Budaya ‘cop’ tempat ini memang sudah agak sebati dengan masyarakat kita. Bukannya tak boleh langsung tetapi biarlah kena dengan situasi, tempat dan masa. Janganlah terlalu mementingkan diri sendiri sampai hilang sifat timbang rasa.

Ikuti perkongsian salah seorang tetamu Allah ini…


Terpanggil untuk berkongsi kisah seusai solat subuh di Masjidil Haram pagi ini,…

Seusai solat subuh sy dan suami memanjangkan langkah ke bangunan safwa kerana teringin sangat nak makan roti canai D’saji…maklum lah..dah lama duduk sini😊
Beraturnya tak usah nak kata lah…lebih kurang sepanjang 50 ke 60 meter dengan 2 barisan….

Tak kurang juga ramai antara jemaah yg dah siap2 “COP” tempat utk pasangan atau kawan2 atau family mereka….hmmm…sabar je lah..sedangkan nak dapat makanan mereka mau lg 30 hingga ke 40 minit….sambil mereka membelek talifon dan bermain2 fon…tampa menghiraukan jemaah2 lain. Dalam masa yang sama, ramai jemaah yg sedang memegang makanan ditangan sedang berlegar2 lebih 3, 4 kali tawaf di persekitaran food court untuk melabuhkan punggung barang 5 ke 10 minit untuk menjamah makanan yang mereka pegang… namun ramai yg kehampaan kerana kerusi dan meja kosong yg banyak td telah di CoP oleh “geng2 cop meja”


COP TEMPAT

Saya betul2 tak faham istilah COP tempat ni….kenapa lah susah sangat nak bg org duduk barang seminit 2 untuk menjamah makanan… sedangkan tukang cop tempat ni tahu yg makanan diorang nak dapat lmbat lg..boleh dengan hati kering mereka membiarkan sahaja melihat jemaah lain yg berlegar2 mencari tempat sementara untuk makan…sedangkan geng tukang beratur sedang beratur..dan lg 20 atau 30 orang lg dihadapan untuk mendapat giliran …makan masa 30 ke 40 minit juga kiraan saya…

Yang meruntun jiwa saya, bila seorang pakcik tua dlm lingkungan 70 ke 80 tahun jemaah malaysia…yg sangat kurus susuk tubuhnya sedang terketar berjalan ke hulu ke hilir memegang roti canai dalam pinggan kertas yg dibelinya…ditanya setiap meja untuk menumpang duduk sementara untuk menjamah makanan.Dengan tampa rasa belas setiap meja yang ditanya menjawab tempat2 kosong dan kerusi kosong tu semua ada org….maka beredarlah susuk tua itu…sedih sy melihatnya….

Aduh…sy tak faham betul la…meja n kerusi tu KOSONG!..kau orang cop kan tempat kawan kau sedangkan kawan kau beratur lama lagi…x salah kot kau bg je atuk tua tu duduk sebentar untuk menjamah roti canai nya….sy yg sedang beratur rasa begitu sayu melihat sikap ada sesetengah jemaah malaysia yg sy kira mementingkan diri sendiri….😢


MAKAN SAMBIL BERDIRI

Akhirnya, dr kejauhan sy melihat susuk tubuh tua tadi mendapat keizinan meletakkan roti canai nya di bucu sebuah meja…dan beliau menjamah roti canai nya sambil berdiri…sedang 3 jemaah di meja tersebut sedang duduk bermain handfon sementara memanti makanan yg dibeli sahabat mereka dan membiarkan pakcik tersebut menjamah roti canai dalam keadaan berdiri di meja mereka…..apa salahnya ya bg pakcik tu duduk…. tak faham…. x de rasa belas langsung dalam hati mereka melihat atuk tua itu makan sambil berdiri..sedangkan mereka senang lenang duduk membuang masa bermain handfon….mau rasanya sy ke meja tersbut menegur sikap mereka…namun sy sabarkan hati…kerana suami sy melarang sy berhuat demikian….

Saya hanya mampu berkata2 didalam hati…Ya Allah jauhkanlah aku dr sifat sebegitu..sifat mementingkan diri sendiri…jika aku lupa, kau ingatkan lah aku…wahai Allah…semoga pakcik tadi baik2 saja sehingga pulang ke tanah air kelak…..

Wahai jemaah2 Dhuyufurrahmaan semua…di bumi barokah ini…berbagai cara untuk kita mengumpul saham akhirat….
Mungkin hanya dengan sekecil2 zarah berbuat baik pun…sebesar2 gandaan balasan baik n pahala Allah beri….


JANGAN PENTINGKAN DIRI SENDIRI

Apa yg sy lihat pagi tadi menyebabkan hati sy meronta2 untuk berkongsi cerita disini…

kerana mesej yg sy nak smpaikan ialah,..
Kalau kau cop tempat dan lama lagi nak dpt makanan…..bg je org yg sedang memegang makanan duduk dan makan sementara..terutama buat pakcik dan makcik yg tua2 yg sedang mencari2 temlat diduk….bukan lama pun.. tak rugi apa2 pun untuk berkongsi…

Berkongsi bukan sahaja rezeki dan duit ringgit…tapi berbagai cara..

Jadi lepasni kalau pegi food court, jgn kedekut bg org duduk sekejap kalau giliran kau nak dpt makanan lama lagi…tempat kosong depan kau tu pun kosong….pahala tu sahabat semua….kita ringankan beban org lain Allah ringan kan beban kamu….ini tanah haram…allah janjikan pahala berlipatganda atas setiap kebaikan yg anda semua lakukan….

Ok dah tenang…sebab dah sampaikan apa terbuku dihati….😊

Assalamualaikum…😊

** sy x kisah sy x dapat tempat duduk…sebab saya beli makanan dan bungkus sahaja
** yg sy kisah, pakcik tua tadi….
** ini bukan cerita lepaskan geram..
** ini cerita luahan hati yg sedih dan merintih agar sy dan anda sama2 ingat mengingati dan bersifat belas dlm segala hal…
** bersihkan hati…positif bila membaca tulisan sy dengan ayat yg x berapa bagus ni…sy tak pandai menulis… Peace✌✌✌😊😊😊

Sumber: Nasvin Nasrudin (Kenangan Haji & Umrah)

VIDEO KASHOORGA:

Tinggalkan Komen