Anak merupakan anugerah Allah SWT kepada pasangan yang berkahwin. Oleh itu Allah SWT berhak untuk menentukan segala.
Jika perkahwinan telah ditakdirkan oleh Allah SWT tidak mempunyai zuriat, bagaimanakah caranya untuk memperoleh doa dari anak yang soleh setelah meninggal dunia. Siapakah yang akan menunggu di pintu syurga jika di dunia tidak dikurniakan anak?
Maksudnya: Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan di bumi; Ia menciptakan apa yang dikehendakiNya; Ia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Atau Ia mengurniakan mereka kedua-duanya – anak-anak lelaki dan perempuan, dan Ia juga menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya: mandul. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.
(Surah ash-Shura, 49-50)
Syeikh Tantawi dalam mentafsirkan ayat di atas menyatakan: “Dalam hal ini Allah SWT ingin membaritahu bahawa kekuasaannya dalam menentukan rezeki kepada manusia. Allah SWT yang menentukan sama ada diberikan anak lelaki atau perempuan atau pun kedua-duanya sekali. Dan Allah SWT juga berhak tidak memberikannya.” (Lihat: al-Tafsir al-Wasit li Tantawi, 13/49)
Imam Ibnu Kathir menyatakan di dalam tafsirnya: “Di datangkan kepada manusia dalam empat keadaan: ada diantaranya mendapat anak perempuan dan ada yang mendapat anak lelaki dan ada daripadanya mendapat kedua-duanya dan ada daripadanya tidak mendapat anak. Ini menunjukkan bahawa Allah SWT berhak menentukannya agar manusia beriman dan bergantung harap kepadanya” (Lihat: Tafsir Ibnu Kathir, 7/198)
Ujian Allah SWT Kepada Hambanya
Setiap manusia akan diuji oleh Allah SWT mengikut kadar keimanan dan kemampuan mereka agar mereka sentiasa mengingati Allah SWT.
Maksudnya: Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.
(Surah al_Anbiya, 35)
Di dalam sebuah hadis, Rasullullah SAW menceritakan kepada mereka yang diuji dengan tidak diberikan anak kepadanya, dan Allah SWT akan memberikan apa yang dikehendakinya di syurga nanti. Ini seperti mana hadis yang diriwayatkan oleh Said al-Khudri RAnhu.
Maksudnya: Seseorang Mukmin sekiranya ia ingin memiliki anak (namun tidak mendapatkannya) di syurga sesungguhnya ia akan mengandungnya, menyusuinya dan membesarkannya mengikut apa yang dikehendakinya
Ads
(Hadis riwayat Ibnu Majah no. 4338)
Imam Tirmizi dalam mensyarahkan hadis di atas menyatakan bahawa ahli ilmu berbeza pendapat berkenaan dengannya, ada di antara mereka yang berpendapat tidak ada yang melahirkan anak di syurga. Dan mengikut pendapat kebanyakan ahli ilmu, Allah SWT akan memberikan apa yang dihajatkannya di dalam syurga. (Lihat: al-Tanwir Syarah alJami’ al-Soghir, 1-/458)
Maksudnya: Dan di dalam Syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta di pandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): “Kamu adalah tetap kekal di dalamnya.
(Surah al-Zukhruf, 71)
Ujian dan dugaan yang dihadapi diiringi dengan tawakkal dan bersangka baik kepada Allah SWT. Berkemungkinan sesuatu perkara yang baik di sisi manusia boleh jadi perkara itu buruk di sisi Allah begitu juga sebaliknya ini seperti firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
(Surah al-Baqarah, 216)
Ads
Imam Maraghi di dalam tafsirnya menyatakan: “Sesuatu perkara yang mungkin tidak disukai oleh kita berkemungkinan disukai Allah SWT dan begitu juga sebaliknya. Mungkin terdapat hikmah dan mengajar erti kesabaran dan ketaatan kita di dunia. Dan sesungguhnya pengetahuan Allah SWT tidak dapat dibatasi manusia”. (lihat Tafsir al-Maraghi, 2/133)
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada persoalan di atas dapat kami simpulkan berdasarkan dalil-dalil yang diberikan seperti berikut:
Allah SWT menguji hambaNya agar sentiasa mengingati dan bergantung harap kepadaNya. Oleh itu haruslah bersabar menghadapi segala ujiannya agar mendapat ganjaran yang besar di akhirat kelak.
Memperbanyakkan berdoa agar dipermudahkan segala urusan dan tidak berputus asa serta berusaha dan yakin kepada Allah SWT.
Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul
(Surah al-Baqarah, 186)
Ads
Dalam mentafsirkan ayat di atas Syeikh al-Maraghi menyatakan di dalam tafsirnya: “yang dimaksudkan dengan hampirnya Allah SWT, adalah Allah SWT sentiasa mendengar dan melihat perbuatan dan permintaan hambanya. Dan setiap amalan yang dilakukan dengan penuh kusyuk dan keihklasan maka Allah SWT akan membuka hijab dan memakbulkan doanya” (Lihat: Tafsir al-Maraghi, 2/75)
Digalakkan untuk memperbanyakkan sedekah dan sumbangan kepada pihak yang memerlukan, agar dipermudahkan dan dimurahkan rezeki.
Maksudnya: Dan apa sahaja yang kamu belanjakan dari sesuatu maka Allah lah yang menggantikannya dan Dia merupakan sebaik-baik pemberi rezeki.
(Surah Saba’ 39)
Di dalam Tafsir al-Mannar mentafsirkan bahawa “Ini merupakan Sunnah Allah SWT untuk menggantikan kepada sesepiaya yang bersedekah dan memberi infaq kepada agama. Selain itu Allah SWT juga memberi ketenangan jiwa, melahirkan rasa pemurah dan memberikan kebaikan di dunia dan akhirat.” (Lihat Tafsir al-Mannar, 3/63)
Selain itu, kita juga boleh beramal dengan doa Nabi Zakaria AS seperti yang terkandung di dalam al-Quran seperti mana firman Allah SWT:
Maksudnya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.
(Surah Ali-Imran: 38)
Syeikh Abdul Rahman al-Sa’di menyatakan “bahawa ini merupakan doa Nabi Zakaria AS supaya diberikan rezeki anak yang soleh dan berakhlak mulia. Supaya dapat disempurnakan nikmat dunia dan juga akhirat. Maka Allah SWT telah memakbulkan doanya kerana sifat ikhlas dan bersungguh-sungguh baginda AS” (Lihat: Tafsir al-Sa’di: 1/129)
Ustazah Noraslina menjelaskan secara terperinci perkara yang perlu dilakukan pasangan sebelum mereka memutuskan untuk bercerai, kata beliau perkahwinan bukanlah untuk nantinya berpisah sebaliknya dibina untuk kekal harmoni bernaungkan sakinah, mawaddah wa rahmah. Justeru itu, talak menjadi pilihan terakhir setelah langkah membaik pulih perhubungan yang terbina atas nama ALLAH SWT diikhtiarkan.
“Antara usaha yang boleh dilaksanakan ialah muhasabah bersama suasana rumah tangga kerana ikatan yang bermula dengan baik dan menepati syariat sekalipun (tidak couple dan jauh daripada pergaulan tanpa batas antara kedua-duanya sebelum akad) tetap akan berhadapan cabaran dan dugaan. Ini kerana dalam memahami erti takwa yang menjadi tunjang kepada kebahagiaan orang beriman, ada dua peraturan ALLAH di muka bumi ini yang mesti dipatuhi sebaiknya, iaitu syariatullah dan sunnatullah.
“Apabila syariatullah telah lunas, sunnatullah pula jangan dipinggirkan iaitu berkait komunikasi, memahami perbezaan lelaki dan perempuan, menyedari asal usul keluarga yang membesarkan pasangan dan lain-lain agar ikatan yang telah bermula dengan kemuliaan itu terus menyuburkan cinta yang menambah kukuh binaannya,” terangnya.
Menurutnya cinta tanpa pernikahan adalah sesat, tetapi pernikahan tanpa cinta adalah mudarat. Akhirnya, jika bertahan hanya kerana tanggungjawab, ia tidak akan mampu membawa bahagia. Rumah tangga akan kosong daripada kemesraan dan belaian. Ini kerana dosa takkan pernah mampu menghadirkan bahagia.
Kemudi dengan ilmu
Beliau berpandangan bagi isteri yang nusyuz, Islam menunjukkan cara terbaik menangani situasi ini. Pihak suami hendaklah memberi nasihat kepada isteri terlebih dahulu. Jika keburukannya masih berlaku, suami boleh meninggalkan tempat tidur. Andai masih juga tidak berubah, suami boleh memukul untuk tujuan mendidik yang tidak memudaratkan tubuh si isteri. Kemudian, jika tetap juga isteri berdegil, hakim boleh menjalankan proses sulh.
“Langkah-langkah ini perlu diikhtiarkan sebaiknya sebelum pilihan cerai itu diambil. Ini kerana, perceraian walau mungkin ada kebaikan padanya, namun ia tetap memberi kesan negatif kepada pihak lain yang terlibat seperti anak-anak dan keluarga kedua-dua pihak jika tiada tindakan susulan dibuat untuk memastikan ukhuwah yang terjalin sebelum ini tetap baik dan tiada unsur kezaliman.
“Hidup ini sejajar dengan masalah, justeru sesiapa yang tidak menginginkan masalah bererti tidak mahu hidup dan Dia hadirkan masalah dalam rumah tangga bukan untuk menjadikan rumah tangga itu berpecah belah, sebaliknya masalah terjadi untuk membangun kualiti yang baik antara suami dan isteri.
“Lantaran itu, tadabburlah Surah As-Syams ayat 7 hingga 10. Ada rumus atau kaedah yang boleh diguna pakai demi keharmonian rumah tangga; Iaitu dengan memahami dalam jiwa setiap manusia ada potensi baik (takwa) dan ada juga potensi buruk (fujur). Setiap sifat dan sikap yang positif akan ada lawannya yang negatif,” jelasnya lagi.
Menurutnya, suami atau isteri yang memahami ini, akan mengambil sikap yang berlawanan dengan sikap pasangannya. Andai pasangan marah, dia akan sabar dan tidak mencelah. Andai pasangannya bermasam muka, dia akan berusaha menghadirkan jenaka dan gelak tawa.
Cerai dalam Islam
Islam menyarankan perceraian sebagai jalan keluar daripada kemelut perkahwinan yang tiada kesudahan. Ia halal tetapi bukan digalakkan tanpa ada penelitian yang sebaiknya sebelum pilihan itu diambil. Kerana pernikahan adalah antara ikatan yang disebut dalam al-Quran sebagai ‘mithaqan ghaliza’ (ikatan yang teguh). Justeru itu, dari sekian banyak pilihan dan ikhtiar, cerai adalah senarai terakhir, bukan paling awal.
Ahli keluarga sebagai insan terdekat perlu bertindak sebagai perawat, bukan penyebab terjadinya perpisahan. Jika tidak mampu memberikan nasihat yang baik, maka cukup dengan berdiam diri, tanpa mengeluarkan pendapat yang boleh memburukkan lagi keadaan.
Kisah teladan
Beliau berkata, sakinah antara suami isteri itu terpamer daripada rasa tenteram bukan sekadar ketika bersama, tetapi juga kala berjauhan demi menjalankan amanah dan tanggungjawab. Kerana itu, cinta yang tidak sihat adalah cinta yang membelenggu hati pemiliknya hingga berasa terlalu berat untuk berpisah lalu berlaku kecuaian dan kelalaian dalam penunaian hak yang wajib dilaksanakan.
“Andai cinta telah mulai berubah daripada fitrah kepada fitnah dan terlihat angkuh sehingga memaksa untuk hanya dirinya yang diperhatikan dan dipedulikan, juga memaksa pasangan melupakan pelbagai kewajipan hidup yang lain, maka saat itu, ia harus ditegur, mesti diperbetul.
“Saya bawakan kisah percintaan Abdullah bin Abu Bakar dan Atikah binti Zaid, semoga dapat memberi iktibar berterusan buat yang benar-benar ingin memaknakan: “Aku mencintaimu kerana ALLAH” agar hati sentiasa berbenah, diri sering bermuhasabah bahawa ALLAH hendaklah dimahkotakan paling teratas sebelum menjayakan cinta sesama manusia,” kongsinya.
Sambung beliau lagi, Abdullah, adalah lelaki pertama menikahi Atikah. Seperti ayahnya, Abdullah termasuk orang yang membela Rasulullah SAW dan taat beribadah. Abdullah menghormati dan memuliakan Atikah, namun beliau terlena dengan kecantikan Atikah hingga sering kali melewatkan solat berjemaah di masjid dan bahkan tidak ikut serta dalam beberapa perang.
“Hinggalah pada suatu hari, Abu Bakar mengunjungi rumahnya untuk mengajak Abdullah berjamaah di masjid. Namun, Abu Bakar mendapati anaknya sedang bermesra dengan Atikah, dengan kesal beliau pun membatalkan niatnya untuk mengajak Abdullah solat berjemaah di masjid.
“Usai solat, Abu Bakar pun kembali ke rumah Abdullah dan mengungkapkan kekesalannya pada Abdullah yang masih bermesraan dengan isterinya ketika seharusnya sudah bersiap untuk berangkat ke masjid. Abu Bakar meminta Abdullah menceraikan Atikah kerana Abdullah lalai daripada tanggung jawabnya,” katanya.
Menurutnya lagi, Abdullah mengikuti perintah ayahnya dan menceraikan Atikah yang sangat dicintainya. Perceraian tersebut mengakibatkan Abdullah jatuh sakit, sehingga kemudian Abu Bakar mengizinkannya untuk kembali rujuk dengan Atikah, namun dengan syarat pernikahan tersebut tidak membuat Abdullah lalai, yang ditepati oleh Abdullah dan pada akhir hidupnya, Abdullah mati syahid ketika gugur di Perang Thaif.
Info
CERAI dalam bahasa Arab disebut sebagai talak, daripada sudut bahasa bermaksud meleraikan atau melepaskan ikatan.
Istilah syarak pula bermaksud meleraikan ikatan perkahwinan atau memutuskan akad perkahwinan dengan lafaz talak iaitu menggunakan perkataan yang khusus iaitu lafaz yang terang dan jelas membawa maksud talak ataupun menggunakan lafaz kinayah iaitu lafaz sindiran atau kiasan.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam kehidupan berumah tangga menjaga hubungan dengan mentua menjadi antara tanggungjawab besar kepada seseorang yang sudah bergelar suami atau isteri. Islam sendiri turut menyarankan kita agar menghormati dan menyayangi mentua seperti ibu bapa kandung.
Bagi sesetengah orang, ibu mentua sering kali dianggap menjadi penyebab timbulnya konflik dalam rumah tangga. Kata orang tidak kenal maka tak cinta. Jadi, ayuh selami hati budi ibu mentuamu.
1.Kenali peribadi dan harapan ibu mentua
Berusahalah untuk membentuk hubungan yang harmoni antara dua belah pihak. Kenali dahulu peribadi ibu mentua anda. Ketahui minatnya, sikapnya, harapannya mengenai perkahwinan anda. Dapatkan maklumat daripada sumber yang boleh dipercayai iaitu suami anda sendiri. Mintalah suami untuk bercerita tentang ibunya dengan jujur dan berbekalkan info tersebut lebih mudah untuk anda membina hubungan yang baik.
2.Lakukan hal yang menenangkan hati mentua
Sebagai menantu yang baik, anda perlu tahu bagaimana ingin mengambil hatinya. Ada baiknya sekali sekala dihadiahkan sesuatu yang digemari atau pun kirimkan buah tangan dan sebagainya untuk mengambil hatinya.
3.Lakukan kegiatan bersama
Sebagai seorang yang berusia, biasanya ibu mentua sering berasa kesepian dan inginkan perhatian. Oleh itu digalakkan anda dan suami untuk meluangkan masa bersamanya. Lakukan kegiatan bersama-sama untuk mengisi kekosongan hati yang dirasainya. Sesekali ajak ibu mentua makan di restoran, jalan-jalan di taman dan sebagainya.
4.Lihat sudut positif
Walau terjadi konflik anda dan ibu mentua, jangan sesekali memburukkan mentua kepada keluarga anda. Cukup sekadar anda kongsikan masalah tersebut dengan suami anda sahaja. Jangan luahkan keluhan tersebut berkali-kali di hadapan suami. Seboleh mungkin cari dan lihat sisi positif yang ada pada ibu mertua anda.
5.Sedia menerima kritikan
Sebagai menantu, pasti anda pernah menerima kritikan daripada ibu mentua. Daripada anda memendam rasa sakit hati berpanjangan, lebih baik anda bersikap terbuka. Apatah lagi jika apa yang dikritik oleh ibu mertua anda itu ada kebaikannya.
6.Kasih dan sayang
Kasihi keluarga mentua seperti anda menyayangi keluarga anda sendiri. Anggaplah mereka sebahagian daripada darah daging sendiri supaya hubungan akan bertambah mesra dan berkekalan hingga ke akhir hayat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sering terjadi pertengkaran antara suami isteri. Sedangkan lidah lagi terigigit inikan pula suami isteri. Hakikatnya pertelingkahan antara suami isteri perlu ada kerana ia merupakan rencah penyedap dalam sesebuah rumahtangga.
Walau bagaimanapun, pertelingkahan itu perlu berlangsung dengan cara berhemah dan terkawal bukan hanya berpaksikan amarah semata-mata. Jika hanya mengikut nafsu amarah maka ia hanya akan memburukkan situasi. Berikut dikongsikan tip ketika anda dan pasangan berada dalam situasi pertelingkahan.
Prepare ( Mempersiapkan)
Belajar untuk mempersiapkan apa yang akan disampaikan pada suami. Kenali hal-hal yang disukai dan tidak disukainya ketika berbicara. Jangan sampai saat berbicara suami merasa tersinggung disebabkan oleh isteri yang sengaja mengucapkan hal yang tidak disukainya. Jangan terlalu asyik untuk berbicara sendiri dan menjadikan suami hanya pendengar sahaja. Berilah suami waktu untuk mengemukakan pendapatnya dan hargai atau berikan respon positif terhadap hal-hal menarik yang diungkapkan oleh suami.
Pause (Berhenti)
Wanita memang lebih cenderung mengungkapkan perasaannya, lebih bersemangat dalam menumpahkan kata-katanya. Namun perlu diperhatikan juga ada saat-saatnya wanita perlu berhenti sejenak, menahan diri untuk tidak berkata-kata. Belajar memahami dan mengerti keadaan suami serta belajar memilih waktu yang tepat untuk berbicara.
Postpone (Tundalah)
Suamimu adalah manusia biasa, bukan malaikat. Sebagai manusia tentu memiliki berbagai kekurangan. Ketika isteri memiliki keinginan untuk meluahkan sesuatu perkara kepada suami, lihatlah keadaan suami. Jika anda merasakan suami anda belum bersedia untuk mendengar apa yang ingin anda ungkapkan maka tundalah hasrat anda itu.
Persist (Tekun)
Tumpukan sepenuh perhatian ketika pasangan masing-masing mengutarakan sesuatu perkara. Setiap pasangan tentu berharap terjalin komunikasi yang baik dan menyenangkan dengan pasangannya. Ini kerana komunikasi yang baik dan menyenangkan dalam rumah tangga akan menjadi perkara penting wujudnya impian rumah tangga yang sakinah, mawadah dan warahmah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak kecil menangis waktu malam terutamanya jika berpanjangan memang meresahkan ibu bapa. Boleh jadi kerana tidak selesa, sakit atau tak mustahil adanya gangguan syaitan.Dalam...