Menjadi impian setiap dari kita untuk dipanggil sebagai jemaah menunaikan ibadah haji di tanah suci.
Namun jika belum ada rezeki, Tuhan masih belummemanggil kita untuk menjadi tetamuNya.
Sejak awal Februari lalu, pihak Tabung haji sudah menghantar surat rasmi kepada jemaah yang terpilih untuk menunaikan haji tahun ini.
Dan pastinya Jjka dapat mengerjakan haji di usia masih muda, pastinya satu pengalaman yang sangat dinantikan oleh setiap orang.
Siapa sangka sudah menjadi rezeki wanita ini dipanggil menjadi tetamu Allah ketika usianya muda.
Wanita ini yang merupakan pengguna di laman sosial twitter, Siti Aisya Jabaruddin telah berkongsi satu berita memberitahu dia menerima surat tawaran daripada Tabung Haji untuk menunaikan ibadah haji musim kali ini.
Lebih menggembirakan bukan dirinya saja yang menerima tawaran berkenaan tetapi juga adik beradik lain turut dipelawa untuk menunaikan ibadah haji pada tahun yang sama.
Tambah Aisya lagi, peluang menjadi tetamu Allah ini adalah kerana kegigihan ibu dan ayahnya yang membuat pendaftaran haji ketika mereka sema masih dibangku sekolah lagi.
Ternyata berita gembira dia yang berpeluang tunai haji pada usia muda begitu dikagumi warganet.
Malah ramai yang turut berharap mereka turut sama diberi peluang untuk menunaikan ibadah haji dalam usia muda.
Untung tunai haji usia muda kerana masih banyak tenaga
Moga dipermudahkan urusan & mendapat haji mabrur
Jadi sangat digalakkan supaya ibu bapa untuk mendaftar anak-anak dengan Tabung Haji supaya mereka kelak berpeluang menunaikan Rukun Islam ke lima ini dalam usia muda.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Inilah Khutbah Iblis Di Hari Akhirat Yang Akan Membuat Semua Orang Menangis
Beriman kepada hari akhirat merupakan salah satu rukun dari rukun iman dan salah satu ‘aqidah dari ‘aqidah Islam yang asas.
Beriman kepada terhadap segala perkara yang berlaku pada hari akhirat dan tanda-tandanya merupakan keimanan terhadap perkara ghaib yang tidak dapat dijangkau oleh akal dan tidak ada jalan untuk mengetahuinya kecuali melalui nas Ilahi atau Nabawi.
Kita diajar tentang syurga dan neraka, hari pembalasan dan sebagainya bahkan orang-orang beriman mempercayai adanya kebangkitan semula selepas dunia dihancurkan.
Di hari akhirat nanti, hanya manusia akan beratur di hadapan Allah sebelum menerima kitab amalan masing-masing. Ketika itu kita cuma ada dua pilihan, syurga atau neraka.
Apabila selesai proses hisab, manusia akan terbahagi kepada dua kelompok. Orang beriman dan beramal soleh akan masuk ke dalam syurga manakala orang kafur nikmat akan ke neraka.
Selesai hisab, Iblis la’natullahi ‘alaihi (makhluk yang dilaknat Allah) yang berjanji akan menyesatkan anak cucu Nabi Adam hingga hari akhirat akan berucap di hadapan kelompok penghuni neraka.
Ucapan iblis ini ada diabadi Allah SWT di dalam Alquran, pada surah ke 14 iatu Surah Ibrahim ayat 22.
وَقَالَ ٱلشَّيْطَٰنُ لَمَّا قُضِىَ ٱلْأَمْرُ إِنَّ ٱللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ ٱلْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ ۖ وَمَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَٰنٍ
إِلَّآ أَن دَعَوْتُكُمْ فَٱسْتَجَبْتُمْ لِى ۖ فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُوٓا۟ أَنفُسَكُم ۖ مَّآ أَنَا۠ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَآ أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ ۖ إِنِّى
كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ ۗ إِنَّ ٱلظَّٰلِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
Arab-Latin: Wa qālasy-syaiṭānu lammā quḍiyal-amru innallāha wa’adakum wa’dal-ḥaqqi wa wa’attukum fa akhlaftukum, wa mā kāna liya ‘alaikum min sulṭānin illā an da’autukum fastajabtum lī, fa lā talụmụnī wa lụmū anfusakum, mā ana bimuṣrikhikum wa mā antum bimuṣrikhiyy, innī kafartu bimā asyraktumụni ming qabl, innaẓ-ẓālimīna lahum ‘ażābun alīm
Ertinya: Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan: “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu janji yang benar, dan akupun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekedar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamupun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu”. Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih.
Dan kerana surah itulah mengakibatkan penghuni neraka menangis kerana tertipu dengan tipu daya dunia yang menyesatkan mereka selama hidup di dunia.
Berdasarkan, tafsir Al-Muyassar / Kementerian Agama Saudi Arabia
“Dan setan berkata, setelah Allah memutuskan perkara dan memperhitungkan amal perbuatan makhlukNya, dan penghuni syurga telah memasuki syurga dan penghuni neraka telah masuk ke dalam neraka, Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepada kalian janji yang benar berupa kebangkitan kembali dan pembalasan amal perbuatan, dan aku menawarkan kepada kalian janji yang batil bahawa tidak ada hari kebangkitan dan pembalasan amal perbuatan, lalu aku memungkiri kalian akan janjiku.
Dan tidaklah ada padaku kekuatan atas kalian untuk memaksa pengikut-pengikutku dengannya, dan tidak ada hujjah yang aku miliki. Akan tetapi, aku seru kalian kepada kekafiran dan kesesatan, lalu kalian mengikutiku, maka janganlah kalian mencelaku, tetapi celalah diri kalian sendiri, sebab dosa yang kalian perbuat adalah dosa kalian.
Aku tidak bisa menjadi penolong kalian dan kalian pun tidak bisa menolongku dari seksaan Allah. Sesungguhnya aku telah berlepas diri dari tindakan kalian menjadikanku sekutu bagi Allah dalam ketaatan di dunia.”Sesungguhnya orang-orang yang zalim, dengan berpalingnya mereka dari kebenaran dan mengikuti kebatilan, bagi mereka siksaan yang pedih lagi menyakitkan.
Hal yang sama dinyatakan dari tafsir Al-Mukhtashar / Markaz Tafsir Riyadh, di bawah pengawasan Syaikh Dr. Shalih bin Abdullah bin Humaid (Imam Masjidil Haram)
“ Iblis berkata manakala penghuni surga masuk syurga dan penduduk neraka masuk neraka, “Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kalian janji yang benar, Allah menunaikan janji-Nya kepada kalian, aku juga menjanjikan janji batil kepada kalian, maka aku tidak memenuhi apa yang aku janjikan kepada kalian.
Aku sendiri tidak mempunyai kekuatan untuk memaksa kalian di dunia supaya kafir dan sesat, akan tetapi aku hanya mengajak kalian kepada kekufuran, aku menghiasi kemaksiatan untuk kalian, lalu kalian mengikutinya dengan bergegas, maka jangan menyalahkanku atas kesesatan yang terjadi pada kalian, salahkanlah diri kalian sendiri, karena diri kalian lebih layak untuk disalahkan.
Aku sendiri tak kuasa menolong kalian dari azab dan kalian juga tidak kuasa menolongku darinya, sesungguhnya aku mengingkari tindakan kalian yang menjadikanku sebagai sekutu bagi Allah dalam ibadah.” Sesungguhnya orang-orang zalim dengan melakukan syirik kepada Allah di dunia dan kafir kepada Allah, bagi mereka azab yang telah siap menunggu pada Hari Kiamat.
Maka menangislah penghuni nereka kerana mereka akan kekal selama-lamanya di dalam neraka jahanam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Orang Bergelumang Dosa Adakah Hatinya Gembira? Surah Al-Mutaffifin Ayat 14 Menceritakannya
Kita sering dihidangkan dengan kisah mereka mengejar kekayaan namun jelas melakukan perbuatan maksiat. Saat diberi rezeki, mereka mengatakan itu usaha mereka tanpa menyedari ianya istidraj. Bahkan sentiasa berterusan melakukan dosa dan hati bergelak ketawa seolah-olah tiada apa dirisaukan. Adakah benar orang bergelumang dosa ini hati mereka gembira atau berpura-pura di hadapan orang lain untuk menutup kekurangan yang ada.
Assalamualaikum SS Dato’ Seri Mufti. Saya pernah terbaca satu kenyataan tentang dosa itu adalah apa yang menjadikan jiwa gelisah. Namun, saya dapati ada sesetengah orang, mereka melakukan dosa tetapi hidup mereka kelihatan tenteram. Apa pandangan SS Mufti dalam hal ini? Terima kasih.
Jawapan:-
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Kenyataan yang saudara baca itu adalah benar. Ia merujuk kepada satu hadis yang diriwayatkan daripada Nawwas bin Sam’an R.A, Nabi SAW bersabda:-
الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَالإِثْمُ مَا حَاكَ فِى صَدْرِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ
Maksudnya: “Kebaikan adalah dengan berakhlak yang mulia. Sedangkan dosa adalah sesuatu yang menggelisahkan hatimu. (Ketika dosa tersebut dilakukan), tentu engkau tidak suka hal itu nampak di tengah-tengah manusia.”Riwayat Muslim (2553).
Imam al-Nawawi dalam menjelaskan hadis di atas berkata: Maksud “حَاكَ فِي صَدْرك” ialah menggelisahkan hati, berasa ragu-ragu, tidak membukakan hati, terhasil perasaan syak di dalam hati, serta takut dan khuatir bahawa keadaan dirinya berdosa. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 8/343)
Dalam hadis yang lain, Nabi SAW bersabda:-
الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ وَتَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ
Maksudnya: Kebaikan ialah apa yang membuatkan jiwa tenang. Manakala dosa adalah yang membuat jiwamu gelisah dan ragu-ragu di hatimu.
Riwayat Ahmad (18006)
Dalam menjawab persoalan di atas, kami mulakan dengan hadis daripada Abi Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:-
إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيئَةً نُكِتَتْ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ ، فَإِنْ هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ وَتَابَ صَقَلَتْ قَلْبَهُ ، وَإِنْ عَادَ زِيدَ فِيهَا حَتَّى تَعْلُوَ قَلْبَهُ فَهُوَ الرَّانُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ {كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ}.
Maksudnya: Sesungguhnya hamba, apabila melakukan satu kesalahan atau dosa, akan ditulis pada hatinya satu titik hitam. Apabila dia meninggalkan dosa, beristighfar dan bertaubat, nescaya digilap hatinya.
Sebaliknya, apabila mengulangi dosa, akan ditambah padanya titik hitam sehingga memenuhi hatinya, maka itulah dipanggil al-raan (الرَّانُ) yang Allah nyatakan: {كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ} Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan. Riwayat al-Nasa’ie (11594)
Ini bermakna, hati mereka kelam dan bertambah gelapnya dengan sebab dosa yang berterusan sehingga jadilah sukar untuk mendapat cahaya dan petunjuk Ilahi. Akhirnya menjadi sebati dengan maksiat.
Allah SWT berfirman:-
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksudnya: Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan. Surah al-Mutaffifin (14)
Ibn Kathir berkata: Bukanlah perkara seperti sangkaan mereka sehingga mereka berkata, Quran ini sebagai dongeng purbakala tetapi ia kalam Allah, wahyu yang diturunkannya kepada Rasulullah SAW.
Sesungguhnya Allah menghijabkan mereka daripada iman dek kerana hati mereka dipenuhi dengan rain. Yang mana telah bercampur pada hati mereka dengan sebab dosa dan kesalahan yang banyak. Kerana itulah firman Allah SWT: (Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.)
Perkataan rain di mana hati-hati orang kafir dipenuhi dengan dosa sedangkan ghaim pula kepada orang yang baik-baik, dan ghain pula bagi orang yang hampir dengan Tuhan. (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 4/587)
Ibn al-Qayyim menyebut: “Jika hati sudah semakin gelap, maka amat sulit untuk mengenal petunjuk kebenaran.” (Lihat Madarij al-Salikin, 2/292)
Seorang yang tidak taat kepada Allah SWT dan hati mereka telah menjadi keras, maka mereka tidak akan peduli, atau malah berbangga diri ketika melakukan kemungkaran dan dosa. Pembicaraan di sini tidak bersifat umum yang berlaku bagi setiap orang, tetapi khusus bagi mereka yang memiliki hati yang sihat dan bersih. (Lihat Syarh al-Arba’in al-Nawawiyyah, hlm. 294-295).
Imam al-Qurtubi berkata, “Dosaialah perbuatan yang menyebabkan pelakunya layak mendapat celaan.”( Lihat Tafsîr al-Qurthubi 2/20)
Sepatutnya bagi seorang Mukmin itu, apabila dia melihat sesuatu perbuatan dosa, maka harus bersungguh-sungguh menjauhinya.
Hal ini sepertimana kata Abdullah ibn Mas’ud R.A:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَأَنَّهُ فِي أَصْلِ جَبَلٍ يَخَافُ أَنْ يَقَعَ عَلَيْهِ، وَإِنَّ الْفَاجِرَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَذُبَابٍ وَقَعَ عَلَى أَنْفِهِ
Maksudnya: “Seorang Mukmin melihat dosa-dosanya seperti dia berada di bawah gunung, dia takut gunung itu akan menghempapnya. Sedangkan orang fajir (derhaka), dia melihat dosa-dosanya seperti melihat lalat hinggap di hidungnya.” Riwayat al-Tirmizi (2497)
Kami katakan, sebenarnya apa yang kita lihat bahawa mereka gembira, suka dan kadang-kadang berpesta dalam maksiat sebenarnya itu lahiriah yang dibuat-buat, tetapi hati mereka sentiasa dalam kesempitan. Inilah hakikat yang sebenar. Kami asaskan kenyataan ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
Maksudnya: “Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”. Surah Taha (124)
Ibn Kathir berkata: Siapa yang berpaling dari perintah Allah dan melupai-Nya, maka kehidupannya penuh kesempitan di dunia, tiada ketenangan dan tiada kelapangan pada dadanya. Bahkan dadanya sentiasa merasa sempit dek kerana kesesatannya sekalipun nampak diberi nikmat pada zahir dengan pakaian, makanan, tempat tinggal, tetapi hatinya tetap gundah gelana. (Lihat Mukhtasar Ibn Kathir, 2/497)
Al-Sobuni berkata: Siapa yang berpaling dari perintah-Ku dan apa yang Aku turunkan kepada rasul-rasul-Ku dari Syariat dan hukum, maka balasannya hidup di dunia penuh dengan kekerasan sekalipun nampak diberi nikmat pada zahirnya. (Lihat Sofwah al-Tafasir, 2/229)
Semoga Allah kurniakan kepada kita kelapangan dalam hidup dan ketenangan. Kami akhiri dengan doa:
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami, kurniakanlah kepada kami di dunia dengan kebaikan dan di akhirat dengan kebaikan. Dan selamatkanlah kami dari azab Neraka.”
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Selain Azan & Iqamat, Ibu Bapa Harus Lakukan 5 Perkara Ini Ketika Anak Baru Lahir. Perlu Waspada Penyakit Ain’
Anak adalah anugerah Allah buat pasangan. Ia juga amanah yang harus dijaga sebaik mungkin. Ketika anak baru dilahirkan ada beberapa perkara perlu dilakukan oleh ibu bapa.
Apa yang perlu ibu bapa tahu saat anak baru dilahirkan? Ada lima perkara kena lakukan.
1) Ketika anak lahir, berdoalah kepada Allah untuk perlindungannya
Sebagaimana yang dilakukan isteri Imran saat melahirkan Maryam, dalam Surat Ali Imran ayat 36,
فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنْثَىٰ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَىٰ ۖ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
Maka tatkala isteri ‘Imran melahirkan anaknya, diapun berkata: “Ya Tuhanku, sesunguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak laki-laki tidaklah seperti anak perempuan. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terkutuk”.
2) Ketika anak lahir, waspadalah terhadap penyakit ain’
Dalam sebuah hadith dijelaskan:-
حَدَّثَنِي عَنْ مَالِك عَنْ حُمَيْدِ بْنِ قَيْسٍ الْمَكِّيِّ أَنَّهُ قَالَ
دُخِلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِابْنَيْ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَقَالَ لِحَاضِنَتِهِمَا مَا لِي أَرَاهُمَا ضَارِعَيْنِ فَقَالَتْ حَاضِنَتُهُمَا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ تَسْرَعُ إِلَيْهِمَا الْعَيْنُ وَلَمْ يَمْنَعْنَا أَنْ نَسْتَرْقِيَ لَهُمَا إِلَّا أَنَّا لَا نَدْرِي مَا يُوَافِقُكَ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَرْقُوا لَهُمَا فَإِنَّهُ لَوْ سَبَقَ شَيْءٌ الْقَدَرَ لَسَبَقَتْهُ الْعَيْنُ
“Telah menceritakan kepadaku dari Malik dari Humaid bin Qais Al Makki berkata; “Suatu ketika dua anak Ja’far bin Abu Thalib dibawa ke hadapan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Baginda bertanya kepada perawatnya: “Kenapa aku melihat keduanya sangat kurus?” penjaganya menjawab, “Wahai Rasulullah, penyakit ‘ain telah menyerang mereka berdua dengan cepat. Tidak ada yang menghalangi kami untuk meminta mereka di ruqyah, hanya saja kami tidak mengetahui apakah anda menyetujuinya.’ Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam lalu bersabda: ‘Ruqyahlah mereka, karena sesungguhnya jika ada yang dapat mendahului takdir, nescaya penyakit ‘ain-lah yang akan mendahuluinya.”
3) Ketika anak lahir, jangan membencinya jika wajah tidak sempurna
Dalam surat Ali Imran ayat 6 disebutkan bahawa Allahlah yang membentuk rupa setiap bayi yang dilahirkan.
هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
“Dialah yang membentuk kamu dalam rahim menurut yang Dia kehendaki. Tidak ada Tuhan selain Dia. Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana.”
4) Ketika anak lahir, tahniklah anak
Mentahnik iaitu memberi makanan yang telah dikunyah dan mendoakan kesejahteraan anak.
Dalam shahih Muslim menjelaskan,
حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْعَلَاءِ حَدَّثَنَا أَبُو أُسَامَةَ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَسْمَاءَ
أَنَّهَا حَمَلَتْ بِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ بِمَكَّةَ قَالَتْ فَخَرَجْتُ وَأَنَا مُتِمٌّ فَأَتَيْتُ الْمَدِينَةَ فَنَزَلْتُ بِقُبَاءٍ فَوَلَدْتُهُ بِقُبَاءٍ ثُمَّ أَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ ثُمَّ دَعَا بِتَمْرَةٍ فَمَضَغَهَا ثُمَّ تَفَلَ فِي فِيهِ فَكَانَ أَوَّلَ شَيْءٍ دَخَلَ جَوْفَهُ رِيقُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ حَنَّكَهُ بِالتَّمْرَةِ ثُمَّ دَعَا لَهُ وَبَرَّكَ عَلَيْهِ وَكَانَ أَوَّلَ مَوْلُودٍ وُلِدَ فِي الْإِسْلَامِ
“Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib Muhammad bin Al A’la; Telah menceritakan kepada kami Abu Usamah dari Hisyam dari ayahnya dari Asma’, Ketika dia mengandung anaknya ‘Abdullah bin Zubair, dia masih berada di Makkah. Dia berkata; “Kemudian aku hijrah ke Madinah, pada hal aku sudah sarat mengandung. Kemudian aku berhenti di Quba, dan aku melahirkan di sana.
Lalu aku bawa anakku kepada Rasulullah dan meletakkannya di pangkuan Baginda. Rasulullah meminta sebiji kurma lalu dikunyahnya. Sesudah itu disuapkannya ke mulut bayiku. Itulah makanan yang pertama kali masuk ke mulut bayi itu, kurma yang telah bercampur dengan air ludah Baginda. Kemudian Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mendoakan keberkahan baginya. Dialah bayi yang pertama lahir dalam Islam.”
5) Ketika anak lahir, berilah nama yang baik
Sahih al-Bukhari meriwayatkan,
حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ
أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِصَبِيٍّ يُحَنِّكُهُ فَبَالَ عَلَيْهِ فَأَتْبَعَهُ الْمَاءَ
“Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Hisyam dari ayahnya dari Aisyah radliallahu ‘anhuma, ia berkata, “Seorang bayi dibawa ke hadapan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang kemudian Baginda suapi dengan kunyahan buah kurma, ketika bayi itu kencing, Baginda memercikinya dengan air.”
Sumber : Islam Pos & Fikih Pendidikan Anak, Membentuk Kesolehan Anak Sejak Dini/Karya: Musthafa al-’Adawy/Penerbit: Qisthi Press/Tahun: 2016
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI