Siapa yang tidak kenal dengan kumpulan Slam, sebuah kumpulan lama yang telah meniti populariti dalam dunia muzik tanah air dan boleh diklasifikasikan dalam kategori `growth. Shah Nizam Abdul Halim atau lebih dikenali sebagai Shah Slam merupakan pemain gitar utama dan ketua kepada kumpulan Slam.
Sebelum menubuhkan Slam, Shah merupakan salah seorang pemain gitar kumpulan Exist (kini Exists) yang mula mencipta nama dengan lagu Untukmu Ibu pada tahun 1991. Itu serba sedikit latar belakang Shah. Hingga kini Shah masih aktif dalam dunia muzik namun apa yang mencuri perhatian ialah cara dia mendidik anak-anaknya.
Melalui perkongsian Shah di Instagramnya, Shah dilihat begitu menitikberatkan soal pendidikan agama. Malah suara Shah juga merdu di dengar mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.
Ulangkaji as sajdah.. saja je papa baca salah2 nak test Rania alert ke tak khihih..
https://www.instagram.com/p/By2Pw9PB53A/?utm_source=ig_web_copy_link
Ulangkaji surah al kahfi dgn Rania @hsyrania .. klau berdua dlm kete dgn dia suka revised balik surah2.. dia dah hafal tp asyik main henpon je bnyk lupa dah..hmm.. jom amalkan
https://www.instagram.com/p/Bq6yUZPBdq8/?utm_source=ig_web_copy_link
Dalam sibuk-sibuk dengan dunia nyanyian, Shah masih tetap luangkan masa dengan anak-anaknya. Melayan dan menyantuni anak-anak dengan penuh kasih sayang. Moga apa yang dikongsikan oleh Shah ini menjadi inspirasi kepada ibu bapa di luar sana dalam mendidik anak-anak mendekati agama Islam.
Sumber kredit: Shah Slam II
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Fahami Fungsi Dan Kedudukan Dalam Keluarga Antara Cara Bina Keluarga Bahagia Berasaskan Nilai-nilai Islamiah
Bagi membentuk keluarga yang sesuai dengan tuntutan Allah Subhanahu wa Taala iaitu sebuah keluarga yang berasaskan ideologi Islam terdapat beberapa perkara dan cara yang sepatutnya diketahui. Keluarga Islam adalah keluarga yang dibangun atas dasar ketaatan kepada Allah. Asas utama ialah mencari keredaan Allah.
Berikut dikongsikan tip bagaimana untuk membentuk keluarga yang sesuai dengan tuntutan Allah iaitu sebuah keluarga yang berasaskan ideologi Islam.
1. Asas dari pernikahan tersebut adalah akidah Islam, bukan manfaat ataupun kepentingan. Dengan menjadikan Islam sebagai landasan, maka segala sesuatu yang terjadi dalam keluarga tersebut dirujuk kembali pada Islam.
2. Adanya visi dan misi yang sama antara suami isteri tentang hakikat, tujuan hidup dan berkeluarga dalam Islam.
3. Memahami dengan benar fungsi dan kedudukan masing-masing dalam keluarga dan berusaha sedaya upaya menjalankannya sesuai dengan tuntutan Allah dan RasulNya.
4. Menjadikan Islam dan syariatnya sebagai penyelesaian terhadap seluruh permasalahan yang terjadi dalam kehidupan berkeluarga. Halal dan haram dijadikan landasan dalam melakukan sesuatu, bukan hawa nafsu.
5. Mengamalkan amar makruf nahi mungkar di antara sesama anggota keluarga sehingga seluruh anggota keluarga sentiasa berjalan pada landasan Islam.
6. Menghiasi rumah dengan membiasakan melakukan amalan-amalan sunnah seperti membaca al-Quran, bersedekah, melakukan solat sunnah, dan sebagainya.
7. Sentiasa berdoa kepada Allah dan bersabar dalam apa jua situasi
Sumber: Info Syariah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
9 Amalan Menjemput Rezeki Bila ‘Berbakti’ Kepada Anak, Rezeki Datang Mencurah-curah
Sesuatu yang kita dapat dan miliki, itulah rezeki kita. Percaya atau tidak, syukur atau ingkar, rezeki itu datang pada tempat dan waktu yang tepat. Rezeki yang diperolehi bukan sepenuhnya milik kita. Ini kerana dalam rezeki kita, ada rezeki orang lain.
Sebagai contoh, seorang bapa dengan anaknya. Rezeki yang diperolehi akan lebih berkat jika dikongsi bersama keluarga. Jika kita berkira dengan anak, rezeki akan berkira dengan kita. Pernah tak kita terfikir? Orang tua-tua cakap bila ada anak, rezeki murah. Tapi lain jadi kat kita, anak dah ramai tapi rezeki masih sama macam masa belum ada anak.
PENGALAMAN SENDIRI
Alhamdulillah selepas annur rania dilahirkan rezeki saya mudah je masuk. Kadang-kadang rezeki tak di sangka-sangka dapat. Dapat tawaran kerja di kampung halaman. Padahal tak pernah terfikir pun saya boleh dapat sebab ramai sangat calon yang temuduga.
Masa berhenti kerja lama gaji pada bulan tu di tahan sebab berhenti tak cukup notis. Susah jugak nak survive bulan tu dengan komitmen yang ada tapi alhamdulillah semua berjaya di harungi. Rezeki ada je untuk bayar semua.
SEMUA BERUBAH BILA SAYA LEKA
Di tempat baru kerja bertambah banyak, kadang-kadang balik ke rumah jam 9-10 malam. Kurang luangkan masa dengan keluarga dan anak-anak. Sedikit demi sedikit wang gaji tak cukup.
Bila wang tak cukup mulalah berkira-kira dengan anak. Mainan rm5 pun tak belikan. Sanggup biarkan anak menangis berlinangan air mata. keluar beriadah jauh sekali.
Pada mulanya salahkan gaji yang sedikit jika banding dengan gaji dulu. Tapi sebenarnya semakin jauh kita mengabaikan anak semakin jauh rezeki akan bai bai kita.
Anak-anak adalah anugerah setiap insan bergelar ibu bapa. Mereka adalah amanah Allah kepada kita. Mereka adalah masa depan generasi kita.
Besar tanggungjawab kita untuk membesarkan mereka jadi seorang anak yang setia kepada negara dan agama. Saya tidak manjakan anak cuma saya tidak pernah berkira dengan anak.
SEMBILAN AMALAN SAYA BAGI MENJEMPUT REZEKI KETIKA ‘BERBAKTI’ PADA ANAK
1. Kanak-kanak pantang nampak mainan. Sebulan sekali beri mereka reward mainan yang mereka nak. Selagi termampu berilah barang kesukaan mereka. Apalah sangat mainan rm5-rm10 asalkan mereka happy. Ingat jika mereka happy kita sebagai ibu bapa turut happy, sama jugak jika sebaliknya. Bila keluarga happy baru rezeki mudah nak datang.
2. Berikan mereka pelajaran yang terbaik. Jangan pilih taska sebab sehala laluan ke tempat kerja sahaja. Fikirkan jugak keperluan anak-anak untuk belajar. Banyak taska hanya buka televisyen sahaja masa belajar. Taska yang bagus ialah yang penuh dengan aktiviti yang membantu perkembangan otak anak-anak.
3. Luangkan masa bersama anak-anak at least seminggu sekali. 6 hari masing-masing sibuk dengan urusan berbeza, apa kata sehari seminggu buat something bersama. Contoh jalan di zoo atau bawak anak-anak ke learning center. Banyak pusat learning center di malaysia yang bagus untuk perkembangan mereka.
4. Sediakan keperluan yang terbaik untuk mereka. Jangan recycle sahaja. Apa perasaan si adik yang hanya recycle barangan abang dan kakak. Contoh belikan baju baru kesukaan mereka. Mesti perasaan sayang tu bertambah-tambah.
5. Banyak kaedah pembelajaran awal kanak-kanak yang membantu perkembangan otak kanak-kanak sudah ada. Laburlah sedikit untuk masa depan mereka. Tahu tak 90% otak kanak-kanak berkembang sewaktu umur 0-6 tahun? Semua bahagian kritikal otak berkembang masa ini.
6. Sentiasa prihatin dengan perubahan sikap anak-anak. Jangan sentiasa fikir mereka akan cari jalan sendiri sebaliknya bantu selagi mereka boleh di bantu. Percaya tak yang kanak-kanak 1-6 tahun pun boleh kena STRESS? Sekali mereka stress dan kita tidak bantu emosi mereka akan terbantut dan boleh jadi serius.
7. Jangan marah anak tanpa berfikir panjang. Bila nak marah tu paksa diri diam atau minum air dan wuduk. Lebih baik berdiam diri dari marah dan terkeluar kata-kata kesat. Masa ini anak-anak masih belajar dan mereka akan ikut cara anda walaupun masa marah. Jika baik yang mereka nampak maka baiklah mereka buat.
8. Setiap kanak-kanak ada perkembangan berbeza. Fahami dan cuba bantu mereka. Berikan keperluan yang diperlukan bukan yang kita mahukan. Berhenti dari membanding dengan kanak-kanak lain.
9. Sebagai ibu bapa jangan berkira nak belajar ilmu parenting sebab tanpa ilmu bagaimana kita nak didik anak agar berilmu. Anak-anak ada kaedah dan cara pembelajaran berbeza, keperluan fisiologi pun berbeza. Kalau bayi kena tidur 14-17 jam, lain pulak untuk anak berumur 3-5 tahun kena tidur 10-13 jam sehari.
Alhamdulillah selepas saya praktis 9 amalan di atas rezeki mencurah-curah masuk. Satu persatu hutang dapat habis. Bisnes pun semakin berkembang sehingga mampu upah 5 orang staf.
Rezeki adalah ketetapan dan tidak wajar kita merasa ragu dengan rezeki yang diperlukan bagi membesarkan zuriat kita.
“Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan. Kami-lah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31)
Nak rezeki mencurah-curah cuba curah dulu kasih sayang kat anak isteri. Barulah rezeki datang mencurah-curah.
Sumber kredit: FB: Mohd Fhais
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Letaklah Nama Yang Elok Sebab Ia Faktor Pembentukan Peribadi Si Empunya Diri
Soal pemberian nama adalah satu perkara yang dititikberatkan oleh syarak. Ini kerana, penamaan nama yang baik merupakan antara faktor dalam membentuk peribadi yang soleh pada diri seseorang itu.
Berikut merupakan beberapa nas nabawi yang menunjukkan kepada hal tersebut:
Daripada Abu al-Darda’ RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَأَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ
Maksudnya: Sesungguhnya kamu semua akan diseru pada hari kiamat kelak dengan nama kamu dan nama bapa-bapa kamu. maka perelokkanlah nama kamu.
PETIKAN ANTARA NAMA DAN KEPERIBADIAN
Sebahagian para ulama menjelaskan bahawa terdapat kaitan yang ketara di antara nama dengan seseorang yang dinamakan dengan nama tersebut.
Imam Ibnul Qayyim rahimahullah berkata: Secara kesimpulannya, akhlak serta perbuatan-perbuatan yang buruk itu ada hubungkaitnya dengan nama. Demikianlah nama-nama yang baik akan mendorong kepada akhlak dan perbuatan yang baik. Dan tidaklah Rasulullah SAW itu dinamakan dengan Muhammad melainkan kerana banyaknya ciri-ciri dan sifat terpuji pada diri baginda SAW. Dan sesungguhnya pemilik nama yang baik kadangkala malu dengan namanya, dan kadangkala disebabkan namanya itulah yang mendorong seseorang melakukan perbuatan yang sesuai dengan namanya serta meninggalkan apa yang bercanggahan dengannya.
Disebabkan perkaitan inilah para ulamak membahaskan hukum menukar nama, perinciannya dibahaskan oleh imam Ibnul Qayyim di dalam fasal ketiga pada kitab beliau Tufhatul Maudud ketika membahaskan galakan menukar nama kepada nama yang lain disebabkan maslahah.
Antara dalil yang menunjukkan kepada galakan menukar nama yang kurang elok ialah hadis riwayat Abu Hurairah RA:
عَن أبي هُرَيْرَة أَن زَيْنَب كَانَ اسْمهَا برة فَقيل تزكي نَفسهَا فسماها رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم
Maksudnya: Bahawasanya pada asalnya nama Zainab ialah Barrah, maka dikatakan kepadanya “engkau memuji diri sendiri” maka rasulullah SAW pun menukarkan namanya kepada Zainab. Riwayat Al-Bukhari [6192]
Selain itu, terdapat juga hadis lain yang berbunyi:
عَنِ ابْنِ المُسَيِّبِ، عَنْ أَبِيهِ: أَنَّ أَبَاهُ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «مَا اسْمُكَ» قَالَ: حَزْنٌ، قَالَ: «أَنْتَ سَهْلٌ» قَالَ: لاَ أُغَيِّرُ اسْمًا سَمَّانِيهِ أَبِي قَالَ ابْنُ المُسَيِّبِ: «فَمَا زَالَتِ الحُزُونَةُ فِينَا بَعْدُ
Maksudnya: Dari Ibn al-Musayyib dari bapanya bahawa atuknya bertemu dengan nabi SAW, lalu nabi SAW bertanya kepadanya, apa nama kamu, maka dia menjawab Hazan, lalu kata Nabi SAW nama awak sekarang ialah Sahl, maka dia berkata saya tidak akan menukar nama yang telah diberikan kepada saya oleh ayah saya. Kata Ibn al-Musayyib: Maka sejak itu, kesedihan sentiasa menimpa kami. Riwayat al-Bukhari [6190]
Berdasarkan hadis-hadis di atas dan juga hadis-hadis lain yang berkait tentang pemberian nama ini, para ulamak telah mencapai kepada beberapa konklusi:
1) Kita dituntut untuk menukarkan nama seseorang kerana kejelekannya dan keburukannya. Contohnya ialah nama Abdul Ka’abah, kerana nama tersebut terdapat unsur syirik padanya.
2) Begitu juga kita dituntut untuk menukarkan nama kerana maslahah tertentu walaupun nama itu baik pada asalnya. Seperti nama Barrah dan Kharunnisa’. Ini kerana Barrah bermaksud yang banyak membuat baik manakala Khairunnisa’ bermaksud sebaik-baik wanita.
3) Kita dituntut untuk mengelakkan nama yang boleh membawa kepada mempercayai sial. Contohnya seperti nama hazan yang bermaksud kesedihan, nama sebegini boleh membawa kepada mempercayai bahawa segala musibah yang ditimpa insan yang bernama hazan ini ialah kerana namanya yang membawa kepada kesedihan. [Lihat Syarh Muntaha al-Iradat, 1/615]
Atas dasar ini Imam al-Nawawi memakruhkan untuk menamakan anak dengan nama yang jelek dan nama yang terdapat padanya unsur kecelakaan [Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 417/8]
PERSOALAN NAMA TERLALU BERAT UNTUK DITANGGUNG
Berkaitan isu anak tidak mampu menanggung nama kerana nama tersebut berat dan sebagainya, tidak jumpai apa-apa penjelasan yang berasas di sebalik dakwaan tersebut.
Dikhuatiri kepercayaan tersebut mempunyai unsur-unsur khurafat. Ini kerana para ulamak telah mentakrifkan khurafat sebagai:
الاعتقاد بما لا ينفع ولا يضر ولا يلتئم مع المنطق السليم والواقع الصحيح
Maksudnya: Khurafat ialah sebuah kepercayaan kepada perkara yang tidak bermanfaat, tidak memudharatkan dan tidak bersesuaian dengan akal yang sejahtera dan realiti semasa.
Kepercayaan ini juga dikhuatiri bercanggah dengan aqidah yang sejahtera yang wajib diimani kesemua muslim iaitu hanya Allah SWT sahaja yang boleh beri manfaat atau mudarat
Firman Allah SWT:
وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّـهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
Maksudnya: “Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaNya. Allah melimpahkan kurniaNya itu kepada sesiapa yang dikendakiNya dari hamba-hambaNya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.” Surah Yunus (107)
Kata imam Ibnu Kathir ketika menafsirkan ayat ini:
“Sesungguhnya kebaikan, keburukan, manfaat dan bahaya hanyalah milik Allah SWT sahaja. Tidak ada sesuatu pun menyekutui-Nya dalam hal yang demikian. Maka hanya Allah sahajalah yang berhak diibadahi. Tidak ada sekutu bagi-Nya.”
Kepercayaan ini juga mempunyai unsur mempercayai perkara-perkara sial yang telah jelas dilarang hadis baginda SAW:
لاَ طِيَرَةَ
Maksudnya: Tiada thiyarah/kepercayaan sial di dalam Islam.
Pandangan bahawa mempercayai sesuatu nama itu sebagai berat dan tidak mampu ditanggung oleh seseorang adalah kepercayaan yang tidak didasari dengan bukti-bukti yang jelas. Seeloknya jauhkan diri daripada kepercayaan ini.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI