Sekarang ini musim hujan dan ada sesetengah tempat dilanda banjir. Bila melibatkan banjir, banyak kemusnahan harta benda berlaku. Kalau ada saudara mara kita terlibat dan diuji dengan banjir begini, sebagai umat Islam, marilah kita membaca doa ini beramai-ramai.
Perkara pertama yang harus kita lakukan ialah berdoa dan beristir’ja maka sebutlah :
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ
“Innaa lillaahi wa innaa ilaihi rooji’un
“Sesungguhnya kita milik Allah dan akan kembali kepadaNya”
Ayat ini diambil dari surah al Baqarah ayat 156 yang bermaksud “Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan innalillah wa inna ilayhi raji’un. (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNya lah kami kembali).
Dalam hal musibah ini, Ummu Salamah R.A berkata bahawa dia mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:
“مَا مِنْ مُسْلِمٍ تُصِيبُهُ مُصِيبَةٌ، فَيَقُولُ مَا أَمَرَهُ اللهُ: {إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ} [البقرة: 156]، اللهُمَّ أْجُرْنِي فِي مُصِيبَتِي، وَأَخْلِفْ لِي خَيْرًا مِنْهَا، إِلَّا أَخْلَفَ اللهُ لَهُ خَيْرًا مِنْهَا”.
Maksudnya: “Tidaklah seorang mukmin tertimpa musibah lalu ia membaca apa yang telah diperintahkan oleh Allah, “Innaa lillahi wainnaa ilaihi raaji’uun allahumma`jurnii fii mushiibati wa akhlif lii khairan minhaa (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan akan kembali kepada Allah. Ya Allah, berilah kami pahala karena mushibah ini dan tukarlah bagiku dengan yang lebih baik daripadanya).’ melainkan Allah menukar baginya dengan yang lebih baik”. Riwayat Muslim (918)
Selepas itu, hendaklah kita membaca doa ini beramai-ramai agar banjir besar ini surut dan hujan berhenti dengan kadar cepat.
وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءَكِ وَيَا سَمَاءُ أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاءُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ ۖ وَقِيلَ بُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
Maksudnya: “Dan (setelah binasanya kaum kafir itu) diperintahkan kepada bumi dan langit dengan berkata: “Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu”. Dan (ketika itu) surutlah air, serta terlaksanalah perintah (Allah) itu. Dan bahtera Nabi Nuh itupun berhenti di atas gunung “Judi” serta diingatkan (kepada kaum kafir umumnya bahawa): “Kebinasaanlah akhirnya bagi orang-orang yang zalim”. (Surah Hud: 44)
Imam Ibn Katsir Rahimahullah berkata: “Allah Taala memberitahu bahawa sesungguhnya dia, apabila telah tenggelam warga bumi melainkan mereka yang berada di atas kapal, mengarahkan bumi supaya menelan airnya yang telah keluar daripadanya dan berhimpun di atasnya, dan langit untuk berhenti daripada terus menurunkan hujan.”
Rujuk Tafsir al-Quran al-`Azhim (4/323)
Berdasarkan ayat di atas, ayat ini menunjukkan perbuatan Allah Taala mengarahkan bumi dan langit untuk menyurutkan banjir yang berlaku pada zaman Nabi Nuh. Ini juga menunjukkan kehebatan dan keagungan Allah Taala sebagai Pentadbir Hakiki bagi bumi dan langit sedangkan kekufuran manusia itu tidak sedikit pun menggugah kebesaran Allah Taala. (sumber rujukan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Waktu Doa Paling Mustajab Adalah Di Malam Nisfu Sya’ban, Banyakkan Juga Amalan Lain
Soalan
Apakah status hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban (malam pertengahan bulan Sya’ban) dan juga amalan yang berkaitan dengannya?
Jawapan :
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Bulan Sya’ban adalah merupakan di antara bulan yang agung dalam syarak. Rasulullah SAW memperbanyakkan ibadah pada bulan ini dan disunatkan bagi kita untuk mempertingkatkan amalan dan ibadah kita sebagaimana yang disebut di dalam hadith yang sahih. Di samping itu, terdapat beberapa hadith yang menceritakan akan kelebihan malam nisfu Sya’ban.
Hadith-hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban telah diriwayatkan daripada Nabi SAW melalui beberapa jalur. Antaranya melalui jalur Abu Musa al-Asy’ari RA, Aisyah RA, Abu Tha’labah RA, Abdullah bin Amr RA, Mu’az bin Jabal RA, Abu Hurairah RA dan Abu Bakar RA.
Matan hadith
Di sini kami datangkan beberapa matan hadith yang berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban. Antaranya:
- Daripada Abu Musa al-Asy’ari RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّ اللَّهَ لَيَطَّلِعُ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيعِ خَلْقِهِ إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan semua makhluk-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Riwayat Ibn Majah, no. Hadith 1380] Imam al-Zahabi mengatakan hadith ini dhaif disebabkan terdapat pada sanadnya Ibn Lahi’ah. [Lihat: Talkhis al-‘ilal al-Mutanihiyah, 184]
- Daripada Aisyah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إنَّ اللهَ تعالى يَنْزِلُ ليلةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا ، فيَغْفِرُ لِأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعْرِ غَنَمِ كلبٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan sebanyak bilangan bulu kambing pengawal”. [Riwayat al-Tirmizi, no. Hadith 670] Al-‘Aini mengatakan hukum hadith ini adalah munqathi’. [Lihat: ‘Umdah al-Qari, 11:116]
- Daripada Abu Tha’labah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا كَانَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ اطَّلَعَ اللهُ إِلَى خَلْقِهِ فَيَغْفِرُ لِلْمُؤْمِنِ، وَيُمْلِي لِلْكَافِرِينَ، وَيَدَعُ أَهْلَ الْحِقْدِ بِحِقْدِهِمْ حَتَّى يَدَعُوهُ
Maksudnya: “Apabila tiba malam nisfu Sya’ban, Allah SWT melihat kepada makhluk-Nya. Kemudian Allah SWT mengampunkan orang yang beriman serta mengabaikan orang yang kufur dan membiarkan orang yang dengki dengan dengkinya sehingga mereka itu meninggalkannya”. [Syu’ab al-Iman, no. Hadith 3551] Ibn Jauzi mengatakan bahawa hukum hadith ini adalah tidak sahih. [Lihat: al-‘Ilal al-Mutanihiyah, 2:560]
- Daripada Abdullah bin Amr RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَطَّلِعُ اللهُ عزَّ وجلَّ إلى خَلْقِهِ ليلَةَ النِّصفِ مِنْ شَعْبَانَ ، فيَغْفِرُ لِعبادِهِ إِلَّا لِاثْنَيْنِ مُشَاحِنٍ ، وقَاتِلِ نَفْسٍ
Maksudnya: “Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan hamba-Nya kecuali dua (golongan) iaitu orang yang bermusuhan dan orang yang membunuh diri”. [Riwayat Ahmad, no. Hadith 6353] Ibn Hajar mengatakan sanadnya layyin (salah satu daripada ciri hadith dhaif). [Lihat: al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kabair, 2:43] Manakala Ahmad Syakir mengatakan sanadnya adalah sahih [Lihat: Musnad Ahmad, 10:127]
- Daripada Mu’az bin Jabal RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَطَّلِعُ اللهُ إِلَى خَلْقِهِ فِيْ لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيْعِ خَلْقِه إِلَّا لِمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
Maksudnya: “Allah SWT melihat makhluk-Nya pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan semua makhluk-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Sahih Ibn Hibban, no. Hadith 5665]
- Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا كَانَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ يَغْفِرُ اللهُ لِعِبَادِهِ إِلَّا لمُشْرِكٍ أَوْ مُشَاحِنٍ
Maksudnya: “Apabial tiba malam nisfu Sya’ban, Allah SWT mengampunkan hamba-Nya kecuali orang yang syirik dan juga orang yang bermusuhan”. [Majma’ al-Zawaid, 8:68] Imam al-Sakhawi menyatakan bahawa perawi-perawinya tidak ada dipertikaikan. [Lihat: al-Ajwibah al-Mardhiyyah, 1:325]
- Daripada Abu Bakar RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَنْزِلُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا فَيَغْفِرُ لِكُلِّ نَفْسٍ إِلَّا إِنْسَانًا فِيْ قَلْبِهِ شَحْنَاء أَوِ المُشْرِكَ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
Maksudnya: “Allah SWT turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan setiap yang bernyawa kecuali orang yang ada dalam hatinya permusuhan dan juga orang yang syirik”. Imam al-Bukhari mengatakan padanya nazhar (perlu diteliti),manakala Ibn ‘Adiy mengatakan sanadnya mungkar. [Lihat: Lisan al-Mizan, 5:269]
Tarjih hukum hadith
Setelah melihat hadith-hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban telah berlaku perselisihan antara para ulama’ dalam menyatakan hukum berkenaan hadith ini. Sebahagian mereka mengsahihkan hadith ini dan sebahagian lagi sebaliknya. Berdasarkan hadith-hadith yang kami nyatakan, ia menunjukkan akan sabitnya hadith-hadith yang menceritakan akan kelebihan malam nisfu Sya’ban sehinggakan Ibn Hibban mengsahihkan satu riwayat daripada Mu’az bin Jabal tanpa memerlukan sokongan daripada jalur yang lain. Untuk itu, kami cenderung untuk mengatakan bahawa hukum hadith ini sahih dengan kesemua jalur-jalurnya yang lain dan ini menunjukkan bahawa hadith ini mempunyai asal. Walaubagaimanapun, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit namun amalan tertentu pada malam tersebut adalah tidak ada sama sekali melainkan amalan yang bersifat umum seperti memperbanyakkan zikir, istighfar kepada Allah SWT, solat-solat sunat, berdoa, bersedekah dan lain-lain lagi.
Antara ulama’ yang menyatakan sedemikian ialah Syeikh Syuaib al-Arnaouth ketika mentahqiqkan kitab Sahih Ibn Hibbanbahawa hadith berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sahih berdasarkan syawahid-syawahidnya dan syawahid-syawahid ini saling menguatkan antara satu sama lain dalam bab ini (kelebihan malam pertengahan bulan Sya’ban) walaupun setiap jalur itu mempunyai perbincangan. [Lihat: Sahih Ibn Hibban, 12:481]
Feqah hadith
Antara feqah hadith yang boleh diambil dan difahami daripada hadith-hadith ini:
- Terdapat hadith lain yang menyatakan bahawa Allah SWT turun pada setiap satu pertiga malam. Namun, di dalam hadith ini menunjukkan bahawa Allah SWT turun pada malam nisfu Sya’ban sepanjang malam sebagaimana dikhabarkan oleh Nabi SAW. Malam bermula selepas terbenamnya matahari.
- Kita dituntut pada malam ini untuk memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT. Untuk itu, tidak dinafikan bahawa pada malam tersebut mempunyai kelebihan dan padanya terdapat keampunan serta penerimaan yang khusus bagi yang memohon ampun dan yang berdoa kepada-Nya. Disebabkan itu, Imam al-Syafie mengatakan sesungguhnya berdoa padanya iaitu pada malam nisfu Sya’ban adalah mustajab.
- Di dalam hadith ini juga menunjukkan keampunan Allah SWT amat luas. Antaranya firman Allah SWT yang menceritakan akan Allah SWT itu bersifat dengan pengampun. Firman Allah SWT:
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
Maksudnya: “Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun”. [Nuh:10]
- Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa orang yang syirik kepada-Nya melainkan dengan taubat. Berdasarkan firman Allah SWT:
إِنَّ اللَّـهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّـهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa syirik yang mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua), dan akan mengampunkan dosa yang lain daripada itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan Syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah SWT (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar”. [al-Nisa’:48]
- Orang yang bermusuhan tidak akan mendapat keampunan daripada Allah SWT. Ini ada disebut di dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim RA. Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَ الِاثْنَيْنِ وَيَوْمَ الْخَمِيسِ، فَيُغْفَرُ لِكُلِّ عَبْدٍ لَا يُشْرِكُ بِالله شَيْئًا إِلَّا رَجُلًا كَانَتْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ أَخِيهِ شَحْنَاءُ، فَيُقَالُ: أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا، أَنْظِرُوا هَذَيْنِ حَتَّى يَصْطَلِحَا
Maksudnya: “Sesungguhnya pintu-pintu syurga pada hari Isnin dan Khamis maka diampunkan setiap hamba yang tidak syirik kepada Allah SWT dengan sesuatu kecuali bagi orang yang antara dia dan saudaranya saling bermusuhan. Lalu dikatakan: Tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai, tangguhkanlah dua orang ini sehingga mereka berdamai”. [Riwayat Muslim, 4652]
- Allah SWT tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempunyai sifat dengki dan Allah SWT akan membiarkan mereka ini sehingga mereka meninggal sifat tersebut. Sifat dengki ini juga boleh digolongkan dalam golongan orang yang bermusuhan. Terdapat sebuah hadith yang melarang kita daripada sifat dengki ini. Daripada Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
لاَ تَبَاغَضُوا ، وَلاَ تَحَاسَدُوا ، وَلاَ تَدَابَرُوا ، وَكُونُوا عِبَادَ اللهِ إِخْوَانًا
Maksudnya: “Janganlah saling memarahi, saling mendengki, saling membelakangi. Jadilah kalian hamba-hamba Allah SWT yang bersaudara”. [Riwayat al-Bukhari, no. Hadith 5612]
- Di samping itu juga, orang-orang yang membunuh diri tidak akan mendapat keampunan daripada Allah SWT kerana dosa membunuh diri termasuk di dalam dosa besar yang memerlukan seseorang itu bertaubat. Berdasarkan sebuah hadith daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
اجْتَنِبُوا السَّبْعَ الموبِقَاتِ . قالوا : يَا رَسُولَ اللهِ : وَمَا هُنَّ ؟ قال : الشِّركُ بِاللهِ ، وَالسِّحرُ ، وَقَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللهُ إِلَّا بِالحَقِّ، وَأَكْلُ الرِّبَا ، وَأَكْلُ مَالِ اليَتِيْمِ ، وَالتَّوَلِّي يَوْمَ الزَّحْفِ ، وَقَذْفُ المحْصَنَاتِ المؤْمِنَاتِ الغَافِلَاتِ
Maksudnya: “Jauhilah tujuh perkara yang membinasakan. Para sahabat RA bertanya: Wahai Rasulullah SAW, apakah perkara-perkara tersebut? Rasulullah SAW bersabda: Syirik kepada Allah SWT, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah SWT kecuali dengan hak, memakan riba, memakan harta anak yatim, melarikan diri daripada peperangan dan menuduh wanita mukmin yang suci melakukan zina”. [Riwayat al-Bukhari, no. Hadith 2560]
Pendapat ulama’ berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban
Berikut adalah beberapa pendapat ulama’ berkaitan malam nisfu Sya’ban:
Telah berkata Imam al-Syafie RA: “Doa mustajab adalah pada 5 malam, iaitu malam jumat, malam al-Adha, malam al-Fitri, malam awal bulan Rejab, dan malam nisfu Sya’ban”. [Lihat: al-Um, 1:264]
Ibnu Rajab RA mengatakan: “Berkaitan malam nisfu Sya’ban, pada zaman dahulu para tabi’in daripada penduduk al-Syam, seperti Khalid bin Ma’dan, Makhul, Luqman bin Amir, dan beberapa para tabi’in yang lain memuliakannya (malam tersebut) dan mereka bersungguh-sungguh beribadah pada malam itu”. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 247]
Pendapat ulama’ berkaitan solat sunat al-Raghaib (الرغائب)
Solat al-Raghaib adalah solat sunat yang dilakukan pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat dan juga ia dilakukan pada malam nisfu Sya’ban sebanyak 100 rakaat. Selain itu, solat ini dilakukan antara waktu Maghrib dan Isyak. Antara dalil yang digunakan bagi menyatakan akan kewujudan solat ini adalah:
Dikatakan bahawa Nabi SAW bersabda:
يَا عَلِي, مَنْ صَلَّى مِائَة رَكْعَة لَيْلَة النِّصْفِ مِنْ شَعْبَان، يَقْرَأ فِي كُلِّ رَكْعَة بِفَاتِحَةِ الكِتَاب, وَقُلْ هُوَ اللهُ أَحَدْ عَشرَ مَرَّات, إِلَّا قَضَى اللهُ لَهُ كُلّ حَاجَة
Maksudnya: “Wahai Ali, barangsiapa yang solat seratus rakaat pada malam nisfu Sya’ban, lalu dia membaca setiap rakaat itu surah al-Fatihah dan surah al-Ikhlas sebanyak sepuluh kali pasti Allah SWT akan memakbulkan setiap hajatnya”.
Hadith ini adalah palsu sebagaimana dihukum oleh Imam al-Syaukani , Imam Ibn al-Jauzi dan ramai lagi dalam kalangan ahli hadith. Selain itu, Imam Ibn al-Qayyim juga menyatakan bahawa antara hadith-hadith palsu adalah hadith berkaitan solat pada malam nisfu Sya’ban. [Lihat al-Manar al-Munif, 98]
Antara pendapat para ulama’ berkaitan solat sunat al-Raghaib adalah:
- Telah berkata Ibn Hajar al-Haithami:
“Adapun solat sunat al-Raghaib adalah seperti solat yang biasa pada malam nisfu Sya’ban dan kedua-dua ini (solat pada awal malam dalam bulan Rejab dan malam nisfu Sya’ban ) adalah bid’ah yang buruk dan dikeji. Hadith berkaitannya pula adalah palsu maka ia dibenci kepada pelakunya samada bersendiri atau berjemaah”. [Lihat: al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, 1:216]
- Telah berkata Imam al-Nawawi:
“Solat yang dikenali dengan solat al-Raghaib adalah solat yang dilakukan pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat antara waktu Maghrib dan Isyak dan juga solat pada malam nisfu Sya’ban sebanyak 100 rakaat. Kedua-dua solat ini adalah bid’ah yang mungkar lagi buruk”. [Lihat: al-Majmu’, 3:548]
- Telah berkata Imam Ibn al-Jauzi:
“Solat al-Raghaib adalah palsu (direka) di atas nama Rasulullah SAW dan pendustaan ke atas Baginda SAW. Para ulama’ telah menyebut akan bid’ah dan keburukan kedua solat ini dengan beberapa cara: Antaranya adalah bahawa sahabat, tabi’in dan generasi selepas daripada mereka daripada kalangan imam-imam yang mujtahid tidak menyatakan akan kedua solat ini. Jika kedua solat ini disyariatkan maka mereka tidak akan terlepas daripada melakukannya. Tambahan pula, ia muncul selepas 400 tahun”.
- Telah berkata Imam al-Syaukani:
“Ini adalah solat al-Raghaib yang masyhur yang mana para huffaz telah bersepakat bahawa ianya palsu atau direka”.[Lihat: al-Fawaid al-Majmu’ah, 48]
Berdasarkan sebahagian pendapat ulama’ yang kami nyatakan ini, maka di sini kami ingin tekankan dan jelaskan bahawa solat al-Raghaib adalah tidak mempunyai asal di dalam agama dan ia merupakan satu pendustaan yang direka di atas nama Nabi SAW.
Amalan yang digalakkan pada malam nisfu Sya’ban
Islam tidak meletakkan sesuatu amalan khusus yang mungkin boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah untuk diamalkan pada malam nisfu Sya’ban tetapi dalam masa yang sama, kita hendaklah mengambil peluang dengan kelebihan yang ada pada malam tersebut dengan beramal sebanyak-banyaknya samada dengan membaca al-Quran, solat sunat, berzikir dan lain-lain lagi.
Walaubagaimanapun, kesemua amalan ini tidak boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah yang mesti dibuat dalam bentuk tuntutan kerana kesemua amalan ini adalah bersifat umum. Oleh itu, sekali lagi kami nyatakan bahawa tiada amalan khusus yang sabit daripada Nabi SAW berkaitan malam nisfu Sya’ban.
Penutup
Kesimpulannya, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit berdasarkan hadith yang kami nyatakan di awal perbahasan iaitu Allah SWT akan turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban dan mengampunkan hamba-hamba-Nya. Dalam masa yang sama, tidak ada amalan yang khusus pada malam nisfu Sya’ban melainkan amalan-amalan yang bersifat umum. Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dalam melaksanakan ibadah serta memelihara kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak mempunyai asal di dalam agama. Amin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
7 Soalan Ini Yang Wanita Patut Tanya Pada Bakal Imamnya, Kalau Nak Bahagia Till Jannah
Sebelum membuat perancangan untuk berkahwin, seorang wanita itu perlu bertanya beberapa soalan kepada bakal suami.
Soalan ini bukanlah untuk menguji lelaki namun lebih kepada kesedaran terhadap tanggungjawab lelaki yang bakal menjadi ketua keluarga. Ingat ya, bercinta bukan soal untuk jiwang-jiwang sahaja.
Perlu lihat masa depan dengan lebih teliti. Sudah-sudahlah mabuk kepayang tak tentu hala. Sekarang masa untuk fikir soal masa depan anda, dia dan bakal anak-anak.
1. Selepas kahwin nanti kita nak tinggal di mana?
Bagi pasangan muda, ada yang masih belum memiliki rumah sendiri. Hendak menyewa pula kewangan macam antara mampu dengan tidak. Akhirnya terpaksa menumpang di rumah ibu bapa. Jadi anda dan si dia perlu bincang mengenai hal ini secara serius. Jangan ambil mudah. Menyewa ke, tinggal sebumbung dengan mentua ke. Fikir betul-betul. Jangan timbul masalah kemudian hari.
2. Bila ada anak, siapa yang akan menjaga anak itu nanti?
Hal ini perlu difikirkan bersama. Jika anda berdua bekerja, jadi siapa yang akan jaga anak itu ketika anda berdua keluar bekerja. Adakah hantar kepada pengasuh? Adakah hantar ke taska? Kalau hantar ke pengasuh dan taska, siapakah yang akan bayar? Mampukah hendak keluar bajet RM300 sebulan untuk taska? Atau mungkin hantar kepada ibu bapa sendiri untuk dijaga. Mungkin juga anda buat keputusan untuk berhenti kerja dan tumpu kepada anak. Jika begitu, apakah perancangan dari segi kewangan? Kena fikir.
3. Bagaimana cara kita uruskan perbelanjaan keluarga?
Memang bab perbelanjaan keluarga sepatutnya ditanggung oleh suami. Namun pada hari ini, ada lelaki yang kurang berkemampuan dan isteri perlu sama-sama membantu dari segi kewangan keluarga. Jadi bahagi siap-siap suami komitmen apa, isteri pula komitmen apa. Misalnya suami bayar ansuran kereta dan sewa rumah. Isteri pula bayar segala bil utiliti.
4. Apa tanggungjawab seorang suami dan apa pula tanggungjawab seorang isteri?
Keindahan masa bercinta boleh hilang sekelip mata jika bab tanggungjawab ini tidak diselesaikan awal-awal. Masa bercinta anda tidak kenal 100 peratus pun orang yang anda sayang itu. Selepas kahwin barulah anda nampak siapa dia sebenarnya. Anda berdua sudah saling kenal dan tahu rutin harian si dia. Jadi senarai siap-siap tanggungjawab masing-masing. Sebagai contoh, misalnya suami kena buang sampah setiap hari. Isteri pula tanggungjawabnya menyediakan makan malam. Jadi masing-masing sudah ada kerja sendiri.
5. Siapa yang akan buat keputusan dalam perkahwinan kita?
Memang suami ialah ketua keluarga. Namun isteri pun ada hak untuk buat keputusan. Jadi bahagikan siap-siap apa isu yang suami perlu buat keputusan dan apa isu yang isteri boleh buat keputusan. Senang, kan?
6. Bagaimana cara terbaik untuk didik anak-anak kita nanti?
Ramai pasangan yang bergaduh sebab tak setuju tentang apa yang terbaik untuk anak-anak mereka. Sama ada sekolah kebangsaan atau sekolah swasta? Sekolah antarabangsa atau sekolah agama? Ada orang yang rasa memang patut bekerja keras dan berhabis duit untuk hantar anak ke sekolah yang dirasakan terbaik tapi ada juga yang rasa sekolah biasa pun sudah memadai. Selain itu, bincangkan juga bagaimana anda patut ajar anak-anak tentang agama nanti dan bagaimana nak capai matlamat sebuah keluarga.
7. Ada apa-apa isu kesihatan yang patut diketahui?
Bab kesihatan ini selalu diambil mudah. Ada orang yang muda-muda sudah ada diabetes. Sudah ada darah tinggi. Jadi sanggupkah anda berdepan dengan masalah sedemikian kerana penyakit ini mempengaruhi kebolehupayaan seseorang untuk hamil. Jika ada lain-lain penyakit pun kena maklumkan supaya si dia boleh berjaga-jaga dan set minda dengan betul mengenai tahap kesihatan pasangannya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Hari-Hari Buat Solat Hajat Mohon Kekuatan DariNya” – Wanita Ini Kongsi Detik Cemas Saat Suami & Anak Disahkan Positif COVID-19
Selama ini kita hanya mendengar pengalaman orang lain yang diuji Tuhan apabila disahkan positif COVID-19.
Tetapi tidak pernah terfikir mungkin salah seorang adalah insan yang kita pernah kenali sebelum ini.
Seperti perkongsian wanita ini di laman sosial, yang juga bekas teman sekerja penulis Zuraita Mohd Anua memberitahu kisah di mana anak dan suami tersayang disahkan positif COVID-19.
Segera menghubungi dirinya untuk meminta keizinan berkongsi kisah sebagai seorang isteri yang terpaksa berpisah dengan insan tersayang demi keselamatan bersama.
Dapat merasakan kebimbangannya dan rasa getir menempuh ujian berganda dari Allah SWT. Ternyata saat berdepan waktu kesukaran itu hanya Allah sahaja yang tahu.
Assalammualaikum wbt.
Sebelum tu nak minta maaf sebab catatan ini panjang.
Semuanya bermula pada Ahad 1 March 2020. Suami saya telah mendapat panggilan telefon dari company secretary memberitahu terdapat satu kes positive COVID-19 di syarikatnya bekerja. Setelah kes tersebut disahkan, semua yang ada dalam meeting dengan anggota pekerja terbabit seminggu sebelumnya diarahkan kuarantin di rumah serta merta berserta family. Suami saya pun terlibat! Allahuakbar, DIA sahaja yang tahu betapa takut, keliru dan sedihnya kami waktu itu. Masih segar di mata saya wajah pucat suami sebaik menerima berita itu.
Suami terus kuarantin diri di dalam bilik. Saya dan anak-anak bingung. Kami takut kerana kami tak tahu bagaimana untuk mendepaninya. Ini sesuatu yang baru. Selama ini kita dengar virus itu jauh di Wuhan China, rupanya virus itu sudahpun mengetuk pintu rumah kami sekeluarga.
Sehari selepas itu, suami dan beberapa orang contact yang telah dikenal pasti diminta menjalani swab test di hospital. Menunggu keputusan sepanjang tempoh itu adalah saat-saat yang paling menakutkan. Hati tak putus-putus berdoa agar keputusannya negatif. Ketakutan semakin kuat apabila seorang demi seorang rakan sekerjanya disahkan positif. Allahuakbar!
Suami saya pula tidak menunjukkan sebarang simptom yang ketara. Dua tiga hari sebelumnya, suami cuma mengadu badannya terasa macam nak kebah dari demam. Selain itu, deria baunya juga tiba-tiba sensitif. Itu sahaja.
Keesokan harinya lebih kurang jam 6.30 petang (3 March), suami mendapat panggilan telefon dari doktor terlibat, memberitahu kenyataan yang tak ingin kami dengar. Dia positive! Antara ingin menerima dan menafikan, Allah SWT sahaja yang tahu betapa dahsyatnya situasi kami ketika itu.
Doktor meminta suami bertenang, packing barang yang perlu sahaja. Ambulance akan datang lebih kurang jam 12.50 malam. Saya amat sedih waktu itu. Walaupun kerajaan belum menganjurkan social distancing, kami telah terlebih dahulu melakukannya. Suami tak benarkan saya masuk ke dalam bilik dan menghampirinya langsung. Dia packing barangnya sendiri.
Suami turut meminta pemandu ambulance yang datang nanti agar memadamkan bunyi siren. Ini untuk mengelakkan rasa panik jiran-jiran. Maklumlah, kes ini masih baru waktu itu. Orang ramai belum banyak maklumat mengenainya. Masih saya ingat, masing-masing pucat, tak tahu untuk bereaksi. Melepaskan suami ke hospital pun, saya rasa macam tak percaya.
Pukul 12.30 malam, suami saya turun dari bilik dengan beg yang disiapkan sendiri. Tiada salam, tiada pelukan untuk saya seperti rutin hariannya sebelum keluar bekerja. Pandangan matanya juga sayu untuk anak-anak. Laju suami keluar. Tiada satu pun barang yang disentuh. Pintu rumah pun saya yang buka dan tutupkan.
Lama juga suami berdiri di luar, menunggu ambulance yang tak kunjung tiba. Saya pula menunggu di dalam rumah. Hati saya berbalam-balam. Suami minta saya tidur dahulu. Tak mungkin! Saya tetap nak temani dia. Kami membisu seribu bahasa. Hampir jam 1 pagi, ambulance akhirnya sampai. MA turun dari ambulance, lengkap dengan suit PPE. Saya tak pasti ada jiran yang nampak atau tidak, saya tak kuasa memikirkannya. Itulah malam pertama suami di hospital.
Keesokan harinya, saya dan anak-anak perlu menjalani swab test segera kerana kami close contact suami. Sekali lagi kami hidup dalam ketakutan untuk menunggu keputusan. Dalam hati, saya amat risau memikirkan jika saya yang positive. Bagaimana keadaan anak-anak di rumah? Mampukah mereka menjaga sesama sendiri? Dalam gundah, saya penuhkan juga peti sejuk dan kabinet dapur dengan banyak stok makanan dan berdoa agar apa yang saya takuti ini tidak terjadi. Suami juga memujuk saya walaupun saya tahu dia sendiri kurang stabil. Katanya, Allah SWT Maha Adil. Kita doa yang baik-baik.
Dua hari kemudian (6 March) lebih kurang jam 6.40 petang, saya mendapat panggilan telefon dari pegawai Pejabat Kesihatan Derah (PKD) memberitahu sesuatu yang tak pernah saya jangka. Saya dan dua anak lagi negatif. Tapi lemah lutut saya menerima kenyataan tentang anak bongsu saya pula yang disahkan positive. Ya Allah!
Berkali-kali pegawai PKD berkenaan meminta saya jangan sesekali memberitahu sesiapa tentang kes anak saya ini. Kata mereka, kes melibatkan murid sekolah sangat rumit. PKD akan uruskan sendiri dengan pihak sekolah dan PPD mengikut SOP mereka. Saya akur, pada keluarga pun saya tak beritahu.
Anak saya menangis selepas mendengar khabar itu. Allahuakbar, luluh seluluh luluhnya hati saya melihat tangisannya. Saya tanya, kenapa dia menangis. Katanya dia keliru, dia tak faham. Saya pujuk dia, saya kata Allah akan jaga dan sembuhkan dia. Allah hantar dia ke hospital untuk jaga bapanya. Dia senyum dan menganggukkan kepalanya, walaupun air matanya masih bergenang.
Ketika berhubung dengan suami melalui telefon memberitahu hal ini, suami menangis berkali-kali meminta maaf. Katanya, kerana dia, kami perlu hadapi semua ini. Saya kata, tak pernah sekalipun kami menyalahkan dia. Dia keluar mencari rezeki halal, sudah tertulis Allah SWT memilih kami untuk melalui ujian ini. Siapalah kita untuk mempersoalkan takdir Allah.
Baru tiga hari dikejutkan dengan perihal suami, kena terima kenyataan tentang anak kecil pula, adalah sesuatu yang berat untuk saya. Disebabkan keadaan sudah mula ‘panas’ di taman perumahan waktu itu, saya meminta agar ambulance tidak datang mengambil anak saya di rumah. Setelah berbincang, doktor terbabit meminta saya menghantar anak saya di lorong belakang sebuah klinik berhampiran lebih kurang jam 11.30 malam. Ambulance akan ambil dia dari situ.
Dalam ketakutan dan kepasrahan, saya bawa anak saya ke tempat yang dijanjikan. Bayangkanlah betapa luluhnya hati saya waktu itu. Nak pegang dia tak boleh, nak peluk pun tak boleh. Hanya air mata yang tak henti-henti mengalir. Inilah antara pengalaman yang takkan saya lupakan seumur hidup.
Apapun sedikit sebanyak saya lega kerana bapanya ada menanti dan akan menjaganya di hospital. Namun, melepaskan dua orang belahan jiwa untuk diasingkan kerana virus baru ini, adalah sesuatu yang sangat sukar untuk saya atau sesiapa sahaja lakukan. Hanya Allah SWT yang tahu.
Untuk kes anak saya sahaja, ada 50 orang close contact telah dikenal pasti. Mereka perlu menjalani swab test. Allah Maha Besar, alhamdulillah tiada seorang pun close contact anak saya yang positive, semuanya negative! Dan, bagi close contact suami pula, cuma anak bongsu kami sahaja yang positive, manakala saya, dua orang anak dan rakan-rakan sekerjanya semua negative. Syukur!
Saya yakin, anak saya dihantar ke hospital adalah atas takdir Allah SWT. Setelah saya dan suami duduk dan berfikir, kami yakin ada hikmah di sebalik semua ini. Anak saya ini sangat manja dengan bapanya. Mereka berdua amat rapat. Saya percaya, kehadirannya ke sana adalah sebagai penguat semangat untuk membantu bapanya sembuh. Terkurung di dalam isolation ward 24 jam selama 11 hari, bukanlah sesuatu yang mudah. Minda sentiasa berperang dengan hati. Bak kata suami saya, depressed adalah perkataan paling tepat untuk menggambarkan perasaannya sepanjang di situ.
Dugaan saya di rumah juga tak kurang hebatnya waktu ini. Group WhatsApp sekolah dan taman sangat panas. Masing-masing memperkatakan tentang hal itu walaupun mereka tidak tahu maklumat lengkap. Hari-hari saya hidup dalam ketakutan. Takut dengan reaksi jiran, takut dengan apa yang akan datang lagi selepas ini. Tetapi saya tak kongsikan banyak dengan suami. Saya tak mahu dia tertekan kerana ia boleh mengganggu proses penyembuhannya. Emosi suami lebih penting waktu ini. Hal-hal di luar ini biar saya tangani sendiri. Namun saya amat bersyukur kerana guru besar, guru kelas, guru- guru dan ibu bapa rakan-rakan sekelas anak saya sangat supportive. Mereka terlalu baik dan professional menangani isu ini. Alhamdulillah.
Hari-hari juga saya membuat solat hajat. Mohon kekuatan sungguh-sungguh dariNya. Kuasa doa memang sangat hebat waktu ini. Saya tak kuat tapi saya minta Allah menguatkan saya. Satu yang melegakan hati, keadaan suami dan anak saya stabil. Mereka tak demam, batuk dan sebagainya. Mereka cuma perlu dikuarantin untuk membiarkan antibodi bertindak sendiri melawan virus tersebut. Keletah anak saya tetap sama macam biasa. Selalu suami saya hantar video anak saya. Terubat rindu. Saya di rumah sering menangis. Keadaan amat sukar. Sedih, rindu, risau, sunyi.
Saya akui saya mungkin kuat jika hanya suami yang melaluinya. Saya percaya dia mampu. Namun apabila memikirkan tentang anak bongsu, saya jadi lemah. Sepanjang waktu itu, saya benar-benar merindui mereka berdua terutama si kecil itu. Teringat wajah manisnya, senyumannya, gelagatnya. Sungguh saya tak kuat. Tak pernah kami berjauhan selama ini.
Syukur ahamdulillah selepas dua kali negatif swab test, masing-masing dibenarkan pulang ke rumah pada 14 March 2020. Saya sendiri yang menjemput mereka di hospital pada jam 1.30 pagi.
Moral daripada kisah saya ini, saya yakin Allah pilih kami untuk melaluinya kerana Allah tahu kami mampu. Tapi sebenarnya kemampuan kami mengharungi semua ini pun atas izin dan pertolonganNya juga. Terasa kerdil dan penuh dosa apabila kami muhasabah diri tatkala diuji ini. Kadang-kadang ujian itu tak berat, tapi Allah hadirkan rasa gelisah seketika untuk menjadikan kita lebih kuat. Alhamdulillah, kami bergantung penuh padaNya.
Dalam kesusahan, DIA hadirkan kelapangan. Dalam kerisauan, DIA hadirkan ketenangan. Syukur alhamdulillah, dulu pahit kini manis akhirnya. Moga kami lebih istiqamah padaNya. Banyak yang telah mengubah saya dan suami daripada ujian ini. Alhamdulillah semuanya manis-manis. Itulah hikmah dari sebuah ujian.
Walaupun cuma dua minggu, namun ia adalah dua minggu yang penuh makna. Syukur alhamdulillah semuanya sudah kembali seperti sediakala. Semoga kita semua terpelihara dari wabak ini. Semoga wabak ini juga segera pergi. Moga Allah SWT mencucuri rahmatNya untuk mereka yang terkorban akibat virus ini. Moga Allah SWT menyembuhkan mereka yang sedang dirawat dan memudahkan urusan ahli keluarga mereka. Sesungguhnya Allah SWT Maha Adil, Maha Pengasih Lagi Maha Pengasihani. Aamiin.
*Terima kasih KKM, HSB, PKD,seluruh ahli keluarga, pihak sekolah dan teman-teman. Allah SWT sahaja yang mampu membalasnya.
ARTIKEL BERKAITAN: “Dikunci 24 Jam Dalam Bilik Selama 11 Hari” – Reza
KASHOORGA: Suami Zuraita, Reza Huzairi Zayn antara pesakit COVID-19 kes ke 46 sebelum arahan Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan. Selama 11 hari isolasi di dalam wad, selepas suami sembuh, dia menjadi individu pertama yang mendermakan plama drah untuk diujikaji.
Sekiranya ujikaji berjaya, bakal digunakan sebagaiserum untuk merawat pesakit COVID-19. Kita doakan semoga segala urusan dipermudakan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI