Membaca Al-Quran sememangnya dituntut oleh syarak dan dijanjikan fadhilat yang besar bagi mereka yang melakukannya. Terdapat begitu banyak nas-nas syarak yang menyebutkan tentang hal ini.
Antaranya adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Mas’ud R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Sesiapa yang membaca satu huruf dari al-Quran maka baginya satu kebaikan dan setiap kebaikan itu digandakan menjadi sepuluh kebaikan yang semisal dengannya. Aku tidak mengatakan “الم” itu sebagai satu huruf akan tetapi Alif satu huruf, Laam satu huruf dan Miim satu huruf. Riwayat Al-Tirmizi (2835)
Seperti yang kita ketahui, oleh kerana pembacaan Al-Quran ini merupakan suatu ibadah yang dituntut, maka sudah pasti terdapat banyak adab-adab membaca Al-Quran seperti yang disebutkan oleh para ulama.
Adab baca al Quran kena perlahan
Antaranya adalah mengadap kiblat dan menutup aurat. Satu lagi adab yang mungkin ramai tidak maklum adalah membaca al-Quran dengan perlahan. Tapi kenapa perlu perlahan, sedangkan ini ayat-ayat suci yang perlu diperdengarkan ramai? Jadi mana satu lebih afdal dibaca dengan kuat atau perlahan.
Memetik penjelasan dalam portal Mufti Wilayah Persekutuan, Imam Ibn Qudamah Al-Maqdisi ketika menjelaskan adab-adab membaca Al-Quran beliau berkata :
ويستحب الإسرار بالقراءة
Maksudnya : Dan disunatkan untuk membaca Al-Quran secara perlahan. (Rujuk Mukhtasar Minhaj Al-Qashidin (1/44)
Beliau berdalilkan dengan sebuah hadis dengan lafaz :
فضل قراءة السر على قراءة العلانية كفضل صدقة السر على صدقة العلانية
Ads
Maksudnya : Kelebihan bacaan Al-Quran secara perlahan ke atas pembacaan Al-Quran secara kuat adalah sama seperti kelebihan sedekah secara sembunyi ke atas sedekah secara terang-terangan.
Walaubagaimanapun, lafaz hadis ini juga dikritik oleh sebahagian ulama, namun ia menepati makna yang disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan oleh ‘Uqbah Ibn ‘Amir Al-Juhani R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Seseorang yang menjaharkan Al-Quran (membacanya dengan suara yang kuat) adalah sama seperti seorang yang bersedekah secara terang-terangan dan seseorang yang membaca Al-Quran secara perlahan adalah sama seperti seorang yang bersedekah secara sembunyi sembunyi. Riwayat Abu Daud (1333)
Ads
Imam Ibn Qudamah kemudiannya berkata :
ولا بأس بالجهر في بعض الأوقات لمقصود صحيح، إما لتجويد الحفظ، أوليصرف عن نفسه الكسل والنوم، أو ليوقظ الوسنان
Maksudnya : Tidak mengapa menjaharkan (menguatkan) bacaan pada sebahagian waktu dengan tujuan yang betul. Sama ada dengan tujuan untuk menguatkan hafalan, atau untuk menghindari sifat malas dan juga tidur, atau untuk menyegarkan diri dari perasaan mengantuk. Rujuk Mukhtasar Minhaj Al-Qashidin (1/44)
Imam Al-Thibi dalam syarahan beliau ke atas hadis ini berkata : Terdapat beberapa atsar (riwayat-riwayat) yang berkaitan dengan kelebihan menjaharkan bacaan al-Quran. Di samping itu, terdapat juga atsar (riwayat-riwayat) berkaitan kelebihan membaca al-Quran secara perlahan.
Ads
Mana lebih afdal
Untuk itu, bagi menghimpunkan antara dua kelebihan ini, dikatakan membaca dengan suara yang perlahan adalah lebih afdhal bagi orang yang bimbang pada dirinya sifat riya’. Adapun membaca dengan suara yang kuat pula afdhal bagi orang yang tidak bimbang daripada sifat tersebut (riya’) dengan syarat dia tidak mengganggu orang lain seperti orang yang sedang solat, tidur atau selain daripada keduanya.
Ini kerana, membaca dengan nyaring manfaatnya juga akan diperolehi oleh orang lain daripada mendengarnya, mempelajarinya, merasainya dan ia juga merupakan syiar terhadap agama disebabkan ia mampu menetapkan hati orang yang membaca, menguatkan semangat, mengelakkan tidur (yang banyak) serta memberi semangat kepada orang lain untuk beribadah.
Justeru, sekiranya kesemua ini boleh berlaku dengan dia menyaringkan bacaannya maka membaca dengan nyaring adalah lebih afdhal. Rujuk Tuhfah al-Ahwazi, Al-Mubarakfuri (8/191)
Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa kedua-dua kategori iaitu membaca al-Quran dengan suara yang kuat juga membacanya dengan suara yang perlahan adalah boleh dilakukan oleh pembaca Al-Quran, manakala dari sudut afdhaliyyah (kelebihan dan keutamaan) itu berbeza mengikut situasi dan keadaan pembaca.
Sebagai contoh, bagi hak mereka yang takutkan perasaan ‘ujub dan riya’ maka yang afdhal adalah dibaca secara perlahan, khususnya apabila terdapat orang lain di sekeliling. Manakala, seseorang yang dalam keadaan bersendirian, jauh dari sifat riya’, bahkan dengan tujuan untuk menguatkan hafalan Al-Quran, maka dalam keadaan ini afdhal baginya membaca secara kuat.
Keadaan kematian husnul khatimah menjadi nilaian sebenar di sisi Allah yang disaksikan pada saat-saat akhir amalan seorang insan. Adalah tidak menghairankan bagi seseorang yang melakukan amalan kebaikan ketika hidupnya namun setelah kematiannya dan ketika hampir dimasukkan ke dalam syurga, tiba-tiba Allah memerintahkan dia dimasukkan ke dalam neraka kerana dia pernah beramal dengan amalan ahli neraka.
Malah sebaliknya manusia yang melakukan amalan kejahatan ketika hidupnya tetapi pada penghujungnya dia beramal dengan amalan ahli syurga dan apabila menemui ajalnya, dia diperintahkan Allah untuk dimasukkan ke dalam syurga. Sesungguhnya manusia yang menemui ajal ketika di dalam masjid, sedang melakukan solat, berada di dalam majlis ilmu, sedang mendengar khutbah dan sebagainya, merupakan di antara contoh-contoh kematian yang dicemburui.
Setiap antara kita umat Islam pastinya mengimpikan mati dalam keadaan yang mulia di sisi Allah tetapi cukupkah amalan yang kita lakukan sekarang untuk melayakkan kita memperoleh ganjaran seperti itu? Ikuti perkongsian berikut yang pastinya menyentuh hati.
Nama mesra beliau Pak Osman. Kewujudannya tak disedari. Ketiadaannya kurang dicari. Tapi setiap kali kuliah, beliau duduk paling depan. Iktikafnya lebih byk sekalipun zahir ilmunya mcm masih sederhana.
Tak henti senyum, suka mengangguk setiap kali mendengar kuliah maghrib. Umurnya pencen tapi ibadahnya belia.
Setiap kali sebelum saya tiba, dia sudahpun berteleku di sejadah saf depan. Ketika saya tiba, dia biasa hulurkan tangan layak seorang bapa berjabat dgn anaknya. Begitulah rutin beliau.
Namun..
Hari ini hari Jumaat. Beliau sedang iktikaf lebih awal. Beliau telah solat lebih awal. Difahamkan beliau sedang berpuasa hari ini straight 10 hari, nazar kerana isterinya terpilih ke Baitullah tahun ini. Beliau sdg menunggu ketibaan penceramah tazkirah Jumaat.
Beliau sedang membantu pihak masjid utk membuka salah satu pintu masjid, tiba-tiba beliau rebah. Jantungnya terhenti.
Setelah 40 minit pasukan bantuan memberikan pertolongan cemas, beliau disahkan meninggalkan dunia. Beliau meninggalkan kami semua jemaah di Masjid AnNur Galleria@Kotaraya.
إنا لله وإنا إليه راجعون
Semoga Allah merahmati ruh Pak Osman. Beliau memuliakan banyak perkara yang dimuliakan oleh Allah, lalu Allah memuliakannya. Sedang hari ini hari Jumaat. Sedang beriktikaf. Sedang berpuasa pula. Sedang menanti di taman syurga majlis ilmu. Sedang mengimarahkan masjid membukakan pintu masjid.
Seolah-olah selangkah lagi masuk ke Syurga. Tatkala detik husnul khatimah itu, Allah ambil nyawanya.
Allah..Allah..Allah.. Mulianya kematianmu. Indahnya pengakhiranmu. Beliau dikebumikan petang ini juga sebelum mentari lenyap di ufuk barat. Saya mohon sangat-sangat agar yg membaca mesej ini supaya hadiahkan Fatihah buatnya.
له الفاتحة – Imam Khairul –
Semoga rohmu dicucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan orang2 soleh…. Pak Osman @ abah – panggilan anak-anak di Galleria – tinggal dalam memori…
Sumber: Instagram Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jangan terkejut, apabila ada dosa-dosa kita tidak dapat dihapuskan dengan amalan bersolat, bersedekah, melakukan haji, berpuasa dan lain-lain.
Namun Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang mempunyai penyelesaian untuk kita menebus dosa-dosa ’kebal’ itu dengan satu amalan yang mulia. Apakah amalan itu ya?
Rasulullah SAW pernah bersabda;
“Sesungguhnya di antara dosa-dosa ada yang tidak dapat dihapus (ditebus) dengan pahala solat, sedekah atau haji namun hanya dapat ditebus dengan kepayahan dalam mencari nafkah.” (HR. Ath-Thabrani)
Mencari Nafkah Hapus Dosa-dosa ‘Kebal’
Allah amat suka hambaNya yang rajin berusaha mencari nafkah untuk diri sendiri dan keluarga. Dan dengan kesungguhan, keikhlasan dan jujur mencari nafkah, amalan ini akhirnya membantu kita menghapuskan dosa-dosa ‘kebal’.
Bagi kita yang berhempas pulas mencari rezeki halal siang dan malam, tentunya akan menggandakan lagi kegigihan mencari nafkah setelah tahu betapa besarnya kemampuan amalan ini sehingga mengatasi ibadah lain.
Jangan Lakukan Amalan Sia-sia
Jadi, bekerja sebenarnya merupakan suatu nikmat, anugerah dan ibadah kita juga kepada Allah selama mana pekerjaan kita itu adalah halal dan diredhaiNya.
Jika masih ada yang berasa malas, tidak bersungguh-sungguh dalam bekerja dan sambal lewa, itu merupakan satu kerugian besar. Dibimbangi tiada keberkatan dalam usaha kita mencari nafkah dan menjadi amalan sia-sia.
Jika ini terjadi, jangan berharap kita dapat menghapuskan dosa yang susah untuk diampunkan Allah.
Dalam apa keadaan pun,eloklah kita bekerja bersungguh-sungguh kerana ia akan menjadi senjata penghapus dosa-dosa yang dilakukannya.
Rasulullah SAW bersabda; “Barangsiapa di petang harinya merasa keletihan kerana seharian bekerja mencari rezeki untuk keluarga, maka pada petang hari itu juga dia mendapat curahan ampunan dosa.” (HR. Thabrani dari Ibnu Abbas).
Senjata Hapuskan Dosa-dosa ‘kebal’
Justeru itu, pekerjaan mencari rezeki mempunyai kedudukan yang amat tinggi dalam konteks pengampunan dosa. Janglah kita bermalas-malasan dalam melakukan pekerjaan selepas ini. Jika biasa ‘curi tulang’, maka selepas ini perlu hentikan serta merta.
Setelah mengetahui hal ini seharusnya kita tak lagi bermalas-malasan dalam bekerja, apalagi makan gaji buta dengan bekerja sekadarnya saja jika diawasi oleh perusahaan.
Bermula sekarang, berjanji dan bertekadlah bahawa kita akan bekerja dengan penuh dedikasi dan berintegriti.Moga dengan kesungguhan mencari rezeki halal itu, lebih mudah lagi kita mensucikan diri daripada sebarang dosa ‘degil’.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Keluar berdua-duaan dengan lelaki bukan mahram sudah terang adalah haram.
Namun malangnya hari ini ramai ibu bapa dengan mudah membenarkan anak mereka terutama perempuan keluar berdua-duaan bersama teman lelaki mereka tanpa rasa bersalah sedangkan ia adalah satu dosa besar.
Demikian situasi yang dikongsi oleh Ustaz Hafiz Afandi yang turut dikenali sebagai Ustaz Kembar.
“Mak ayah yang benarkan anak perempuan keluar dengan lelaki bukan mahram walaupun tunang anaknya sendiri adalah berdosa besar kalau tanpa keperluan yang munasabah.
“Ada mak ayah sekarang ini yang reda anak buat maksiat dengan benarkan anak-anak perempuan keluar dengan boyfriend dia berdating maka mak ayah itu adalah dayus kerana mereka telah redha dengan dosa dan maksiat. Hukumnya adalah berdosa besar.
“Malah ada ulamak yang ‘mengkafirkan’ mak ayah yang sebegini yang redha dengan perbuatan dosa dan maksiat yang telah Allah Taala haramkan. Ini kerana mereka redha dengan perbuatan tersebut sebab anak-anak mereka buat,”ujarnya.
Bertaubatlah jika pernah buat
Dalam pada itu kata Ustaz Hafiz ada juga kalangan ibu bapa yang membenarkan anak keluar dengan alasan sebagai proses mengenali pasangan sebelum berkahwin.
“Ada mak ayah yang cakap, tak apelah mereka keluar berdua sebab nak kenal kenal sebelum kahwin. Tapi dia tak tahu apa anak-anak buat Ketika berdua itu. Ada yang berzina, bersentuhan, berpelukan, berciuman dan sebagainya,” tegasnya dalam satu perkongsian di TikTok.
Nasihat Ustaz Hafiz juga sekiranya ibu bapa sayangkan anak-anak dan mahu ke syurga bersama mereka, jangan buat sebegini.
“Bertaubatlah sekiranya pernah melakukannya,”nasihatnya lagi.
Baru baru ini tular kisah seorang peragawati dan pelakon Zahnita Wilson yang mendakwa menjadi mangsa keganasan dilakukan suaminya. Ia terbongkar apabila beliau mendedahkan wajahnya...