Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Ads
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga: الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Ads
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh. Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Ads
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis: Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir: Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)
Mengadakan majlis perkahwinan memanglah seronok kerana kita dapat berkumpul bersama adik-beradik lain serta sanak saudara.
Bukan sahaja pada sebelah kita, tetapi orang baru rasmi menjadi ahli keluarga kita. Namun begitu, ada batas pergaulan yang perlu kita ambil tahu agar tidak akan berlaku perkara tidak diingini.
Walau serapat mana hubungan itu, batas pergaulah perlu dijaga kerana orang baru itu bukan mahram kita.
Ayuh ikuti perkongsian lelaki ini Akhtar Syamir bab mahram agar boleh dijadikan panduan terutama ketika sesi fotografi bersama seisi keluarga.
Anda dan ipar anda bukan Mahram. Bila bukan Mahram, sentuh tak boleh, aurat pun kena jaga. Dalam Islam, tak kira “tahap kemesraan” atau “tahap rapat” tu. Yang dikira ialah hubungan antara satu sama lain.
Antara perkara yang selalu terjadi, ipar tidak begitu mengambil berat akan auratnya. Memakai baju lengan pendek dan tidak bertudung. Alasannya, “bukan orang lain”. Bila berjumpa atau berpisah, tak perlulah salam atau laga-laga pipi.
Yang kedua sering terjadi ialah pasangan kepada mak atau bapa saudara. Contohnya anda seorang perempuan, suami kepada mak saudara anda tu bukan mahram. Jadi, tak boleh la buka tudung depan dia atau salam dengan dia. Sama juga dengan jika anda seorang lelaki, isteri kepada bapa saudara anda tu bukan mahram, tak boleh salam.
Sama juga kesnya dengan anak saudara suami atau isteri anda. Bukan mahram dan tidak boleh buka aurat depan mereka dan bersalaman.
Ketiga, dengan sepupu berlainan jantina. Selalunya alasan “membesar bersama” dan lain-lain akan membuatkan orang ambil mudah. Kalau berjumpa bukan main lagi salam, cium pipi dan peluk. Maklumlah, dulu duduk serumah. “Bukannya orang lain”.
Kemudian, yang selalu orang terlepas ialah apabila bersama dengan orang tua. Orang tua walau setua mana pun jika dia bukan mahram kita, tak boleh bersentuhan juga. Jangan gunakan alasan “hormat orang tua”. Tak kena alasan tu.
Dulu saya kurang ambil berat bab ni, main salam saja sana sini. Tapi bila kita dah tahu, kita mula cakna bab ini. Tak susah pun nak tahu yang mana boleh salam atau tidak. Fokus kepada yang rapat-rapat dulu.
Bila dah tahu, macam mana nak elak dengan sopan untuk tidak berada dalam situasi yang janggal apabila bukan mahram menghulur tangan untuk disalam?
1. Letak tangan atas dada dan senyumlah semanis yang boleh sambil mengangguk atau tunduk sedikit. Ini gaya tubuh yang paling menghormati orang lain tanpa bersentuhan.
2. Memberi alasan yang anda ada wuduk sambil meminta maaf dan senyum.
3. Jarakkan kedudukan anda supaya kurang kebarangkalian orang itu akan menghulurkan tangan untuk bersalaman.
4. Kalau keadaan memaksa dan anda tidak sempat untuk buat 3 perkara di atas, carilah apa-apa untuk lapik tangan tu. Ini cara terakhir, pasti orang itu tidak akan cuba salam dengan anda di waktu yang lain.
Semua ini kita buat bukan untuk tidak menghormati kebaikan orang lain. Kita buat dan ambil tahu supaya kita tidak membuat dosa yang sia-sia dan dalam tidak sedar, kita “menghalalkan yang haram”.
Semoga kita lebih ambil berat perkara sebegini. Jangan ikut artis, artis tu manusia juga. Ada kelakuan yang betul, ada kelakuan yang tidak betul. Ikutlah yang betul sahaja, yang lain kita jadikan sempadan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Isteri tak perlu taat membuta tuli demi syurga.’ Sepatutnya dalam perkahwinan, wanita patut dimuliakan bukan dipijak maruahnya dek kerana dia seorang isteri kepada lelaki.
Ketaatan isteri terhadap suami adalah dalam batasan ketaatan kepada Allah bukan ketaatan membuta tuli hingga mentaati apa saja arahan suami walaupun terpaksa derhaka kepada Allah.
Begitu juga isteri tak perlu taat kepada suami yang sentiasa merendahkan isteri seperti hamba. Ikuti perkongsian Pengamal Undang-undang, Nurul Izzah Zainol ini dan ketahui mengapa wanita tidak peru dilayan sebegitu setelah berkahwin.
Isteri Tak Perlu Taat
Mantera Asiah Firaun
Kalau kita dicederakan orang luar yang bukan suami kita, kita confirm terus ke balai untuk buat report. Kalau boleh hendak humban dalam penjara time itu juga.
Begitu juga, kalau kita ditipu duit ringgit sampai rugi beratus ribu, kita confirm pergi balai buat report kata kena scam. Kita hendak balik duit kita yang hilang.
Membuta Tuli Demi Syurga
Kalau orang luar hina, maki dan aibkan kita, kita bukan main hendak ambil tindakan undang-undang dekat dia. Nak saman fitnah 5 juta kalau boleh!
Sebab apa kita terus nak ambil tindakan undang-undang?
Sebab kita rasa teraniaya dan kita adalah mangsa dan kita mahu hak kita dibela!
Tapi bila pelakunya adalah suami kita.
Yang sepak terajang kita, yang setiap hari men‘sial bodoh’kan kita, yang buat kita muflis, bankrap berhutang keliling pinggang, kita fikir sejuta kali hendak ambil tindakan undang-undang.
Sepatutnya Dalam Perkahwinan
Kita lebih pilih untuk sabar, teruskan bersabar dan bersabar lagi sampai abang jamil mampus. Sebab apa?
Sebab bagi kita itu adalah ujian Allah hendak bagi pahala dekat kita untuk masuk syurga dari mana-mana pintu.
Maruah kena pijak, aib dijaja, badan berbirat tidak apa, sebab yang pelaku itu adalah suami kita, kita tinggal taat sahaja. Suami tu perantara untuk kita terus taat kepada Allah! Jangan lawan, jangan rebel, jangan bermusuh!
Tudia sampai kena pasrah dilayan teruk macam ini demi syurga punya pasal. Tell me. Kenapa ya seburuk ini wanita Islam dilayan dalam rumah tangga?
Kalau masa bujang tak bersuami, dia bebas hendak tuntut hak dia kalau dia dizalimi.
Tiada siapa hendak suruh dia sabar dan galakkan dia ambil tindakan kepada pelaku.
Wanita Patut Dimuliakan
Tapi bila dia berkahwin, kedudukan sebagai wanita yang patut dihormati dan dilindungi jatuh di bawah telapak kaki laki dia.
Hilang hak bersuara, hilang hak untuk dihormati, hilang hak untuk dijaga aib dan maruahnya. Terus jadi powerless.
Kita seolah-olah bagi lesen pula dekat seorang manusia layanlah kita macam apa pun tak apa sebab kita bini dia.
Bukankah sepatutnya dengan perkahwinan kedudukan wanita lebih dimuliakan? Haknya akan lebih terbela kerana ada suami.
Maruahnya akan lebih terjaga kerana ada suami sebagai pelindung. Jika disakiti akan ada sang suami yg akan menuntut bela bagi pihaknya.
Bukan Dipijak
Apatah lagi apabila suaminya adalah pemangsa, yg bertanggungjawab melindungi isterinya, patutnya lagi kena segera dihukum dan diadili. Sebab suami dia sudah ‘abuse the power’.
Again, why in marriage we allow this kind of power abuse? Even this people justify this abuse dengan hujah apa tahu?
“Kita ini isteri contohilah Asiah yang still taat pada firaun suami yang zalim tu. Suami kamu tak tahap firaun lagi kamu sudah minta cerai. Sabarlah!”
Inilah mantera paling toksik yang menyebabkan ramai isteri yang sebenarnya ‘mangsa’ kezaliman suaminya terus stay dalam violence cycle just to be Asiah. No one go and tell the husband stop being the Firaun to Asiah.
Am I right?
Kashoorga: Berlaku sesuatu tak normal, jangan diamkan sebaiknya cuba cari jalan keluar sebelum melarat.
Ramai orang suka menyebut perkataan sumpah. Sumpah biasanya dibuat bagi membuktikan dirinya benar, tidak melakukan perbuatan tersebut, menegakkan berita dan mengikrarkan hukum.
Sumpah berasal dari bahasa Arab, Al-Qasam dalam Al-Quran.Seorang muslim yang bersumpah, biasanya akan menepati janjinya kerana ia bersumpah membawa nama Allah. Dalam kebanyakan kes rumah tangga bila mana tembelang suami atau isteri mula terserlah, biasanya pasangan akan menyebut sumpah bahawa dirinya tidak melakukan perbuatan tersebut.Malah dalam sesetengah kes sanggup membuat penafian sedangkan bukti-bukti kukuh ada di depan mata.
Apa yang difahami dengan sumpah palsu ini? Adakah ia sekadar satu ungkapan biasa atau ada makna di sebaliknya?
Zaman ini ramai melakukan sumpah palsu untuk menyelamatkan diri bila sudah terjerat tanpa sedar perbuatan itu bukan sekadar ungkapan biasa terlahir dari lidah tidak bertulang. Biasanya orang yang bersumpah palsu ini tidak mengakui kebesaran Allah SWT. Malah orang-orang yang biasa menyebut sumpah palsu ini akan merasakan tiada apa-apa akan terjadi dan masa yang sama mereka sebenarnya mengingkari sumpahnya kepada Allah subhanahu wa ta’ala.
Lantas, apa hukumnya kepada yang melafazkan sumpah palsu?
Para ulama bersepakat bahwa sumpah palsu itu hukumnya haram dan merupakan dosa besar. Sebagaimana yang telah dijelaskan dalam sebuah hadis, di mana Rasulullah SAW memasukkan sumpah palsu ke dalam kategori dosa besar yang menghampiri syirik.
Dari Abdullah bin ‘Amr, dia berkata: Seorang Arab Badui datang kepada Nabi Muhammad SAW lalu berkata, “Wahai Rasulullah! Apakah dosa-dosa besar itu?” Baginda menjawap “Isyrak (menyekutukan sesuatu) dengan Allah,”. Dia bertanya lagi, “Kemudian apa?” Nabi menjawab, “Kemudian derhaka kepada orang tua,”. Dia bertanya lagi. “Kemudian apa?” Baginda menjawab, “Sumpah yang menjerumuskan.” Aku bertanya, “Apa sumpah yang menjerumuskan itu?” Baginda Rasulullah menjawab, “Sumpah dusta yang menjadikan dia mengambil harta seorang muslim.” (HR. Al-Bukhari no. 6255).
Allah SWT juga menjelaskan dalam firman-Nya:
“Sesungguhnya orang-orang yang menukar janji (nya dengan) Allah dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit, mereka itu tidak mendapat bahagian (pahala) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kiamat dan tidak (pula) akan mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih.” (QS. Ali-Imran : 77).
Jadi, dalam apa jua situasi, jangan sesekali bersumpah palsu kerana akibat dan kesannya amat buruk pada kehidupan kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Nafkah tempat tinggal adalah antara kewajipan bagi seorang suami. Bersyukurlah jika suami mampu menyediakan sebuah rumah selesa untuk di duduki isteri dan anak-anak.Tapi bagaimana...