Isi Kandungan
ToggleAlhamdulillah masih ada rezeki, jumpa orang jujur. ‘Terlupa hantar cuci, dua tahun tauke kedai emas yang dikenali dengan nama Tauke Chan, tolong simpan gelang.’
Benarlah kejujuran itu penting dalam apa urusan sekalipun termasuklah dalam urusan perniagaan. Jika kita jujur, insyallah pelanggan percaya dan sayang.
Begitulah kisah yang dikongsikan oleh Ibu Zarah dan ambil pengajaran dari sikap Tauke Chan ini.
Artikel Berkaitan: Untungnya Lahir Bulan Mac Walaupun Kelam Kabut Bab Pilih Pasangan, Tapi Seorang Yang Baik, Jujur & Manja
Alhamdulillah Masih Ada Rezeki
Bismillah…
Jujur….
Zaman dulu-dulu, kita orang suka cuci emas. Hantar dekat kedai emas, free saja. Lepas cuci atau celup emas, bersinar-sinar gelang itu Satu hari ibu singgah dan hantar cuci gelang berlian dekat satu kedai emas di Klang dan tinggalkan gelang itu di situ. Kedai ini memang favourite arwah mak dan keluarga.
Jumpa Orang Jujur
Masa kecil suka ikut mak pergi kedai emas ini sebab dapat minum air kotak free dan dapat purse kecil yang comel . Ibu pesan dengan Tauke Chan, balik pasar, saya singgah ambil.
Kalut punya pasal, lupa nak ambil. Terus balik rumah dan tak ingat pun pasal gelang itu.
Gelang itu adalah hadiah arwah mak dan memang jarang dipakai sebab berlian ini tak boleh buat basahan (pakai hari-hari) takut batunya cicir.
Terlupa Hantar Cuci
Tahu tak? selepas dua tahun Tauke Chan call ibu.
“Eh, Jaharah, kamu tak nak ke gelang berlian kamu? Itu kedai emas pun sudah tutup dan awak punya gelang ada pada aku, aku tolong simpan.
“Aku cari kau, tanya orang sana sini nak bagi kau punya gelang. Baru hari ini aku dapat kau punya nombor telefon. Mari sini kedai baru dan ambil ko punya gelang”.
“Ya Allah! Chan… Macam mana boleh lupa langsung pasal gelang ni… Alhamdulillah, masih ada rezeki gelang itu bertuankan ibu.
Baca Di Sini:
2 Tahun Tauke Emas Tolong Simpan Gelang
Aduhai… Subhanallah, 2 tahun dia simpan dan 2 tahun itu ibu lupa langsung pasal gelang tu..
Bila pergi dan ambil gelang itu, Tauke Chan duduk gelakkan ibu. Bertalu-talu ucapan terima kasih padanya dan tahu apa katanya?
“Ini barang bukan Chan punya, ini barang Jaharah punya mana boleh Chan ambil, nanti Chan mati, susah!”.
Baik hati dan jujurnya Tauke Chan ni.
Jujur is real!. Memang ada orang yang jujur dalam dunia ini, tak kira bangsa dan agama.
Berbahagialah menjadi orang yang jujur
Kashoorga : Jujur dan amanah memang mahal harganya, namun sikap jujur ini tak mengenal bangsa dan agama.
Sumber: Ibu Zarah
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Harta Faraid, Ujian Jaga Amanah & Tak Lupa Tanggungjawab” – Peguam Kongsi Pengalaman Urus Pembahagian Harta
Tidak dinafikan, perebutan harta pusaka membabitkan waris kepada mereka yang sudah meninggal dunia sering jadi pertikaian dalam kalangan ahli keluarga.
Lebih-lebih lagi jika si mati tidak meninggalkan sebarang wasiat kepada mereka yang masih hidup.
Artikel Berkaitan: Banyak Hutang, Cara Waris Boleh Pastikan Arwah ‘Damai Di Sana’
Malah ada yang sanggup putus keluarga semata-mata bagi memastikan harta yag ada jatuh ke tangan mereka. Lebih teruk ada yang menggunakan ilmu sihir dalam memastikan segala keinginan mereka tercapai.
Dalam satu perkongsian oleh seorang Peguam, Nor Zabetha Muhamad Nor di laman sosial Facebook memberitahu pengalamannya berdepan kes perebutan harta pusaka oleh waris si mati.
Menurutnya kebiasaan individu yang tidak pernah ambil tahu perihal si mati yang paling banyak mempersoalkan soal harta yang ditingalkan si mati.
Ayuh ikuti perkongsiannya yang boleh dijadikan ingatan buat kita yang masih hidup.
Kalau terbaca isu berebut harta si mati, memang saya tak boleh lepas merasakan perasaan ‘tak patut’.
Firma kami selalu juga dirujuk dengan berkaitan harta pusaka. Isu ini selalunya sangat sensitif. Kubur masih merah, sudah adik-beradik berebut berharta.
Kadangkala bila tidak kena gaya sehingga berparang-parang, bergaduh tak tentu hala, sentiasa bermasam muka, sehingga tidak bertegur sapa. Harta si mati punya pasal.
Soalan selalu saya tanya kepada isteri atau suami yang mendapatkan pandangan, biasanya: “Adik-beradik si mati, waktu hidup ada bertanya khabar? Ada melawat?”
“Tidak”
“Kalau minta tolong bila waktu susah, ada membantu?”
“Tidak”
Saja. Saya ingin tahu. Apa tidaknya, bila berlaku kematian, yang tidak bertanya khabar sewaktu hidup dahulu tetapi yang inilah yang selalu terpaling awal mempertikaikan tentang harta pusaka.
Yang apabila waktu hidup si mati, tidak langsung membantu namun terpaling awal juga selalu menuntut. Kalau waktu hidup itu bukan main payah hendak kita harapkan tetapi bab menuntut harta, dia dibarisan paling hadapan mempertikaikan hak.
Artikel Berkaitan: Rupanya Lepas Kematian Suami, Tanggungjawab Cari Nafkah Anak-Anak Jatuh Pada Datuk Atau Pakcik, Bukan Ibu
Terpaling awal mempertikaikan harta si mati, lebih awal berbanding si isteri atau suami yang sama-sama berkongsi hidup, bersama merasa susah dan senang, bersama-sama tahu pahit menjerih bekerja mengumpul harta membela anak-anak dan membayar tanggungan itu dan ini tanpa bantuan adik-beradik.
Tetapi yang terpaling awal menuntut harta si mati itu selalunya yang sama-sama tidak merasa susah dan payah sewaktu hidup. Yang tidak menghulur bantuan. Yang tidak bertanyakan khabar dan berita.
Tetapi apabila berlaku kematian, yang terpaling awal menuntut ini biasanya yang akan kata “Ini Faraid, kita ikut undang-undang Islam. Ini hak kami”. Yang bab ini mereka tahu hak. Mereka taat dan ingin tuntut perintah Allah.
Tetapi mereka pandai memilih. Mereka pilih untuk taat tentang isu pembahagian faraid tetapi memilih tidak taat pada bahagian menyelesaikan hutang si mati, zakat si mati atau menjalankan tanggungjawab terhadap anak-anak atau pasangan si mati.
Tetapi setelah dapat harta, hilang begitu sahaja. Sekali lagi lupa hendak bertanya hak balu atau duda yang kematian pasangannya yang tercinta. Yang kalau hendak dikira, merekalah paling bersedih, sudahlah kehilangan diasak pula dengan isu harta oleh adik-beradik yang tak reti sabar menunggu harta diagih-agihkan.
Setelah dapat harta, langsung yang terpaling awal ini tidak bertanya tentang hal anak-anak si mati. Cukup makan ke tidak? Perbelanjaan semua bagaimana? Tidak peduli langsung. Kerana dia hanya taat pada perintah Islam faraid sahaja, tidak yang lain.
Kalaulah pasangan atau anak-anak si mati tidak cukup perbelanjaan selepas kematian si mati, manalah tahu atas dasar kemanusiaan ingin didermakan sedikit bahagian faraid yang diperolehi dari si mati secara percuma itu. Tetapi tidaklah perkara ini berlaku.
Sebenarnya selepas memperolehi harta, nafkah anak-anak si mati perlu diambil tahu dan kalau anak-anak masih belum baligh, waris si mati yang mewarisi harta perlu menanggung nafkah anak-anak si mati.
Kadangkala harta faraid ini, saya lihat sebagai ujian juga kepada yang hidup ini. Adakah kita cukup kuat menahan ujian harta? Setelah menerima harta ini, adakah kita cukup kuat untuk menahan dugaan supaya amanah dan tidak lepas tanggungjawab kita?
Adakah kita ini bermulia hati dan cukup kuat setelah menerima harta, menjaga hal ehwal dan kebajikan anak dan isteri si mati?
Kita sebagai orang Islam tahu tentang hukum faraid. Benar sebagai orang Islam, wajib kita ikut. Tetapi, betapa mulia sekiranya, yang tidak bertanya khabar, yang tidak peduli tentang hal rumah tangga si mati, susah senang si mati bermulia hati mendermakan bahagian mereka kepada anak-anak atau pasangan yang lebih memerlukan.
Pernah dahulu saya berkongsi tentang kisah bagaimana seorang anak, yang terlibat dalam kemalangan sehingga dipotong kaki. Dia koma dan ayahnya menggunakan wang pampasan yang patut dia dapat.
Sedikit pun tidak diberikan kepada anaknya, habis dibelanjakan oleh ayahnya untuk diri sendiri. Yang kehilangan kaki, si anak. Yang masa depan berubah selama-lamanya, si anak. Tetapi yang menikmati harta dan yang mendapat kesenangan dari derita si anak adalah ayah.
Begitulah ujian duit dan harta ini sampai manusia jadi alpa dan lupa pada tanggungjawab, sampai tidak rasa ihsan dan belas, sampai lupa hubungan anak-beranak.
Malahan ada jenis yang duit bukan menjadi haknya juga sanggup dirampas, selagi mana ada peluang. Kes begini selalunya apabila melibatkan ahli keluarga yang diamanahkan sebagai pemegang amanah bagi harta anak-anak si mati yang belum mencapai usia. Disalah tadbir dan disalah urus.
Ingatlah, kehidupan ini sementara. Harta dan dunia juga sementara. Kalau bukan hak kita jangan ambil.
Kalau hak kita sekalipun, kita merasakan lebih mulia sekiranya menderma demi menjaga hak dan kebajikan anak-anak dan pasangan si mati. Maka dermalah. Besar balasannya.
Oleh Nor Zabetha
Artikel Berkaitan: “Curang Bukan Sebab Kekurangan Fizikal Pasangan, Tapi Iman Makin Menipis…” – Peguam Dedah Kisah Sebenar ‘Beauty And The Beast’
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pakar Kewangan Shariah Jelaskan Kenapa Umat Islam Kena Keluarkan Zakat 69% Dari Dividen KWSP 5.2 % Pelaburan Konvensional
Baru ini Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengumumkan dividen bagi tahun 2020. Kadar dividen bagi Simpanan Konvensional adalah sebanyak 5.20 peratus manakala bagi Simpanan Shariah pula kadar dividen diumumkan adalah sebanyak 4.90 peratus.
Jumlah pembayaran dividen bagi pelabur konvensional pada 2020 adalah sebanyak RM42.88 bilion sementara sebanyak RM4.76 bilion dibayar kepada kira-kira 7.5 peratus umat Islam yang memilih pelaburan Shariah berbanding konvensional.
Dalam satu perkongsian di fb oleh Dr Zaharudin Abdul Rahman yang juga Penasihat Shariah Kewangan Islam terkemuka berkata, umat Islam harus membayar zakat pada kadar 69 peratus dari hasil dividen 5.20 dari Pelaburan Konvensional kerana ia dilaburkan ke pelaburan tak patuh shariah.
Bagi umat Islam yang masih belum beralih ke Akaun Simpanan Shariah dan masih kekal dengan akaun Simpanan Konvensional, 69% dari dividen konvensional itu perlu dibersihkan, iaitu 69% dari 5.20%.
Portfolio akaun Simpanan Shariah semuanya dilaburkan ke pelaburan halal dan begitu juga seluruh pendapatannya iaitu RM 4.76 billion itu.
Manakala dana simpanan konvensional dilaburkan secara bercampur dengan 69% pendapatan dari RM 42.88 billion itu datang dari pelaburan tidak patuh shariah seperti perbankan konvensional, insuran, interest etc. Atas sebab itu bagi mereka yang mementingkan halal dan keberkatan pada tahap maksimum, perlulah beralih ke akaun simpanan Shariah atau lakukan pembersihan.
Berikut pula kadar pembersihan bagi tahun-tahun sebelumnya:
Divuden 2017: Simpanan Konvensional (SK) 6.9%
Simpanan Shariah (SS) 6.4%
Pembersihan dividen untuk SK : 64%
Dividen 2018: SK 6.15% / SS 5.9%
Pembersihan dividen untuk SK : 68%
Dividen 2019: SK 5.45%/ SS 5.0%
Pembersihan dividen untuk SK : 71%
Dividen 2020: – SK 5.2% / SS 4.9%
Pembersihan dividen untuk SK : 69%
Menurut peruntukan perlembagaan & undang-undang sedia ada, tiada pihak boleh memaksa sebarang peralihan ke akaun Shariah atau pembersihan dividen, ia tertakluk kepada diri masing-masing.
Kami hanya memberi panduan dan cadangan serta nasihat. Peralihan ke akaun simpanan Shariah kini boleh dilakukan secara online melalui i-akaun kwsp masing-masing.
Bahkan di fbnya, Dr Zahirudin turut berkongsi satu hadis ini.
Nabi Muhammad bersabda:-
يأتي على المرء زمان لا يبالي المرء ما أخذ منه ، أمن الحلال أم من الحرام
Ertinya : Akan sampai satu zaman dimana manusia tidak lagi menghiraukan dari sumber mana diperolehi hartanya, sama ada dari yag halal atau yang haram ( Riwayat Al-Bukhari).
82.0 peratus muslim masih memilih pelaburan konvensional KWSP
Masa yang sama, dalam satu perkongsian oleh Elzar Shariah di page Shariah Screener turut memaklumkan kadar peratus umat Islam yang tidak beralih ke Simpanan Shariah agak tinggi iaitu 82.9 peratus sebaliknya kekal pada pelaburan Konvensional.
Baca perkongsiannya:-
Angka-angka yang menarik untuk kita hayati dan insafi dari kenyataan media berkenaan dividen KWSP semalam:
1. Aset pelaburan mencecah RM1.02 trilion (1bilion = 1,000 juta, kalau 1trilion = 1,000 bilion)
2. Bilangan ahli KWSP 14.89 juta atau 45% daripada penduduk Malaysia yang berjumlah 32.7 juta (Perangkaan Demografi Suku Tahun Keempat 2020, Malaysia, Jab. Statistik)
3. Ahli yang telah bertukar ke Simpanan Shariah 1.12 juta sahaja (7.5%)
4. Berapa % ahli beragama Islam yang belum tukar ke Simpanan Shariah:question:
Kalau kita guna data 'Anggaran Penduduk Semasa, Malaysia, 2020, Jabatan Statistik', 69.6% penduduk Malaysia adalah bumiputra yang boleh kita anggap sebagai majoritinya adalah beragama Islam.
Kalau % yang sama (69.6%) digunakan ke atas ahli KWSP = 10.36 juta ahli beragama Islam. Kalau kita anggap 1.12 juta ahli yang telah tukar Simpanan Shariah semuanya adalah beragama Islam, maka baki 9.24 juta (89.2%) masih dengan Simpanan Konvensional.
Itu belum kita bercakap pasal orang Islam yang masih menggunakan instrumen perbankan konvensional Akaun bank, pinjaman kereta dan rumah, kad kredit dan sebagainya.
5. Jumlah agihan dividen :moneybag: RM47.64b yang diagihkan kepada Simpanan Shariah sebanyak RM4.76b (10%) dan RM42.88b (90%) kepada Simpanan Konvensional.
Yang ini menarik, peratusan ahli Simpanan Shariah adalah 7.5% sahaja, tetapi peruntukan bagi bayaran dividen lebih tinggi iaitu 10% walaupun kadar dividen Simpanan Shariah lebih rendah. Ini mungkin menunjukkan purata simpanan ahli Simpanan Shariah adalah lebih tinggi berbanding ahli Simpanan Konvensional.
6. Ada yang bertanya bagaimana peratusan penyucian dividen Simpanan Konvensional ditentukan sebanyak 69%. Kalau dilihat gambarajah Model Operasi Simpanan Shariah, aset pelaburan KWSP diasingkan kepada portfolio konvensional dan portfolio syariah. Simpanan Shariah hanya melabur di dalam portfolio syariah, manakala Simpanan Konvensional melabur di dalam kedua-dua portfolio. Jadi 69% kadar penyucian dividen tersebut adalah pulangan daripada portfolio konvensional yang menyumbangkan kepada dividen Simpanan Konvensional.
Untuk makluman, apabila KWSP mewujudkan Simpanan Shariah, aset pelaburan KWSP diasingkan kepada dua portfolio di mana semua aset patuh syariah diletakkan di dalam portfolio syariah (~40%), manakala semua aset tidak patuh syariah diletakkan di bawah portfolio konvensional. (~60%).
Boleh baca lebih lanjut mengenai Simpanan Shariah di dalam Laporan Tahunan KWSP 2017 – 2019, dan rujuk bahagian Tadbir Urus – Penyataan Tadbir Urus Syariah Bagi Simpanan Shariah dan Laporan Jawatankuasa Penasihat Shariah. Kredit Penulisan : Penulis Bertugas di KWSP (Mo Amin)
Umat Islam wajib mencari yang fardu kerana makanan halal menjadi darah daging selamanya. Jika masih berkesempatan menukar ke pelaburan Shariah segeralah berbuat demikian.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dahsyatnya Puasa Sunat Arafah, Dosa Kita Diampunkan Setahun Sebelum & Selepas
Dua hari lagi merupakan kemuncak musim Haji iaitu wukuf di Padang Arafah. Wukuf di Arafah adalah kemuncak haji. Tiada haji tanpa wukuf di Arafah dan betapa beruntungnya mereka yang menjadi tetamu Allah tahun ini.
Dalam pada itu, jika kita tidak direzekikan lagi menjadi Duyufurrahman, apa yang mampu kita lakukan untuk sama memperoleh pahalanya ialah dengan berpuasa sunat hari Arafah.
Perlu diingat, tarikh bagi puasa sunat ini ialah pada 9 hb Julai bersamaan hari Sabtu di saat jemaah yang berada di Makkah sudah pun meraikannya raya haji itu sendiri. Ini kerana pemerintah sudah menetapkan hari raya haji jatuh pada 10 Julai 2022 bersamaan hari Ahad.
Apakah lelebihan hari Arafah dan kenapa ia begitu istimewa bagi kita umat Islam.
Sejarah hari Arafah bermula pada 1441 tahun yang lalu di di lembah Uranah di mana Rasulallah SAW memberikan pidato Hari Arafah. Sebuah pidato agung yang dipegang hingga ke akhir zaman.
“Wahai manusia, bulan apakah sekarang ini?” Rasulullah bertanya kepada ribuan manusia yang menyertai baginda menunaikan fardu Haji.
“Bulan suci”, bergema jawapan mereka. “Sesungguhnya darah dan harta kamu adalah suci sebagaimana sucinya bulan ini. Tanah apakah ini?”, baginda bertanya lagi.
“Tanah suci ya Rasulullah,” jawab jemaah itu lagi. “Sesungguhnya Allah telah menyucikan darah dan harta kamu sebagaimana sucinya tanah ini.
Apakah kelebihan-kelebihan hari Arafah?
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Memandangkan kita akan menyambut hari raya Aidiladha dan juga hari Arafah, maka Irsyad al-Hadith pada kali ini akan membicarakan berkaitan beberapa kelebihan hari Arafah sebagaimana yang disebut di dalam hadith Nabi SAW.
Pertama: Hari Arafah adalah rukun daripada haji
Daripada Abdulrahman bin Ya’mur, bahawa Nabi SAW bersabda:-
الحَجُّ عَرَفَةُ
Maksudnya: “Haji adalah Arafah”. [Riwayat al-Tirmizi (814)]
Kedua: Hari Arafah adalah hari di mana agama ini telah sempurna
Daripada Umar bin al-Khattab RA bahawa seorang lelaki telah bertanya kepadanya:
يَا أَمِيرَ المُؤْمِنِينَ، آيَةٌ فِي كِتَابِكُمْ تَقْرَءُونَهَا، لَوْ عَلَيْنَا مَعْشَرَ اليَهُودِ نَزَلَتْ، لاَتَّخَذْنَا ذَلِكَ اليَوْمَ عِيدًا. قَالَ: أَيُّ آيَةٍ؟ قَالَ: “اليَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا” [المائدة: 3] قَالَ عُمَرُ: قَدْ عَرَفْنَا ذَلِكَ اليَوْمَ، وَالمَكَانَ الَّذِي نَزَلَتْ فِيهِ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَهُوَ قَائِمٌ بِعَرَفَةَ يَوْمَ جُمُعَةٍ
Maksudnya: “Wahai Amir al-Mukminin, satu ayat di dalam kitab kamu (al-Quran) yang kamu membacanya. Jika ia ke atas kami sekalian bangsa Yahudi maka kami akan mengambil hari tersebut sebagai perayaan. Umar bertanya: Apakah ayat itu? Dia berkata: “Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu”. Umar berkata: Kami telah ketahui hari tersebut dan tempat turun ayat tersebut ke atas Nabi SAW ketika baginda SAW berdiri di Arafah pada hari Jumaat”. [Riwayat al-Bukhari (43) dan Muslim (5334)]
Ketiga: Hari Arafah adalah hari raya buat umat Islam
Daripada Uqbah bin Amir RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:-
يَوْمُ عَرَفَةَ، وَيَوْمُ النَّحْرِ، وَأَيَّامُ التَّشْرِيقِ عِيدُنَا أَهْلَ الْإِسْلَامِ، وَهِيَ أَيَّامُ أَكْلٍ وَشُرْبٍ
Maksudnya: “Hari Arafah, hari Korban serta hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah) adalah hari raya kita orang Islam dan ia adalah hari makan dan minum”. [Riwayat Abu Daud (20660), Tirmizi (704) dan al-Nasa’ie (2954)]
Keempat: Hari Arafah adalah hari Penyaksian
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
اليَوْمُ المَوْعُودُ يَوْمُ القِيَامَةِ، وَاليَوْمُ المَشْهُودُ يَوْمُ عَرَفَةَ، وَالشَّاهِدُ يَوْمُ الجُمُعَةِ
Maksudnya: “Hari yang dijanjikan adalah hari Kiamat, hari Mayshud adalah hari Arafah serta al-Syahid adalah hari Jumaat”. [Riwayat al-Tirmizi (3262)]
Kelima: Kebesaran berdoa di hari Arafah
Daripada Abdullah bin ‘Amr, bahawa Nabi SAW bersabda:
خَيْرُ الدُّعَاءِ دُعَاءُ يَوْمِ عَرَفَةَ
Maksudnya: “Sebaik-baik doa adalah doa pada hari Arafah”. [Riwayat al-Tirmizi (3509)]
Keenam: Puasa pada hari tersebut menghapuskan dosa setahun sebelum dan selepas.
Daripada Abi Qatadah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda apabila ditanya tentang puasa pada hari Arafah:
يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ
Maksudnya: “Puasa pada hari tersebut akan menghapuskan dosa setahun yang lalu dan akan datang”. [Riwayat Muslim (1977)]
Ketujuh: Hari keampunan dan pelepasan dari api neraka
Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَا مِنْ يَوْمٍ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ يُعْتِقَ اللهُ فِيهِ عَبْدًا مِنَ النَّارِ، مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ
Maksudnya: “Tidak ada satu hari yang lebih banyak dibebaskan hamba-Nya daripada api neraka melainkan pada hari Arafah”. [Riwayat Muslim (2402)]
Penutup
Kesimpulannya, hari Arafah adalah satu hari yang istimewa sebagaimana bulan Zulhijjah juga sebagaimana yang kami nyatakan sebelum daripada ini akan kelebihan bulan Zulhijjah. Oleh itu, kita sebagai umat Islam haruslah merebut peluang dan kesempatan ini agar kita tidak termasuk dalam kalangan orang-orang yang rugi. Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita taufik dan hidayah dalam melaksanakan setiap amalan yang dilakukan. Sumber : Pejabat Mufti Wilayah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI