Mengahwini adik ipar setelah isteri meninggal dunia memang agak jarang terjadi, namun ia tetap berlaku dalam masyarakat kita. Tentulah ada faktor yang mendorong hal ini terjadi. Setiap kes adalah berbeza.
Islam tiada halangan dalam hal ini. Di saat salah seorang daripada pasangan suami isteri meninggal dunia, maka dibolehkan pasangan yang masih hidup untuk bernikah lagi dengan syarat memenuhi kriteria sah nikah.
Tiada seorang pun berhak menghalang hasrat untuk bernikah itu termasuklah anak-anaknya. Mereka tidak dibenarkan melarang orangtuanya untuk berkahwin lagi.
Artikel berkaitan:Kahwin Paksa: Anak Tak Rela, Bakal Suami Tak Sekufu
Artikel berkaitan:Untung Besar Kalau Bercinta Selepas Nikah. Halal Banyak Kejutan
Kita sebagai anak perlu faham mengapa ayah mengambil keputusan itu. Bukan bermakna ayah tidak lagi menyayangi allahyarhamah ibu, tetapi ada sesetengah lelaki memerlukan teman hidup untuk menjalani kehidupan seharian.
Mahu teman untuk berkongsi cerita, mencari teman yang boleh menjaga makan minumnya da menjaganya diwaktu sakit pening. Dia tidak mahu menyusahkan anak-anak yang telah pun mempunyai kehidupan masing-masing.
Sekiranya ayah mampu untuk memberi nafkah kepada isteri baharunya, maka kita sebagai anak-anak perlu berikan sokongan penuh.
Dalam Islam, sekiranya duda kematian isteri, maka dia boleh sahaja menikahi siapapun, termasuklah jika ingin mengahwini adik atau kakak ipar (saudara kandung perempuan) allahyarhamah isterinya.
Ayah tidak perlu menjalani masa menunggu hingga empat bulan atau sewaktu dengannya setelah isterinya meninggal sebagaimana yang disyaratkan terhadap balu yang perlu menunggu habis iddah.
SOALAN:
Seorang telah kematian isteri dan isterinya memiliki saudara kandung perempuan yang hendak dinikahi olehnya. Apakah dia harus menjalani masa iddah dan menungga hingga empat bulan sepuluh hari dari sejak isterinya meninggal? Atau apakah dia boleh langsung akad dengan saudari kandung isterinya sebelum masa itu?
JAWAPAN:
Kami mengambil kesimpulan bahawa boleh bagi lelaki (ayah) tersebut menikahi saudara kandung perempuan isterinya yang sudah meninggal tanpa menunggu masa tertentu.
Dalam kitab Al-Hamidiyah disebutkan bahwa ada seorang lelaki telah kematian isteri dan isterinya memiliki saudara kandung perempuan, apakah dia boleh menikah saudara kandung perempuan isterinya setelah sehari isterinya meninggal?
Jawapannya, Ya, seperti disebutkan dalam kitab Al-Khulashah.
Sumber artikel:bincangsyariah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kelahiran Sangat Membahagiakan…” – Lepas Dirisik PU Riz, Ibu Neelofa Dedah Perjalanan Terindah 9 Bulan Mengandung Bidadarinya
Sebelum ini dirinya jadi trending di laman sosial apabila memilih penampilan dengan memakai niqab.
Dan semalan pelakon, pengacara serta usahawan popular ini, Neelofa sekali lagi menjadi viral apabila dirinya dikatakan sudah dirisik orang.
Artikel Berkaitan: Air Mata Neelofa Tumpah Dengar Perkongsian Ilmu Prof Muhaya. Ini 3 Perkara Positif Yang Dikongsi!
Berita ini disahkan sendiri oleh ibunya, Noor Kartini Noor Mohamed apabila muat naik foto dan kemas kini di akaun Instagramnya semalam.
Menurut ibu Nelofa, sebagai ibu, beliau cukup bahagia kerana anaknya itu sudah menemuka insan istimewa yang bakal membimbing ke jannah.
“Bismillahhirohmanirohim
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim.. syukur ku padamu Ya Rabb .. saat yang ku tunggu2 dah pun tiba, kau hadirkan insan istimewa yg bakal membimbing bidadari kesayangan ku.. aku yakin dgn ketentuanmu, yang mana insan ini dapat membahagiakannya, dapat menyerikan dan melengkapi hidupnya,yang akan menyokong setiap apa saja urusan nya..
“Ya Allah jadilah mereka penyebab kami menjadi tetamu istimewamu disyurga mu nanti .. amiinn
“@neelofa ku sayang, jantung hatiku, intan permataku, setiap detik dan setiap saat mama mendoakan yang terbaik untuk mu sayang .. mama love you very much,”
Dikatakan juga majlis merisik oleh keluarga Pendakwah Bebas, PU Rizz dilakukan selepas menunaikan solat Asar bersama.
Dalam majlis serba ringkas itu, Neelofa dikatakan menerima sebentuk cincin tanda diri sudah disunting.
Pasangan sama cantik sama padan ini juga sebelum ini tidak menolak atau mengiakan status mengenai hubungan mereka.
Biarpun belum ada penjelasan dari empunya diri, namun keduanya dikatakan akan menikah sekitar Mac 2021.
Hubungan akrab Neelofa atau nama sebenarnya Neelofa Mohd Noor, 31, dan PU Riz atau Muhammad Haris Mohd Ismail, 25, dihidu oleh media sejak beberapa bulan kebelakangan ini.
Artikel Berkaitan: “Saya Menangis, Ibarat Ini Peluang Kedua Yang Allah Berikan” – PU Riz Syukur Disahkan Negatif COVID-19
Kedua-dua mereka sering dilihat bekerjasama dalam pelbagai program keagamaan selain aktif dalam kerja-kerja kebajikan Pertubuhan Kasih Neelofa yang diasaskan selebriti wanita yang mempunyai lapan juta pengikut di akaun Instagram.
PU Riz merupakan salah seorang peserta program Pencetus Ummah pada 2016 dan merupakan seorang pendakwah bebas serta pelakon.
Dalam pada itu, dalam perkongsian di laman Instagram Neeloga juga turut menerima ucapan tahniah dan mendoakan agar segala urusan kelak akan dipermudahkan dari rakan selebriti lain.
Sekaligus mengiakan dirinya memang sudah dirisik oleh keluarga jejaka pilihannya.
nabila.razali Alhamdulillah congratulations my dear
hannahdelisha Alhamdullilah, congratulations Kak Lofa
ramonazamzam Alhamdulillah Congrats Lofa, can’t wait for the big day!!
mawarashid Cngrats kak so happy for you both. Cinta sampai syurga
zizanrazak869 Alhamdulillah. Semoga Allah permudahkan segalanya.
sharifahshahora Congrats @neelofa semoga urusan yang baik ini dipermudahkan
yatthamzah_suci MashaaAllah TabarakALLAH dear.. Congratulations from me & fam. May Allah ease everything and a beautiful & blissfull blessed marriage will be yours In shaa Allah.. @neelofa
View this post on Instagram
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
A post shared by Neelofa (@neelofa) on
Sebaik muat naik foto bersama, ibu Neelofa juga turut membuat status di Instagram memberitau sepanjang perjalanan mengandungkan anaknya selama sembilan bulan itu dapat merasakan suatu yang luar biasa.
Kelahiran bayi perempuan ini sangat membahagiakan dirinya, malah memeluk dirinya itu juga memberi kepuasan dan tetap menganggap Neelofa seperti anak kecil di matanya.
“Wahai anakku..
“Ketika aku mengandungkan mu, aku dapat rasakan yg sesuatu luarbiasa.. perjalanan 9 bulan itu amat indah untukku, lahir mu membahagiakanku, memelukmu memberi kepuasan padaku, melihat keletah mu membuat aku sentiasa rindu pada mu.. wahai anak ku..
“Kau tetap anak kecil di mata ku yang tak jemu aku membelai dan mencium mu..
kau lah cinta hati ku @neelofa
Kashoorga mendoakan agar segalanya akan dipermudahkan dan keduanya akan kekal menemui cinta abadi till jannah.
Artikel Berkaitan: “Ya Allah Syukur Atas HidayahMu. Love U Bidadariku, ” – Ibu Sebak Neelofa Kini Tampil Berniqab, Doakan Kekal Istiqamah
Kredit Foto: Instagram Neelofa & Noor Kartini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ketahui Siapa Bukan Mahram Dalam Keluarga Supaya Kita Tak Bersalam & Jaga Batasan Aurat
Salam bersalaman memohon kemaafan memang sudah jadi budaya kita ketika menyambut raya. Namun begitu batasan untuk bersalaman meskipun bersama ahli keluarga perlu juga dijaga.
Ini kerana ada kalangan ahli keluarga adalah bukan mahram yang mana ada aurat yang perlu kita jaga. Berikut adalah senarai ahli keluarga bukan mahram yang bukan saja perlu kita elakkan dari bersalam tapi turut menjaga batasan aurat serta pergaulan.
Tidak boleh bersalam & kena jaga aurat serta pergaulan
Individu yang bukan mahram bagi seorang lelaki dalam keluarga
-Isteri kepada bapa saudara.
-Sepupu perempuan.
-Kakak ipar (isteri kepada abang kandung).
-Adik ipar (perempuan).
-Anak angkat perempuan yang bukan anak susuan.
-Manakala bagi seorang perempuan pula, yang bukan mahram mereka adalah seperti berikut:
Individu bukan mahram bagi seorang perempuan pula dalam ahli keluarga
-Suami kepada ibu saudara.
-Sepupu lelaki.
-Abang ipar (suami kepada kakak kandung).
-Adik ipar (lelaki).
-Anak angkat lelaki yang bukan anak susuan.
Boleh bersalam ahli keluarga ini
Mahram bagi seorang lelaki
Mahram bagi seorang lelaki yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu mahram dari sudut kerabat, musaharah, dan juga susuan.
Pertama: Mahram Dari Sudut Kerabat
-Ibu kandung.
-Nenek (ibu kepada ibu).
-Nenek (ibu kepada bapa).
-Anak perempuan.
-Cucu perempuan (dari anak lelaki).
-Cucu perempuan (dari anak perempuan).
-Adik beradik perempuan seibu sebapa.
-Adik beradik perempuan seibu.
-Adik beradik perempuan sebapa.
-Anak perempuan kepada adik beradik lelaki kandung (seibu sebapa).
-Anak perempuan kepada adik beradik lelaki dari sebelah ayah atau ibu.
Iaitu anak-anak saudara perempuan @ anak perempuan kepada adik beradik lelaki atau perempuan kita.
Kedua: Mahram Dari Sudut Musaharah
-Isteri kepada bapa (ibu tiri). Begitu juga isteri kepada datuk dari sebelah bapa atau ibu.
-Isteri kepada anak lelaki (menantu perempuan). Begitu juga isteri kepada cucu lelaki dan ke bawah.
-Ibu kepada isteri (ibu mertua).
Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: Dan ibu kepada isteri-isteri kamu.
-Anak perempuan kepada isteri (anak tiri bagi isteri yang telah disetubuhi).
Ketiga: Mahram Disebabkan Susuan
Ibu susuan.
Adik beradik perempuan susuan.
Anak perempuan kepada adik beradik lelaki sesusuan.
Anak perempuan kepada adik beradik perempuan sesusuan.
Anak susuan perempuan.
Adik beradik susuan perempuan kepada ibu atau ayah. Iaitu ibu-ibu saudara susuan.
Kesemuanya ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: Dan ibu-ibu susuan kamu serta adik-beradik perempuan susuan kamu.
Surah Al-Nisa’ (23)
Juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R.Anha bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ
Maksudnya: Diharamkan dari susuan apa yang diharamkan dari nasab.
Riwayat Ibn Majah (1937)
Mahram bagi seorang perempuan
-Bapa kandung dan ke atas seperti datuk dan moyang.
-Anak lelaki dan ke bawah seperti cucu dan cicit.
-Adik beradik lelaki.
-Bapa saudara dari sebelah ibu dan ke atas seperti datuk saudara.
-Bapa saudara dari sebelah bapa dan ke atas seperti datuk saudara
-Anak-anak saudara lelaki iaitu anak lelaki kepada adik beradik lelaki atau adik beradik perempuan dan ke bawah seperti cucu-cucu saudara lelaki.
-Bapa susuan.
-Adik beradik susuan yang lelaki.
-Bapa mertua.
-Menantu lelaki (suami kepada anak perempuan).
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Al-Ikhlas, Surah Pendek Tapi Ini Kelebihan Bagi Yang Mengamalkannya Dalam Kehidupan Seharian
Surah Al-Ikhlas hanya mengandungi empat ayat. Ia surah ke 112 dari keseluruhan surah dalam Al-Quran.
Pernah diceritakan langit menjadi mendung selepas selepas 70,000 malaikat membaca surah Al-Ikhlas ini selepas kematian Muawiyah bin Muawiyah yang sering membaca surah ini semasa hidupanya.
Namun parawi hadis terdahulu mempunyai berbagai pendapat mengenainya. Berikut adalah kupasan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai kelebihan membaca surah Al-Ikhlas. Moga kita tidak lupa membacanya setiap masa.
Riwayat ini dimasukkan oleh Imam al-Qurtubi di dalam tafsirnya bagi Surah al-Ikhlas. Berkata Anas bin Malik RA:
كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِتَبُوكَ، فَطَلَعَتِ الشَّمْسُ بَيْضَاءَ لَهَا شُعَاعٌ وَنُورٌ، لَمْ أَرَهَا فِيمَا مَضَى طَلَعَتْ قَطُّ كَذَلِكَ، فَأَتَى جِبْرِيلُ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: [يا جبريل، مالي أَرَى الشَّمْسَ طَلَعَتْ بَيْضَاءَ بِشُعَاعٍ لَمْ أَرَهَا طَلَعَتْ كَذَلِكَ فِيمَا مَضَى قَطُّ [؟ فَقَالَ: [ذَلِكَ لان معاوية بن مُعَاوِيَةَ اللَّيْثِيَّ تُوُفِّيَ بِالْمَدِينَةِ الْيَوْمَ، فَبَعَثَ اللَّهُ سَبْعِينَ أَلْفَ مَلَكٍ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ [. قَالَ] وَمِمَّ ذَلِكَ [؟ قَالَ: [كَانَ يُكْثِرُ قِرَاءَةَ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) آنَاءَ اللَّيْلِ وَآنَاءَ النَّهَارِ، وَفِي مَمْشَاهُ وَقِيَامِهِ وَقُعُودِهِ، فَهَلْ لَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَنْ أَقْبِضَ لَكَ الْأَرْضَ. فَتُصَلِّي عَلَيْهِ [؟ قَالَ] نَعَمْ [فَصَلَّى عَلَيْهِ ثُمَّ رَجَعَ. ذَكَرَهُ الثعلبي، والله أعلم.
Maksudnya: Pernah suatu ketika kami bersama Rasulullah SAW di Tabuk. Matahari terbit dengan sinaran dan cahaya putih, tidak seperti terbit yang biasa dilihat sebelumnya. Lalu datanglah Jibril dan Rasulullah SAW bertanya kepada beliau, ‘Wahai Jibril, mengapakah aku melihat matahari terbit dengan sinaran yang tidak pernah aku lihat terbitnya sebegitu sebelum ini?’ Jibril menjawab, ‘Itu kerana Muawiyah bin Muawiyah al-Laitsi meninggal di Madinah hari ini, maka Allah membangkitkan 70 000 malaikat untuk berselawat ke atasnya.’ Dia berkata, ‘Mengapa begitu?’. Jawab Jibril, ‘Adalah (Muawiyah) banyak membaca Qul huwaLlahu Ahad (Surah al-Ikhlas) sepanjang malam dan siang, ketika berjalan, bangkit dan duduknya. Maka adakah anda ingin wahai Pesuruh Allah aku tahan bumi ini supaya anda boleh berselawat (berdoa) juga keatasnya?’ Jawab Nabi, ‘Ya.’ Lalu Baginda berselawat ke atas Muawiyah kemudia pulang.Rujuk al-Jami’ li Ahkam al-Quran (20/250)
Kata al-Qurtubi: “Kisah ini disebut oleh al-Tsa’labi. Allah lebih mengetahui.”
Kata Imam Ibn al-Jauzi dalam al-`Ilal al-Mutanahiah (1/298) : “Tidak sahih.”
Kata Imam Ibn Hibban dalam al-Majruhin (2/173) : “Hadis munkar yang tidak dapat dikuatkan dengan mutaba’ah.”
Kata Imam al-Nawawi: “Ulama sepakat atas kedaifan hadis ini antaranya al-Baihaqi dengan katanya, ‘al-Ala’ mengambil hadis daripada Anas dengan hadis-hadis munkar.”
Berkata Imam al-Baihaqi: “Hadis ini juga diriwayatkan dalam riwayat lain yang juga daif.”
Kata Imam al-Bukhari: “Munkarul Hadith”. Begitu juga pendapat Abu Hatim dan Ibn `Adiy. Rujuk Khulasah al-Ahkam (2/964).
Selawat para malaikat dalam hadis ini bermaksud mendoakan keampunan dan rahmat bagi Muawiyah.
Fadilat-fadilat yang sahih berkenaan surah al-Ikhlas:
1. Allah SWT mencintai orang yang mencintai Surah al-Ikhlas
Daripada Aisyah R.anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعَثَ رَجُلًا عَلَى سَرِيَّةٍ، وَكَانَ يَقْرَأُ لِأَصْحَابِهِ فِي صَلاَتِهِمْ فَيَخْتِمُ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، فَلَمَّا رَجَعُوا ذَكَرُوا ذَلِكَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ: سَلُوهُ لِأَيِّ شَيْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ؟، فَسَأَلُوهُ، فَقَالَ: لِأَنَّهَا صِفَةُ الرَّحْمَنِ، وَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَقْرَأَ بِهَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW mengutus seseorang kepada sekelompok pasukan, dan ketika orang itu mengimami sahaba-sahabatnya yang lainnya di dalam solat mereka dan beliau mengakhiri bacaannya dengan Kulhu allahu ahad , maka apabila mereka pulang, mereka menceritakan hal itu kepada Rasulullah SAW, lalu Baginda pun bersabda: “Tanyalah beliau, mengapa beliau berbuat demikian?” Lalu mereka bertanya kepadanya. Beliau pun menjawab: “Kerana surat ini (mengandung) sifat al-Rahman, dan aku mencintai membaca surah ini,” lalu Nabi SAW bersabda: “Beritahu beliau, sesungguhnya Allah pun mencintainya” Hadis riwayat Imam al-Bukhari (7375)
2. Al-Ikhlas bersamaan sepertiga al-Quran
Daripada Abu Sa`id al-Khudri RA:
أَنَّ رَجُلًا سَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ يُرَدِّدُهَا، فَلَمَّا أَصْبَحَ جَاءَ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ ذَلِكَ لَهُ، وَكَأَنَّ الرَّجُلَ يَتَقَالُّهَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ القُرْآنِ»
Maksudnya: “Sesungguhnya seseorang mendengar orang lain membaca Kulhu allahu ahad dengan berulang kali, lalu dia datang bertemu Rasulullah SAW dan menceritakan hal itu kepadanya, dan seolah-olah orang itu menganggap remeh surah itu, maka bersabdalah Rasulullah SAW : “Demi Dzat yang jiwaku berada di tanganNya, sesungguhnya surat itu sebanding dengan sepertiga al Qur`an.” Hadis riwayat Imam al-Bukhari (5013)
3. Surah al-Ikhlas penyebab masuk Syurga
Daripada Abu Hurairah RA:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: أَقْبَلْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَسَمِعَ رَجُلًا يَقْرَأُ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: وَجَبَتْ. قُلْتُ: مَا وَجَبَتْ؟ قَالَ: الجَنَّةُ
Maksudnya: “Aku datang bersama Rasulullah SAW lalu aku dengar seorang lelaki membaca Kulhu allahu ahad Allahussamod, Lalu Rasulullah SAW bersabda: “Telah wajib.” Aku bertanya: “Apa yang telah menjadi wajib?”. Kata Baginda: “Syurga (baginya).” Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunan (2897). Beliau berkata: “Hadis hasan sahih gharib.”
4. Menjadi perlindungan dengan izin Allah SWT, jika dibaca bersama Surah al-Alaq dan Surah al-Nas.
Daripada `Uqbah bin `Amir al-Juhani RA berkata:
بَيْنَا أَنَا أَقُودُ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَاحِلَتَهُ فِي غَزْوَةٍ إِذْ قَالَ: يَا عُقْبَةُ، قُلْ فَاسْتَمَعْتُ، ثُمَّ قَالَ: يَا عُقْبَةُ، قُلْ فَاسْتَمَعْتُ، فَقَالَهَا الثَّالِثَةَ، فَقُلْتُ: مَا أَقُولُ؟، فَقَالَ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَقَرَأَ السُّورَةَ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَرَأَ: قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَقَرَأْتُ مَعَهُ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَرَأَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ فَقَرَأْتُ مَعَهُ حَتَّى خَتَمَهَا، ثُمَّ قَالَ: مَا تَعَوَّذَ بِمِثْلِهِنَّ أَحَدٌ
Maksudnya: Ketika mana aku memimpin kenderaan Rasulullah SAW dalam sebuah peperangan, tiba-tiba Baginda bersabda: “Wahai Uqbah, katakanlah,” Aku pun mendengarkan, kemudian beliau berkata (lagi): “Wahai Uqbah, katakanlah,” Aku pun mendengarkan. Dan Baginda mengatakannya sampai tiga kali, lalu aku bertanya: “Apa yang perlu aku katakan?” Baginda pun bersabda: “Katakan Kulhu allahu ahad”, lalu Baginda membacanya sampai selesai. Kemudian Baginda membaca Kul auzubirobbilfalaq, aku pun membacanya bersamanya hingga selesai. Kemudian Baginda membaca Kul auzubirobbinnas, aku pun membacanya bersamanya hingga selesai. Kemudian Baginda bersabda: “Tidak ada seorang pun yang berlindung (dari segala keburukan) seperti orang orang yang berlindung dengannya (tiga surat) tersebut” Hadis riwayat Imam al-Nasaie (5430)
Daripada Aisyah R.anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا فَقَرَأَ فِيهِمَا {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ} ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ ذَلِكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya: Bahawa Nabi SAW apabila menuju ke pembaringannya (untuk tidur) setiap malam, Baginda akan menghimpunkan kedua tangannya (yakni menadah tangan) dan meniupnya setelah Baginda membaca Surah al-Ikhlas, al-Falaq, dan al-Nas, kemudian menyapu kedua-dua tapak tangannya pada tempat yang mampu dicapai olehnya dari setiap tubuhnya, dimulakan dari kepala, muka, dan apa yang boleh ditemui daripada badannya, sebanyak tiga kali. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (5017)
Daripada Buraidah bin al-Hasib RA:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَمِعَ رَجُلًا يَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنِّي أَشْهَدُ أَنَّكَ أَنْتَ اللَّهُ، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْأَحَدُ الصَّمَدُ الَّذِي لَمْ يَلِدْ، وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ، فَقَالَ: لَقَدْ سَأَلْتَ اللَّهَ بِالِاسْمِ الَّذِي إِذَا سُئِلَ بِهِ أَعْطَى، وَإِذَا دُعِيَ بِهِ أَجَابَ
Maksudnya: Bahawa Rasulullah SAW mendengar seorang lelaki berdoa: “Ya Allah, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu, bahwa diriku bersaksi sesungguhnya Engkau adalah Allah yang tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau Yang Maha Esa, Yang bergantung kepada-Mu segala sesuatu, Yang tidak beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya,” kemudian Rasulullah SAW bersabda: “Sungguh dirimu telah meminta kepada Allah dengan nama-Nya, yang jika Dia diminta dengannya (pasti akan) memberi, dan jika Dia diseru dengannya, (pasti akan) mengabulkannya”. Hadis riwayat Abu Daud (1493)
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI