sayuran, tiadalah pada manusia itu sesuatu melainkan reput semuanya kecuali satu bahagian tulang iaitu tulang punggung. Daripada tulang ini akan bercantum semula (manusia itu) pada hari kiamat.”
Riwayat al-Bukhari (4651) dan Muslim (2955)
Imam al-Nawawi mengatakan sebab Abu Hurairah RA mengulangi pendirian enggan menjawab soalan yang ditanyakan itu, kerana 40 itu hanyalah sebagai ringkasan kepada pengkhabaran. (Lihat al-Minhaj, 18/91)
Baginda Nabi SAW turut mengkhabarkan bahawa Baginda adalah orang pertama yang akan dibangkitkan pada tiupan yang kedua, seperti yang dinyatakan di dalam hadith riwayat Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya aku adalah orang yang terawal yang mendongak kepalaku setelah tiupan yang terakhir”
Riwayat al-Bukhari (337)
Al-Qastalani menyebut: Hadis di mana Rasulullah SAW mendapati Nabi Musa sedang bergantung di Arasy maka sabda Nabi, aku tidak ketahui adakah keadaan itu berlaku sebelum dia mati ketika tiupan pertama atau dia masih hidup selepas tiupan kedua sebelumku. Inilah yang dinyatakan oleh al-Karmani. Al-Dawudi berkata sebagaimana dihikayatkan daripada al-Safaqisi ucapannya, adakah demikian itu hingga akhir adalah waham. Ini kerana Nabi Musa telah dikuburkan dan akan dibangkitkan selepas tiupan. Maka bagaimana mungkin berlaku sebelumnya. Lantas dijawab bahawa hadis Abi Hurairah yang terdahulu berkenaan beberapa orang, maka manusia semua mati pada hari Kiamat dan aku juga mati bersama mereka kecuali akulah orang yang pertama bangkit. Maka didapati Musa memegang di tepi Arasy. Aku tidak ketahui sama ada dia juga mati dan bangkit sebelumku atau termasuk di kalangan yang dikecualikan oleh Allah. Perkataan sa’iqdimaksudkan dengan pengsan tatkala mendengar suara atau melihat sesuatu yang menggerunkan. Dan inilah yang berlaku dengan jelas berdasarkan riwayat ini berkaitan jaga atau sedar selepas tiupan kedua. (Lihat Irsyad al-Sari Syarh Sahih al-Bukhari, 11/30)
Sebahagian ulama’ berpendapat, tiupan sangkakala sebanyak tiga kali. Antaranya Ibn al-‘Arabi dan Ibn Kathir. Mereka menghujahkan nas:
Maksudnya: “Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikekhendaki Allah.”
Surah al-Naml (87)
Ayat ini menunjukkan tiga tiupan:
Tiupan al-faza’
Tiupan al-sa’iq
Tiupan al-ba’s
Akan tetapi, hadis-hadis menunjukkan secara nyata bahawa ia dikira dengan dua tiupan sahaja iaitu tiupan al-Sa’iq(tiupan mematikan) dan keduanya tiupan al-Ba’s (tiupan membangkitkan manusia) daripada kubur. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 80)
Siapakah yang Dikecualikan oleh Allah Daripada Menerima Kematian Ketika Tiupan Sangkakala?
Para ulama’ telah khilaf, siapakah yang dikecualikan oleh Allah kepada beberapa pendapat:
Imam Ahmad berpendapat, mereka yang di dalam syurga dari kalangan bidadari dan al-wildan. Sebahagian muridnya menambah, penjaga syurga iaitu Ridhwan dan penjaga neraka, iaitu Malik.
Muqatil dan sebahagian ulama’ berpendapat, mereka adalah Jibril, Mika’il, Israfil dan Malakul Maut. Sebahagian mereka menambah, malaikat yang menanggung Arasy.
Abu al-Abbas al-Qurtubi memberi pendapat yang berlainan dengan katanya: Dikehendaki (dengan yang dikecualikan ialah) semua orang yang telah mati kerana mereka tiada kesan dan rasa. Justeru, mereka tidaklah ada lagi kematian ketika itu.
Tarjih: Imam al-Qurtubi berpendapat dengan menukilkan pandangan gurunya Abu al-Abbas, bahawa yang sahih adalah tiada sebarang nas yang sahih yang menentukan mereka yang terselamat daripada tiupan sangkakala dengan kebinasaan. Semua nas menunjukkan sifat muhtamal (andaian). (Lihat al-Tazkirah oleh Imam al-Qurtubi, hlm. 167)
Bagaimana Keadaan Manusia Ketika Tiupan Sangkakala?
Hal ini telah diterangkan dalam al-Quran al-Karim. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai umat manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.
Surah al-Hajj (1-2)
Ibn Kathir berkata: Ditiupkan dengan tiupan yang menakutkan sedangkan manusia berada di pasar-pasar mereka dengan kehidupan harian mereka, saling bertengkar dan bergaduh sepertimana adat mereka. Tiba-tiba Allah SWT memerintahkan Israfil untuk meniupkan sangkakala dengan panjangnya. Tidak ada yang kekal di atas muka bumi kecuali mendengar suara tempikan yang kuat sehingga kepala mereka terdongak ke atas langit. Kemudian semua manusia dipandu ke mahsyar dengan api yang mengelilingi mereka dari segenap penjuru. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang pesanan (wasiat atau lainnya) dan (kalau mereka berada di luar) mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya.
Surah Yasin (50)
Kemudian ditiupkan sangkakala kedua yang mematikan semua yang hidup kecuali tinggallah Allah, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Kemudian, ditiup dengan tiupan kebangkitan setelah itu. (Lihat Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir, 3/165)
Al-Maraghi berkata: “Wahai sekalian manusia, takutlah kepada seksaan Allah SWT, taatlah dan janganlah kamu menderhakai-Nya, kerjakan segala kewajipan yang diperintahkan kepada kamu dan tinggalkan segala perkara haram yang dilarang melakukannya. Khitab ayat ini ditujukan kepada mukallaf yang ada pada ketika ia diturunkan, juga kepada generasi mukallaf yang akan lahir selepas mereka sehingga ke hari kiamat. Kemudian Allah SWT mengemukakan beberapa faktor mengapa mereka diperintah untuk takut kepada seksaan-Nya.
Akibat goncangan yang terjadi ketika berlakunya hari kiamat, sebelum manusia dibangkitkan dari kuburnya. Maka ia dianggap kejadian yang amat dahsyat dan bahaya yang begitu besar; tidak ada seorang pun yang mengetahui bilakah berlakunya kiamat, kecuali Tuhan yang mengadakannya. Jika goncangan itu tidak dapat ditanggung oleh manusia, lantas apa yang terjadi pada mereka saat itu, seperti manusia dihimpunkan pada hari pembalasan dan hari penghisaban untuk menghitung segala amalan oleh Allah Yang Maha Tahu segala isi bumi dan langit, walaupun sebesar zarah. Kemudian Allah menghuraikan beberapa pemandangan yang menakutkan pada hari itu.
Kemudian digambarkan pada hari kiamat itu tentang manusia yang berada dalam kegoncangan, kebingungan dan kelalaian yang telah mencapai ke puncaknya. Sehinggakan ibu yang sedang menyusukan anaknya lalai terhadap anak yang sedang disusunya, padahal anak itu merupakan sesuatu yang merupakan paling berharga kepadanya. Bayangkan bagaimana seorang ibu lalai terhadap anaknya?
Manakala setiap wanita yang hamil akan mengalami keguguran iaitu janin yang di dalam rahimnya gugur sebelum tibanya waktu bersalin kerana takut terhadap hari kiamat. Al-Hasan ada mengatakan bahawa wanita yang menyusukan anaknya leka hingga berhenti daripada menyusui anaknya, manakala wanita hamil pula telah gugur kandungannya sebelum tiba waktunya melahirkan.
Pada hari itu, kamu dapat melihat manusia seolah-olah mabuk padahal mereka sebenarnya tidak mabuk. Tetapi keadaan itu berlaku kerana azab yang amat dahsyat sehingga akan mereka menjadi tidak sedar dan tidak mampu membezakan di antara yang batil dengan yang benar. Kelalaian ibu yang sedang menyusui dan keguguran kandungan wanita yang sedang hamil boleh jadi dimaksudkan sebagai perumpamaan untuk menunjukkan dahsyatnya apa yang berlaku pada hari itu. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4516-1518)
Sayyid Qutb berkata: Demikianlah dimulakan surah ini dengan ancaman dan penerangan secara umum yang membayangkan suasana dahsyat yang tidak dapat diungkapkan. Ia hanya mengatakan satu kejadian gempa dan kejadian gempa itu adalah suatu peristiwa yang amat besar tanpa memberi sesuatu penentuan dan sesuatu takrif.
Kemudian barulah dijelaskan dan ternyata bahawa kejadian itu lebih menakutkan dan mengerikan dari semata-mata ancaman. Ia menayangkan satu pemandangan yang melibatkan setiap ibu penyusu yang lupa anak susuannya. Dia melihat tetapi tidak Nampak dan dia bergerak tetapi tidak sedar, juga melibatkan setiap ibu hamil yang keguguran anak kandungannya kerana terlalu ngeri dan takut, dan seterusnya ia melibatkan seluruh manusia yang kelihatan dalam keadaan mabuk, tetapi mereka sebenarnya tidak mabuk. Keadaan mabuk mereka dapat dilihat dengan jelas pada pandangan-pandangan mata mereka yang terpinga-pinga dan pada langkah-langkah mereka yang terhuyung-hayang. Ia merupakan satu pandangan yang penuh sesak dengan perhimpunan manusia yang berasak-asak, yang hampir-hampir ternampak kepada pandangan mata di saat membaca ayat ini. Dan dapat dihayati sepenuhnya oleh daya khayal.
Kedahsyatan peristiwa itu menyebabkan seseorang itu menjadi lupa, kebingungan dan tidak sampai ke mana-mana. Ia merupakan satu peristiwa dahsyat yang tidak dapat diukur dengan saiz besarnya, tetapi dapat diukur dari kesan-kesannya yang dahsyat pada jiwa manusia iaitu pada hati ibu-ibu penyusu yang lupakan anak-anak susuan mereka, sedangkan seseorang ibu penyusu tidak lupakan anak susuannya yang sedang menyusu melainkan apabila dia berada dalam keadaan terlalu takut, yang menghapuskan segala saki-baki kesedarannya. Kesan-kesannya yang dahsyat itu juga dapat dilihat pada hati ibu-ibu hamil yang keguguran anak-anak kandung mereka dan pada hati manusia yang kelihatan mabuk, sedangkan mereka tidak mabuk. (Lihat Fi Zilal al-Quran, 11/127-128)
Penutup
Berdasarkan apa yang kami yang telah kami huraikan di atas, hendaklah setiap dari seorang muslim itu beriman dan percaya bahawa akan berlakunya tiupan sangkakala ini seperti yang telah tsabit di dalam al-Quran dan hadith.
Beriman dengan hari kiamat ini hendaklah disertakan bersama dengan amalan-amalan soleh untuk kita menghadapinya.
Semoga kisah-kisah berkaitan dengan hari kiamat ini akan menambah keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Amin.
Baru baru ini tular teguran ulamak tersohor dalam bidang tajwid Syeikh Dr. Aiman Suwaid terhadap qari daripada nusantara termasuk daripada Malaysia yang melagukan al-Quran.
Teguran...