![solat tarawih](https://cdn.kashoorga.com/2023/03/511673-696x365.jpeg)
Bilangan rakaat solat tarawih, 8 atau 20 rakaat tetap dapat pahala. Sebaiknya tunaikanlah solat tarawih mengikut kemampuan masing-masing.
Kudrat manusia ini berbeza, ada yang mampu melakukan lebih, ada yang kurang berkemampuan seperti ibu beranak kecil atau wanita mengandung.
Namun begitu, timbul kekeliruan bahawa solat tarawih lapan rakaat tidak menepati Sunnah. Adakah benar? Ikuti perkongsian Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil.
Artikel Berkaitan:
Remaja 16 Tahun Jadi Imam Tarawih Dipuji, Kemerduan & Hafalan Al-Qurannya Sangat Sempurna
Bilangan Rakaat Solat Tarawih
Benarkah solat tarawih yang kurang daripada 20 rakaat bukan solat Tarawih tetapi Qiyam Ramadan?
Jumhur ulama iaitu mazhab Syafi’i, Hanafi, Hanbali dan sebahagian ulama mazhab Maliki berpandangan bahawa solat tarawih maksimum rakaatnya ialah 20 rakaat dan ini bilangan yang paling afdal.
Ini bermakna sah kalau buat kurang daripada 20 rakaat seperti 8 rakaat yang biasa diamalkan pada zaman ini.
8 Atau 20 Rakaat
Menurut kitab Hasyiah al-Syarawani, sesiapa yang berniat untuk mendirikan solat tarawih sebanyak 8 rakaat, dia tetap akan diganjari dengan pahala solat tarawih.
Manakala kitab Taqirat Sadidah pula menjelaskan, jumlah rakaat tarawih yang paling minimum ialah 2 rakaat. Ini bermakna sesiapa yang mendirikan solat terawih sebanyak dua rakaat sekalipun tetap juga diganjari dengan pahala Tarawih.
Namun banyak atau sedikit pahala bergantung kadar rakaat dan tempoh qiyam yang dilaksanakan.
Tetap Dapat Pahala
Kesimpulannya, sesiapa yang berniat melaksanakan solat Tarawih kurang daripada 20 rakaat, tetap juga dinamakan sebagai solat sunat Tarawih.
Namun 20 rakaat jauh lebih besar pahalanya berbanding 8 rakaat.
Wallahu A’lam
Baca Di Sini:
Kashoorga: Paling penting ikut kemampuan dan tidak terbeban.
Sumber: Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagaimana Nak Bersihkan Harta Judi Atau Pendapatan Haram?
![Bagaimana Nak Bersihkan Harta Judi Atau Pendapatan Haram?](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/judi-top-image--11_09_540201.png)
Setiap daripada kita tidak lari daripada melakukan dosa. Hidup tidak akan tenang apatah lagi ia melibatkan harta atau pendapatan haram yang menjadi darah daging dan diguna pakai pula untuk mencari rezeki keluarga.
Perolehan daripada pendapatan haram adalah dosa besar yang perlu dicuci bersih, agar ibadat kita yang lain diterima Allah. Tetapai bagaimana? Kita baca penjelasan lanjut ustaz Syed Shahridzan Ben-Agil tentang masalah serius ini.
Soalan:
Assalamualaikum ustaz. Maaf saya ada kemusykilan nak bertanya. Ada orang ini dia pernah menang nombor ekor dan dia sudah beli motor bayar cash dengan duit nombor ekor itu.
Sekarang dia dah bertaubat, macamana dengan motor yang dia beli dari hasil yang haram? Boleh digunakan lagi selepas dia bertaubat?
Artikel berkaitan: No Way, Cuci Duit Haram Untuk Jadikannya Halal, Lelaki Ini Beri Penjelasan Padu
Artikel berkaitan: 13 Cara Bersihkan Harta Haram Untuk Ke Syurga
Jawapan:
Judi adalah salah satu daripada perbuatan dosa besar yang wajib dijauhi oleh setiap hamba Allah. Sesungguhnya dosa-dosa besar tidak terhapus dengan sendirinya melalui amal-amal soleh seperti dosa-dosa kecil.
Ia hanya terhapus dengan taubat nasuha yang mana si pelakunya wajib beristighfar pada Allah dan berjanji akan meninggalkan serta tidak akan kembali kepada tabiat buruk dan terkutuk ini.
Manakala harta daripada hasil judi jelas haram dan seseorang yang mendapat pendapatan daripada hasil judi wajib melepaskan diri daripada pendapatan yang tidak diredhai oleh Allah.
Transaksi mualamat melalui jalan judi adalah batil, maka wajib dia melepaskan tanggungjawabnya (Dzimmah) daripada pemilikan harta yang tidak sah dan haram.
Kitab “Mausuah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah” menukilkan fatwa Imam al-Ghazali mengenai cara melepaskan diri daripada harta yang terhasil daripada judi:
مَا يَكْسِبُهُ الْمُقَامِرُ هُوَ كَسْبٌ خَبِيثٌ، وَهُوَ مِنَ الْمَال الْحَرَامِ مِثْل كَسْبِ الْمُخَادِعِ وَالْمُقَامِرِ، وَالْوَاجِبُ فِي الْكَسْبِ الْخَبِيثِ تَفْرِيغُ الذِّمَّةِ مِنْهُ بِرَدِّهِ إِلَى أَرْبَابِهِ إِنْ عَلِمُوا وَإِلاَّ إِلَى الْفُقَرَاءِ.
“Hasil yang didapati oleh orang yang berjudi ialah pendapatan yang buruk iaitu harta yang haram seperti pendapatan orang yang menipu dan berjudi. Wajib berlepas tanggungjawab daripada pendapatan yang buruk dengan mengembalikan ia kepada tuan-tuannya jika mereka ketahui (pemilik asalnya), jika tidak (disedekahkan) pada fakir miskin”
Berdasarkan kenyataan Imam Ghazali, hasil keuntungan judi itu wajib dikembalikan kepada pemilik-pemilik asalnya.
Contoh seseorang berjudi bermodalkan RM100, lalu dengan modal itu dia untung dengan hasil judi sebanyak seribu ringgit. Maka RM1000.00 itu wajib dipulang kepada tuan asalnya manakala modal adalah miliknya.
Jika tidak diketahui pemilik asal wang haram itu atau pemiliknya sukar untuk ditemui, maka wang daripada hasil judi itu wajib disedekahkan kepada fakir miskin atau diserahkan kepada baitulmal untuk kegunaan maslahat umum masyarakat seperti membina jalanraya dan tandas awam.
Persoalan yang timbul boleh atau tidak dia menggunakan motor hasil judi itu?
Dia ada beberapa pilihan untuk melepaskan diri daripada harta yang haram ini.
Pertama; menjual motor itu kemudian hasilnya dipulangkan kembali pada tuan asal. Jika sukar ia disedekahkan kepada fakir miskin.
Kedua; tidak menjual motor itu tetapi menggantikan dengan nilai duit yang sama harga semasa ketika dia membeli motor itu kemudian dipulangkan jika mampu atau disedekahkan kepada fakir miskin atau diserahkan kepada baitulmal.
![Bagaimana Nak Bersihkan Harta Judi Atau Pendapatan Haram?](https://cdn.kashoorga.com/2020/11/motorcycle-4458190-1920-11_23_416954.jpg)
Bagaimana saat bertaubat, dia tidak memiliki wang untuk dipulangkan atau disedekahkan dan dalam masa yang sama dia amat memerlukan motor itu untuk kegunaan hariannya?
Bagi menjawab persoalan ini saya nukilkan fatwa Imam Nawawi dari karya beliau “al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab”:
فالوصف موجود فيهم بل هم أولى من يتصدق عليه وله هو أن يأخذ منه قدر حاجته لأنه أيضا فقير.
Maksudnya: “Maka sifat(ciri-ciri asnaf) wujud pada mereka (iaitu ahli keluarga orang dapat hasil yang haram) bahkan mereka lebih utama untuk sesiapa yang bersedekah ke atasnya dan baginya mengambil dari harta itu menurut kadar hajat kerana dia juga fakir”
Menurut kenyataan Imam Nawawi di atas adalah untuk orang yang mendapat harta daripada hasil yang haram sedangkan dia dan keluarganya amat memerlukan harta itu atas sebab kemiskinan.
Maka dalam situasi ini syariat membenarkan dirinya makan atau menggunakan hasil haram itu mengikut kadar hajat sahaja, iaitu tidak boleh secara berlebihan apatah lagi bermewah-mewahan.
Jadi jika dia miskin tidak mampu untuk pulangkan hasil judi itu kepada pemilik asal atau bersedekah pada fakir miskin, dia boleh menggunakan motosikal tersebut untuk pergi mencari rezeki yang halal, menghantar anak ke sekolah dan seumpamanya.
Namun apabila suatu hari nanti dia sudah ada kemampuan dari sudut kewangan atau harta maka dia tetap wajib melepaskan diri daripada harta yang haram itu dengan memulangkan ia pada tuannya jika mampu atau bersedekah pada fakir dan miskin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kanak-Kanak Wajib Bayar Zakat Simpanan, Ibu Bapa Tanggung Dosa Jika Sengaja Tak Bayar
![Kanak-Kanak Wajib Bayar Zakat Simpanan, Ibu Bapa Tanggung Dosa Jika Sengaja Tak Bayar](https://cdn.kashoorga.com/2021/10/405126.jpeg)
Masa kini, kesedaran ibu ayah tentang membuka tabung simpanan atas nama anak-anak dilihat sudah semakin meluas di mana sejak kecil, anak-anak sudah memiliki simpanan sendiri biarpun wang itu ibu yang beri atau simpankan setiap bulan.
Di sebalik simpanan yang adakalanya sudah mencecah belasan atau puluh ribu itu, namun tahukah ibu ayah bahawa wang simpanan kanak-kanak itu sebenarnya wajib dibayar zakat simpanan sebanyak 2.5 peratus dari jumlah simpanan.
Terpakai syarat sama seperti orang dewasa, wang simpanan ini wajib dibayar zakat dan ia perlu diuruskan oleh ibu bapa kerana anak-anak masih kecil.
Berikut adalah perkongsian dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur berkaitan zakat simpanan untuk kanak-kanak dan orang tua dalam siri Al Khafi #1564.
Assalamualaikum Sahibus Samahah Mufti. Saya ada satu persoalan, jika sekiranya orang gila atau kanak-kanak mempunyai harta, adakah wajib untuk dikeluarkan zakat daripada harta mereka tersebut? Mohon penjelasan Tuan Mufti. Terima kasih.
JAWAPAN
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari Kiamat.
Sesungguhnya Allah SWT mewajibkan umat Islam mengeluarkan zakat berdasarkan firman-Nya, ayat 103, surah al-Taubah:
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا
Maksudnya: Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah (zakat), supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk). (Surah al-Taubah: 103)
Para fuqaha’ telah menyenaraikan syarat-syarat yang mewajibkan seseorang mengeluarkan zakat daripada hartanya. Antaranya yang disebut Imam Khatib al-Syarbini menyebutkan di dalam kitab al-Iqna’ Fi Halli alfaz Abi Syuja’ bahawa terdapat lima syarat, iaitu:
- Beragama Islam, tidak wajib ke atas orang kafir
- Merdeka, iaitu bukan hamba.
- Pemilikan yang penuh. Tidak wajib ke atas hamba al-mukatab kerana mempunyai pemilikan yang lemah terhadap hartanya.
- Cukup nisab, iaitu kadar tertentu bagi harta tertentu yang diwajibkan zakat sekiranya mencukupinya.
- Sempurna haul, iaitu cukup tempoh yang menjadikan harta yang disimpan wajib untuk dikeluarkan zakat.
- Digembalakan, iaitu syarat tambahan bagi zakat haiwan ternakan yang wajib dikeluarkan zakat hendaklah digembalakan di padang-padang ragut yang harus. (Rujuk al-Iqna’ Fi Halli Alfaz Abi Syuja’, 1:212-213)
Jika dilihat pada syarat wajib zakat di atas, tiada syarat baligh dan berakal seperti kebiasaannya yang ada pada ibadat-ibadat wajib yang lain seperti solat dan puasa.
Walaubagaimanapun, para fuqaha’ tidak meletakkan syarat baligh dan berakal sebagai syarat wajib zakat, menunjukkan bahawa kanak-kanak dan orang gila wajib untuk menunaikan zakat jika sekiranya memenuhi syarat-syarat yang telah disebutkan di atas. Hal ini disebut secara jelas di dalam kitab-kitab fiqh, antaranya:
Imam al-Mawardi menyebut dalam kitabnya, al-Hawi al-Kabir dengan menukilkan pandangan Imam al-Syafie:
وَتَجِبُ الصَّدَقَةُ عَلَى كُلِّ مَالِكٍ تَامِّ الْمِلْكِ مِنَ الْأَحْرَارِ ، وَإِنْ كَانَ صَغِيرًا أَوْ مَعْتُوهًا أَوِ امْرَأَةً لَا فَرْقَ بَيْنَهُمْ فِي ذَلِكَ
Maksudnya: Zakat hukumnya wajib bagi setiap orang yang memiliki harta dengan pemilikan sempurna (tam al-milk), dari pemilik orang merdeka (bukan hamba), meskipun anak kecil atau orang gila atau wanita. Tidak ada perbezaan antara mereka dalam kewajiban berzakat. (Rujuk al-Hawi al-Kabir, 3:329)
Di dalam kitab al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah pula, Syeikh Hasan al-Kaff menyebutkan bahawa:
فَلَيْسَ مِنْ شُرُوط وُجُوبِ الزَّكاة: البُلُوغ و العَقْل قَتَجِبُ فِي مَال الصَبِيّ وَ المَجْنُون والمخَاطَبُ بِذَلِكَ وَلِيُّهُمَا
Maksudnya: Justeru, tidak termasuk dalam syarat-syarat wajib zakat, syarat baligh dan berakal. Oleh itu, wajib dikeluarkan zakat ke atas harta kanak-kanak dan orang gila. Dan yang diperintahkan untuk melaksanakan demikian bagi pihak mereka ialah wali mereka. (Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah fi al-Masail al-Mufidah: 397)
Kesimpulan
Secara kesimpulannya, kami menyatakan bahawa wajib dikeluarkan zakat ke atas harta kanak-kanak dan orang gila jika sekiranya mencukupi syarat-syarat wajib zakat yang telah disebutkan. Syarat-syarat tersebut tidak termasuk syarat baligh dan berakal, oleh sebab itu maka wajib dikeluarkan zakat ke atas harta kedua-duanya.
Oleh itu, para wali yang menjaga mereka seperti ibu bapa dan penjaga bertanggungjawab untuk menunaikan zakat bagi pihak kanak-kanak dan orang gila tersebut kerana mereka tidak mampu untuk memahami dan menguruskannya sendiri. Semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman yang sahih dalam memahami syariat-Nya serta taufiq dan hidayah untuk melaksanakan ibadah ikhlas semata-mata kerana-Nya. Amin.
WaAllahu a’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Suami Wajib Sediakan Rumah Selesa Buat Isteri.’ Jangan Biarkan Pasangan Merana Bila Tinggal Sebumbung Dengan Mentua
![‘Suami Wajib Sediakan Rumah Selesa Buat Isteri.’ Jangan Biarkan Pasangan Merana Bila Tinggal Sebumbung Dengan Mentua](https://cdn.kashoorga.com/2022/09/479520.jpeg)
‘Suami wajib sediakan rumah selesa buat isteri.’ Jangan biarkan pasangan merana bila tinggal sebumbung dengan mentua.
Selepas mendirikan rumah tangga, sebaiknya tinggallah berasingan daripada keluarga. Mulakan hidup berdikari selepas bernikah, biar susah tetapi berdiri atas kaki sendiri.
Memang ramai pasangan berdepan dengan masalah dengan ibu atau ayah mentua apabila tinggal sebumbung apatah lagi menantu perempuan.
Artikel Berkaitan: ‘Dia Kerja, Tak Perlulah Aku Bagi Duit.’ Nafkah Isteri Mesti Suami Tunaikan Walau Pendapatan Dia Lebih Tinggi
Suami Wajib Sediakan
Memang tak mudah, tetapi ada juga ibu mentua yang baik, mampu menerima baik buruk menantunya seperti anak, sendiri.
Sebaik mana pun hubungan ibu mentua dan menantu, biarlah setakat itu saja. Pilihlah untuk tinggal berasingan kerana lebih privasi dan kita bebas dalam “rumah” sendiri.
Ikuti perkongsian Ustaz Rahim Azhari menerusi akaun TikToknya tentang isu ini:
Rumah Selesa Buat Isteri
Soalan:
Ustaz kalau seorang menantu tidak selesa tinggal bersama mak mentua, tetapi mak mentua tidak izinkan anak dan menantunya berpindah rumah. Apa yang harus dilakukan?
Jawapan:
Suami wajib memberi nafkah kepada isteri, nafkah terbahagi kepada tiga iaitu termasuklah:
1. Pakaian
2. Makan minum (termasuk duit belanja)
3. Tempat tinggal
Tempat tinggal bermaksud:
1. Selesa, selamat dan aman untuk isteri dan anak-anak.
2. Mudah untuk isteri buka aurat (tiada orang yang bukan mahramnya)
3. Yang mampu untuk bayar bil, sewa dan lain-lain.
Jangan Biarkan Pasangan Merana
Tempat tinggal atau rumah yang selesa buat isteri adalah yang di dalam rumah tersebut tiada orang yang tak sukakan isteri. Tidak ada orang yang tidak bertegur sapa dengan isteri, malah tiada orang menyakiti hati isteri di dalam rumah tersebut.
Jadi peringatan buat suami, begitulah tempat tinggal yang wajib kita sediakan buat isteri. Inilah juga yang dimaksudkan dengan tempat tinggal yang terbaik buat isteri.
Walau bagaimanapun, jika suami betul-betul kurang berkemampuan dan tak mampu menyewa hingga terpaksa menumpang di rumah ibu bapa. Perkara ini dibenarkan.
Bila Tinggal Sebumbung Dengan Mentua
Jika suami masih belum mampu, isteri perlu bersabar dan terus support serta doakan suami supaya dimurahkan rezeki dan dipermudahkan segala urusan.
Namun begitu, apabila suami telah pun mampu tapi tetap tidak mahu tunaikan nafkah tempat tinggal buat isteri, maka suami berdosa besar.
Suami tidak mahu tinggalkan rumah keluarganya atas alasan hendak berjimat dan mahu gunakan duit yang ada untuk kepentingan sendiri, itu hukumnya berdosa dan derhaka kepada Allah SWT.
Baca Di Sini:
Reject Terus Calon Suami Yang Tak Mahu Sediakan Tempat Tinggal Buat Isteri
Beli Rumah Baharu? Pilih Kediaman Patuh Syariah Islam
Cinta Sahaja Tak Cukup Kalau Nak Kahwin, Ada Banyak Perkara Yang Perlu Disediakan
Kashoorga : Mentua baik macam mana sekalipun, menantu tetap dianggap orang luar. Jadi sebelum berlaku perkara tak diingini baiklah angkat kaki tinggal berasingan. Biarlah hidup susah dan menyewa, asal hati tenang.
Sumber : TikTok Ustaz Rahim Azhari
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI