Bila pasangan tidak reda antara satu sama lain, di situlah punca rezeki tersekat. Bermula dari rumah, jaga hati pasangan dahulu, utamakan mereka melebihi orang lain.
Macam mana rezeki masuk, jika hati isteri atau suami pun tidak dijaga dengan baik. Nampak remeh tetapi itulah antara salah satu punca hilangnya rezeki.
Ikuti perkongsian Nur Zyella Mahdi ini baik-baik dan fahami apa yang disampaikan tentang betapa pentingnya menjaga hati-hati orang di sekeliling kita.
7 Sebab Hilangnya Rezeki
Tersentuh hati saya, apabila terbaca perkongsian tentang ‘7 sebab hilangnya rezeki (suami, isteri dan keluarga)’.
Ads
Betapa tersisanya keringat selama ini, andai perkara semudah dan seberkat ini disia-siakan. Rezeki adalah hak Allah SWT, hanya dengan mematuhi-Nya saja mampu untuk kita mendapatkannya dengan berkat.
Antara Satu Sama Lain
Bekerjalah kerana Allah SWT, bukan kerana manusia. Oleh kerana manusia juga mengharapkan rezeki dari Allah SWT.
1. Sering bergaduh.
Usahlah bergaduh sesama suami isteri, lebih-lebih lagi soal duit. Berbincanglah, dan carilah persefahaman. Bila pasangan tidak reda antara satu sama lain, di situlah puncanya rezeki tersekat.
2. Sering merungut dan rasa terbeban.
Berikan kasih sayang kepada anak-anak kerana setiap anak adalah rezeki Allah SWT. Sebagai ibu dan bapa perlu ada rasa tanggungjawab dan berusaha mencari rezeki untuk mereka tanpa merungut dan rasa terbeban.
3. Sering mengeluh dengan apa yang tidak dimiliki.
Perbanyakkan bersyukur dengan apa yang dimiliki, bukannya mengeluh dengan apa yang tidak dimiliki. Tidak kira banyak atau sedikit yang dimiliki, bersyukurlah, kerana syukur itu adalah kunci kepada segala rezeki.
Ads
Di Situlah Punca Rezeki Tersekat
4. Kedekut dan berkira.
Janganlah terlalu berkira dalam perkara-perkara yang baik untuk keluarga. Perlulah bertolak-ansur dan membentuk persefahaman sesama pasangan, kerana rezeki yang Allah SWT berikan adalah untuk dikongsikan.
5. Gagal mengawal emosi dan amarah.
Janganlah sesekali meninggikan suara, dan gunakanlah kata-kata yang terbaik sahaja sesama suami, isteri dan anak-anak. Buangkan cara yang menakut-nakutkan ahli keluarga dan tanamkan sifat dan layanan yang penuh mesra.
6. Kurang sabar.
Adakalanya kita perlu menerima dan mengakui sesuatu walaupun ianya tidak disukai. Fahamilah keadaan, memberi dan menerima pendapat, dan cari penyelesaian secara baik. Bersabarlah dengan kerenah suami, isteri dan anak-anak kerana sabar itu menjemput rezeki.
7. KURANG BERDOA.
Sentiasalah mengucapkan perkataan yang baik, kerana setiap ucapan adalah doa. Berdoalah yang terbaik untuk suami, isteri dan anak-anak. Ingatilah mereka dalam setiap doa, di sepanjang masa, kerana kuasa doa adalah luar biasa dan tidak pernah dijangka.
‘Nanti sampai masa, aku tutuplah aurat dengan sempurna.’ Kena usaha dapat hidayah, bukan tunggu nanti! Kerana hidayah milik Allah. Kalau tunggu hidayah sampai, memanglah lambat.
Nak berubah jadi baik kenalah ada usaha. Ini tidak, nanti-nantilah sampai hidayah baru aku solat betul-betul, tutup aurat elok-elok. Bukan begitu ya sebenarnya.
Ikuti perkongsian Ustaz Khairul Anuar Basri ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Hidayah mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah.
Tidak ada orang yang berubah menjadi baik dengan tiba-tiba. Tidak ada orang yang berubah menjadi baik dengan begitu sahaja.
Mesti ada usaha yang telah dia lakukan untuk mencapai kebaikan yang dia idamkan. Hidayah tidak datang percuma.
Aku Tutuplah Aurat Dengan Sempurna
“Nantilah aku solat”.
“Bila sampai masanya, aku akan tutup aurat dengan sempurna”.
“Kita masih muda, kenapa nak kena tergesa-gesa. Enjoy la dulu”.
Hidayah mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah. Hendak seribu daya. Tak hendak seribu dalih.
Kita boleh bangun tengah malam untuk tengok bola. Usaha sungguh kita. Dengan kesungguhan itulah kita berjaya bangun walaupun masa itu semua orang tidur.
Kena Usaha Dapat Hidayah
Kita boleh kumpul duit semata-mata nak beli gajet yang paling latest. Gajet yang dah lama kita impikan. Walau terpaksa ikat perut, walau terpaksa puasa, kita sanggup.
Kita boleh travel begitu jauh naik bas semata-mata untuk jumpa orang yang kita sayang. Kita sanggup ketepikan keletihan sepanjang hari asalkan dapat enjoy the moment dengan orang yang kita cinta.
Itulah namanya usaha. Hidayah juga begitu. Ia mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah, bukan milik kita.
Kawan-kawan, jangan bertangguh untuk jadi baik. Usaha dari sekarang juga. Jadi hamba Allah yang baik. Kerana kita tak tahu bila kita akan dijemput balik kepada Allah.
Bukan Tunggu Nanti!
Pasang niat elok-elok. Tanamkan tekad sungguh-sungguh. Usahakan dengan sepenuh hati. Jangan bertangguh-tangguh lagi.
Ubah diri. Lazimi majlis ilmu. Berkawan dengan orang baik dan soleh.
Kerana perubahan tanpa ilmu dan orang keliling yang betul ibarat bercucuk tanam tanpa ditambah baja dan disiram air. Lama kelamaan ia akan mati dan kering kontang.
Minta Doa Dengan Allah
Sambil-sambil kita usaha, jangan lupa selalu minta Allah tolong kita juga. Amalkan doa yang ringkas tapi cukup bermakna ini.
Membina kehidupan sebagai pasangan suami isteri adalah fasa terindah dalam hidup seseorang.
Manakan sudah lama bercinta, pastinya mahu mengakhiri sebuah perhubungan dengan ikatan perkahwinan yanf sah.
Namun jagan terus gembira dengan kehidupan berumah tangga. Ada dugaan serta onak duri yang perlu ditempuhi sebagai pasangan yang baru membina masjid.
Oleh itu perancangan kewangan sangat dititik beratkan agar tidak hidup tidak diibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.
Terdapat beberapa langkah perancangan kewagan antara suami isteri. Perlu diingatkan pengantin baru kenalah bergabung untuk membeli rumah bukannya terus membeli kereta baru.
Ini kerana membeli rumah adalah merupakan aset jangka panjang yang lebih bernilai daripada membeli kereta baru.
Ikuti perancangan kewangan yang dikongsi pengguna di laman sosial Afyan Mat Rawi mengenai cara pengurusan kewangan bagi pengantin baru.
15 Step Perancangan Kewangan Suami Isteri
1. Ia bermula sebaik sahaja memulakan perancangan untuk berkahwin dan hidup bersama.
2. Rancang majlis perkahwinan dengan kos yang bersesuaian dan bukan ikut trend atau fikir apa kata orang. Jauhkan dari berhutang. Pedulikan kata-kata pakcik dan makcik bawang. Biar majlis tak grand, asal tak berhutang.
3. Selepas berkahwin, boleh mula menabung untuk beli rumah pertama, bukan untuk beli kereta pertama. Selalu berlaku, tak dapat beli rumah sebab duit dah habis banyak untuk ansuran dan maintenance kereta. Jadi, rancang untuk beli rumah dulu baru beli kereta, bukan sebaliknya. Pastikan installment rumah lebih rendah oleh kadar sewa.
4. Tak perlu malu kalau rumah pertama ialah rumah pangsa. Ia jauh lebih baik dari menyewa sampai tua. Lepas ada rumah pertama, kita akan bernafsu untuk rumah kedua, ketiga dan seterusnya. Masa tu tak kisah pun kalau pakai kereta buruk sahaja.
5. Pilih kenderaan yang sesuai, fungsinya untuk bergerak dari titik A ke titik B. Kalau baru berdua tak perlu sampai pakai MPV. Harganya jangan lebih setahun gaji.
6. Gabungkan gaji bersama untuk rancang kos kehidupan berkeluarga. Bahagikan ikut formula 30% untuk belanja isi rumah, 30% untuk hutang, 5% ekstra, 5% pemberian dan 30% lebihan.
7. Pastikan perbelanjaan isi rumah dan pembayaran hutang piutang tak lebih dari 30% setiap satu atau maksima 60% kombinasi kedua-duanya. Ekstra 5% sebagai tambahan jadi 65%. Jika dari awal dapat susun, makin lama makin mudah.
8. Rancang minima 30% lebihan untuk 3 perkara penting ini; 10% simpanan, 10% perlindungan takaful, 10% pelaburan. Ia perancangan sepanjang masa hingga akhir usia.
9. Langgan takaful income protection untuk suami isteri. Pastikan coverage mencukupi 10 tahun gaji. Jika langgan “loving couple policy” – jika salah seorang mati, polisi satu lagi jadi free. Kemudian baru rancang untuk medical card pula.
10. Boleh mula untuk buat perancangan pusaka dan harta sepencarian. Kita tidak tahu usia kita sampai bila, maka permudahkan urusan pasangan.
11. Rancangan persaraan. Dari sekarang perlu buat tabungan. Ini penting supaya kelak tua kita tidak terbeban. Boleh mula pelaburan yang paling mudah dan murah; emas dan unit trust sebelum beralih kepada yang lebih sukar dan sukar; saham dan hartanah.
12. Apabila mula menimbang cahaya mata, boleh mulakan perancangan dana pendidikan mereka. Ada banyak cara; takaful pendidikan, TH, ASB dan SSPN-I antara pilihannya.
13. Aset penting dalam sebuah keluarga ialah ilmu. Penuhi rumah dengan buku. Kena ada perpustakaan mini di satu bucu. Bukan TV, Astor, pinggan, mangkuk, sudu atau garfu.
14. Jangan lupa rancang untuk pergi haji. Pastikan dah daftar dengan Tabung Haji. Daftar untuk anak-anak sekali. Semoga dapat panggilan ilahi.
15. Perancangan pusaka, pelaburan, takaful dan lain-lain tadi perlu di”review” sekali-sekala. Supaya ia dikemaskini sentiasa. Sebaiknya 2-3 tahun secara berkala.
“Rancang Kewangan, Ubah Kehidupan”
Afyan Mat Rawi
INFAQ Consultancy
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Jawapan Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T: فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya. (Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W: «العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain: «لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ» Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata: فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Penutup Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Antara sunnah yang jarang dilakukan dalam pengamalan masyarakat pada hari ini adalah membasahkan sedikit dari bahagian badan dengan air hujan yang turun daripada langit.Perbuatan...