Rawatan Islam merupakan rawatan alternatif kepada rawatan moden yang boleh kita amalkan. Rawatan ini banyak menggunakan mukjizat besar surah-surah al-Quran. Kesembuhan adalah dengan izin Allah.
Alhamdulillah, sepanjang penglibatan dalam rawatan Islam, Darul Syifa’ yang ditubuhkan dan diterajui almarhum Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din telah banyak menyembuhkan pesakit. Semuanya adalah berasaskan ikhtiar, doa dan tawakal.
Berikut adalah cara rawatan yang boleh dilakukan atau biasa dilakukan oleh pengamal rawatan Islam. Keutamaan di sini ialah kita meyakini sepenuhnya bahawa penyakit yang dihadapi dapat disembuhkan dengan izin Allah sendiri.
Pastikan setiap ayat yang dibaca itu kita faham dan hayatinya agar ia meresap ke dalam hati.
IKLAN
Sakit-sakit sendi dan badan berangin
Amalkan bacaan al-Fussilat: ayat 44
Disengat ikan sembilang atau keli
Penawar bagi bisa sengatan ikan ini ialah pada cecair otak ikan. Ketuk lah kepala ikan tersebut dan ambil sedikit cecair seperti gel pada otaknya. Sapukan cecair itu pada bahagian yang disengat.
Tertusuk duri kelapa sawit.
Orang Felda tahu betapa sakitnya apabila tertusuk duri kelapa sawit ini. Cara nak merawat kesakitannya ialah dengan cara mengetuk buah kelapa sawit atau dipecahkan dan ambil minyaknya. Jangan gunakan jari! Sapu bahagian tusukan dengan sabut sawit yang diopecah tadi terus. InsyaAllah hilang rasa sakit.
IKLAN
Disihir untuk menceraikan pasangan suami isteri
Baca lah surah al-Baqarah : ayat 102. Dan berdoa untuk dihilang dan dijauhkan sihir itu.
Resdung
Hanya penghidap resdung tahu betapa siksanya hidup ‘bertemankan’ resdung. Cara merawat resdung ialah :
Ambil tujuh (7) botol air kolah dari tujuh (7) buab masjid berlainan.
Cari masjid yang aktif dengan jemaah yang menunaikan solat dan mengimarahkan masjid.
Isi penuh sebotol air kolah dari setiap masjid tadi.
Ambil air tadi dan letak atas sejadah, dirikan solat hajat untuk sembuh resdung.
Pegang botol menggunakan tangan kanan, baca surah an-Anbiya’: ayat 83
Sebelum masukkan air ke dalam hidung,baca selawat syifa’
Masukkan air ke dalam hidung dan buang semula. Ulang sebanyak tujuh (7) kali
Diikuti dengan bacaan surah an-Anbya’ : ayat 83
6) Masalah sakit tumit dan sakit2-sakit sendi (rheumatism) Ambil minyak zaitun. Baca al-Fatihah dan ayat kursi. Gunakan minyak zaitun tadi dan urut atau sapu pada tempat bermasalah sambil membaca surah at-Taubah: ayat 14 dan surah al-Hasyr: ayat 21
7) Fibroid, atau masalah yang melibatkan wanita a) Ambil madu asli (gunkan sudu atau bekas plastik sahaja) b) Baca Al- Fatihah & Ayat kursi c) Baca Surah an – Nahl: ayat 69, bacakan ayat tersebut pada madu d)Makan madu tadi sesudu sehari
IKLAN
8) Angin pasang a) Menggunakan madu asli b) Amalkan ayat- ayat di bawah ini Surah Al – Isra’, ayat 82 Surah Al – Hashr, ayat 21 Surah Ash – Shua’ra’ ayat 70
9) Penyakit darah tinggi, kencing manis, & masalah jantung Bahan-bahan utama:
a) Serai 3 batang ( titikkan/ ketuk supaya pecah) b) Sedikit halba (yang selalu diletakkan dalam nasi dagang) c) Sebiji buah kelapa muda (isinya nipis dan lembut)
Cara penyediaan: a)Campur semua serai yang dititik tadi ke dalam buah kelapa (sebiji buah kelapa, tiga batang sera) b) Ambil 7 halba, letak sekali dlm buah kelapa. c) Letak buah kelapa tadi atas api gas dan panaskan. d) Jadikan serai sebagai sudu, ambil isi guna serai. e) Minum air kelapa yang telah suam. *Satu biji kelapa, selang 2 hari.
10. Merawat histeria
Bagi merawat orang histeri, genggamlah tangan kanan, baca Bismillah, dan MasyaAllah. Baca 3 kali, tiup dengan tiupan yang lembut, Tepuk atas tulang belikat pesakit yg terkena histeria.
*Pagar diri dahulu sebelum mengubati orang lain- As-Saffat : 7
Kashoorga: Sebagai manusia biasa, kita perlu berusaha, berdoa dan tawakal. Yang penting ikhtiar untuk sembuh. Selebihnya Allah akan bantu dan tentukan.
Pesakit perlu terlebih dahulu dapatkan rawatan di pusat rawatan seperti klinik atau hospital untuk diagnosis dan rawatan pakar bagi penyakit yang serius.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tuntutan harta sepencarian sering menjadi kemelut pasangan bercerai. Malang nasib seorang wanita setelah diceraikan dia dihalau keluar rumah atas alasan rumah yang diduduki itu bukan hak bersama walaupun dibeli semasa mereka masih lagi sebagai suami isteri.
Ikatan perkahwinan selama 30 tahun terlerai dengan kemelut atas perbuatan bekas suami yang turut menghalau dua orang anak mereka.
Kes tuntutan harta sepencarian ini bukanlah kes boleh diambil sambil lewa. Ia turut melibatkan hak orang lain. Justeru kita ikuti penjelasan lanjut berdasarkan masalah yang diajukan.
“Suami mengatakan saya tiada hak atas rumah tersebut kerana hanya nama suami sahaja sebagai pemilik kediaman yang dibeli. Persoalannya sekarang, adakah saya boleh menuntut di Mahkamah Syariah supaya rumah tersebut dijadikan sebagai harta sepencarian walaupun saya tidak ada mengeluarkan wang dalam proses pembelian rumah tersebut? Dan berapakah kadar yang selayaknya saya terima? Mohon penjelasan.
JAWAPAN:
1) Terima kasih atas soalan yang telah diajukan tersebut. Jadi, melihat kepada permasalahan puan di atas, apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah terdapat beberapa isu yang boleh diketengahkan:
Sama ada harta yang dituntut merupakan harta sepencarian atau tidak
Sama ada wujud sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan kepada pihak-pihak
Jadi, saya akan cuba menjawab satu-persatu berkenaan isu di atas.
Isu Pertama: Sama Ada Harta Yang Dituntut Merupakan Harta Sepencarian Atau Tidak
2) Perkara ini boleh dirujuk mengikut seksyen 2 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 berkenaan dengan tafsiran harta sepencarian:
“Harta sepencarian” ertinya harta yang diperoleh oleh suami dan isteri semasa perkahwinan berkuatkuasa mengikut syarat-yarat yang ditentukan oleh Hukum Syarak;
3) Malah perkara ini juga telah dinyatakan secara jelas di dalam Enakmen yang sama seksyen 122(1) yang memperuntukkan:
“Mahkamah hendaklah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talaq atau apabila membuat suatu perintah penceraian untuk memerintahkan supaya apa-apa yang diperoleh oleh pihak-pihak sewaktu perkahwinan dengan usaha bersama mereka dibahagikan antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagikan antara pihak-pihak”
4) Di dalam Al-quran berdasarkan firman Allah di dalam surah An-Nisa’ ayat 32 ada menyebut:
“Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang telah dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak daripada sebahagian yang lain kerana bagi lelaki ada bahagian dari apa yang diusahakannya dan Bagi perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan mohonlah kepada Allah sebahagian daripada kurnianya Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”
Berdasarkan kepada nas Al-Quran di atas jelas menyatakan bahawa perempuan (isteri) mempunyai hak ke atas apa yang diusahakan termasuk juga dalam apa-apa usaha yang mendorong suami berjaya dalam kehidupan seharian sehingga suami berjaya memiliki harta harta tersebut.
Usaha ini dikenali sebagai “sumbangan tidak langsung”. Usaha ini secara tidak langsung mendapat pengiktirafan dan ianya dijadikan asas di dalam harta sepencarian kerana peranan isteri dalam urusan rumah tangga adalah usaha yang diiktiraf oleh Hukum Syarak.
5) Manakala dari sudut hukum adat pula, walaupun perkataan Harta Sepencarian ini tidak dinyatakan secara khusus oleh syarak, namun ianya merupakan adat Melayu yang telah diterima pakai dan mendatangkan kebaikan kepada kaum wanita.
Oleh yang demikian tuntutan harta sepencarian di Malaysia adalah berdasarkan kepada adat atau ‘uruf.
Sesuatu perkara yang menjadi adat atau ‘uruf yang tidak bertentangan dengan hukum syarak serta menjadi kebiasaan amalan, maka ia layak diiktiraf dari sudut undang-undang.
6) Dalam hal ini, bagi menentukan sama ada harta tersebut adalah harta sepencarian atau tidak, maka mahkamah akan melihat kepada tempoh masa harta tersebut diperolehi dan sama ada wujud atau tidak sumbangan kedua-dua pihak sama ada secara langsung atau tidak langsung bagi memperolehi harta tersebut.
7) Pihak yang ingin menuntut perlulah membuktikan kepada mahkamah bahawa harta sepencarian tersebut sama ada harta alih (seperti wang simpanan dan kereta) atau harta tak alih (seperti rumah atau hartanah) telah diperoleh dalam tempoh perkahwinan.
Seandainya harta yang dikumpul itu berlaku selepas penceraian, maka tidaklah dianggap sebagai harta sepencarian.
8) Seorang suami tidak boleh menentukan hak ke atas harta yang bukan mutlak walau namanya tertera sebagai pemilik.
Setiap harta yang dibeli walau hanya atas nama suami, ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian apabila isteri turut menyumbang.
Sumbangan yang dimaksudkan bukan sekadar wang ringgit tetapi tenaga, dorongan dan sokongan yang diberi sehingga membolehkan harta tersebut dikumpul.
9) Jadi, berikutan dengan permasalahan ini, seandainya dapat dibuktikan bahawa rumah teres tersebut telah diperolehi bersama sewaktu dalam perkahwinan sama ada bukti melalui dokumen-dokumen ataupun saksi-saksi maka saya percaya puan juga berhak ke atas rumah tersebut dan ia boleh dituntut sebagai harta sepencarian.
Dalam hal ini, mahkamah akan melihat kepada faktor-faktor tertentu seperti sumbangan pihak-pihak bagi memperolehi harta tersebut dan kadar yang harus dibahagikan. Maka perkara ini akan dijelaskan pada isu yang kedua.
Isu Kedua: Sama Ada Wujud Sumbangan Pihak-Pihak Bagi Memperolehi Harta Tersebut Dan Kadar Yang Harus Dibahagikan Kepada Pihak-Pihak
10) Perlu dijelaskan disini, sebelum mahkamah menetapkan kadar yang perlu dibahagikan kepada pihak-pihak, mahkamah akan melihat kepada sumbangan yang diberikan di antara kedua-dua pihak. Ini kerana harta sepencarian merupakan tuntutan yang kadarnya ditentukan berdasarkan kepada sedikit atau banyaknya takat sumbangan yang diberikan.
11) Sumbangan yang dimaksudkan di sini ialah merujuk kepada sumbangan secara langsung dan sumbangan tidak langsung:
Sumbangan secara langsung ini merujuk kepada usaha yang diberikan oleh kedua-dua pihak untuk memperoleh harta tersebut. Antara seperti sumbangan dari sudut kewangan.
Manakala, bagi sumbangan tidak langsung pula kebiasaannya merujuk kepada kerja-kerja rumah yang dilaksanakan oleh isteri dalam menguruskan rumah tangga.
Ini termasuklah idea, dorongan serta keselesaan yang dikecapi suami sehingga membolehkannya mendapatkan harta tersebut
12) Sekiranya harta itu merupakan harta usaha bersama, maka faktor-faktor yang akan diambil kira oleh mahkamah termasuklah takat sumbangan tiap-tiap pihak. Antara bentuk sumbangan itu, ialah dalam bentuk wang, harta atau kerja bagi memperoleh harta tersebut, hutang-hutang yang telah dibuat bagi manfaat bersama mereka serta keperluan anak-anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu.
13) Namun sekiranya harta tersebut merupakan harta tunggal, mahkamah akan melihat kepada sumbangan tidak langsung yang telah dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh harta itu. Sebagai contoh melakukan kebajikan keluarga seperti memelihara rumah tangga, memenuhi keperluan anak-anak dan sebagainya.
14) Berkenaan dengan kadar pembahagian harta pula, ianya boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu:
Pembahagian sepertiga atau kurang kepada isteri: Pembahagian satu pertiga kepada pihak isteri dan dua pertiga kepada pihak suami akan terpakai apabila si isteri tidak memberi sumbangan kewangan dan hanya memberi sumbangan dalam bentuk menemani suami dan menjaga rumahtangga dan keluarga.
Pembahagian sama rata: Berlaku sekiranya isteri juga memberi sumbangan kewangan, atau harta itu telah didaftarkan dalam kedua-dua nama suami isteri, pada amnya pembahagian akan diberi sama rata di antara suami isteri.
Pembahagian melebihi separuh (1/2) kepada isteri: Isteri yang menunjukkan bahawa dia memberi lebih sumbangan daripada suami, misalnya dengan memberi sumbangan kewangan dan juga menjaga rumahtangga, patutlah diberi bahagian yang lebih daripada separuh harta sepencarian itu.
KESIMPULAN
15) Maka apa yang boleh saya simpulkan di sini ialah saya percaya Puan berhak untuk menuntut rumah tersebut sebagai harta sepencarian.
Ini berdasarkan kepada sumbangan tidak langsung yang telah puan berikan sepanjang mendirikan rumah tangga meskipun bukan sumbangan dalam bentuk kewangan.
Saya menasihati puan agar mendapatkan khidmat peguam syarie kes puan dapat berjalan dengan lancar memandangkan mereka lebih berpengalaman dalam mengendalikan kes-kes sebegini. Sekian.
Perempuan sebenarnya perlu lebih teliti berbanding lelaki dalam hal mencari pasangan sebab mereka memilih siapa yang akan jadi imam dalam hidup mereka.
Mereka pilih imam, bukan makmum. Once sudah pilih, kuasa veto adalah di tangan suami.
Isteri Tuntut Fasakh
Suami itu nanti akan memberikan kesan besar terhadap masa depan mereka dan anak-anak.
Ketika saya dalam penjara, sempat saya kenal seorang penagih dadah yang sudah 10 kali masuk penjara dan isteri dia minta fasakh dari mahkamah.
Ketika program ‘orientasi’ banduan baru di Penjara Kajang, seorang warden tanya banduan tersebut, “Apa sebab kau bercerai?”
Jawab dia, “Sebab tiada kesefahaman”.
Dan dan situ juga dia kena sindir dengan warden penjara;
“Kau sudah 10 kali masuk penjara, isteri mana yang boleh tahan?”
“Sudah 9 kali isteri kau bagi peluang dan bersabar, tapi kau tetap tak berubah-ubah! Itu bukan sebab tak sefahaman!”
Tapi Tak Mampu Bertahan & Bersabar
Itu bukan kes terpencil. Bahkan ada isteri penagih dadah inilah yang banyak bersabar.
Sudah lah nafkah tak bagi, dia masuk penjara isteri nak kena jamin turun naik mahkamah sampai berbelas kali!
Itu belum lagi cerita kesannya kepada anak-anak.
Saya sebagai ayah yang ada anak-anak perempuan yang sudah remaja, pastinya saya akan campur tangan dalam menentukan kepada lelaki mana saya nak serah amanah menjaga anak-anak saya nanti.
Bukannya main terima sahaja.
Kerena siapa suaminya nanti memberikan kesan besar kepada dirinya dunia mahupun akhirat.
Kashoorga : Memilih suami bukan seperti memilih ikan di pasar, namun jika sehabis baik memilih suami, namun takdir Allah mengatasi segalanya, apa daya kita.
Bekas isteri kahwin lain, bapa barulah sara anak. ‘Sepatutnya siapa punya anak, dialah bagi nafkah.’ Bukannya beri alasan masing-masing sudah ada keluarga baru lepas bercerai jadi harapkan bapa baru pula selesaikan nafkah anak-anaknya.
Salah konsep ya! Itu langgar hukum, nafkah anak tetap pada bapa kandun gnya sela gi nyawa dikandung badan. Jangan ambil rin gan hak seorang anak. Ikuti perkongsian Puan Farizal Radzali ini dan hadam baik-baik mesej yang disampaikan.
Nafkah anak yang belum mampu berdikari, jika si bapa masih hidup tapi telah berpisah dengan si ibu, tanggungjawab nafkah tetap pada bapanya, walau apapun kisahnya.
Nafkah anak yang belum mampu berdikari, jika si bapa telah meninggal dunia, dipertanggungjawabkan kepada datuk sebelah bapa, jika datuk telah tiada, tanggungjawab jatuh kepada saudara lelaki arwah si bapa.
Bapa Barulah Sara Anak
Bila saya menulis begini, ada yang menempelak, eleh…. itu semua orang tahu.
Ya, itu semua orang tahu. Tapi adakah semua ‘orang’ itu buat apa yang sepatutnya dia buat?
Haritu saya dengar dalam sebuah stesyen radio. Pemanggil seorang lelaki. Katanya bukan si bapa tak nak bagi nafkah. Kadangkala terasa diri seperti tak bermaruah, tak dihargai.
Selama ini hidup bersama, si bapalah mencari rezeki, memberi kesenangan, tapi setelah berpisah, seakan si bapa langsung tak berguna. Sebab itulah ada bapa yang tak nak bagi nafkah.
Saya agak terkejut dengan luahannya. Mungkin ada kisah hidupnya yang tak terluah.
Sepatutnya Siapa Punya Anak
Memang ada wanita yang bermulut jahat, menghambur kata nista sesuka hati setelah berpisah dengan suami. Tak dinafikan.
Tapi nafkah anak tetap kena bagi. Dosa si ibu tetap ditulis oleh penjaga bahu kiri, tapi nafkah bapa tetap wajib buat si anak.
Alasan paling selalu diberi untuk elak nafkah ialah masing-masing telah ada keluarga sendiri. Si bapa sudah berkahwin lain dan punyai anak yang perlu disara. Si ibu sudah berkahwin lain, biarlah suami baru yang sara.
Salah sungguh konsep itu. Siapa punya anak, dialah yang kena bagi nafkah. Suami baru si ibu itu, jika dia sudi menyara, itu adalah kerana ehsan. Tapi nafkah si bapa adalah kewajiban. Anak dengan isteri baru pun wajib, anak dengan bekas isteri pun wajib.
Selalu sangat kisah pengabaian nafkah ini muncul. Sedih. Bila si ibu menuntut, dikata tamak, tak bersyukur dengan apa yang ada. Bila tak dituntut, hmmm…..
Nafkah yang tak berbayar itu adalah hutang. Andai dihalalkan di dunia, belum tentu anda lepas di akhirat sana.
Andai tak mampu, betul-betul tak mampu, tak mampu yang Allah nampak, bukan yang manusia nampak, maka mintalah ehsan kepada yang lebih mampu. Saudara atau bekas isteri sendiri, atau keluarga bekas isteri. Jangan lepaskan begitu sahaja. Itu aniaya namanya.
Kashoorga : Pandai buat anak, pandailah bagi nafkah walaupun bercerai dengan si ibu.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.