Kebiasaannya, sebelum berkahwin setiap pasangan itu menjalani proses mengenali hati budi seseorang atau bahasa mudahnya  ber’couple’.

Ada yang mengambil masa bertahun-tahun, ada yang tidak sampai sebulan terus menyatakan keinginan untuk berkahwin dengan pasangan masing-masing.

Namun bagaimana pula jika berkahwin tanpa melalui proses ‘couple’ ini. Adakah jodoh yang datang padanya itu nanti, seseorang yang tinggi ilmu agamanya atau seseorang yang boleh menjadi teman hidup hingga ke jannah.

Gambar sekadar hiasan.

Dalam satu perkongsian di laman sosial twitter menggunakan akaun @shukery_azizan menulis thread tentang berkahwin tanpa melalui fasa couple ini.

Bismillah..

1) Kalau kamu tidak atau belum couple lagi, maka BERTAQWALAH pada Allah. Apakah maksud taqwa?

Taqwa adalah ikut perintah Allah dan jauhi larangan Allah dengan SUNGGUH-SUNGGUH!

Bukan taqwa sambil lewa atau buat acuh tak acuh saja.

2) Kalau kamu SEDANG bercouple, ada beberapa pilihan.

Tapi sebelum itu, RASALAH bersalah dan berdosa serta bertaubatlah pada Allah. Istighfar banyak2, dan sekurangnya rasalah berdosa.

Dosa ini adalah perkara yg buat kita gelisah dan kita rasa benci kalau orang tahu kita buat.

3) Pilihan pertama, kahwinlah secepat mungkin. Paling baik, tahun ini. Jangan bertangguh sampai 5,6 tahun. Memang biasanya akan ke laut or clash.

Ini tiada nas daripada al Quran atau hadis, tetapi berdasarkan pengalaman yang panjang.

Semakin lama couple, semakin banyak kita akan terlibat dengan dosa. Hati pun semakin tak tenang, amal soleh pun semakin kurang.

Dan paling sedih, kita semakin jauh dengan Allah. Dan akhirnya, kita pun rasa Allah tak sayang pada kita lagi.

Itu paling sedih.

4) Pilihan kedua, USAHALAH utk putuskanlah hubungan couple tu kalau kamu dan pasangan pun MASIH teragak2 dan TAK RANCANG bila nak kahwin. Apatah lagi kalau masih sekolah lagi!

Biasanya yang teragak2 untuk kahwin, mereka akan kata,

“Aku nak kahwinlah nanti..”

Tetapi apabila tanya bila nak kahwin, jawapan paling cliché adalah,

“Nantilah fikir..”

Ini tanda langsung tak serius. Kamu hanya nak puaskan nafsu & main2. Bukan nak kahwin sangat pun.

Korang couple utk apa? Kahwin kan? Ke sebab nak enjoy dan puaskan nafsu?

Taubatlah kawan.

5) Kalau pelajar lagi, tak kisah sekolah, kolej atau universiti sekalipun, belajarlah sungguh2.

Dapatkan straight A’s atau 4 flat. Jangan pening2 fikir tentang cinta, couple bagai dulu. Kalau SEKALI dah terjebak bab cinta ni, percayalah, mesti akan KETAGIH & susah nak tinggal.

Sebab apa susah?

Sebab masa belajar pun, nak chat dgn pasangan, kalau boleh nak study sama2. Kalau dah study sama2, konon alasan nak fokus dan bagi semangat.

Jangan tipu diri sendiri. Memang takkan fokus punya. Percayalah cakap saya.

Kalau kata nak bagi semangat, adakah keluarga tak cukup bagi semangat? Adakah kawan2 tiada untuk bagi semangat? Atau adakah Al Quran dan hadis tak cukup untuk memberikan semangat?

Kita banyak lagi ruang alternatif halal yang ada. Usahakanlah yang itu.

6) “Tetapi kami bercinta kerana Allah? Kami tak buat apa2 maksiat. Kami tak pegang tangan pun.”

Kamu bukan bercinta kerana Allah, tetapi kamu bercinta sbb NAFSU syahwat ! Kalau kamu cintakan Allah dan Rasul-Nya, kamu tahu ikhtilat itu salah. Menghampiri zina itu juga DOSA.

Kalau kamu dah bercinta, kamu mesti lupakan Allah. Buktinya?

Solat pun lambat sebab nak reply chat dulu,
Tidur pun lambat sebab call / chat sampai pukul 3,4 pagi. Bangun solat subuh lambat.
Solat pun tak khusyuk sebab teringat2.

Dan macam-macam lagi. Ini bercinta kerana Allah?

Jangan tipu diri sendiri kawan.

“Sesiapa mengaku dapat menggabungkan dua cinta dalam hatinya,
cinta dunia sekaligus cinta Allah,
maka dia telah BERDUSTA.
Kau bermaksiat, lalu mengaku mencintai-Nya?
Ini sungguh mustahil terjadi…

Andaikan cintamu itu sejati,
kau pasti mentaati-Nya.
Tanda cinta adalah Taat!”

(Imam Syafi’i – Mawa’idh Imam Syafi’i)

7) Kalau kamu dah masuk universiti dan BERSUNGGUH nak kahwin, pastikan kamu yakin bahawa kamu memang dah MAMPU dan BERSEDIA nak kahwin.

BUKAN sekadar ikut atau dgr ceramah tentang kahwin awal, terus rasa nak kahwin. Atau sebab kawan ramai kahwin awal, kamu pun nak kahwin awal.

Kahwin ni kita ikut sunnah, bukan ikut orang ramai.

Sebab ikutkan pengalaman, fasa umur sekitar 18 hingga 24 tahun adalah fasa umur semangat berkobar nak kahwin awal.

IKLAN

Bersedia atau mampu saya maksudkan adalah dgn erti kata ;

A) Kamu ada sebab kukuh kenapa nak kahwin. Berikan sekurangnya 5 sebab utama pada diri dan mak ayah kenapa nak kahwin.

B) Dah tahu secara asas hukum hakam Islam terutama dalam fiqh munakahat termasuk tunang, nikah, cerai, dan sebagainya sebelum pergi kursus kahwin.

C) Sudah yakinkan mak ayah sendiri,

D) Kamu dah ada kewangan yang boleh MENAMPUNG,

E) Kamu dah bersedia mental di tahap paling tinggi sebab berkahwin bukan hanya sampai pelamin, tapi sampai ke lampin.

F) Kamu boleh berkahwin dalam MASA TERDEKAT (paling terbaik kurang daripada setahun bertunang),

Dan paling penting..

G) Kamu kena ada SEBAB yang kukuh kenapa kamu nak kawin masa belajar. Sebab itu saya sebut, kahwin jangan ikut orang. JANGAN…

Sebab nikah akan melibatkan keluarga dua pihak, keturunan, zuriat, masa depan dakwah tarbiah, bahkan lebih jauh dari itu, ia juga boleh menentukan Syurga Neraka kamu. Kalau tak bersedia betul-betul, korang akan menyesal nanti.

Kahwin ikut sunnah, bukan ikut orang.

Ada orang kata nak kahwin sbb nak elak daripada maksiat, jaga pandangan dan sebagainya. Saya nak terus terang pada kamu.

Kahwin BUKANNYA solusi UTAMA untuk selesaikan masalah dan maksiat kamu seperti tak tunduk pandangan, nak elak maksiat, dan sebagainya.

Nak tahu sebab apa?

Kenapa selepas kahwin, ramai saja suami yang curang, isteri yang jalang, suami asyik kacau perempuan lain serta main kayu tiga, isteri asyik kacau dan keluar dengan lelaki lain dan sebagainya sehingga akhirnya bercerai.

Kenapa semua ni berlaku?

Sebab perkahwinan BUKANNYA solusi UTAMA untuk tinggalkan maksiat. Perkahwinan hanyalah solusi sebahagian sahaja.

Habis itu solusi utamanya apa?

Solusi utama adalah dengan TAQWA. Iaitu dengan diri kamu sendiri.

Kalau sebelum kahwin selalu buat maksiat, tengok video lucah, etc tetapi TIDAK atau BERTANGGUH taubat, sampai lepas kahwin pun kamu akan buat maksiat yang sama.

Serius. Perkahwinan bukan magik.

Sebab itu, nyatakan pada diri sendiri 5 hingga 10 sebab kenapa nak kahwin.

Kahwin bukan boleh main-main. Ia melibatkan hal amanah, tanggungjawab, maruah, harta, kehormatan, hubungan kekeluargaan dan hal dunia-akhirat.

Ia bukan hanya hubungan cinta semata2. Jangan tergesa dan jangan bertunda!

IKLAN

Rasulullah sebut,

Wahai para pemuda, sesiapa di antara kamu telah MAMPU utk menikah, maka hendaknya ia menikah. Kerana menikah dapat lebih menundukkan pandangan, dan lebih menjaga kehormatan. Sesiapa yang belum mampu menikah maka hendaklah ia berpuasa, kerana puasa adalah penjaga baginya.”

8) Apa maksud “kewangan yang mampu menampung?”

Kewangan yang mampu menampung ni bukan bermaksud kena ada RM10,000, atau kena ada RM50,000 etc.

Ia subjektif. Saya hanya letak 3 kriteria ASAS untuk membuktikan seseorang itu ada kewangan yang mampu menampung.

Kalau kamu melepasi 3 kriteria asas ini, insyaAllah saya yakin kamu ada kewangan yang menampung. Sekali lagi saya sebut, ini bukan dari nas hadis dan al Quran.

Tetapi ini adalah pengalaman sendiri. Nak terima boleh, nak tolak pun tiada masalah. Apa kriterianya?

Ok begini ;

A) Mesti boleh BERIKAN duit pada mak ayah sekurangnya SETIAP bulan. Kalau tiada mak ayah lagi, berilah pada adik beradik yang belajar. Kalau tiada juga, infaq pada rumah anak yatim. Beri lebih dlm sedekah tu.

Ini TAK TERMASUK sedekah tabung masjid, tabung Palestin, etc.

Kenapa kena berikan duit/sedekah pada mereka?

Sebab nak mendidik (khususnya lelaki) untuk bersedia memberikan nafkah kewangan pada isteri lepas kahwin. Supaya tak culture shock lepas kahwin nanti.

Kalau sebelum kahwin dah kedekut, lepas kahwin macam mana agaknya?

B) TIDAK meminta duit pada mak ayah untuk perbelanjaan makanan harian.

Sebaiknya, bukan sekadar perbelanjaan makanan, bahkan sampai tahap belanja buku, yuran etc.

Saya tahu, duit biasiswa/pinjaman tak pernah cukup. Kalau terlebih cukup tu memang bonus.

Kenapa kena buat ini?

Sebab nak melatih diri supaya tak meminta2 dengan orang yang luar daripada keluarga kita kalau ada apa2 masalah kewangan.

Suami isteri akan kerjasama usaha sungguh2 untuk selesaikan sendiri masalah kewangan keluarga tanpa bergantung org luar.

C) Kamu mampu BERDIKARI cari duit sendiri TANPA bergantung pada pinjaman/biasiswa apatah lagi duit mak ayah beri. Carilah duit sendiri sama ada kerja part-time petronas ke, kedai roti, tanam cili dan jual, berniaga online, berniaga pasar malam etc.

Kalau ada 3 kriteria ini, insyaAllah ada kewangan yang menampung. Seperti saya kata, jumlah kewangan itu adalah subjektif. Tetapi asasnya mesti ada.

9) Macam Mana Yakinkan Mak Ayah? Ini soalan famous yang selalu kami dapat. Antara tips untuk yakinkan mak ayah adalah ; A)Beritahu dengan penuh kesungguhan bahawa kamu nak kahwin pada mak ayah.

Hampir 95% orang yang beritahu pada mak ayah untuk kali pertama, semua mak ayah TIDAK AKAN bagi kamu kahwin.

Ini normal. Jadi apa kena buat adalah, TERUSKAN memujuk. Sampai bila? Sampai mereka bagi izin kamu kahwin. Pujuk je walaupun terpaksa pujuk sampai berjuta kali.

Tunjukkan kamu serius, bukan sembang saja. B) Buktikan dengan TINDAKAN. Maksudnya, kalau balik cuti jgn kerjanya tidur je, malas nak tolong mak ayah, menyusahkan mak ayah, tak nak dengar kata mereka, suruh tolong pun tak nak, kemas rumah pun malas, etc.

Itu belum lagi kalau solat lambat, baca al Quran tak pandai dan malas belajar, etc. Macam mana mereka nak yakin, kalau diri sendiri pun tak terurus?

IKLAN

C) Tunjukkan dengan kewangan yang mampu menampung.

D) Jangan pernah derhaka pada mak ayah. Kalau terkasar bahasa, CEPAT-CEPAT minta maaf. Jangan lupa, di sebalik kamu nak kahwin, ada keberkatan dari mak ayah yang datang membantu sekiranya kita taati mereka.

Cadangan saya di zaman teknologi yang serba mudah dan penuh fitnah ini, buat whatapps atau telegram group. Dalam group itu, pastikan ada kamu, bakal pasangan, mahram kamu dan mahram pasangan. Sekurangnya 4 orang. Sebab apa? Macam leceh je?
Supaya perbualan & perbincangan dengan wanita itu TERJAGA. Kamu akan bincang benda penting seperti tarikh kahwin, hantaran, kos, etc. Nampak susah? Benda syariat ini memang susah. Sebab tu nak masuk Syurga ini bukan perkara mudah! Kerana Syurga ni bukan percuma.
Perkara ni penting utk memastikan perkahwinan diberkati. Kena pastikan LANGKAH BERMULA ini langkah yang diberkati dan ikut syarak. Lagipun, bukan lama sgt pun. Sebab itu saya cakap, cepatkan perkahwinan. Kamu gembira, pasangan kamu pun gembira, saya pun gembira. Tiber.

10) Perempuan pula macam mana? Perempuan pun boleh buat perkara sama. Boleh je melamar lelaki yang dia rasakan sesuai dengan menggunakan orang tengah.

TIADA MASALAH. Jangan peduli sgt dengan istilah “perigi cari timba”. Khadijah melamar Rasulullah guna orang tengah juga.
Prosesnya sama juga macam tadi. Yang penting kamu jaga batas syariat seperti ikhtilat, tunduk pandangan, jaga percakapan, jaga batas2 agama, maka jalan saja. Kamu juga yang nak kahwin, bukan orang lain. Tetapi apa ciri-ciri calon lelaki yang baik?
Orang yang kamu redha agamanya dari segi harta, keturunan dan rupa paras iaitu tingkah laku & akhlak sekali. Rasulullah beritahu,
“Apabila orang yang kamu redha agama dan akhlaknya datang meminang, hendaklah kamu kahwinkannya. Sekiranya kamu tidak melakukannya nescaya akan timbul fitnah dan kerosakan di atas muka bumi.” (Riwayat at-Tirmizi) p/s : hadith ini adalah utk ayah2 di luar sana.

Selain tu, ada ciri kepimpinan yang diyakini, bukan sembang.

Perkara ini semua kena berbincang dan belajar semasa taaruf. Taaruf dibuat SEBELUM bertunang. Tujuannya supaya menjaga keselamatan, hala tuju rumahtangga, nafkah etc,

Nanti poin ke-13 saya cerita pasal TAARUF.

Lepas tu, boleh mendidik isteri dan zuriat syariat agama, WALAUPUN BUKAN ustaz.

Sekurang-kurangnya boleh ajar perkara asas dalam Islam. Kalau tak mampu, paling kurang sekali rajin bawa isteri dan zuriat pergi kelas atau kuliah agama.

Ini penting weh.

11) Kalau nak cari calon sendiri boleh ke?

Boleh je nak cari sendiri. TETAPI dengan syarat. MESTI jaga ikhtilat, jaga pandangan (tunduk pandangan), jaga kata-kata, jaga batas-batas agama (syariat), dan paling penting ADA ORANG TENGAH.

Ya, orang tengah macam saya sebut tadi.

Orang tengah ini MESTI dah kahwin dan FAHAM dan AMALKAN AGAMA. Tak semestinya ustaz atau ustazah. Sebaiknya mak ayah la.

Dan yang penting bukannya jenis kaki couple juga. Memang tak jalanlah jawabnya.

Kalau takda orang tengah tak boleh ke?

Kalau kamu tanya saya, jujur saya memang tak bagi. Tetapi ikut pada kamu lah. Nak ikut, ikutlah. Tak nak ikut, saya tak paksa.

Saya hanya berkongsi apa yang terbaik untuk saya dan kamu semua.

Kalau kamu rasa tanpa guna orang tengah ini boleh buat kamu dapat redha Allah dan Syurga, teruskan.

Saya bagi tips ini adalah cara yang saya analisa dan YAKINI bahawa inilah jalan terbaik.

Kalau kamu rasa ini jalan terburuk atau ada jalan lain, dipersilakan.

Kita semua akan disoal di Akhirat nanti, inilah usaha saya yang saya ajar pada kamu untuk kita sama-sama jaga syariat Allah. Kita usaha semampu mungkin walaupun di sana ada lompong sana sini.

Sekurangnya kita berusaha.

12) Lepas orang tengah dah jumpa calon yang sesuai, susun masa yang sesuai untuk aturkan satu pertemuan. Pertemuan ini kita sebut sebagai TAARUF.

Semasa sesi taaruf ini, pastikan ada kamu, bakal pasangan kamu, dan mahram kamu. Dan TAK PERLU libatkan keluarga kedua2 belah pihak.

Sebab ini masih proses permulaan.

Selepas taaruf, boleh saja kamu tolak awal2 sebelum bertunang. Nanti tak adalah jadi ribut semacam selepas itu. Proses taaruf boleh buat di rumah, ataupun di tempat awam.

Semasa sesi taaruf ini, biasanya hubungan emosi belum wujud lagi.

Sesi taaruf ini sangat penting supaya kamu tak melaburkan emosi pada tempat yang salah.

Apa nak buat semasa sesi taaruf ini?

Ceritakanlah tentang diri masing2 secara terperinci.

Kalau ada kelemahan yang bukan aib memalukan, ceritalah seperti ada saka, tak ada kenderaan, tak ada tanah, dan sebagainya.

Kalau wanita pakai purdah, mesti BUKA purdah. Sebab semasa sesi taaruf ini, sunat untuk melihat wajah dan tapak tangan.

13)Selepas tamat sesi taaruf, masing2 boleh pulang ke rumah, dan mulakan proses BERISTIKHARAH pula. Iaitu solat istikharah minta panduan daripada Allah.

Pastikan sewaktu istikharah, kamu belum ada pilihan pasangan lagi supaya kamu akan lebih tenang.

Dan lepas beristikharah beberapa kali, BINCANG dengan ahli keluarga dan sahabat handai yg dipercayai tentang bakal calon. Berbincanglah dengan mereka.

Ingat, tidak akan menyesal orang yang beristikharah, dan tidak akan rugi orang yang beristisyarah (mesyuarat).

14) Lepas masing2 dah bersetuju, barulah berbincang tarikh untuk bertunang, dan mulakan perjumpaan keluarga masing-masing untuk menetapkan tarikh.

Selepas bertunang, jaga adab-adab bertunang termasuklah menjaga ikhtilat.

Sebolehnya, bertunang paling cepat 6 bulan, dan paling lama setahun. Jangan terlalu cepat, atau jangan terlalu lambat.

Fasa bertunang adalah fasa berkenalan. Jika terlalu cepat, nanti takut menyesal kelak. Atau jika terlalu lambat, nanti takut terlajak banyak perkara maksiat.

15)Selepas habis sesi bertunang, maka bernikahlah. Dan mulakanlah hidup bahagia. Moga rumahtangga yang dibina dilimpahi sakinah, mawaddah dan rahmah.

Saya rasa okaylah sampai di sini. Ini solusi yang saya boleh cadangkan pada kamu, dan insyaAllah patuh syarak.