Kisah para nabi, rasul dan Islam yang diajar di sekolah dahulu merupakan permulaan perjalanan yang menguatkan tauhid kita. Hanya Allah tempat kita bermula dan berakhir.

Sebenarnya kalau disenaraikan semula memang banyak dan ada yang kita tak tahu dan tak ingat pun. Kepala ini terlalu sarat dengan hal-hal dunia yang meyesakkan.

Artikel berkaitan: Kematian Indah, Ulama Meninggal Dunia Setelah Ucap “Lailahaillallah” Semasa Berceramah

Artikel berkaitan: Jangan Cepat-Cepat Bangun Bila Sujud Terakhir, Mintaklah PadaNya 3 Perkara Ini Sebelum Terlambat

Tetapi apabila dibaca semula catatan ringkas imbasan semula oleh Mohd Ibrahim bertajuk tahu Tak? ini, kita seakan kembali mengingati kisah yang disampaikan secara ringkas dan berbekas di hati.

Tahu Tak?
Pemuda al-Kahfi yang ada 7 org tertidur selama 309 tahun.
Bersama mereka ada seekor anjing.
Surah Al-kahf ayat 17.

Tahu tak?
Allah membolak balikan badan mereka untuk tidak berkulat, Allah hentikan segala macam bulu di tubuh mereka, Allah kukuhkan pakaian mereka supaya tidak reput.

Tahu tak?
Nabi Uzair tidur 100 tahun, bersama beliau ada seekor keldai. Keldai yang tulangnya pun sudah hancur menjadi debu. Selepas 100 tahun, Maha suci Allah, Allah tunjuk debu jadi tulang di balut daging bulu. Kemudian Bercantum semula jadi keldai.

Tahu tak?
Amalan yang dilakukan oleh Bilal bin Rabah sehingga kedengaran tapak kaki beliau di dalam syurga adalah solat sunat wuduk.

Tahu tak?
Malam sebelum Isra’ Mikraj dada Rasulullah SAW dibelah untuk kali kedua. Kali pertama ketika berusia 5 tahun. Kemudian hati baginda SAW dibasuh dgn air zam zam.

Tahu tak?
Perihal burraq ialah berwarna putih lebih kecil dari kuda dan lebih besar dari keldai. Kelajuan sejauh mata memandang.

Peristiwa Isra’ Dan Mikraj banyak mengajar kita akan kekuasaan Allah

Tahu tak?
Bila sampai di masjid Aqsa, Rasulullah SAW solat 2 rakaat dan Baginda SAW menjadi imam kepada para-para nabi. Sesuai dengan pangkat beliau iaitu penghulu segala nabi dan rasul.

Tahu tak?
Selesai solat Rasulullah didatangi dua bekas. Sebekas berisi susu dan sebekas berisi arak. Rasulullah memilih susu.

Tahu tak?
Rasulullah SAW dan Jibril a.s menaiki langit yang padanya belum ada manusia selain nabi pernah sampai. Jibril memberi salam lalu dijawab malaikat penjaga langit dan bertanya siapa dia. Kemudian Jibril menjawab,”Aku jibril”. Kemudian ditanya lagi “Siapa bersama engkau dan adakah dia telah diutuskan?” Jibril menjawab, “Dia Muhammad dan dia telah diutuskan (berlaku pada setiap pintu langit)

Tahu tak?
Di langit pertama ada nabi adam as
Di langit kedua ada nabi isa as dan nabi yahya as
Di langit ketiga ada nabi yusuf as
Di langit keempat ada nabi idris as
Di langit kelima ada nabi harun as
Di langit keenam ada nabi musa as
Di langit ketujuh ada nabi ibrahim as dan juga baitul makmur
Di atas langit ketujuh syurga dan sidratul muntaha
Di atas syurga ada air
Di atas air ada arasyh
Di atas arasyh ada kursi
Di kanan arasyh ada Luh Mahfuz
Semua nabi mengucapkan salam
Selamat datang nabi yang soleh dan rasul yang soleh
Kecuali nabi Adam mengucapkan anak yang soleh dan rasul yang soleh

IKLAN

Tahu tak?
Ketika Rasulullah saw sampai di langit ke 7
Beliau mendapati lelaki yang mukanya sama seperti baginda sedang duduk bersandar manakala malaikat yang lain sedang sibuk bertawaf.

Rupa-rupanya amalan ibadah ini ketika hidup di alam dunia sahaja. Yang memakan masa 50- 60- 70 tahun bergantung kepada usia masing2. Kemudian tak ada dah.

Tahu tak?
Rasulullah pergi ke syurga dan dia dapati kebanyakan ahli syurga itu adalah di kalangan mereka yang miskin.

Tahu tak?
Rasulullah saw melihat kebanyakan penghuni neraka adalah di kalangan wanita.

Tahu tak?
Neraka ada 7 tingkat manakala syurga ada 8 tingkat

Tahu tak?
Selepas semua itu Rasulullah naik ke sidratul muntaha dan Jibril menunjukan rupa sebenar beliau untuk sekali lagi.
Surah an-Najm ayat 13.

Dan bila Rasulullah ingin mengambil perintah solat.
Berpisah lah dia dengan Jibril. Jibril yang semulia-mulia makhluk pun tak dapat maju ke depan kerana takut kebinasaan. Hanya Rasulullah keseorangan ketika itu.

Tahu tak?
Umat Islam semakin tidak mempercayai Rasulullah SAW selepas peristiwa Isra’ mikraj. Tetapi Abu Bakar r.a tetap membenarkan kata-kata Rasulullah SAW.

Tahu tak?
Ayat pertama surat nabi Sulaiman kepada balqis ialah Bismillah’irahmannilrahim
Surah al-naml ayat 30.

Buatlah apa pun, Bismillah. Ambil kunci, bismillah. Tekan alarm, bismillah. Buka pintu, bismillah. Masuk kan kunci, bismillah. Duduk bismillah. Start enjin, bismillah. Masuk gear, bismillah. Akan rasa kemanisan Basmallah tadi, Percayalah.

Tahu tak?
Masa nak pindahkan istana Balqis, Ifrit boleh bawa istana itu sebelum nabi Sulaiman bangun dari tempat duduk.
Surah al-naml ayat 39.

Tahu tak?
Mulianya manusia ini, ada yang boleh angkat istana itu dalam sekelip mata.
Surah al-naml ayat 40.
Mulia lagi kita ini daripada jin.

Tahu tak?
Air dicincang tidak akan putus. Ketika laut merah di belah oleh nabi Musa,
Ketinggian benteng laut itu setinggi gunung.

Tahu tak?
Abu Jahal adalah manusia yang minta Rasulullah SAW membelah bulan. Apabila bulan terbelah kemudian bercantum, dia herdik Rasulullah SAW adalah bapak segala ilmu sihir. MasyaAllah.

Makna kata ketika peristiwa itu ada musafir datang untuk berjumpa Abu Jahal, konon mereka akan jadi saksi. Esoknya apabila mereka sampai mereka bercerita. Itu yang dia herdik Rasulullah kononnya Rasulullah bukan saja boleh sihir dekat-dekat jauh pun boleh.

Tahu tak?
Antara perkara yang paling menggembirakan Rasulullah SAW ialah apabila seseorg itu ingin memeluk Islam.

Tahu tak?
Abu Lahab adalah pakcik Rasulullah. Allah abadikan surah khas untuk dia iaitu surah al-Lahab.

Tahu tak?
Surah al-Lahab tadi turun 6 bulan sebelum Abu Lahab mati. Makna kata confirm masuk neraka.

Tahu tak?
Antara pakcik kesayangan Rasulullah ialah Abu Talib. Walaupun tak beriman dengan Rasulullah SAW, dia tetap sokong dakwah Rasulullah SAW.

Tahu tak?
Abu Talib ini beriman dengan Allah, percaya neraka itu benar. Tetapi dia tolak Muhammad SAW sebagai utusan. Ni nak kata hidayah milik Allah.

Tahu tak?
Abu Talib mati dalam keadaan tidak beriman kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW bernekad akan terus mendoakan pakciknya. Kemudian turun ayat.

“Sesungguhnya kamu (hai Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang yang kamu cintai, tetapi Allah lah yang memberi petunjuk kepada siapa saja yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk.”
QS Al Qashash: 56

Tahu tak antara nikmat-nikmat besar Allah bagi? Islam!
Islam adalah nikmat besar.
Sehingga orang terakhir yang keluar dari neraka itu org Islam yang dalam hatinya ada “Tiada Tuhan selain Allah”

Tahu tak imam Mahdi?
Imam Mahdi atau nama sebenar beliau Muhammad bin Abdullah.
Keturunan Rasulullah SAW, lelaki fasih berbahasa arab, tampan, akhlak baik macam Rasulullah SAW.

Tahu tak pasal imam Mahdi ni?
Rasulullah SAW pesan, apabila kamu mendengar imam Mahdi sedang di lantik, pergi dapat kan bai’ah daripada beliau. Walau terpaksa merangkak dalam salji.

Tahu tak kenapa ramai mengaku imam Mahdi?
Dia orang tak mampu nak tiru Nabi Isa as sebab ketika nabi Isa turun, dia masih memegang sayap malaikat di tangan kiri dan kanan beliau.

Tahu tak nabi Isa?
Antara manusia yang tidak dijadikan daripada air mani. Termasuk Nabi Adam dan Siti Hawa.

Tahu tak Nabi Isa akan hidup 40 tahun berlandaskan syariat nabi Muhammad saw. Beruntung anak cucu yang dapat jumpa nabi.

Bayangkan kepantasan nabi SAW untuk ke lapisan langit ke tujuh.

SubahanaAllah!

Tapi! Sebelum turun the last man standing ini
Dunia kena hadapi fitnah dajjal ini selama 40 hari.
1 hari bersamaan 1 tahun.
1 hari bersamaan 1 bulan.
1 hari bersamaan 1 minggu.
Hari ke empat macam biasa.

Apa pun jangan lupa solat!
Sebab solat adalah satu-satunya jambatan mendapat rahmat dan redha Allah.

Solat tak turun wahyu, Rasulullah pergi amil di atas langit sana.
Ingat ya solat! Baru hidup berkat.
Sekadar renungan buat diri sendiri