Dua hari lalu, di saat kita semakin merasakan suasana sambutan Aidilfitri di negara ini, berlainan dilalui oleh saudara seislam kita di Palestin. Ini kerana berlaku pencerobohan di Masjid suci umat Islam iaitu Masjid Al-Aqsa oleh tentera zionis.
Seluruh dunia mengutuk tindakan kejam ini kerana beratus-ratus orang awam yang berada di masjid ditahan akibat melawan zionis yang melakukan pencerobohan ini. Malahan Malaysia sendiri mengutuk tindakan kejam ini.
Malaysia mengecam sekeras-kerasnya pencerobohan dan serangan tentera penjajah Israel serta pendatang haram Yahudi ke atas rakyat Palestin dan jemaah yang beribadah di Masjid Al-Aqsa.
Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata perbuatan zalim itu bukan sahaja perlu dikecam sekeras-kerasnya, malah kerajaan Israel mesti dipertanggungjawabkan ke atas pelanggaran hak asasi manusia serta undang-undang antarabangsa.
“Ramai rakyat Palestin tercedera dalam serangan itu. Pencerobohan di Masjid Al-Aqsa yang disasarkan terhadap jemaah yang sedang menunaikan solat pada hari-hari terakhir Ramadhan adalah satu bentuk penghinaan terhadap umat Islam dan nilai kemanusiaan.
“Malaysia turut mengecam sekeras-kerasnya pengusiran secara paksa rakyat Palestin dari kediaman mereka, termasuk yang berada di kejiranan Sheikh Jarrah di Baitulmaqdis. “Malaysia menyeru masyarakat antarabangsa bertindak segera dan tegas menentang kezaliman terbaru Israel ini,” katanya dalam satu kenyataan.
Hishammuddin berkata, Malaysia sentiasa memberi sokongan padu kepada rakyat Palestin dan perjuangan mereka dalam mencapai kebebasan mutlak daripada penjajahan haram Israel.
Malaysia juga, katanya, menyokong pembentukan sebuah negara Palestin yang merdeka dan berdaulat berdasarkan garis sempadan pra-1967, dengan Baitulmaqdis sebagai ibu negara Palestin. – BERNAMA
IKLAN
IKLAN
.
IKLAN
Namun di sebalik 1000 kesedihan kita yang menyaksikan berita ini terpana apabila mula tular wajah pejuang-pejuang fisabillah ini mengukir senyuman walau tahu apa nasib mereka di penjara Israeal. Bukan saja kanak-kanak, malah remaja, golongan lelaki dan perempuan tidak sedikit pun menunjukkan wajah takut sebaliknya mengukir senyuman walau tangan masing-masing bergari.
Dari fb 446, terpapar gambar yang tular ke seluruh dunia ini.
Kenapa boleh mengukirkan senyuman walau sedang dalam seksaan dan belenggu kezaliman zionis? Buat mereka, “ini ujian tuhan buat kami untuk mengangkat martabat dan darjat kami di sisi Rabb yang maha mulia. Allah telah memuliakan kami untuk syahid di jalan-Nya, mempertahankan maruah negara kami, mempertahankan Al Quds dan Al Aqsa demi agama dan nyawa kami, kami tidak sabar untuk bertemu sang pencipta yang maha Agung dan syurga-Nya.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita sudah terbiasa menyebut Waalaikumussalam setiap kali kawan memaklumkan ada orang memberi salam kepada kita. Waalaikumussalam bermaksud “segala sejahtera ke atas kamu”.
Namun Waalaikumussalam ternyata bukanlah perkataan tepat cara menjawab salam yang disampaikan kepada kita sebaliknya ia perlu dijawab lain dan masa yang sama kita perlu tahu sama ada lelaki atau perempuan yang menyampaikan salam kepada kita.
Dari satu perkongsian di Tik Tok @hafiiz_hussin, Ustaz ini berkongsi cara menjawab salam yang betul setiap kali orang menyampaikan salam kepada kita.
Menurut Ustaz Hafiiz, kita kena tahu siapa yang menyampaikan salam kepada kita. Lelaki atau perempuan?
Kalau lelaki, kita seharusnya menjawab”Alaika Waalaihissalam” yang bermaksud Alaika (ke atasmu (lelaki) dan Waalaihissalam (dan ke atasnya salam sejahtera).
Katanya lagi, ramai yang menjawab Waalaikumussalam setiap kali orang berkirim salam namun cara menjawab itu salah (kurang tepat).
“Mungkin ramai yang tak tahukan cara yang sebetulnya kita nak jawab salam orang yang kirim salam pada kita,” katanya menambah kalau orang yang berkirim salam itu lelaki dan yang menyampaikan salam itu juga adalah lelaki, maka cara jawabnya ialah ”Alaika Waalaihissalam”.
“Tapi kalau yang menyampaikan itu adalah perempuan maka cara jawabnya adalah “Alaiki Waalaihissalam”. Alaiki bermaksud ke atasmu (perempuan) dan Alaihassalam (dan ke atasnya perempuan salam sejahtera)
“Bezanya pada “ka” bagi lelaki dan “ki” bagi perempuan.
Seterusnya kalau yang menyampaikan salam itu juga perempuan maka kata Ustaz Hafiiz cara jawabnya ialah “Alaiki Waalaihissalam”. Dan kalau yang berkirim salam itu adalah perempuan dan yang menyampaikan salam itu adalah lelaki maka cara jawabnya adalah “Alaika Waalaihassalam”.
“Jadi bezanya di sini adalah “Alaika” untuk lelaki dan “Alaiki” untuk perempuan. Dan kalau yang berkirim salam itu adalah lelaki akan jadi “Alaihissalam”. Kalau perempuan akan jadi “Alaihassalam”.
Bagaimana pun jawapan Waalaikumusalam itu tidaklah salah tapi ia merujuk kepada ramai.
Setiap hari kita mendapat laporan terkini dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berhubung perkembangan terkini penularan wabak COVID-19 ini.
Berita itu disampaikan melalui sidang media/akhbar ataupun di muat naik melalui hantaran di media sosial. Bahkan setiap cara atau kempen bagaimana menangani penularan ini juga disalurkan melalui media sosial.
Dan saban hari juga kita akan melihat susuk tubuh lelaki ini memberitahu perkembangan terkini dengan suara yang cukup tenang, perlahan walau dalam apa jua situasi.
Ternyata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah juga sebenarnya adalah hero kita bersama barisan hadapan dalam menangani krisis ini.
Perkongsian menarik di laman sosial Facebook menggambarkan keperibadian beliau yang dilantik sebagai Ketua Pengarah Kesihatan sejak tahun 2013 lagi.
Wajah beliau tampak penat. Beliaulah hero kita semua bersama pasukan barisan hadapan. Saban hari pakar bedah yang juga Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia akan menyampaikan maklumat terkini berkaitan virus Covid-19 yang melanda negara. Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah, anak kelahiran Sepang Selangor.
Dato’ Dr. Noor Hisham Abdullah dilantik sebagai Ketua Pengarah Kesihatan pada 1 Mac 2013. Setelah memegang jawatan Timbalan Ketua Pengarah sejak 1 Feb 2008, Datuk Dr Hisham adalah pakar bedah dan pentadbir yang terlatih.
Beliau juga merupakan pakar bedah kanan dan pakar bedah endokrin di Hospital Putrajaya. Dato’ Dr Hisham, yang mempunyai ijazah Sarjana dalam Pembedahan dan ijazah Kedoktoran Perubatan dari Universiti Kebangsaan Malaysia, menyertai perkhidmatan awam sebagai pegawai perubatan pada bulan Ogos 1988.
Beliau kemudiannya menjadi pakar dalam pembedahan endokrin dan melakukan latihannya di pelbagai universiti di Adelaide dan Sydney di Australia. Beliau mempunyai banyak penerbitan dalam jurnal tempatan dan antarabangsa dan menulis banyak bab teks dalam pembedahan endokrin.
Marilah kita sama sama doakan beliau dan pasukan barisan hadapan negara dapat menangani wabak ini, diberi kekuatan dan kesihatan yang baik, serta berjaya menyelamatkan negara kita dari serangan Covid-19.
Terima kasih Doktor..Terima kasih nurse, pembantu perubatan, atendan, pemandu ambulans, Polis, tentera dan seluruh pasukan yang terlibat.
Anda hero rakyat Malaysia.
Kita juga boleh membantu dan menjadi hero dengan #stayAtHome
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt, Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَتَقْتُلُواْأَوْلاَدَكُممِّنْإمْلاَقٍنَّحْنُنَرْزُقُكُمْوَإِيَّاهُمْ Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka. Surah al-An’am, (6:151)
Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala: وَعَسَىأَنتَكْرَهُواْشَيْئاًوَهُوَخَيْرٌلَّكُمْوَعَسَىأَنتُحِبُّواْشَيْئاًوَهُوَشَرٌّلَّكُمْوَاللّهُيَعْلَمُوَأَنتُمْلاَتَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA: كُنَّانَعْزِلُعَلَىعَهْدِالنَّبِيِّصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَوَالقُرْآنُيَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut: لَيْسَتْنَفْسٌمَخْلُوقَةٌإِلَّااللَّهُخَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan. Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin. Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.