Hampir setiap hari sebelum keluar dari rumah kebanyakan daripada wanita akan mengenakan krim pelembap kemudian berbedak. Ketika hendak berwuduk untuk menunaikan solat, ada yang mencucinya terlebih dahulu dengan pembersih.
Namun ada juga yang mengambil langkah mudah terus saja berwuduk tanpa mengambil kira adakah air mengenai kulit muka, yang menjadi syarat sah wuduk.
Dalam hal ini adakah wuduk seperti ini dikira sah? Penjelasan tentang perkara ini diberikan oleh Mufti Pulau Pinang.
Maksudnya: “Seorang lelaki berwuduk dan telah tertinggal basuhan pada bahagian kakinya yang sebesar kadar saiz kuku kaki yang dilihat oleh Rasulullah SAW, lalu Baginda bersabda: Ulanglah semula dan berwuduklah dengan sempurna. Lalu dia terus mengulanginya dengan sempurna dan mendirikan solat.”
(Sahih Muslim: 243)
Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini menyebut:
Maksudnya: “Pada hadis ini, (terdapat dalil yang menunjukkan bahawa) sesiapa yang meninggalkan bahagian kecil yang wajib disucikan (dibasuh atau disapu ketika wuduk) tidak sah wuduknya, dan perkara ini merupakan sesuatu yang disepakati oleh para ulama.” (Rujuk Sahih Muslim bi Syarh al-Muslim, jil. 2 hlm. 134)
Wajib hilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya. Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jil. 2 hlm. 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, hlm. 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Ads
Maksudnya: “Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jil. 1 hlm. 464)
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air. Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air. Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar basuhan atau sapuan wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan. Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat. Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Ads
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jil. 1 hlm. 441-443)
Kesimpulan
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk? Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk. Justeru, sekiranya menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna. Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya. Amin.
Sumber: Pejabat Mufti Pulau Pinang
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat merupakan salah satu daripada rukun Islam dan ia digambarkan sebagai tiang agama. Ini bermaksud, jika seseorang itu tidak menunaikan solat maka akan runtuhlah agamanya. Namun persoalannya adakah benar hadis solat dua rakaat orang berkahwin lebih baik berbanding solat orang yang bujang?
Sabda Nabi SAW: رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلَامُ، وَعَمُودُهُ الصَّلَاةُ
Maksudnya: “Tunjang segala urusan adalah Islam dan tiangnya adalah solat.” [Riwayat al-Tirmizi” [Hadith ini dinilai hasan sahih oleh Imam al-Tirmizi]
Selain itu juga, Allah SWT mencipta lelaki dan wanita serta Allah SWT mensyariatkan perkahwinan di antara mereka. Ini kerana, hukum asal atau secara umumnya bagi perkahwinan ini adalah sunat kerana ia berkait dengan fitrah dan keinginan yang ada pada manusia. [Lihat: al-Muktamad, 16/4]
Didapati bahawa hadis ini cukup ‘popular’ dalam masyarakat pada hari ini dan hadis atau riwayat ini sering diucapkan oleh jurunikah di dalam khutbah nikah iaitu:
Dikatakan bahawa Nabi SAW: رَكْعَتَانِ مِنَ الْمُتَزَوِّجِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنَ الأَعْزَبِ
Maksudnya: “Dua rakaat orang yang berkahwin lebih afdhal berbanding 70 rakaat orang yang bujang.”
Berikut beberapa pandangan ulama dalam menilai hadis ini, antaranya:
*Imam Ibn al-Jauzi (597 H) menghukum hadith ini sebagai tidak sahih. [Lihat: al-Mawdhu’at, 257/2]
*Imam al-Suyuthi (911 H) menilai hadith ini tidak sahih di dalam kitabnya. [Lihat: al-La’aali al-Masnu’ah, 135/2]
*Imam Ibn Iraq al-Kinani (963 H) menukilkan pandangan Ibn Hajar bahawa hadith ini adalah munkar. [Lihat: Tanzih al-Syariah, 205/2]
*Imam al-Fattani (986 H) menghukum hadith ini sebagai tidak sahih.
*Imam al-Syaukani (1250 H) menilai hadith ini sebagai tidak sahih.
*Imam al-Qawqaji (1305 H) menghukum menghukum hadith ini sebagai palsu.
*Syiekh al-Albani (1420 H) juga menilai hadith ini sebagai tidak sahih.
Setelah melihat dan menekuni beberapa pendapat para ulama seperti di atas, maka dapat dinyatakan bahawa hadis ini adalah tidak sahih. Ini kerana, tidak terdapat perbezaan pada sudut kelebihan bagi orang yang berkahwin atau bujang dalam menunaikan solat.
Adapun antara yang disebutkan atau terdapat di dalam hadis berkaitan perbezaan dari sudut kelebihan dalam ibadah solat ini ialah solat orang yang berjemaah lebih afdhal daripada solat secara sendirian.
Daripada Abu Said al-Khudri RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Solat orang yang berjemaah lebih afdhal berbanding orang yang solat secara bersendirian dengan 25 darjat.” [Riwayat al-Bukhari (646)]
Solat di awal waktu lebih afdhal berbanding orang yang solat di akhir waktu.
Daripada Abdullah bin Mas’ud RA bahawa beliau bertanya Nabi SAW tentang amalan yang paling disukai Allah SWT. Maka Nabi SAW bersabda:
الصَّلاَةُ عَلَى وَقْتِهَا
Maksudnya: “Solat di awal waktu.” [Riwayat al-Bukhari (527)]
KESIMPULAN
Ditegaskan sekali lagi bahawa hadis di atas adalah tidak sahih dan kita sesekali tidak dibenarkan menyebarkannya kepada orang lain melainkan untuk menyatakan akan kepalsuannya. Ini kerana, hukuman bagi orang yang berdusta di atas nama Rasulullah SAW adalah neraka yang akan menjadi tempatnya di akhirat kelak. Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara lidah-lidah kita daripada menyampaikan dan menyebarkan hadis-hadis yang tidak sahih. Amin.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sesungguhnya hidayah itu milik Allah. Dan apabila Allah hadirkan hidayah buat seseorang maka merekalah insan yang terpilih. Bagi tiga pelancong Jerman Mark, 22, Elyas, 26, dan Tovel, 29, tujuan asal bercuti di Pulau Perhentian, Besut menjadi titik tolak kepada tiga sahabat ini untuk memeluk agama Islam.
Kisah bermula apabila tiga sahabat ini menumpang tandas di Masjid Ar Rahman di pulau itu. Ketiga-tiga sahabat itu memeluk Islam selepas mengakui jatuh cinta dengan agama Islam dan kesantunan umat Islam khususnya di pulau berkenaan.
Pendakwah Abu Khaleef Aka Khairul Ikhwan berkata, tiga lelaki Jerman itu menyatakan hasrat dan minat untuk memeluk Islam selepas beliau bersama beberapa lagi ahli jemaah dakwah menyantuni mereka di masjid berkenaan.
Katanya, pada mulanya tiga lelaki itu meminta izin mahu menumpang tandas masjid, namun mereka mendekati warga asing terbabit sambil diajak berbual-bual dengan menikmati minum petang selepas dilihat agak malu.
“Sepanjang perbualan itu, kami rancak berkongsi mengenai perkembangan Islam sehinggalah hampir waktu Maghrib. Kami mengajak mereka masuk ke masjid untuk melihat jemaah solat dan mendengar ceramah.
“Mereka teruja mendengar ceramah disampaikan pendakwah, Dr Maulana Helmi dan saya membantu mereka memahami butiran ceramah dengan menterjemahkannya ke dalam bahasa Inggeris.
“Tidak sangka pula selepas itu mereka menyatakan minat untuk memeluk Islam dan akhirnya mereka mengambil wuduk dan melafazkan kalimah syahadah di hadapan saya dan jemaah lain di masjid itu.
Menurutnya, beliau turut mengajar jejaka Jerman itu cara mengambil wuduk dan mereka menikmati makan malam dalam talam bersama jemaah lain selepas solat Isyak.
Katanya, tiga pelancong itu masih tinggal di Pulau Perhentian dan mereka turut berkesempatan menunaikan solat Aidiladha serta melihat sendiri ibadah korban yang dilakukan penduduk pulau berkenaan.
Kisah tiga pelancong Jerman yang bercuti di pulau itu memeluk Islam mendapat perhatian apabila ia tular di laman sosial sejak seminggu lalu.
Abu Khaleef berkata, beliau gembira kerana rombongan dakwah dipimpinnya yang disertai 300 jemaah yang datang ke pulau itu sebagai sebahagian daripada aktiviti dakwah di seluruh negara akhirnya menarik minat bukan Islam memeluk Islam.
Rombongan dakwah Abu Khaleef ke pulau itu turut disertai individu ternama termasuk usahawan dan artis tempatan seperti Dr Sam Rasputin, Radhi OAG, Jojoe One Nation Emcees, Sabhi Saddi dan Farid Wari.
Sumber: Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam satu hadis, Muaz bin Jabal bersama-sama Nabi SAW dalam satu perjalanan.
Pada satu pagi, beliau berada dekat dengan Baginda dan bertanya: “Wahai Rasulullah, khabarkanlah kepadaku amalan yang akan memasukkanku ke dalam syurga dan menjauhkanku dari neraka?”
Baginda menjawab: “Demi sesungguhnya kamu bertanyakan kepadaku sesuatu yang agung padahal sungguh ia adalah perkara mudah bagi orang yang Allah jadikan mudah baginya iaitu: Kamu menyembah Allah dan tidak menyekutukannya dengan sesuatu apa pun, kamu mendirikan solat, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadan dan berhaji ke Baitullah.”
Jika mahu kita kena bijak dan pintar – dengan izinNya – dalam mengatur kehidupan siang dan malam. Ahli syurga sangat bijaksana di dalam mengatur amal ibadatnya. Jika sibuk di waktu siang, perbanyakkanlah amalan di waktu malam.
Jika tidak biasa maka bermulalah ketika masih ada tenaga dan sisa waktu. Allah .. Ya Allah … rasailah nikmatnya yang tidak terperi. Namun bangun malam sering terdapat halangan. Hadis sahih Muslim (Jilid 2) ada mencatatkan,
Abu Hurairah r.a. berkata yang Nabi SAW bersabda: “Syaitan membuhul ujung rambutmu tiga buhul. Apabila kamu tidur dengan ketiga buhul itu maka kamu akan tertidur sepanjang malam.”
Jika kamu terbangun lalu kamu menyebut nama Allah, maka terurailah satu buhul. Bila dia berwuduk, terurailah buhul kedua, dan bila dia solat terurailah semua ikatan lalu dia merasa segar dan bersemangat.
Iblis dan syaitan ada mengganggu. Namun mereka tidak pernah berkuasa. Berapa ramai yang tidak mahu begitu walaupun ketika berumrah dan berziarah? Kita lebih suka memilih untuk diikat olehnya.
Baru baru ini tular kisah seorang peragawati dan pelakon Zahnita Wilson yang mendakwa menjadi mangsa keganasan dilakukan suaminya. Ia terbongkar apabila beliau mendedahkan wajahnya...