Tiada apa yang lebih menyedihkan saat diuji dengan pemergian orang tersayang. Apatah lagi ia berlaku saat dunia diuji dengan wabak COVID-19 yang telah banyak memisahkan ibu dan ayah, anak dan keluarga yang maut angkara wabak ini.
Dalam satu perkongsian oleh seorang doktor, Dr Sakinah Kamarul Bahrin di IGnya, Sakinah_kb, doktor perubatan yang lengkap mengenakan sut PPE dilihat sempat mewudhukan ayahnya, IR Kamarul Bahrin bin Mohamad yang juga Pengarah Unit Mekanikal & Elektrik di Jurutera Perunding Zaaba Sdn Bhd, sebelum ditolak masuk ke Unit Rawatan Rapi akibat dijangkiti COVID-19.
Ternyata permintaan berwudhu yang diminta oleh bapanya itu menjadi permintaan terakhir apabila diberitakan meninggal dunia semalam selepas berjuang melawan wabak ini namun Allah menyayangi segala-galanya.
Melalui video yang dimuatnaik di laman Instagram @sakinah_kb, Dr Sakinah memaklumkan, ia merupakan permintaan ayahnya beberapa minit sebelum ditempatkan ke ICU yang dilihat agak lemah kerana kesukaran bernafas. Video ini telah ditonton oleh sejuta orang dan ramai yang memberinya kata-kata semangat untuk mereka sekeluarga kembali sembuh selepas ibunya dan enam lagi ahli keluarganya diuji positif COVID-19.
Dan sehari selepas dimasukkan ke ICU, Allah lebih menyayangi ayahnya dan ucapan perkongsian itu membuatkan ramai yang sebak.
Memaklumkan yang “penderitaan” abahnya berakhir dengan baik, Dr Sakinah turut memakkumkan arwah sempat berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu dan masalah kesihatan ini hanya dikesan pada penghujung Ramadhan.
“Alhamdulillah, ramai yang sayang abah. Terima kasih Allah atas segala kurniaan ini,” katanya sambil menambah dirinya sempat bercakap dengan abahnya agar tidak perlu risau dengan semua yang berlaku.
“Semua urusan di dunia ini Nor akan ambil alih, jangan risau. Kami akan urusakan. Mak, adik, Aizat akan kami jaga sebaiknya. Terima kasih abah kerana redha dengan Nor,” katanya yang menambah dirinya meminta maaf kerana membuat keputusan menghantar abahnya ke ICU.
Sambil mahu masyarakat mempercayai COVID-19 itu perkara benar-benar berlaku, dirinya mahu masyarakat menjaga penjarakan fizikal supaya tidak dijangkiti dan menjangkiti virus membunuh ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalau Nak Nikah, Bakal Isteri Letak Syarat Tolak Poligami.
Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Artikel berkaitan:Para Suami, Hati-Hati Bila Bergurau Soal Poligami Dengan Isteri
Arikel berkaitan: Setiap Pasangan Tak Perlu Ada Kawan Baik Lain Jantina, Boleh Jadi Punca Curang Zina
Soalan:
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga:
الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka.
Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh.
Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata:
Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih
Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis:
Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir:
Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan
Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”
(Surah al-Furqan: 74)
Wallahu a’lam.
Sumber : muftiwpi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Berhenti Sekolah Biasa, Nekad Hantar Anak Mengaji Al-Quran Bersanad.’ Bukan Mudah Buat Keputusan, Libatkan Masa Depan Anak
‘Berhenti dari sekolah biasa, nekad hantar anak mengaji al-quran bersanad.’ Bukan mudah buat keputusan libatkan masa depan anak, apatah lagi anak masih kecil dan bersekolah rendah.
Sesungguhnya ibu bapa yang kuat saja mampu membuat keputusan seberat ini dan menyerahkan segala-galanya pada Allah. Walaupun tak mudah tetapi percayalah Allah sentiasa membantu orang-orang yang meletakkan kebergantungan pada-Nya. Insyallah.
Artikel Berkaitan
Berhenti Sekolah Biasa
Ibu ini Aqma Laili mengambil keputusan nekad untuk menghantar anaknya ke tahfiz seusia sembilan tahun setelah menimbang banyak perkara. Siapa sangka Allah kurniakan kekuatan tak terhingga di saat dia membuat keputusan yang terbaik buat anak tercinta, Adam.
Ikuti perkongsian Aqma Laili ini,
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Bukan mudah untuk membuat satu keputusan yang besar melibatkan masa depan anak-anak.
Nekad Hantar Anak
Puas mengkaji, bertanya sana sini, kami usaha mencari serta menimbang tara antara madrasah. Lama mencari dan lama berfikir.
Entah dari mana datangnya kekuatan, dengan rela hati dan tenang kami mula berhentikan Adam dari Sekolah Rendah dan Sekolah Agama, untuk meneruskan Pengajian Al-Quran Bersanad di Madrasah yang terletak di Alor Gajah Melaka.
Mudah, segala proses berhenti sekolah, persediaan serta persiapan ke Madrasah dan proses daftar kemasukan ke Madrasah juga terasa lancar tanpa sebarang masalah. MasyaAllah.
Mengaji Al-Quran Bersanad
Kita hanya merancang, tetapi Allah yang Maha Mengatur. Kalau dulu happy sangat hantar Adam sekolah tak sampai lima minit dari rumah sampai dah sekolah. Tapi sekarang bertambah happy lepas nampak Adam tenang dan happy belajar nun jauh di Melaka. Rindu, jangan tanya…
Kepada yang membaca posting ni, nawaitu sis sekadar nak berkongsi rasa bahagia dan gembira sebagai mak, ayah. Jangan sesekali kita sangsi dengan apa yang telah DIA atur dan akan berikan kepada kita. Sis (Sister) masih jahil tapi tak mahu anak-anak sis start lambat.
Tentang masa depan Adam, insyallah harapan kami biarlah apa pun cita-citanya nanti, asalkan Al-Quran penuh di dada dan menjadikan da’wah maksud hidup.
Bukan Mudah Buat Keputusan
Mohon doa daripada semua yang membaca posting ni, agar Adam Aqif di terangi hatinya, dipermudahkan urusannya serta dapat menghafal Al-Quran dengan aman, tenang dan lancar.
Posting ini sekadar mahu berkongsi perjalanan keputusan besar melibatkan kami bertiga sebagai parent kepada Adam Aqif.
Moga dengan asbab ini boleh membuka mata hati, ruang dan peluang untuk semua di luar sana agar percaya dan yakin dengan keputusan terbaik buat pendidikan serta masa depan anak.
Moga dengan tiap keputusan kita akan memberi manfaat serta kebaikan buat anak-anak.
Baca Di Sini
Jurutera Minyak Hafiz Quran, Hafal 30 Juzuk Dalam Tempoh 10 Bulan
5 Panduan Wajib Tahu Sebelum Beli Al-Quran
Libatkan Masa Depan Anak
Perkongsian Aqma Laili membuatkan ramai warganet menyokong tindakannya dan mendoakan yang terbaik untuk anaknya, Adam.
Abee Maa Nezz
Tahniah kak Aqma Laili dan yakin dengan qada n qadar yang telah ditakdirkan.. Allah menjaga Adam bersama dua Malaikat yang ada bersama Adam. Semoga Adam menjadi bekalan ke syurga buat mu sekeluarga.Hanim Abdulhadihalim
Parents yg hebat. Semoga dipermudahkan buat Adam, ibu dan ayah. Betul tu bukan semua parents mampu buat keputusan macam ini, insyallah segalanya yang terbaik untuk Adam nanti.Sapinah Hanafi
Tahniah Aqma kerana berani membuat keputusan di luar kotak. Insyallah Allah akan mambantu hambanya yang ikhlas demi agamanya. Semoga Adam dapat menghabiskan pengajian dengan cemerlang dan menjadi insan yang bertaqwa serta berbakti kepada ibu bapanyaAin Vivian
Impian kak ain juga Aqma Laili,takdirnya Allah bagi izin kak ain ada anak sendiri dengan suami. Hendak hantar anak belajar agama, kejar agama Allah, nanti Dunia datang dekat kita. Doa, amal anak soleh jadi bekalan buat mak ayah.
Kashoorga : Semoga Allah permudahkan urusan anakanda Adam dalam proses pengajiannya di sana. Insyallah.
Sumber : Aqma Laili
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Rasa Selamat Bila Keluar Rumah Bertudung” – Zila Bakarin Akui Keinginan Berhijab Datang Tiba-Tiba
Alhamdulillah satu persatu selebriti tanah air kita melalui penghijrahan dengan menutup aurat.
Sebelum ini penyanyi Ernie Zakri, Dahlia Shazwan, Kilafairy, Linda Hashim dan Shiera Ijoy nekad untuk berhijab dengan sempurna. Dan kini giliran pelakon Zila Bakarin pula sudah berhijab.
Menurut pelakon yang sebelum ini terkenal dengan imej seksi, mengakui keinginan tersebut datang sendiri tanpa pendapat atau paksaan mana-mana pihak.
Ketika mengimbas kembali saatnya mula berhijab, hatinya mula terdetik untuk memakai tudung ia berkata ia secara tiba-tiba ketika mahu mengambil anaknya di sekolah.
“Semasa nak keluar ambik anak dari sekolah, saya rasa macam tiada seurat benang kat badan sedangkan saya pakai sweater dan jeans.
“Saya pergi kat kereta dan tiba-tiba rasa sejuk. Saya ulang alik keluar rumah pun rasa yang sama. Sampailah kali ketiga saya masuk rumah, dan terus terdetik untuk pergi ke laci dan ambik selendang dan terus pakai.
“Bila keluar rumah terus rasa macam selamat je,” katanya.
Artikel Berkaitan: Berkat Doa Ibu Bapa Tak Pernah Putus, Kilafairy Kini Tampil Manis Berhijab. Ramai Doakan Kekal Istiqamah!
Dalam pada itu, Zila turut berkongsi penglibatannya dalam program “Jom Celik Al-Quran” anjuran Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan Institut Pengajian Al-Quran (IPAQ).
Zila atau nama sebenarnya Rosmawati Bakarin berkata, program ini adalah perkara yang tidak dirancang.
Tambahnya, penglibatan dalam program tersebut adalah bantuan daripada Adam Corrie, walaupun berasa takut untuk menerima tawaran MAIWP pada mulanya.
Bagaimanapun Zila tidak mahu tidak mahu menangguhkan perkaran yang baik dan terus menerima tawaran tersebut.
Pelakon antagonis ini juga merupakan salah seorang rakan selebriti yang dilantik sebagai IKON bagi tersebut.
Artikel Berkaitan: “Alhamdulillah, Comel & Cantiknya Berhijab” – Hikmah COVID-19, Ernie Zakri Ambil Keputusan Bertudung Sepenuhnya
Program ini merupakan salah satu tanggungjawab fardhu kifayah MAIWP dalam memastikan umat Islam khususnya di Wilayah Persekutuan boleh dan mahir membaca Al-Quran sekurang-kurangnya bacaan surah yang menjadi rukun dalam solat.
Kashoorga: Pelbagai pilihan menarik yang murah untuk mereka baru berhijab di sini
SUMBER: GEMPAK.COM
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI