Dek kerana komitmen pada pekerjaan ramai yang leka dan meninggalkan solat yang menjadi kewajipan buat umat Islam. Perkara ini diakui oleh seorang pramugari.
Namun kehadiran ustazah Asma Harun dalam satu penerbangan pulang dari umrah mendetikkan kesedaran dalam hati pramugari ini untuk menunaikan solat ketika di dalam kapal terbang.
Perkara ini diceritakan oleh Ustazah Asma’ Harun dalam catatan di akaun Facebook beliau yang menyentuh hati ramai.
“11 tahun bekerja sebagai pramugari, ini kali pertama saya tunai solat atas kapal terbang, sebelum ini saya tak ambil berat…”
SubhanAllah, itulah luahan seorang pramugari yang tiba-tiba datang memegang erat tangan saya. Waktu itu, saya bersama jemaah umrah pulang ke Malaysia dari tanah suci. Tak silap Saudi Airlines, pramugari tersebut bukan orang Malaysia. Kami berkomunikasi dalam bahasa inggeris.
Ketika itu kami bertolak malam, jadi apa yang saya fikirkan mungkin semua jemaah akan tidur dan tidak sedar bila masuknya waktu Subuh nanti. Jadi saya beritahu kekhuatiran ini kepada pramugari tersebut. Jika nak kejutkan jemaah seorang demi seorang agak mustahil kerana terlalu ramai.
IKLAN
Dengan keadaan pesawat yang gelap, suasana yang nyenyak untuk tidur, memang agak sukar. Jadi, saya pun cuba sedaya upaya memujuk pramugari tersebut untuk memberi keizinan menggunakan speaker pesawat bagi membuat pengumuman mengejutkan jemaah nanti.
Tetapi pramugari tidak mengizinkan kerana perbuatan saya ini melanggar prosedur.
Saya cuba pujuk berulang kali sehingga dia minta izin untuk bincang dengan kapten dahulu. Sementara itu, timbul rasa tak senang hati sambil berdoa agar dilembutkan hati kapten dan dipermudahkan urusan perbincangan tersebut.
Namun Alhamdulillah, dengan izin Allah, pramugari itu datang dan maklumkan kapten memberi keizinan. Allahu Akbar. Sungguh, saya rasa sangat bersyukur. Barulah dapat tidur sebentar dengan lega. Kemudian, bila hampir waktu Subuh, pramugari itu kejutkan saya untuk buat pengumuman.
IKLAN
“Assalamualaikum kepada semua jemaah. Sila bangun, sekejap lagi kita akan memasuki waktu solat subuh dan waktunya sangatlah pendek. Jadi boleh bersiap sedia untuk ambil wudhuk. Bagi perempuan, sekiranya ingin membersihkan hadas atau berwudhuk boleh ke tandas, jika boleh gunakan spray wudu’ masing-masing, jika dapat solat di tempat yang disediakan di bahagian belakang. Namun jika tidak, solat di tempat masing-masing dan pastikan menghadap kiblat.”
Tidak lama selepas selesai solat, pramugari tadi datang lalu memegang erat tangan saya. “Madam, tadi merupakan pengalaman pertama saya solat di dalam kapal terbang sepanjang 11 tahun bekerja sebagai pramugari.
Saya Muslim, hari ni saya jumpa orang yang bersungguh menjaga solatnya dan memikirkan tentang solat orang lain. Terima kasih Madam, kerana jadi asbab saya solat pada hari ini, jika tidak saya hanya solat bila tiada penerbangan.” Allahu Akbar, sebak mendengar luahan hati si pramugari. Dia bercerita sambil menangis dan bersungguh.
IKLAN
Alhamdulillah, benarlah hidayah itu milik Allah. Ditakdirkan bahawa pintu hatinya terbuka saat melihat kesungguhan hamba-hamba Allah yang ramai menunaikan kewajipan solat tanpa mengira tempat atau kekangan kemudahan yang ada.
Mungkin ramai lagi orang yang hadapi situasi yang sama dengan pramugari tadi walaupun di dalam organisasi yang berbeza. Maka perbanyakkanlah doa supaya ilmu dan hidayah itu sampai kepada kita semua.
Antara solat yang paling popular ditinggalkan pada hari perkahwinan adalah solat Zohor. Fenomena ini dapat dilihat berlaku di mana-mana sahaja.
Malahan ada di kalangan sanak-saudara sendiri yang meninggalkan solat pada hari pertama memikul amanah sebagai seorang suami/isteri. Sudah tentu ia situasi yang amat menyedihkan.
Masalah akan lebih banyak dihadapi oleh pengantin perempuan kerana perlu bermekap. Kebiasaannya waktu majlis bermula antara jam 11 – 12 pagi hingga 4 – 5 petang.
Bagi pengantin perempuan, mak andam akan tiba pada jam lebih kurang 10 pagi untuk memulakan sesi menyolek. Takkan masuk waktu Zohor, nak tanggalkan solekan, lepas solat nak solek balik? Leceh la kan?
Kalau ada pun pengantin yang sempat solat Zohor malangnya sudah di akhir-akhir waktu. Apakah kita akan terus membiarkan fenomena ini berlaku pada diri kita (pada yang masih bujang) atau berleluasa di kalangan keluarga dan teman-teman? Sudah tentu tidak bukan?
Berikut tip berguna untuk bakal pengantin baru untuk elak masalah ini berlaku hasil perkongsian wanita ini Annisa Solehah di laman sosial Facebook melalui pengalaman di majlis perkahwinannya tiga tahun lalu.
Tip untuk pengantin, yang tak nak solat zuhur di akhir waktu dan tak nak makeup 2, 3 kali
1) Pakai fullglove. Bukan yang jejaring ala-ala pwinsess tu taw, tapi yang full cover macam kak long pakai dalam gambar ni.
2) Ambik wudhu’ siap-siap sebelum makeup.
3) Jangan kentut!
Kalau awak buat no 3 ni, memang no 1 dengan 2 dah tak berguna lah
Tips ni berdasarkan pengalaman sendiri. Kak long tak pasti setiap pengantin akan salam pasangan ke tak mase rombongan pengantin lelaki datang, tapi kak long salam. Actually, sebab blur tak tau nak buat apa. Haha.
Takkan nak terus berdiri sebelah dia, segan ooiii. Disebabkan kak long berniqab, bila salam tu hidung jadi berlapik lah, so wudhu selamattt. Sebab dahi pun tak kena.
Pengakirannya, Zuhur pun tak delayyy. Tu yang paling penting.
Thank you husband, NorTaufiq Ishaq yang bagi idea full glove tu.
KASHOORGA: Walaupun kita seronok bergelar pengantin baru, perkara yang wajib perlu didulukan. Ada cara tertentu boleh digunakan dan salah satunya memakai sarung tangan dan mengambil wuduk sebelum itu. Apa yang penting niat untuk tunaikan solat dan dalam masa sama memikul tanggungjawab baru sebagai suami isteri.
Sumber Kredit: FB: Annisa Soleha-Niqab
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seorang ibu sebolehnya mahu yang terbaik untuk anaknya. Sebab itu seorang ibu akan sentiasa menegur dan memberi nasihat terhadap mana-mana tindakan anak yang dilihat tidak kena di matanya.
Kadang-kadang hampir setiap hari ada saja teguran yang diberikan oleh sang ibu hingga ada yang berasa rimas.
Namun begitu seorang anak perlu berlapang dada menerima teguran dan nasihat, jangan sesekali memberontak atau melawan jika nasihat dan teguran yang diberi tak dapat diterima sehingga menyebabkan ibu berkecil hati.
Apatah lagi sehingga melukakan hati ibu dan dan mengucapkan kata-kata seperti ‘mak tak nak cakap apa dah’, ‘apa nak jadi, jadilah’, ‘kalau mak nasihat sepatah, kau jawab 10 patah’.
Hati hati jika ibu keluar ayat ini
Menurut Ustazah Asma’ Harun jika ibu mengeluarkan kata-kata ini maka berhati-hatilah.
Ujar beliau sememangnya sifat seorang ibu sentiasa ingin memberi nasihat dan teguran.
“Ketahuilah bahawa sekiranya seorang anak menghalang ibunya untuk memberi nasihat, maka putuslah rahmat dalam hidupnya, ungkapnya.
“Apabila seorang ibu cakap ‘mak tak nak cakap apa dah’, ‘apa nak jadi, jadilah’, ‘kalau mak nasihat sepatah, kau jawab 10 patah’, berhati-hatilah.
“Kalau seorang ibu mula diam, mula tak bersuara, mula tidak mahu berkata apa-apa lagi untuk kehidupan anaknya, maka sebenarnya anak ini telah terputus laluan ataupun perantaraan rezeki daripada ALLAH, rahmat daripada ALLAH dan pertolongan daripada-NYA,” katanya dalam satu video yang dimuat dalam laman sosial Facebook miliknya.
Kepada mereka yang masih mempunyai ibu dan ayah yang sudah tua, Ustazah Asma’ menitipkan pesanan berharga buat renungan bersama.
Beliau menjelaskan, semua itu ujian buat kita kerana pada usia sebegitu, adakalanya ada sahaja suatu perkara yang tidak ‘kena’ pada mata mereka, menyebabkan orang tua kita bersuara.
“Ada sahaja benda salah dan hendak ditegur. Renungkanlah, bagaimana kita masih kecil dulu, ibu dan ayah sabar melayan kita, ulang salah yang sama walaupun sudah ditegur setiap hari.
“Begitulah yang berlaku kepada kita esok apabila tua. Bila kita tua, sampai masa akal kita mula ‘separuh’.
“Sebab itu hari ini bekalan kita sabar dengan anak. Walaupun kita diuji dengan anak, menantu atau cucu, jangan pernah berhenti berdoa untuk mereka,” ujarnya.
Sejak semalam tular mengenai satu status mengenai pertanyaan seorang isteri tentang status perkahwinannya kerana suami melarang dan akan menceraikan dirinya seandainya menerima suntikan vaksin. Apa yang menjadi pertanyaannya ialah dirinya sudah pun menerima suntikan berkenaan sebelum suaminya mengeluarkan kaat-kata itu kerana mereka merupakan pasangan jarak jauh.
Di page Mufti Wilayah Persekutuan, timbul pertanyaan dari seorang isteri yang mahu mengambil suntikan vaksin namun suaminya tak izinkan. Ikuti penjelasan berkaitan isu ini.
Assalamualaikum Datuk. Saya nak vaksin tapi suami saya tak izinkan langsung, sebab saya isteri dia kena dengar kata dia dalam undang-undang perkahwinan. Macam mana saya nak defend diri saya? Saya sedih.
RINGKASAN JAWAPAN
Dalam Islam adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang pihak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar.
HURAIAN JAWAPAN
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Sistem kekeluargaan Islam sangat memberi penekanan dalam aspek tanggungjawab atau hak-hak antara suami dan isteri. Suami isteri mesti bertanggungjawab dalam memastikan segala hak tersebut dilaksanakan dengan baik. Hal ini kerana, sebarang bentuk pengabaian terhadap hak dan tanggungjawab boleh menyebabkan keruntuhan dan kecelaruan berlaku dalam rumah tangga. Islam memberi penekanan yang jelas dalam perkara ini. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya).” Surah al-Baqarah (228)
Imam al-Thobari dalam menjelaskan ayat di atas, beliau menukilkan kata-kata al-Dhahhak bahawa jika para isteri taat kepada Allah dan para suami mereka, maka suami perlu berkelakuan baik serta bertanggungjawab dalam menunaikan hak-hak isteri dengan sebaik mungkin.(Rujuk:Jaami’ al-Bayan li al-Thobari, 4/531)
Selain itu, kesihatan dan keselamatan isteri merupakan hak yang wajib dipelihara oleh suami. Hal ini kerana aspek ini merupakan suatu tuntutan syarak dan maqasid syariah, bahkan ia berada dalam kategori al-Dharuriyyat al-Khamsah yang wajib setiap individu memeliharanya. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali R.H di dalam kitabnya:
Maksudnya: “Dan tujuan Syari’at itu ada lima, iaitu: untuk memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta mereka.” (Rujuk:al-Mustasfa min ‘Ilm al-Usul, 174)
Memelihara nyawa merupakan prinsip yang kedua terpenting mengikut urutan keutamaan untuk dijaga selepas memelihara agama. Justeru, Ikhtiar perubatan adalah bertujuan untuk memelihara nyawa termasuklah mengambil vaksin. Tambahan pula, dalam keadaan wabak yang semakin kritikal adalah satu keperluan untuk seseorang itu mendapat vaksin bagi mencegah jangkitan COVID-19.
Perkara yang perlu difahami ialah ketetapan oleh pihak kerajaan berdasarkan pandangan pakar-pakar yang dipercayai telah memutuskan untuk mengambil kaedah vaksinisasi sebagai langkah pencegahan dalam menangani wabak COVID-19.
Bagi kita sebagai seorang Muslim, Islam telah mengajar supaya merujuk kepada pakar dalam bidangnya. Hal ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:
Maksudnya:Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui. Surah al-Nahl (43)
Sebagaimana umat Islam dituntut agar memelihara lima perkara teras dalam kehidupan seperti agama, nyawa, akal, harta dan maruah. Oleh yang demikian, sebagai Muslim perlu menjaga kesihatan tubuh badan agar memelihara kelangsungan hidup berpanjangan. Lebih-lebih lagi apabila keadaan dunia dilanda dengan wabak yang berbahaya sehingga membawa kepada kematian. Oleh itu, kita perlu mencegah diri kita daripada terkena dengan wabak tersebut dengan cara yang ditetapkan oleh pemerintah seperti pematuhan SOP dan pengambilan vaksin yang dapat mengurangkan kebarangkalian dijangkiti wabak COVID-19 yang sedang melanda. Hal ini kerana kaedah fiqh yang masyhur ada menyatakan bahawa:
الضرر يُزَال
Maksudnya:Kemudaratan itu disingkirkan. (Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhoir, al-Subki, 1/41)
Berdasarkan kaedah fiqh ini, Syeikh Mustafa Al-Zarqa ada menyatakan bahawa sesuatu kemudaratan itu WAJIB dihilangkan atau disingkirkan. Kaedah ini berkaitan dengan kemudaratan dari sudut larangan melakukannya dan kewajipan mencegah dan menyingkirkannya setelah ianya berlaku. (Rujuk: Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, 179)
Oleh itu, sekiranya terdapat sesuatu yang boleh mendatangkan kemudaratan terhadap diri dan nyawa individu seperti wabak virus maka perlulah disingkirkan dan dihilangkan. Antaranya adalah dengan mengambil langkah berhati-hati terhadap sesuatu bahaya yang bakal menimpa seperti pengambilan vaksin yang turut termasuk dalam cara menyingkirkan kemudaratan daripada menimpa seseorang individu.
Oleh yang demikian, pengambilan vaksin ini selari dengan kaedah fekah ini. Sebaliknya, perbuatan meninggalkan pengambilan vaksin yang boleh memberikan kemudaratan jangkitan terhadap seseorang individu adalah tindakan yang bertentangan dengan kaedah fekah tersebut.
Justeru itu, sekiranya terdapat dakwaan bahawa vaksin ini akan memberikan kesan sampingan kepada individu yang menggunakannya, maka mudarat ini tidak sebesar jika dibandingkan dengan mudarat tidak mengambil vaksin secara total. Hal ini selari dengan kaedah yang menyatakan apabila bertembung dua mafsadah atau keburukan maka kita lakukan mafsadah yang lebih ringan kesannya. Hal ini seperti yang disebutkan oleh Imam Ibnu Nujaim:
Maksudnya:Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
(Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhair, Ibn Nujaim, 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa’ memperincikan kaedah tersebut bahawa maksud meraikan kemudaratan yang paling berat diantara kedua-dua mudarat itu adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Hal ini kerana segala kemudaratan dipertimbangkan untuk kita mengelak dari melakukannya sepertimana segala kebaikan dipertimbangkan untuk kita melaksanakannya.
(Rujuk: Syarah al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 201)
Dalam isu vaksin ini sekiranya benar terdapat kesan-kesan sampingan seperti demam-demam kecil dan seumpamanya, maka pengambilannya tetap diteruskan kerana ia bertujuan untuk mengelakkan kesan mudarat yang lebih besar yang bakal berlaku sekiranya ia tidak diambil seperti jangkitan wabak COVID-19 berskala yang lebih besar lagi.
KESIMPULAN
Berdasarkan huraian di atas adalah jelas tentang keperluan untuk menyambut usaha kerajaan ini dengan sebaiknya. Manakala dari sudut hubungan antara suami dan isteri pula adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang phak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar. Sumber : Mufti Wilayah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pada hari Jumaat ini marilah kita melakukan sunnah yang paling mudah tapi ramai yang tidak melakukannya iaitu memotong kuku.
Indahnya agama Islam ini kerana setiap...