Alhamdulillah masih ada rezeki, jumpa orang jujur. ‘Terlupa hantar cuci, dua tahun tauke kedai emas yang dikenali dengan nama Tauke Chan, tolong simpan gelang.’

Benarlah kejujuran itu penting dalam apa urusan sekalipun termasuklah dalam urusan perniagaan. Jika kita jujur, insyallah pelanggan percaya dan sayang.

Begitulah kisah yang dikongsikan oleh Ibu Zarah dan ambil pengajaran dari sikap Tauke Chan ini.

Artikel Berkaitan: Untungnya Lahir Bulan Mac Walaupun Kelam Kabut Bab Pilih Pasangan, Tapi Seorang Yang Baik, Jujur & Manja

Alhamdulillah Masih Ada Rezeki

Bismillah…

Jujur….

Zaman dulu-dulu, kita orang suka cuci emas. Hantar dekat kedai emas, free saja. Lepas cuci atau celup emas, bersinar-sinar gelang itu Alhamdulillah Masih Ada Rezeki, Jumpa Orang Jujur. ‘Terlupa Hantar Cuci, 2 Tahun Tauke Emas Tolong Simpan Gelang.’Satu hari ibu singgah dan hantar cuci gelang berlian dekat satu kedai emas di Klang dan tinggalkan gelang itu di situ. Kedai ini memang favourite arwah mak dan keluarga.

Jumpa Orang Jujur

Masa kecil suka ikut mak pergi kedai emas ini sebab dapat minum air kotak free dan dapat purse kecil yang comel Alhamdulillah Masih Ada Rezeki, Jumpa Orang Jujur. ‘Terlupa Hantar Cuci, 2 Tahun Tauke Emas Tolong Simpan Gelang.’Alhamdulillah Masih Ada Rezeki, Jumpa Orang Jujur. ‘Terlupa Hantar Cuci, 2 Tahun Tauke Emas Tolong Simpan Gelang.’. Ibu pesan dengan Tauke Chan, balik pasar, saya singgah ambil.

IKLAN

Kalut punya pasal, lupa nak ambil. Terus balik rumah dan tak ingat pun pasal gelang itu.

Gelang itu adalah hadiah arwah mak dan memang jarang dipakai sebab berlian ini tak boleh buat basahan (pakai hari-hari) takut batunya cicir.

Terlupa Hantar Cuci

Tahu tak? selepas dua tahun Tauke Chan call ibu.

“Eh, Jaharah, kamu tak nak ke gelang berlian kamu? Itu kedai emas pun sudah tutup dan awak punya gelang ada pada aku, aku tolong simpan.

“Aku cari kau, tanya orang sana sini nak bagi kau punya gelang. Baru hari ini aku dapat kau punya nombor telefon. Mari sini kedai baru dan ambil ko punya gelang”.

IKLAN

“Ya Allah! Chan… Macam mana boleh lupa langsung pasal gelang ni… Alhamdulillah, masih ada rezeki gelang itu bertuankan ibu.

Baca Di Sini:

Tiada Agama Galakkan Berbohong, Doktor Ini Nasihat Orang Ramai Jujur Bila Buat Saringan, Elak Wabak Berjangkit

2 Tahun Tauke Emas Tolong Simpan Gelang

Aduhai… Subhanallah, 2 tahun dia simpan dan 2 tahun itu ibu lupa langsung pasal gelang tu..

Bila pergi dan ambil gelang itu, Tauke Chan duduk gelakkan ibu. Bertalu-talu ucapan terima kasih padanya dan tahu apa katanya?

IKLAN

“Ini barang bukan Chan punya, ini barang Jaharah punya mana boleh Chan ambil, nanti Chan mati, susah!”.

Baik hati dan jujurnya Tauke Chan ni.

Jujur is real!. Memang ada orang yang jujur dalam dunia ini, tak kira bangsa dan agama.

Berbahagialah menjadi orang yang jujur

Kashoorga : Jujur dan amanah memang mahal harganya, namun sikap jujur ini tak mengenal bangsa dan agama.

Sumber: Ibu Zarah

Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.