Pernah tak berjumpa dengan orang yang rajin solat, banyak bersedekah tetapi otak porno. Maksud porno di sini bukan sekadar menonton video lucah tetapi juga melakukan perbuatan dan mengeluarkan kata-kata lucah.
Masyarakat kita sekarang ini memang mudah terdedah dengan apa sahaja yang berkaitan porno atau XXX atau perbuatan lucah. Apa tidaknya, dunia tanpa sempadan hari ini membolehkan semua orang akses ke media sosial yang ada bermacam-macam konten tidak elok.
Yang penting sekarang kita kena jauhkan daripada segala perkara porno atau lucah kerana perbuatan itu bukan sahaja berdosa malah menghitamkan hati.
Isu ini dikupas oleh ustaz Don Danial melalui akaun Instagramnya ddaniyaldbiyajid. Persoalan yang diangkat ialah bagaimana kita boleh memperbaiki diri (updgrade) kita yang banyak menonton konten porno di sosial media atau melakukan perkara lucah.
Solusi untuk ini ialah dengan tidak meninggalkan solat. Mungkin disebabkan ibadah kita itu, Allah ampunkan dosa-dosa kita yang melakukan kelakuan lucah. Jangan disebabkan kita berdosa, maka tidak perlu lagi lakukan ibadah. Pendapat ini adalah salah.
Sembahyang jangan ditinggal malah kena perbanyakkan. Solat perlu dilakukan dengan penuh penghayatan untuk mendapat keampunan Allah.
Mengulas lanjut, penghayatan solat ini sama lah juga bagaimana kita menghayati pengucapan perkataan “I love you” semasa zaman percintaan. Perkataan ajaib itu cukup bermakna bagi setiap pasangan.
Memasuki alam perkahwinan, perkataan “I love you“ sahaja tidak cukup. Penghayatan “I love you” dalam perkahwinan ialah kita kena pastikan rumahtangga yang dibina selamat.
IKLAN
Maksud selamat ialah sebagi ketua menyediakan rumah supaya ahli kelurga selamat ada tempat berlindung, memastikan ahli keluarga kenyang, ada makanan mencukupi, bahagiakan mereka dengan cara sebagai ketua keluarga yang berakhlak, bertanggungjawab sebagai suami dan ayah.
Penghayatan perkatan “I love you” itu samalah juga dengan penghayatan kita dalam solat. Semasa takbir, kita sebut nama Allah dan pada penghujung solat semasa beri salam, sekali lagi kita sebut nama Allah.
Allah ada lah satu zat yang sentiasa dekat dengan kita.
Semasa kita solat, surah al -Fatihah yang kita baca itu adalah doa agar Allah beri nikmat menunjukkan jalan kebaikan.
Kita kena hayati solat agar diberikan petunjuk sebagaimana jalan yang dilalui para nabi, orang soleh, orang syahid dan orang-orang yang benar. Tak boleh ikut jalan selain itu.
Kita sebagai manusia memang selalu melakukan kesilapan. Bukan tidak boleh lakukan kesilapan tetapi, di saat kita melihat atau melakukan perbuatan lucah atau salah, di saat itu lah kita harus terus ingat perlu perbaiki diri dengan membanyakkan ibadah untuk menghapuskan dosa. Solat akan membantu kita menghindari perlakuan lucah.
Semasa di sekolah, kita diajar oleh Ustaz dan Ustazah bahawa buku amalan segala amal perbuatan kita, baik atau buruk akan dibawa ke langit. Disimpan sebelum dibuka semula di Padang Masyhar. Namun sebenarnya tiada hadis sohih mengenai perkara ini namun sebagai umat Islam kita digalakkan membaca doa akhir tahun bermula selepas waktu Asar dan ditutupi dengan doa awal tahun awal Muharram selepas Maghrib.
Esok kita semua akan menyambut Awal Muharram atau disebut juga sebagai Maal Hijrah. Ia merupakan satu hari yang penting bagi umat Islam sempena memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.
Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam tahun baru bagi takwim hijrah yang mula diperkenalkan pada zaman Khalifah Umar Al Khattab
Bacaan doa akhir tahun ini digalakkan untuk dibaca pada petang selepaswaktu Asar pada 29 atau 30 Zulhijjah
Doa akhir tahun boleh dibaca pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Ya Allah, apa-apa tegahan dan larangan-Mu yang kami lakukan sepanjang tahun ini dan kami belum bertaubat daripadanya sedangkan Engkau tidak lupa dan tidak meredhainya, Engkau juga telah berlemah-lembut kepada kami sedangkan Engkau berkuasa memaksa kami bertaubat daripada perbuatan maksiat yang sengaja kami lakukan, maka sesungguhnya kami memohon keampunan-Mu.
Apa-apa perbuatan kami sepanjang tahun ini yang Engkau redhai dengan pemberian pahala yang Engkau janjikan, maka dengan kemuliaan dan kebesaran-Mu, kami memohon dan berharap menerimanya, dan janganlah Engkau hampakan harapan kami kepada-Mu.
Selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, dan segala pujian bagi Allah pentadbir seluruh alam.
Doa awal tahun pula boleh dibaca selepas masuknya waktu Maghrib, iaitu apabila tibanya 1 Muharram.
Maksudnya: Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Ya Allah Yang Kekal Abadi, dengan limpah kurnia dan kemurahan-Mu pada tahun baharu yang menjelang tiba ini, kami memohon pemeliharaan dan perlindungan-Mu daripada syaitan yang direjam dan semua pengikut serta pembantu-pembantunya.
Kami memohon pertolongan-Mu mengatasi nafsu yang sentiasa mendorong kepada kejahatan, dan bantulah kami melakukan segala perkara yang memungkinkan kami mendampingi-Mu.
Ya Allah Tuhan Yang Maha Berkuasa mengubah segala keadaan, dengan kekuasaan-Mu Yang Maha Agung, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan. Selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, dan segala pujian bagi Allah pentadbir seluruh alam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Viral baru-baru ini di laman sosial apabila dikatakan bahawa isteri perlu asingkan baju atau pakaian suami dan anak-anak sebagai tanda memuliakan ketika dalam proses membasuh.
Namun lain pula pandangan yang dikongsi oleh PU Azman, pendakwah selebriti yang sering menjawab persoalan dikemukakan padanya melalui media sosial.
Menurut PU Azman mengasingkan pakaian suami dan anak-anak tanpa sebab kukuh seperti disebabkan baju luntur atau najis pada pakaian anak-anak dilihat secara berlebih-lebihan.
Ayuh, dengarkan penjelasannya.
“Bila keluar kenyataan “asingkan pakaian suami sebagai tanda memuliakan suami”, akan berlaku tempias kepada isteri-isteri lain yang campurkan pakaian suami dengan pakaian anak-anak di mana mereka merasakan diri mereka tak memuliakan suami.
“Kalau kena asingkan pakaian suami tanpa sebab kukuh seperti kelunturan warna baju atau najis pada pakaian anak-anak, maka kelihatan ia berlebih-lebihan.
“Kalau korang buat sistem atau undang-undang pengurusan di rumah yang korang selesa dan mampu untuk lakukan, jangan bersifat “memaksa” orang lain buat atas nama agama.
“Menimbulkan kesukaran untuk mengasingkan. Bukan semua situasi suri rumah itu sama. Islam bukan agama yang menyusahkan. Ini dinamakan takalluf (memberatkan) dalam agama.
“Jangan buat orang lain rasa bersalah dalam agama.
“Ada unsur melampau dalam memuliakan suami. Bila dah kata pakaian suci, maka ini adalah pengiktirafan syariat. Maka tiada faedah untuk pengasingan atas alasan adab. Sama macam kita cakap, kalau susun baju suami jangan campurkan dgn baju anak-anak. (Yang dimaksudkan ialah asing atas dasar memuliakan, tapi kalau atas dasar supaya senang nak pilih, takda masalah) Ini tak masuk akal.
“Kita bersetuju bahawa isteri berhak mohon pertolongan suami untuk buat kerja-kerja rumah. Dan hal ini jauh lebih berat dari sekadar mencampurkan pakaian suami. Tetapi kita tak cakap pula isteri yang mintak suami bantu kerja rumah sebagai isteri yang tak memuliakan suami. Jadi, takkan sekadar campurkan pakaian tu dikatakan tak memuliakan suami.
“Suami dan isteri adalah rakan kongsi rumahtangga. Maka mereka saling memudahkan, bukan menyusahkan.
“Apa guna ASINGkan baju suami, tapi kata-kata tajam isteri pun buat suami rasa terASING.
Mungkin ramai yang berasa seronok menggunakan bila mana laman web pilihan Shopee menawarkan perkhidmatan Shopee Pay Later. Namun sebelum terus menerima tawaran transaksi ini, ada beberapa perkara kena tahu khususnya dalam bab riba yang merupakan dosa besar.
Dikongsi dari page Mufti Wilayah Persekutuan, pembaca ada bertanya hukum menggunakan Shopee Pay Later ini.
Jawapan Ringkas:-
Terdapat beberapa isu syariah yang timbul melibatkan caj pemprosesan dan caj lewat bayar dalam sistem SpayLater sebagaimana berikut:
1) Bagi kaedah pembayaran secara one-off dalam tempoh sebulan, tiada isu syariah padanya sekiranya pembayaran diselesaikan dalam tempoh sebulan sepertimana yang ditetapkan. Sebaliknya, sekiranya pelanggan lewat menyelesaikan bayaran dan dikenakan caj lewat bayar, maka berlakulah riba yang diharamkan Syarak.
2) Bagi kaedah pembayaran secara ansuran pula, terdapat dua isu Syariah padanya melibatkan caj pemprosesan dan caj lewat bayar. Hal ini kerana setiap caj pemprosesan dan caj lewat bayar yang dikenakan melebihi kos operasi dan kerugian sebenar adalah sebahagian daripada riba. Oleh itu, umat Islam dilarang untuk terlibat dengan sebarang transaksi yang mempunyai unsur riba kerana riba adalah haram dan berdosa besar.
Huraian Jawapan:-
SPayLater adalah sistem pembayaran beli sekarang bayar kemudian (buy now pay later) yang disediakan oleh Shopee. Pengguna boleh membuat belian dengan segera dan membayarnya pada bulan hadapan sekaligus atau melalui pelan bayaran ansuran ansuran (instalment plan) selama beberapa bulan sama ada 2 bulan, 3 bulan atau 6 bulan. Pihak Shopee telah melantik SeaMoney Capital Malaysia Sdn Bhd untuk menguruskan operasi pembayaran ansuran Shopee ini.[1]
Sistem SPayLater adalah melibatkan hutang. Ini adalah kerana, pihak SeaMoney yang dilantik Shopee akan bayar kepada penjual Shopee terlebih dahulu bagi pihak pembeli, kemudian pelanggan perlu membayar kepada SeaMoney secara ansuran atau one-off dalam tempoh sebulan. Justeru itu, pelanggan dianggap berhutang dengan pihak SeaMoney ketika menggunakan perkhidmatan SPayLater ini. Oleh kerana persoalan yang diajukan adalah berkaitan hutang, perbincangan artikel ini akan memfokuskan isu-isu riba yang berlaku dalam sistem bayaran ansuran ini yang melibatkan bayaran tertanguh (hutang) dan pengenaan caj lebihan.
Dalam Islam, riba adalah diharamkan dan pihak yang terlibat dengannya akan mendapat dosa besar. Hal ini dapat dilihat melalui firman Allah SWT berikut:
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا Maksudnya:Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Surah al-Baqarah (275)
Para ulama ketika menerangkan pengharaman riba menyatakan bahawa, riba bermaksud tambahan. Dalam konteks hutang, riba adalah caj tambahan yang dikenakan ke atas jumlah hutang atau caj tambahan kerana seseorang lewat membayar hutang. Manakala pertambahan atau margin untung yang berlaku dalam jual beli biasa tidak dianggap sebagai riba. (Rujuk Tafsir al-Tabari 13/6[2]; Tafsir al-Mawardi 347/1[3]; Tafsir al-Baghawi 342/1[4])
Ulama membahagikan riba kepada dua kategori utama iaitu Riba al-Qard (berlaku dalam transaksi hutang) dan Riba al-Buyu’ (berlaku dalam jual beli barang-barang ribawi seperti emas dan perak). (Rujuk al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh 3739/5[5])
Oleh itu, perbahasan yang menjadi fokus dalam menjawab persoalan ini akan bertumpukan hukum hakam berkaitan riba dalam hutang (riba al-Qard).
Selain itu, terdapat hadis yang diriwayatkan oleh al-Haris di mana Rasulullah SAW menyatakan bahawa setiap hutang yang disertakan manfaat atau keuntungan sebagai balasan dianggap sebagai riba. Rasulullah SAW bersabda:-
كل قرض جر منفعة فهو ربا
Maksudnya:Setiap hutang yang mendatangkan manfaat keuntungan (kepada pemiutang) maka ia adalah riba. Riwayat al-Haris dalam Musnad al-Haris (437)
Untuk memudahkan kefahaman berkenaan Riba al-Qard ini, dinyatakan di sini dua situasi berikut:
Ali memberi pinjam RM100 kepada Ahmad dan memintanya membayar RM110, RM10 lebihan itu adalah riba.
Ali meminjamkan RM100 kepada Ahmad dan Ahmad perlu membayar dalam tempoh sebulan. Namun begitu Ahmad terlewat bayar hutangnya itu. Ali mengenakan caj RM10 kerana Ahmad lambat bayar. RM10 caj tersebut adalah riba.
Isu-Isu Syariah dalam SPayLater
Setelah meneliti berkaitan sistem yang ditawarkan ini, kami rumuskan bahawa terdapat beberapa isu syariah bagi kaedah bayaran yang ditawarkan. Isu-isu syariah yang dikenal pasti adalah sebagaimana berikut:
Processing Fee (Caj Pemprosesan)
Processing Fee adalah caj tambahan yang dikenakan bagi pelanggan yang memilih pelan ansuran yang ditawarkan pihak Shopee. Pelanggan yang memilih bayaran menggunakan installment plan akan dikenakan caj pemprosesan sebanyak 1.25% setiap bulan daripada jumlah belian.[6] Tiada caj tambahan akan dikenakan sekiranya pelanggan bayar secara one-off dalam tempoh sebulan.[7]
Processing Fee yang dikenakan di atas dilihat mempunyai unsur riba kerana mengambil manfaat keuntungan daripada pinjaman yang diberikan. Namun begitu, para ulama kontemporari telah membincangkan berkenaan caj servis perkhidmatan dan seumpama dengannya. Caj servis perkhidmatan dibenarkan dengan mematuhi syarat-syarat ketat yang berikut:
Caj yang dikenakan hendaklah bertepatan dengan kos sebenar (actual cost).
Caj yang dikenakan hendaklah berdasarkan kos langsung (direct cost) bukannya kos tidak langsung (indirect cost) seperti pembayaran gaji pekerja dan sewa pejabat.
Caj yang dikenakan tidak boleh dikenakan secara peratusan daripada jumlah pinjaman. Sebaliknya, ia hendaklah mengikut kadar sebenar kos pengurusan yang terlibat tanpa sebarang penambahan.
Boleh dikenakan caj dalam bentuk anggaran sekiranya sukar untuk meletakkan satu amaun yang pasti melainkan selepas akaun tutup pada penghujung tahun. Jadi, sekiranya amaun sebenar sudah diketahui, setiap lebihan perlulah dipulangkan semula kepada penghutang mengikut medium yang dipersetujui bersama.
(Rujuk AAOIFI Shariah Standards, No.19 Loan (Qard)[8], hlm 518-519; Fatwa Dar al-Ifta’ Jordan No.3073[9])
Late Payment Fee (Caj Lewat Bayar)
Late payment Fee atau Caj lewat bayar akan dikenakan kepada pelanggan yang gagal membuat bayaran dalam tempoh masa yang ditentukan bagi kedua-dua kaedah pembayaran. Pelanggan akan dikenakan caj tambahan sebanyak 1.5% daripada jumlah yang tertunggak secara bulanan.[10][11]
Caj Lewat Bayar di atas dilihat mempunyai unsur riba yang jelas. Hal ini kerana setiap hutang yang disertakan bayaran tambahan akibat berlaku kelewatan dalam pembayaran adalah termasuk dalam kategori Riba al-Qard sepertimana yang telah dijelaskan.
Namun begitu, sekiranya caj tersebut dikenakan bagi menampung kos kerugian maka ia dibenarkan dengan syarat kos tersebut berdasarkan actual cost (kerugian sebenar) sebagai pampasan (ta’widh) bukanlah dianggap sebagai denda (gharamah) mahupun pendapatan tambahan bagi syarikat penyedia kewangan. (Rujuk: Resolusi Syariah Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia Berkaitan Ta’widh dan Gharamah, hlm. 129-130[12])
Kesimpulan
Setelah penelitian dilakukan terhadap sistem pembayaran ansuran yang ditawarkan Shopee iaitu SPayLater, kami mendapati bahawa terdapat beberapa isu-isu syariah yang timbul. Isu-isu syariah tersebut adalah pada caj pemprosesan dan Caj lewat bayar yang mempunyai unsur riba. Manakala bagi kaedah pembayaran secara one-off dalam tempoh sebulan, maka tiada isu syariah padanya kerana tidak ada unsur riba dan ia boleh digunakan. Namun, sekiranya pelanggan lewat bayar dan dikenakan caj tambahan, maka berlakukah ribaal-Qard. Adalah ditegaskan bahawa umat Islam dilarang untuk terlibat dengan sebarang transaksi yang mempunyai unsur riba kerana riba adalah haram dan berdosa besar.
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...