Dalam kita menjalani Perintah Kawalan Pergerakan pelbagai cerita atau berita yang diterima atau dengar terutamanya di media sosial.
Mendengar kisah frontliner yang bekerja siang dan malam juga sangat menyentuh hati dan perasaan betapa mereka bekerja tanpa henti demi menyelamatkan dan merawat pesakit.
Dan bagi pengacara Dayah Bakar turut berkongsi berita yang sangat menggembirakan apabila disahkan hamil anak pertamanya.
Dayah Bakar mengumumkan berita kehamilannya di laman Instagramnya dan mahu berkongsi kegembiraannya dengan semua follower.
Dalam pada itu, Dayah meminta agar semua mendoakan kesihatan serta kekuatan buat dirinya serta baby yang dikandung. Maklumah seperti kita tahu negara sekarang berada dalam musim COVID-19 ini.
Dayah juga turut mendoakan kepada mana-mana pasangan yang belum dikurnakan zuriat dan terus berusaha kerana akan diberikan rezeki tidak lama lagi.
“We’ve been keeping this for awhile , but I think it’s time to share this happy news with all of you… We’re expecting our little miracle soon , in sha Allah . Little DayaHanif is growing inside me
“Tiada lebih yang kami pinta dari kalian, selain dari mendoakan untuk kesihatan , kekuatan dan kemudahan saya dan little bb sehingga hari melahirkan nanti ya .
“Doakan juga saya, little bb dan Hanif akan bertemu semula tak lama lagi . Dari hati yang terdalam , saya juga mendoakan untuk kalian yang berdoa dan berusaha untuk mendapatkan zuriat , diberikan rezeki tidak lama lagi. Have faith, in sha Allah .
Sebaik muat naik berita gembira ini, rata-rata rakan selebriti serta warganet mengucapkan tahniah kepadanya dan berdoa agar semua urusan dipermudahkan sehinggalah saat melahirkan nanti.
MashaAllah!!! Alhamdulillah. So happy for you girlllll… enjoy the rest of your pregnancy. Take care tau. Please be safe. Will pray for little bb, you and the fam.
I don’t know why but yaaa i feel excited … I already follow your journey before you married and i love all your positive vibes so yaaaa… excited sngt2 for little baby from kak dayah may Allag ease everything for you
Alhamdulillah..semoga baby sihat walafiat…bykkan baca surah2 for the baby ..semoga menjadi anak solih..aamiin..take care Dayah..tengok kat tv pun dah dapat rasa yg Dayah ni mesti tengah pregnant..sebab lain pembawakan drp Dayah2 yg dulu
subhanallah wallhamdulillah walailahailallah.. tahniah kak dayah..saya mendoakan semoga kehadiran bby ini membawa lebih sinar , rezeki dan kebahagiaan kepada keluarga kak dayah, semoga kak dayah terus sihat da kandungannya juga sihat sehingga ke proses melahirkan.. saya nak minta kak dayah doakan saya dan suami yer,saya pun sudah lama menanti kehadiran cahaya mata, namun belum ade rezeki.. in shaa allah suatu hari nanti.. aminn
Dayah Bakar dan pasangannya Muhammad Hanif mendirikan rumah tangga pada 29 Jun 2018 dan menunggu hampir dua tahun sebelum diberikan rezeki tidak ternilai dari Allah SWT.
Ziana Zain buat solat taubat, istikharah dan hajat sebelum bercerai. “Saya keliru, minta Allah beri petunjuk.’
Setiap pasangan yang bergelar suami, isteri tak lari daripada ujian. Sudah pasti sesiapa pun ingin rumah tangga yang dibina berlandaskan cinta bahagia hingga ke hujung nyawa, namun siapa sangka rupanya hujan di tengahari.
Ziana Zain antara isteri yang diuji. Pergolakan rumah tangga yang berlaku antara penyanyi Ziana dan bekas suami, Armin Zaharin pernah menjadi topik hangat di media sosial.
Baru-baru ini, Ziana bersikap terbuka mendedahkan detik hitam yang menjadi punca rumah tangga dengan bekas suami berakhir dengan perceraian.
Pendedahan menerusi program bual bicara, Next To Neelofa musim kedua, Ziana menyatakan dia ‘terpukul’ dengan kata-kata kesat yang dilontarkan oleh bekas suami.
Istikharah dan Hajat
Dalam keadaan sebak, penyanyi berumur 54 tahun ini berkata bekas suaminya tergamak menyebut dia sudah tidak peduli dengan isteri sendiri.
Pada tahun 2016, masih segar di ingatannya apa yang bekas suami cakap, ‘Ingat saya hairan (peduli) ke dekat dia? Saya tak hairanlah (pedulilah) dekat dia.’
Sebagai isteri macam mana perasaan macam saya? Berbelas tahun saya taat kepadanya, dia boleh cakap dia tak hairan (peduli) dengan saya.
Sebelum Bercerai
Jadi, saya ke sahaja yang terdamba-dambakan dia. Perasaan waktu itu rasa macam tiada harga diri.
Macam mana dia (bekas suami) tergamak keluarkan perkataan sebegitu. Saya isteri dia. Dia nak anak empat, saya beranak anak empat (orang).
Saya hampir hilang nyawa 50-50 bertarung (nyawa) untuk dia dan this is the end (inikah pengakhirannya).
Suami adalah individu yang terdekat selepas bapa. Bila sudah selalu dihambur dengan kata-kata kesat, hati ini sudah tidak boleh pulih.
Saya Keliru
Dalam masa yang sama, bercerita perihal anak-anak, Ziana mengakui salah seorang anaknya menghidap Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
Jelas Ziana, dia jadi tawar hati selepas anak lelakinya dipukul teruk dan ekoran peristiwa itu dia nekad untuk meminta pertolongan daripada Allah SWT.
Pada tahun 2018, saya baru pulang dari penggambaran, saya tengok anak sulung, tunggu pukul tiga pagi. Saya tanya kenapa abang tak tidur lagi, dia jawab ayah pukul adik.
Saya pergi ke bilik dan tengok bengkak muka anak saya macam belon. Tangan dia penuh kesan biru (lebam) dan darah. Saya tanya kenapa? Dia jawab ayah pukul sebab tak reti baca surah ‘Qul huwAllahu Ahad (Surah Al-Ikhlas).’
Minta Allah Beri Petunjuk
Saya buat solat taubat, istikharah dan hajat. Lepas itu, saya tidur dan bangkit pukul 5 pagi. Dalam pada itu,Ziana merasakan doanya termakbul apabila satu persatu ‘rahsia’ bekas suami terbongkar.
Saya buka telefon bimbit dia dan tengok banyak mesej masuk. Saya tak sangka dia sanggup buat isteri macam itu. Sebagai suami, dia kena setia dengan saya, bukan mengkhianati.
Selepas dua hari saya rasa macam memang inilah Allah hendak tunjuk. Saya buat laporan.
Terdahulu, Mei 2018, Armin didakwa di Mahkamah Majistret Shah Alam atas tuduhan mencederakan anak lelakinya.
Ziana berkahwin dengan Armin pada 9 Mei 1998 dan dikurniakan tiga anak lelaki dan seorang perempuan berusia 11 hingga 20 tahun.
Bagaimanapun, pasangan itu bercerai dengan talak satu di Mahkamah Rendah Syariah Shah Alam pada 12 Julai 2018.
Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga: الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh. Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis: Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir: Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)
Hari ini tular kenyataan dari Pakar Bedah Mata dan Motivator, Datuk Prof DrMuhaya Mohamad yang mengatakan wanita perlu nampak bodoh-bodoh sikit di depan lelaki untuk cepat dapat jodoh. Ternyata kenyataan ini disangkal ramai wanita hebat yang mana menurut mereka wanita tidak perlu jadi begitu semata-mata mengharapkan jodoh dari lelaki.
Ternyata, bukan saja wanita lelaki juga kurang bersetuju kenyataan dilontarkan oleh Prof Muhaya ini. Dalam satu kenyataan oleh Muhammad Najib yang juga penulis dan penerbit buku, jelas sama sekali tidak bersetuju dengan kenyataan ini. Malah sebagai ayah dan suami, dirinya menjelaskan bagi keluarganya, dia tidak setuju.
Seperti tulisnya, “Tapi kalau dalam keluarga aku, minta maaflah. Mak aku dulu wanita bekerjaya, isteri aku sekarang wanita berpendidikan tinggi dan anak perempuan aku nanti memang aku bagi dia nak drive, nak achieve, nak independent dan paling penting tak perlu nak bodoh-bodoh sikit semata-mata nak dapat jodoh cepat”.
Baca perkongsian penuhnya:-
1.Prof. Muhaya punya video tu mulanya memang betul nak ajar apa yang diajar dalam Islam, tapi masuk separuh masa kedua isi ajaran video itu dah menyimpang.
2. Bab yang kata perempuan kalau pangkat dia besar mana pun tapi bila solat jemaah kena lelaki jadi imam tu memang betul ajaran dalam Islam. Tapi bila masuk bab dia kata perempuan jangan nak drive, nak achieve, nak independent dan kena bodoh-bodoh sikit baru cepat dapat jodoh tu, haa yang tu ajaran budaya lapuk dan adat usang Melayu. Tak ada kena mengena dengan Islam.
3. Islam tak pernah ajar perempuan tak boleh nak drive, nak achieve atau nak independent. Jauh sekali nak suruh perempuan kena bodoh-bodoh sikit baru cepat dapat jodoh.
4. Contoh paling nyata, tengok pada Khadija binti Khuwaylid, isteri Rasulullah yang pertama. Khadija seorang usahawanita yang berjaya, ada banyak harta, bijak pandai, driven, achieving, independent dan memang tak bodoh-bodoh sikit.
5. Pada umur 40 tahun, Khadija dengan selambanya 'meminang' Rasulullah. Diceritakan Rasulullah mulanya keberatan berkahwin dengan Khadija kerana baginda tak mampu menanggung isteri, tapi Khadija jawab balik yang dia boleh tanggung diri dia sendiri. Bukan takat itu sahaja, Khadija juga banyak menyokong dakwah Rasulullah untuk menyebarkan Islam. Khadija juga menggunakan hartanya untuk membebaskan hamba Muslim dan memberi makan kepada komuniti Muslim di Mekah.
6. Selama 25 tahun perkahwinan antara Khadija dan Rasulullah, baginda tidak mempunyai isteri yang lain kecuali Khadija seorang. Setelah Khadija meninggal dunia barulah Rasulullah meninggalkan kota Mekah dan berhijrah ke Madinah, berkahwin dengan wanita lain dan berpoligami.
7. Itu semua yang berlaku dalam sejarah Rasul. Kisah Khadija dan Rasulullah ini mengajar kita bahawa perempuan boleh sahaja bercita tinggi, jadi bijak pandai, ada harta dan sebagainya. Ia juga ajar kita tak salah untuk perempuan 'meminang' lelaki jika perlu, tak salah juga kalau lelaki itu lebih muda dari si perempuan dan tak salah untuk perempuan tanggung dirinya sendiri jika dia berduit. Last but not least, kisah ini juga mengajar kita bahawa Rasulullah setia pada Khadija seorang dan tidak berpoligami 25 tahun lamanya hinggalah Khadijah meninggal dunia.
8. Tapi tak, walaupun sejarah Rasul dah tunjukkan itu semua ada antara kita yang masih lagi nak ikut budaya lapuk dan adat usang Melayu. Benda macam perempuan jangan memandai sangat kena bodoh-bodoh sikit baru lelaki suka, atau kepercayaan seperti tak elok "perigi mencari timba". Kita juga pandang sinis kalau ada perempuan lebih tua dari lelaki sampai keluar sindiran 'kahwin Andartu'. Itu belum campur lagi dengan kegilaan nak poligami kononnya sunnah Nabi.
9. Pun begitu aku tahu masih ada di luar sana yang akan bersetuju dengan Prof. Muhaya punya video tu dan akan berhujah habis-habisan yang perempuan kena begitu begini barulah senang dapat jodoh dan sebagainya. Tak apalah, you do you.
10. Tapi kalau dalam keluarga aku, minta maaflah. Mak aku dulu wanita bekerjaya, isteri aku sekarang wanita berpendidikan tinggi dan anak perempuan aku nanti memang aku bagi dia nak drive, nak achieve, nak independent dan paling penting tak perlu nak bodoh-bodoh sikit semata-mata nak dapat jodoh cepat. Sumber : Fb Muhammad Najib
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.