Sejak awal tahun ini, nama Muhammad Qasim yang berasal dari Pakistan mulai popular di seluruh dunia berikutan dakwaan dirinya pernah 500 kali bertemu Nabi Muhammad SAW dan 300 kali berjumpa Allah.
Banyak jurnal mengenainya ditulis oleh media terutama melibatkan negara jiran, Indonesia.
Dalam satu perkongsian dari portal Viva.co.id menjelaskan tujuh fakta mengenai lelaki yang didakwa sebahagian pengikutnya sebagai imam Mahdi.
Muhamad Qasim mendakwa sudah 500 kali bertemu Rasulullah dan 300 kali bertemu AllahKisahnya banyak dikongsikan di media tempatan dan antarabangsa
Antara dikongsikan, Muhamad Qasim bin Abdul Karim merupakan warga negara Pakistan. Tinggal di Lahore dan dilahirkan pada tahun 1977 (usianya kini 45 tahun) dan mendakwa telah melihat Allah dan Nabi Muhammad SAW dalam mimpinya.
Dikatakan, Muhamad Qasim telah bermimpi lebih dari 26 tahun lalu di mana Nabi Muhammad dan Allah telah berkomunikasi dengannya.
Dalam mimpinya, lebih 500 kali bertemu Rasulullah dan 300 kali bertemu Allah itu, bahawa semua mimpinya adalah benar di mana ia harus berkongsi mimpinya itu kepada dunia. Dalam banyak mimpi dia telah melihat masa depan umat Islam, masa depan Pakistan dan peristiwa-peristiwa yang akan terjadi sebelum hari Kiamat.
IKLAN
Dalam mimpinya, Allah dan Muhammad membimbing Muhammad Qasim ke jalan yang benar. Dari tahun 2007 Allah dan Muhammad mulai mengajarinya dalam mimpi tentang hal-hal yang harus dilakukan dan hal-hal yang harus dijauhi.
Kebanyakan Allah dan Muhammad menyuruhnya untuk menjauhi semua jenis kesyirikan dan bagaimana menjadi manusia yang baik. Rahmat Allah adalah untuk semua orang dan segalanya. Muhammad adalah Utusan Allah yang terakhir dan ia mempercayai bahawa Muhammad adalah Nabi Allah yang terakhir.
Muhammad Qasim adalah Ummati Muhammad dan ia bangga bahawa dirinya adalah Ummati Muhammad (SAW). Dalam banyak mimpi, Allah memberitahu dirinya, Qasim pergi dan menyebarkan cahaya di dunia seperti dalam kegelapan. Bahkan Muhamad Qasim tidak pernah mengakui dirinya Imam Mahdi kecuali dipercayai oleh pengikut-pengikutnya. Dirinya hanya ingin menjadi teman Allah dan tidak lebih dari itu dan hanya Allah adalah Wakeelnya.
Temuramah live bersama Ketua pemimpin Gerakan Akhir Zaman (GAZA), R Dicki Candra Punama (berada di Pakistan dan rapat dengan Muhamad Qasim) bersama Ust. Dr. Aizam dari JAKIM dalam tajuk MIMPI MUHAMMAD QASIM: MENEPATI NAS SYARA’?
Dalam malam tadi melalui temubual secara langsung bersama Ketua pemimpin Gerakan Akhir Zaman (GAZA), R Dicki Candra Punama (berada di Pakistan dan rapat dengan Muhamad Qasim) bersama Ust. Dr. Aizam dari JAKIM dalam tajuk MIMPI MUHAMMAD QASIM: MENEPATI NAS SYARA’?
IKLAN
Bahkan selepas siaran langsung itu, penceramah motivasi ini memaklumkan, hasil live dengan 2 orang kuat lelaki Pakistan bernama Muhammad Qasim yang pernah 500 kali mimpi jumpa nabi dan 300 kali jumpa Allah, ini kesimpulan awal Bro Amin:
1. Melihat kepada komen-komen, penyokong-penyokong sudah terlalu ramai di Indonesia dan sudah mula ada penyokongnya di Malaysia
2. Memang Muhammad Qasim tidak pernah claim mimpinya sebagai hujah tetapi hanya berita gembira (al-Mubasyirat), sebaliknya tindakan, ucapan dan tulisannya mengatasi lebih dari nas Quran dan Hadith
3. Berbanding panel-panel lain, Ust. Dr. Aizam dari JAKIM sarat berhujah dengan dalil dari Quran dan hadith menampakkan disiplin ilmu yang dipegangnya
IKLAN
4. Mereka penuh yakin Muhammad Qasim adalah Imam Mahdi malah lantikan Allah sebagaimana Allah melantik Rasulullah
5. Inilah bahana bila MIMPI DIJADIKAN MODAL dalam beragama. Moga Allah tetapkan pendirian kita atas jalan yang benar
Apa yang pasti, dunia akhir zaman itu pasti, kemunculan Imam Mahdi juga pasti. Moga kita tidak terpedaya dengan sumber tidak sahih kerana di akhir zaman, kita pernah diingatkan oleh Rasulullah untuk berpegang pada Al-Quran dan Sunnahnya.
Rasulullah SAW berpesan kepada kita: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang mana kalau kamu berpegang dengannya nescaya kamu tak akan sesat selamanya iaitu: Al-Quran dan sunnahku.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Alhamdulillah satu persatu selebriti tanah air kita melalui penghijrahan dengan menutup aurat.
Sebelum ini penyanyi Ernie Zakri, Dahlia Shazwan, Kilafairy, Linda Hashim dan Shiera Ijoy nekad untuk berhijab dengan sempurna. Dan kini giliran pelakon Zila Bakarin pula sudah berhijab.
Menurut pelakon yang sebelum ini terkenal dengan imej seksi, mengakui keinginan tersebut datang sendiri tanpa pendapat atau paksaan mana-mana pihak.
Ketika mengimbas kembali saatnya mula berhijab, hatinya mula terdetik untuk memakai tudung ia berkata ia secara tiba-tiba ketika mahu mengambil anaknya di sekolah.
“Semasa nak keluar ambik anak dari sekolah, saya rasa macam tiada seurat benang kat badan sedangkan saya pakai sweater dan jeans.
“Saya pergi kat kereta dan tiba-tiba rasa sejuk. Saya ulang alik keluar rumah pun rasa yang sama. Sampailah kali ketiga saya masuk rumah, dan terus terdetik untuk pergi ke laci dan ambik selendang dan terus pakai.
“Bila keluar rumah terus rasa macam selamat je,” katanya.
Dalam pada itu, Zila turut berkongsi penglibatannya dalam program “Jom Celik Al-Quran” anjuran Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dan Institut Pengajian Al-Quran (IPAQ).
Zila atau nama sebenarnya Rosmawati Bakarin berkata, program ini adalah perkara yang tidak dirancang.
Tambahnya, penglibatan dalam program tersebut adalah bantuan daripada Adam Corrie, walaupun berasa takut untuk menerima tawaran MAIWP pada mulanya.
Bagaimanapun Zila tidak mahu tidak mahu menangguhkan perkaran yang baik dan terus menerima tawaran tersebut.
Pelakon antagonis ini juga merupakan salah seorang rakan selebriti yang dilantik sebagai IKON bagi tersebut.
Program ini merupakan salah satu tanggungjawab fardhu kifayah MAIWP dalam memastikan umat Islam khususnya di Wilayah Persekutuan boleh dan mahir membaca Al-Quran sekurang-kurangnya bacaan surah yang menjadi rukun dalam solat.
‘Wanitaboleh tangguh keinginan, suami tak mampu.’ Ini sebabnya rasulullah suruh isteri tunaikan ‘tanggungjawab’ cepat-cepat.
Sememangnya bila dibicarakan soal hubugan intim pasti berbeza antara suami dan isteri. Sejak azali, lelaki atau suami ini tidak mampu disekat nafsunya apatah lagi setelah mendirikan rumah tangga.
Mungkin sesetengah lelaki mampu mengawal emosi dan tak kisah bila sesekali ditolak isteri, namun ramai yang sebaliknya pabila permintaan untuk bersama isteri tak tertunai. Mood jadi swing dan segala benda tak jadi.
Ikuti perkongsian video daripada Imam Muda Hassan ini dan ingat pesan yang disampaikan.
Wanita Boleh Tangguh Keinginan
Naluri seorang suami itu tak sama dengan naluri isteri dalam bab hubungan kelamin. Suami mungkin lebih tinggi dalam syahwatnya berbanding dengan isteri dan suami itu tak boleh ditunda, tidak boleh ditangguhkan bila dia berkeinginan.
Tapi situasi ini berbeza dengan isteri, dia boleh tangguhkan sebab syahwat isteri ini, dia akan ghairah bila mana ia diransang. Ada pun lelaki atau suami dia tidak diransang pun, tapi tatkala keinginan itu datang, dia perlu ditunaikan dengan cepat.
Ada hadis menceritakan yang mana bila suami hendak menjalinkan hubungan kelamin maka isteri perlu cepat-cepat menunaikan permintaan suami. Tinggalkan pekerjaan lain, basuh baju ke atau memasak sekalipun, kena tinggalkan.
Suami Tak Mampu
Ini kerana jika isteri tidak tunaikan permintaan suami, maka dia akan memberi kesan kepada emosi suami. Dia akan jadi cepat marah, mudah stres. Dan kemudian bila dia pergi kerja dalam keadaan tuntutan dia tidak ditunaikan, dia akan jadi marah pada pekerja dan kawan-kawan di sekelilingnya. Semuanya jadi serba tak kena.
Oleh hal demikian, Nabi Muhammad saw meminta setiap isteri tunaikan cepat-cepat permintaan suami untuk “bersama’. Sebaliknya berbeza dengan orang perempuan, dia tak sama.
Ini Sebabnya Rasulullah
Seperti mana yang berlaku zaman Khalifah Saidina Umar Al-Khatab r.a. Pada suatu ketika Saidina Umar melintasi satu rumah dan ketika itu baginda mendengar seorang wanita sedang merintih.
‘Kalaulah bukan kerana aku takut dan malu pada Allah SWT serta mahu menjaga maruah sendiri terhadap suami ku. Mungkin nescaya aku akan melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Seperti melakukan zina dan sebagainya.’
Maka Umar jadi pelik, kenapa perempuan ini berkata sedemikian? Jadi Saidina Umar mengambil keputusan untuk menghantar orang untuk menyiasat apa yang berlaku dan bertanya apakah masalah sebenar wanita tersebut.
Lalu wanita itu jelaskan bahawa sudah lama suaminya tak pulang kerana menyertai satu peperangan. Jadi isteri ini sudah tidak tahan untuk mengawal syahwatnya.
Setelah mendengar perkhabaran itu, Saidina Umar pun bertanya kepada Saidatina Habsah iaitu anaknya yan merupakan salah seorang isteri Nabi Muhammad saw. Berapa lama seorang wanita mampu mengawal perasaannya dan bertahan apabila tak ‘bersama’ dengan suaminya?
Jawab Habsah, seseorang wanita mampu bertahan dalam tempoh empat bulan. Jadi di sini secara jelaskan seorang wanita mampu menangguhkan kehendak sehingga empat bulan lamanya. Sebaliknya bagi orang lelaki, mereka tak mampu.
‘Tanggunjawab’ Cepat-Cepat
Oleh hal demikian, perkara ini perlu dijaa dengan baik-baik. Isteri kena faham suami, kalau suami berkeinginan, cepat-cepat supaya sang suami tak marah dan tak stres.
Jika isteri menjadi seorang yang memahami, insyallah isteri mahukan apa-apa pasti ditunaikan kerana permintaan suami sudah dilunaskan.
Insyallah suami akan menjadi lebih tenang dan keadaan menjadi lebih baik.
Kashoorga : Semoga kita menjadi pasangan yang memahami. Insyallah.
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt, Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَتَقْتُلُواْأَوْلاَدَكُممِّنْإمْلاَقٍنَّحْنُنَرْزُقُكُمْوَإِيَّاهُمْ Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka. Surah al-An’am, (6:151)
Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala: وَعَسَىأَنتَكْرَهُواْشَيْئاًوَهُوَخَيْرٌلَّكُمْوَعَسَىأَنتُحِبُّواْشَيْئاًوَهُوَشَرٌّلَّكُمْوَاللّهُيَعْلَمُوَأَنتُمْلاَتَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA: كُنَّانَعْزِلُعَلَىعَهْدِالنَّبِيِّصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَوَالقُرْآنُيَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut: لَيْسَتْنَفْسٌمَخْلُوقَةٌإِلَّااللَّهُخَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan. Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin. Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.