Hidayah datang padanya pada 2015 hingga membuatkan pelakon cantik tinggi lampai ini memilih untuk berhijab.
Biarpun lambakan hijab di pasaran, namun Fazeah Elai lebih gemar memilih imej menutup aurat yang sempurna dengan memilih bertudung labuh.
Baru-baru ini beliau berkongsi pandangannya yang berkata tidak perlu mengenakan jenama mewah untuk kelihatan bergaya sebaliknya yang penting keselesaan, yakin serta menutup aurat seperti seorang wanita Muslim.
Tambahnya lagi, dia tidak menilai seseorang daripada cara berpakaian kerana ia tidak melambangkan agama dan keindahan Islam seseorang itu terletak pada amalannya.
Malah di akhir postingnya dia juga turut memberi nasihat kepada followernya untuk terus istiqamah dan menjaga tertib dalam berpakaian.
My 2019 fashion style.. I studied fashion dulu.. 1 thing I understand about fashion is that,u dont need to wear Prada,Chanel or Louis Vuitton to makes you look fashionable.. Is how u carry out the design.. fashion means u feel comfortable and confident..but sad pemahaman org kita,fashion means kena hi end ala2 omputih.. sampai kadang2 klu org luaq tgk,dia tk tau org yg pakai tu agama apa.. i dont mean it has to be tudung labuh or pakai jubah,pakai seluaq or skirts,cause i dont judge people from what they wear. Islamnya seseorg itu terletak pada Rukun Islam dia,bukan baju dia,klu semua aurat tutup sekalipon nampak mata ja,tp Rukun Islam pon tk penah buat,yg tu bukan islam,setakat pakai jubah and tudung labuh ke lutut,pompuan arab yg bukan islam pon pakai yg sama.. .
Cuma,utk yg bertudung tu,bila org tgk,org tau hg tu islam.. tk kisah lah hg lilit tudung mcm mana pon.. .
Contoh mcm hakak,walaupon hakak mcm Jessica Alba,tp mmg tau dh hakak muslim.. klu Trumph tgk dia tembak teruih
Walaupon langsung tk sempurna cara hakak tutup aurat..
You know what i mean? Jgn salah paham pulak.. dont manipulate my words hokey..
Moga kita teruih istiqomah..
I just need @properhijab to look like Jessica Alba.. I dont need LV,Prada or Fendi.. well well..
Thank you so @properhijab .
Ternyata gayanya yang memilih untuk berhijab labuh tanpa menampakkan bahagian dada atau leher ini mendapat pujian netizen.
Malah ada yang menjadikan dirinya sebagai idola serta inspirasi untuk melabuhkan tudung yang dipakai mereka.
adilasaad You’re my inspiration utk slowly melabuhkan tudung
tasbih_chinta sy suka tgk sis…cantik manis….byk perubahan dr sis…sy suka tgk cara sis berhijab…walaupun tudung sarung tp style…
hafizajamal_ Cantik sgt..sejuk mata memandang
sajeha_gold Betul tu sis suka tgk ape yg sis pakai ape pn mmg style tudung still menutup dada
enamokhtar1 Saya pun dah terikut style faeza.. Pakai tudung labuh pun boleh stylo kan.. Kan.. Kan..
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ahmad Ammar Kisah Syahid Yang Tertangguh, Dimakamkan Pula Dikuburan Sahabat Nabi
Kisah Ahmad Ammar Ahmad Azam, pemuda yang meninggal dunia kerana dilanggar ambulans ketika melintas jalan di Istanbul pada November 2013 berjaya mencuri perhatian ramai. Selepas pemergiannya, Ammar begitu dikenali dan menjadi satu fenomena kerana berjaya menyentuh hati anak muda khususnya yang tidak mengenali Ammar.
Disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan menghadap Laut Golden Horn, Ahmad Ammar dicemburui ramai kerana jasadnya disemadikan di tanah perkuburan yang menempatkan lebih 60 jasad sahabat nabi, auliya’, panglima Uthmaniyyah dan orang kenamaan di Turki.
Ikuti perkongsian oleh Muhammad Najmie Ruslan yang sempat menziarahi pusara Allahyarham Ahmad Ammar.
AHMAD AMMAR, KISAH SYAHID YANG TERTANGGUH
“Alhamdulilah saya sempat menziarahi Pusara Ahmad Ammar, seorang Anak Muda yang diberikan penghormatan oleh Kerajaan Turki untuk dikebumikan di Tanah perkuburan Ayub.
Apabila sampai di sana, sejuk mata memandang apabila melihat kubur pusara Ahmad Ammar penuh dengan bunga2 tulip yang hidup dengan suburnya.”
Ahmad Ammar Bin Ahmad Azam telah pergi menemui Tuhannya pada usia semuda 20 tahun di dalam kemalangan jalan raya ketika Awal Muharram di Istanbul, Turki.
Ahmad Ammar telah memilih bidang sejarah di Universiti Marmara dengan mendapat biasiswa Kerajaan Turki. Semangatnya untuk mendalami sejarah Uthmaniyyah dan melihat Kerajaan Islam kembali tertegak selari dengan cita-cita ayahanda dan bondanya.
PELAJAR CEMERLANG
Sememangnya beliau dilahirkan di dalam keluarga yang mementingkan ilmu, ibadah, dakwah dan pengorbanan. Ayahandanya Tuan Haji Ahmad Azam Abdul Rahman dan ibunya Puan Nur Azlina Aziz.
Beliau merupakan anak keempat dan satu-satunya anak lelaki Tuan Haji Ahmad Azam Abd Rahman, mantan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).
Ahmad Ammar merupakan pelajar yang sangat cemerlang SPM di RMC (Maktab Tentera Diraja) namun memilih menyambung pengajian di bidang Sejarah di Turki, bersama harapan dan perancangan kedua ibu bapanya
Juga, untuk menjadikan dirinya pemimpin negara kita yang pakar dalam sejarah khususnya Sejarah Uthmaniyyah, dan fasih bertutur di dalam bahasa Turki serta mendapat pendidikan di sana.
Sungguh bagi remaja semuda Ammar, untuk mendengar alunan Quran sebagai halwa telinga mungkin menjadi pilihan yang terakhir sekali.
Namun tidak untuk Ammar. Beliau dikhabarkan keluar rumah setelah membaca al-Quran dalam tempoh yang panjang.
Malah pada usia semuda itu beliau telah menyertai pelbagai misi kemanusiaan di beberapa negara di dunia.
Misi ke Syria begitu menyayat hati, seolah-olah Ammar tertinggal hatinya di Syria.
Meskipun letupan demi letupan meletus di kiri dan kanan malah terlalu hampir dengan hospital tempat penginapan mereka, namun Ammar teguh tidak gentar ingin terus membantu Syria.
Allahu Akbar!
GELARAN SYAHID YANG TERTANGGUH
Sejak pulang dari Syria itulah sahabat-sahabat menggelarnya “Syahid yang Tertangguh”.
Alangkah bertuahnya ayahanda dan bonda beliau kerana dapat menyaksikan sendiri perjalanan terakhir seorang anak dengan pengakhiran yang baik.
Ribuan manusia memenuhi Masjid Abu Ayyub al-Ansari, malah dimakamkan berhampiran sahabat agung Rasulullah saw iaitu Abu Ayyub al-Ansari yang berjihad dalam angkatan pertama tentera kaum muslimin di dalam cubaan menakluk Kota Konstantinopel.
Seorang sahabat menulis, Ammar adalah “Muhajir” dan menjadi tetamu kepada Abu Ayyub al-Ansari.
Subhanallah indahnya “tawafuk” yang disusun Allah dan bukan kebetulan.
Sekiranya kita masih mengingati sejarah hijrah Rasulullah s.a.w dari Makkah ke Madinah, bukankah Baginda Rasulullah s.a.w menjadi tetamu di rumah Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari?
Bukankah unta baginda s.a.w dengan hidayah Allah telah memilih rumah Abu Ayyub al-Ansari tidak yang lain?
Secara simboliknya Ahmad Ammar Ahmad Azzam berhijrah menuntut ilmu dari Malaysia ke Turki seperti hijrahnya Baginda s.a.w dari Makkah ke Madinah.
Taqdir Allah menentukan Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari terpilih untuk memuliakan Rasulullah s.a.w di rumahnya, begitu jugalah Ahmad Ammar menjadi tetamu kepada Sayyidina Abu Ayyub al-Ansari di permakaman Eyup, Turki.
Inilah rezeki beliau yang pastinya amat menggembirakan ayahanda dan bondanya yang kesedihan.
Janji Allah amat jelas di dalam ayat 100 surah al-Nisa’:
“…Dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudia ia mati, maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan Allah itu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Subhanallah, pada pagi kejadian, Ammar keluar menuju rumah pelajar-pelajar baru dari Asia Tenggara dengan semangat untuk berkongsi ilmu dan bermuzakarah Rasail Nur karangan Imam Bediuzzaman Said Nursi.
Malah catatan terakhirnya dan di masukkan ke dalam beg sandang beliau berbunyi:
“Perlu ada keredhaan Allah dalam amalan kalian.
Sekiranya Allah redha sedangkan seluruh dunia berpaling daripadamu, maka itu tidak penting.
RINDUKAN SYAHID
Jika Dia telah menerima amalanmu sedangkan seluruh makhluk menolak maka ia tidak memberi apa-apa kesan pun… Kerana itu lah sepatutnya hanya redha Allah semata-mata yang menjadi tujuan utama di dalam khidmat dakwah ini.”
Namun seperti yang dicatatkan ayahandanya, Tuan Haji Ahmad Azam, beliau sempat melintasi jalan, namun kehilangan imbangan badan dan terjatuh lalu dirempuh sebuah ambulan. Beliau pergi pada usia 20 tahun, penuntut tahun dua Universiti Marmara.
Beliau amat rindukan syahid. Rupa-rupanya Ahmad Ammar ini telah pun menyaksikan bidadarinya sehingga beliau tidak lagi menoleh ke kiri atau ke kanan dalam mengejar cita-citanya.
Beliau terus berkhidmat untuk berdakwah dan tekun beramal sehingga pada tarikh itu berakhirlah tugasan beliau di bumi yang fana ini.
Alhamdulillah kerana Allah dengan kasih sayang-Nya masih memelihara agama ini dengan adanya remaja-remaja seumpama Ammar.
Masya Allah Tabarakallah!
Untuk insan yang istimewa ini —-> Al-Fatihah.
“Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Hanya pada hari Kiamat sajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan di masukkan ke dalam Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya. (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahan dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” -al-imran:185
“Andai aku syahid, kebumikan aku di pinggir Constantinople. Agar pada suatu hari nanti, apabila aku mendengar tapak kaki kuda tentera Islam di atas kuburku, tahulah aku bahawa janji Nabi, telah tertunai!”
– Abu Ayyub al-Ansari r.a. 44H –
Sumber kredit: Muhammad Najmie Ruslan
VIDEO:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukti Kebesaran Allah, Ruang Solat Imam Kekal Bersih Walaupun Surau Tenggelam Banjir
Bukti kebesaran Allah, ruang solat imam kekal bersih walaupun surau tenggelam banjir. Ternyata kejadian bencana alam terutamanya banjir yang melanda Pantai Timur bukan hanya semata-mata Allah mahu menguji umatnya.
Tetapi dalam masa yang sama, Allah menghantar musibah ini sebagai tanda bukti kekuasaannya supaya manusia faham dan sedar akan kebesarannya dalam menguasai alam semesta.
Artikel Berkaitan
Bukti Kebesaran Allah
Baru-baru ini tular, menerusi perkongsian yang dimuat naik oleh seorang pengguna @yahibrahimkhan di laman TikToknya, ketika dia membersihkan bahagian dalam surau di Padang Kubu selepas ditenggalami air banjir sepenuhnya pada 18 Disember.
Apa yang menarik perhatian warganet adalah bukti kebesaran Allah apabila tempat solat imam kekal bersih tanpa sebarang lumpur. Allahuakbar, Allah Maha Besar.
Ini perkongsiannya,
@yahibrahimkhan Replying to @jacksparow91_ ♬ DJ What You Come X Teki Gan Pargoy Santuy – Kelud Music
“Allahurabbi hebat aturan Allah, sikit pun tempat solat imam tak kena selut padahal kawasan ini 100 peratus masuk air dan berselut.
“Pasukan kakak mengaji bersama-sama membersihkan kawasan surau Padang Kubu selepas dilanda banjir besar pada 18 Disember 2022,” ujarnya di ruangan kapsyen.
Ruang Solat Imam Kekal Bersih
Malahan situasi ini mencetuskan pelbagai reaksi warganet antaranya,
Hidayah Hamzah Faunder
Hebat kekuasaan Allah…SSB 92
Itu tandanya Dia memberi peringatan kepada kita supaya jangan lalai… Sebab kasih sayangnya tak terhingga.Mr Utaqa
Dalam kita tak sedar, Allah cuba buktikan bahawa tiada yan g berkuasa dari-Nya. Cuma kita seba gai manusia ini saja belum sedar dan alpa dengan dunia yang fana ini.
Dalam masa yang sama, menjengah ke ruang komen, rata-rata warganet meluahkan rasa kagum mereka apabila melihat bukti kepada kebesaran Allah ini. Malahan ada segelintir mereka berkongsi pengalaman.
Ujarnya, dia pernah melalui pengalaman melihat kitab suci Al-Quran di rumah mereka tidak terjejas sedangkan perabot dan harta benda yang lain mengalami kerosakan yang teruk akibat ditenggelami air banjir.
Baca Di Sini
Walaupun Surau Tenggelam Banjir
Malah, ada juga individu yang tidak percaya kejadian tersebut dan menuduh pemilik video terbabit meletakkan sejadah tersebut sebaik sahaja surau itu dibersihkan.
Namun begitu, pemilik video terbabit menegaskan insan yang melakukan kerja pembersihan pada ketika itu tidak melakukan perkara tersebut memandangkan kawasan disekeliling sejadah dipenuhi lumpur yang agak tebal.
Kashoorga : Tiada yang tidak mungkin jika Allah berkehendak.
Sumber: TikTok @yahibrahimkhan, Oh My Media
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kibar Bendera Putih, Mufti WP Jelaskan Perbezaan Hukum Meminta-Minta dan Meminta Kerana Susah
Kala ini di media sosial rancak kempen mengibarkan bendera putih. Ia satu insitiafif membantu rakyat yang terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan di negara ini lebih sebulan lalu.
Bagaimana pun ada berbagai pandangan mengenai istilah mengibar bendera putih ini hingga seorang individu bertanyakan kepada Mufti Wilayah Dr Luqman Abdullah mengenai persoalan ini.
Saya nak minta penjelasan tuan mufti berkenaan isu kibar bendera putih baru-baru ini. Isu ni asalnya pasang bendera putih sebagai isyarat untuk minta bantuan jika ada yang dalam kesusahan era pkp, namun ada yang mengatakan tidak boleh kibar atau pasang bendera putih kerana seperti membuka aib dan ia menunjukkan kekalahan dan tanda putus asa. Mohon penjelasan tuan mufti untuk isu ini.
Ringkasan Jawapan
Waalaikumussalam wbt. Hukum menggunakan bendera putih sebagai cara untuk meminta bantuan ketika kesusahan bergantung kepada perspektif kita melihat perkara tersebut. Jika perbuatan itu atas dasar membantu mereka yang memerlukan dengan cara memudahkan pihak yang ingin memberi bantuan dan mengenal pasti pihak yang dalam kesusahan, maka boleh dilaksanakan. Sebaliknya jika kita lihat itu sebagai mengaibkan diri sendiri maka wajar dielakkan. Dalam keadaan sekarang, ramai pihak sudi menghulurkan bantuan dan juga disediakan nombor-nombor untuk dihubungi bagi mereka yang dalam kesusahan. Mereka juga boleh menghubungi terus pihak yang membantu untuk segera mendapatkan bantuan. Ia terserah kepada pertimbangan masing-masing dalam melaksanakan melalui cara dan inisiatif dalam bentuk bagaimana yang dirasakan selesa.
Huraian
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda, para sahabat, serta orang-orang yang mengikuti jejak langkahnya sehingga hari akhirat.
Meminta bantuan ketika kesusahan tidak dilarang di dalam Islam. Bahkan digalakkan untuk mereka yang mampu dari segi harta mencari orang-orang yang susah dan fakir miskin. Kebanyakan daripada kita semua beranggapan ramai yang mampu bertahan ketika dalam kesusahan, tetapi sebaliknya mereka yang dalam kesusahan ini memilih untuk memendam keresahan dan berdiam diri. Hal ini sangat bertepatan dengan firman Allah SWT:
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
Maksudnya: “Pemberian sedekah itu ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya – oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya”Surah al-Baqarah (273)
Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili mengatakan ayat ini menegaskan kepada orang-orang mukmin bahawa sedekah itu hendaklah diberi kepada orang-orang yang memerlukan, sama ada orang Islam ataupun yang bukan Islam tidak kira mereka daripada golongan musyrik atau daripada Ahli kitab. Beliau juga mengatakan tidak salah untuk meminta bantuan ketika di dalam kesusahan, dan ia bukan lah suatu perkara yang memalukan atau aib. Ayat ini juga menjadi dalil akan luasnya sifat rahmah dan kasih sayang di dalam Islam untuk sekalian manusia mengatasi batasan agama. [Rujuk Tafsir al-Munir: 2/82[1]}
Antara Meminta-Minta dan Meminta Kerana Susah
Umum mengetahui bahawa perbuatan meminta-minta adalah perbuatan yang buruk. Tetapi perlu difahami bahawa perbuatan meminta-minta yang dilarang tersebut adalah bagi orang yang mempunyai kemampuan serta cukup keperluannya yang kemudian masih lagi meminta-minta daripada orang lain.
Imam Ibn Kathir ketika menerangkan bahawa perkataan (لا يسألون الناس إلحافا) dalam ayat 273 Surah al-Baqarah merujuk kepada perbuatan meminta-minta kepada orang lain dalam keadaan dia tidak mempunyai hajat atau keperluan kepadanya. Menurut beliau lagi, perbuatan meminta-minta yang dilarang juga merujuk kepada orang yang sengaja meminta sesuatu daripada orang lain untuk menambah atau memperbanyakkan hartanya. (Rujuk Tafsir Ibn Kathir 705/1[2])
Tambahan lagi, terdapat beberapa hadis yang diriwayatkan berkenaan perkara ini, antaranya Rasulullah SAW bersabda:
” من سأل وعنده ما يغنيه فإنما يستكثر من جمر جهنم ” قالوا يا رسول الله: وما يغنيه؟ قال: ” ما يغديه أو يعشيه “
Maksudnya: Sesiapa yang suka meminta-minta sedangkan dia mempunyai kecukupan keperluan bagi dirinya maka dia sedang memperbanyakkan batu api neraka. Mereka bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimanakah dikira sebagai cukup keperluannya?” Baginda menjawab, “Sesuatu yang mencukupi bagi dirinya (untuk makan) pada waktu siang dan malam.Riwayat Abu Daud (1629)
Selain itu, terdapat juga riwayat lain yang menyebut tentang orang yang meminta-minta dengan tujuan untuk mengumpul harta, sedangkan dalam masa yang sama keperluannya mencukupi. Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ سَأَلَ اَلنَّاسَ أَمْوَالَهُمْ تَكَثُّرًا, فَإِنَّمَا يَسْأَلُ جَمْرًا, فَلْيَسْتَقِلَّ أَوْ لِيَسْتَكْثِرْ
Maksudnya: Sesiapa yang meminta harta daripada orang lain dengan niat untuk memperbanyakkan hartanya maka dia sebenarnya meminta bara api neraka. Oleh itu, terpulanglah pada dia untuk meminta sikit atau banyak. Riwayat Ibn Hibban (534)
Perbuatan meminta-minta adalah dilarang sekiranya orang meminta tersebut mempunyai kemampuan untuk bekerja mencari rezeki dan keperluannya mencukupi. Namun begitu, dalam keadaan memaksa dan tersepit, meminta bantuan adalah perkara yang wajar dan tidak termasuk dalam larangan meminta-minta yang dinyatakan. (Rujuk Tafsir al-Munir 76/3[3]; Syarh al-Masobih 442/2[4])
Tolong Menolong Asas Kekuatan Orang Beriman
Islam menggalakkan umatnya untuk mengambil berat terhadap masyarakat sekeliling terutamanya jiran tetangga. Ini kerana asas keimanan seorang mukmin adalah sifat tolong-menolong sesama jiran yang dalam kesusahan. Sabda Nabi Muhammad SAW:
لَيْسَ الـمُؤْمِنُ الذِي يَشْبَعُ، وَجَارُهُ جَائِعٌ إِلَى جَنْبِهِ
Maksudnya: “Tidaklah seorang itu dianggap orang beriman yang mana dia dalam kekenyangan dan dalam masa yang sama jiran sebelahnya kelaparan” Riwayat al-Baihaqi (19668)
Hadis di atas menunjukkan betapa pentingnya untuk seorang mukmin mengambil cakna akan jiran tetangganya serta tidak mementingkan diri sendiri. Seorang mukmin juga sepatutnya mengamalkan sikap cakna dan saling menguatkan antara satu sama lain . Oleh kerana itu, dalam keadaan saudara seislamnya dilanda kesempitan dan kesusahan, orang yang beriman perlu menghulurkan bantuan bagi mengurangkan beban saudara seagama mereka. (Rujuk Fiqh al-Nawazil li al-Aqaliyyat al-Muslimah 930/2[5])
Kesimpulan
Sebagai kesimpulannya, meminta bantuan sama ada dalam bentuk kewangan, makanan dan sebagainya adalah dibenarkan bagi orang yang betul-betul dalam kesempitan. Manakala hukum menggunakan bendera putih sebagai cara untuk meminta bantuan ketika kesusahan bergantung kepada perspektif kita melihat perkara tersebut. Jika perbuatan itu atas dasar membantu mereka yang memerlukan dengan cara memudahkan pihak yang ingin memberi bantuan dan mengenal pasti pihak yang dalam kesusahan, maka boleh dilaksanakan. Sebaliknya jika kita lihat itu sebagai mengaibkan diri sendiri pula maka wajar dielakkan.
Dalam keadaan sekarang, ramai pihak sudi menghulurkan bantuan dan juga disediakan nombor-nombor untuk dihubungi bagi mereka yang dalam kesusahan. Mereka juga boleh menghubungi terus pihak yang membantu untuk segera mendapatkan bantuan. Ia terserah kepada pertimbangan masing-masing dalam melaksanakan melalui cara dan inisiatif dalam bentuk yang bagaimana yang dirasakan selesa.
Suasana pandemik sekarang ini adalah berbeza dan di luar dari kebiasaan yang pernah kita hadapi. Terdapat ramai pihak yang hidup ditimpa kesusahan dengan pelbagai bentuk masalah melibatkan pelbagai latar belakang. Oleh itu tidak sepatutnya sebarang isu yang berkaitan dengan bantuan dan meminta bantuan dipolemikkan. Bagi yang ingin membantu, tanamkan keikhlasan dalam hati untuk membantu, manakala bagi yang memerlukan bantuan pula boleh memohon bantuan mengikut kaedah yang dirasakan selesa dengan cara masing-masing. Apa yang penting tunjukkan akhlak dan perilaku yang mulia di semua keadaan.
Wallahua’lam.
[1] وإدلالا على توافر صفة الرحمة والمحبة في قلب المسلم لكل إنسان, وإبعادا للعصبية الدّينية
[2] أي: لا يلحون في المسألة ويكلفون الناس ما لا يحتاجون إليه، فإن من سأل وله ما يغنيه عن السؤال، فقد ألحف في المسألة؛
[3] القوة والسوي الخلق: السليم الأعضاء، والمراد به القادر على الكسب.
[4] “تكثرا”: مفعول له؛ أي: ليكثر ماله، لا للاحتياج.
[5] فما آمن حق الإيمان من بات شبعان وجاره جائع (3)، والمسلم للمسلم كالبنيان يشد بعضه بعض
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI