Asal bergaduh dan marah-marah, kita akan menyebut nama binatang ini.

Babi! S**l antara kata-kata kesat yang sering kita dengar manusia ungkapkan.

Walau tak lakukan kesalahan apa pun, tak ganggu kita pun tapi kita tidak terlepas menyebut nama binatang ini yang difahami bersifat menghina.

Menurut Ustaz Syamsul Debat, islam melarang umatnya melabelkan dengan sesuatu yang buruk dan memaki hamun sesama Muslim. Ini kerana kerja-kerja mencarut, memaki, dan mencaci adalah kegiatan dan perbuatan syaitan.

Dalam Islam, kata-kata kotor, makian serta ucapan menghina merupakan satu perkara yang sangat tercela dan dilarang. Sesungguhnya segala sumber perkataan kotor atau nista itu timbul daripada watak yang rendah dan jiwa yang hina

Rasulullah SAW pernah memberikan peringatan bahawa : seorang mukmin bukanlah tukang mencela, tukang melaknat orang, tukang berkata kotor dan berkata rendah. Syurga itu diharamkan bagi setiap orang yang berkata kotor untuk memasukinya,”katanya lagi.

Setiap ciptaan Allah bersebab dan bukan sia-sia

Tahukah, semua ciptaan Allah bersebab. Dan Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia seperti dinyatakan dalam surah Ali Imran ayat 190 dan 191.
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

IKLAN

191. (Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): “Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka.

Jadi apa saja Allah ciptakan bukan sia-sia seperti babi yang dipersalahkan walau organnya sangat dekat dengan tubuh manusia, lalat yang dianggap kotor dan bawa penyakit serta lain-lain lagi.

Seperti dari video yang viral di atas, dapat dilihat babi ini mengalihkan gumpalan span (tidak jelas gumpalan apa) dengan bersungguh-sungguh supaya pemanduan berjalan lancar di jalan raya itu. Kalau tidak dialihkan barangkali boleh mengakibatkan kecederaan pada orang lain.

Kalau selama ini kita sering menyalahkannya tapi percayalah Allah ciptakan sesuatu itu tidak sia-sia. Semuanya bersebab.

IKLAN

Begitu jugalah Allah turunkan ujian dalam kehidupan manusia, semuanya bersebab…

Jika semua yang Allah ciptakan tidak sia-sia dan bersebab, jadi kenapa manusia sebagai makhluk paling mulia diciptakan kita sering menyalahkan orang lain bila ditimpa ujian?
Allah telah menyatakan bahawa manusia adalah mahluk paling mulia di muka bumi dengan kesempurnaan yang melebihi makhluk lain atas kurnia-Nya.

Allah Ta’ala berfirman, “Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan mahluk yang telah Kami ciptakan.” (Al-Israa’ : 70).

Tahukah, Allah jadikan sesuatu itu bersebab. Bahkan Allah mengurniakan sesuatu juga bersebab. Allah turunkan ujian itu bersebab dan Allah ciptakan sesuatu bersebab. Apa Allah beri dan ambil semuanya semuanya bersebab. Semuanya ada hikmah di sebalik ujian yang berlaku.

IKLAN

Cuma kadang kala kita menidakkan ujian itu kerana berasakan kenapa kita diuji. Kadang kala kita kurang peka dengan diri sendiri. Muhasabah itu perlu untuk sentiasa buat kita sedar diri. Jangan angkuh dengan setiap pemberian dan jangan bimbang dengan setiap ujian. Janji Allah itu pasti, ada hikmah di sebalik apa yang terjadi.

Jika disentuh sedikit tentang alam rumahtangga, kita akan menyalahkan pasangan kerana kita tidak bahagia hidup bersamanya dan kemudian kita memilih perceraian.

Berhentilah terus menyalahkan orang lain dan belajarlah kenapa ujian ditimpakan dalam kehidupan kita terutama mereka yang diuji dalam alam rumahtangga yang tidak bahagia.

Jangan terus menyalahkan pasangan kerana ada kalanya salah itu datang dari diri kita sendiri. Tapi disebabkan kita ego, kita tetap melihat orang lain bersalah dan kita yang betul.

Pandanglah “sedikit” kebaikan yang ada padanya walau pun selama ini kita sering melihatnya salah. Jangan benci sebencinya.

Semoga kita belajar sesuatu dalam hidup kita.

@amirulshxh._

Walaupun selalu dihina ada yg kebaikan yg dibuat

♬ original sound – 𝔄𝔪𝔦𝔯𝔲𝔩𝔰𝔥𝔵𝔥🍁 – 𝔄𝔪𝔦𝔯𝔲𝔩𝔰𝔥𝔵𝔥🍁